با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور تهران

3 دانش آموخته مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

چکیده

هدف کلی تحقیق، تحلیل محتوای پرمخاطب‌ترین کانال‌های ورزشی ایرانی شبکه اجتماعی تلگرام بود.این پژوهشاز نظر استراتژی توصیفی، از نظر مسیر اجرا تحلیل محتوا واز منظر جمع آوری داده به شکل کتابخانه‌ای انجام شد.جامعه آماری سه کانال پرطرفدار ورزشی با معیار عضویت بیش از ۸۰ هزار دنبال کننده بود. کانال‌‌های سایت ورزش۳ با حدود ۷۳۰ هزار عضو، کانال برنامه نود با ۵۵۰ هزار عضو، کانال سایت ورزشی طرفداری با ۸۰ هزار نفر عضو به عنوان نمونه‌های پژوهش انتخاب شدند. برگه‌های کد گذاری و دستورالعمل کد گذاری قاسمی 1394 (پس از تایید روایی و عینیت مجدد) به عنوان ابزار تحقیق درنظر گرفته شد.نتایج نشان داد کانال تلگرام برنامه نود با ۱۶۱۶ خبر بیشترین توزیع اخبار را دارد. بیشترین فراوانی اخبار در روز شنبه با ۴۸۳ خبر و کمترین فراوانی مربوط به روز چهارشنبه با ۳۵۶ خبر است. همچنین ورزش حرفه‌ای با 3/85 درصد آمار، بیشترین فراوانی اخبار را در بین مولفه‌های مختلف در هر سه کانال دارا است. ورزش تربیتی با تنها یک مورد خبر در سه کانال کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده است. یکی از مهمترین یافته‌های تحقیق تحت‌الشعاع قرار گرفتن اغلب رشته‌های ورزشی زیر سایه رشته فوتبال بود چرا که رشته ورزشی فوتبال با 4/93 بیشترین فراوانی در پوشش اخبار رشته‌های مختلف را دارد.تفاوت معنادار نگاه جنسیتی نیز یافته دیگر این پژوهش بود. چرا که 2/98 درصد اخبار مربوط به ورزش مردان و تنها 3/0 درصد از اخبار مربوط به ورزش زنان است. 4/94 درصد مطالب از امکانات چند رسانه‌ای مثل عکس، فیلم و تصاویر متحرک بهره برده بودند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Content Analysis of the Most Popular Iranian Sports Channels of Telegram Social Network

نویسندگان [English]

  • Ali Asghar Doroudian 1
  • Hamid Ghasemi 2
  • Ali Asghar Doroudian 3

1 Assistant Prof. in Physical Education Department, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran

2 Associate Prof. of Sport Management Department of Payam Noor University

3 Graduated in Master of Sciences, Physical Education Department, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study was the content analysis of the most popular Iranian sports channels in Telegram social media. This research has been executed in descriptive method as the strategy, content analysis as the execution route, & library exploration as the data gathering. The statistical community in this research project is the three most popular sports channels with a membership criterion of more than 80,000 followers in these channels. “Varzesh3” Telegram channel with approximately 730,000 members, “90 program” Telegram channel with approximately 550,000 members, & “Tarafdari” Telegram channel with approximately 80,000 were selected as research samples. Encrypted sheets & encoded instructions Qasemi 1394 (after confirmation of validity & objectivity) were used as research tools. The results showed that "90 program" Telegram channel with 1616 news stories have the largest distribution of news among sports telegraph channels in a week. The most number of news is on Saturday with 483 news & the least number is on Wednesday with 356 news. Professional sport with 85.3 percent of the statistics has the highest frequency of news among the various components in all three channels. Football sports field with 93.4% owns the most frequent coverage of the various fields’ news. A significant difference in gender perspective was another finding of this study. Because 98.2% of the news is about men's sports & only 0.3% of the news is about women's sports. The last results indicated that 94.4% of the content are multimedia facilities like photos, videos & animations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content Analysis
  • Mass Media
  • Social Network
  • Telegram
  1. Bryant, J., & Raney, A. A. (2000). "Sports on the screen. In D. Zillmann & P.Vorderer (Eds.)". Media entertainment: The psychology of its appeal. pp 153–74. Mahwah. NJ: Lawrence Erlbaum.
  2. Caple, H. (2013). Competing for coverage: Exploring emerging discourses on female athletes in the Australian print media. English Text Construction, 6(2), 271-294.
  3. Chen Chen, Daniel S Mason, Laura Misener(2018). Exploring media coverage of the 2017 World Indigenous Nations Games & North American Indigenous Games: A critical discourse analysis. Event Management. 22(6).pp. 1009-1025.
  4. David, J.L., Thomas, S.L., Randle, M. et al. A comparative content analysis of media reporting of sports betting in Australia: lessons for public health media advocacy approaches. BMC Public Health 17, 878 (2017). https://doi.org/10.1186/s12889-017-4866-7
  5. e athletes. Communication & Sport, 3(2), 168-195.
  6. Emami, M. Mallaei,M.(2013). The content analysis of sport's news: the case study of third channel TV. Communication Management in Sports Media. 1(3), 15-24. (in Persian)
  7. Home, John (2005). Sport & the Mass Media in Japan. Sociology Of Sport Journal, Volume 22. Number 4. December, 415-432.Pub: HUMAN KINETICS.
  8. Kalateh Seifari,M. Freydoni,M.(2017) Survey a Model of the Impact of Mass Media Activities on Tend to Sport for All in Tehran City. Communication Management in Sports Media. 4(4), 15-22. (in Persian)
  9. Kordi,M.R(2009) Investigating the situation of sports magazines in the country.Physical Education Faculty of Tehran University. (in Persian)
  10. Lim, J. S., Hwang, Y., Kim, S., & Biocca, F. A. (2015). “How social media engagement leads to sports channel loyalty: Mediating roles of social presence & channel commitment”. Computers in Human Behavior, 46, pp 158-167. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2015.01.013
  11. Golnabi, M. Hosseini, M. Rezaei Soofi(2018) Comparison Between The Views of Mass Media Officials & The Sport Officials Regarding Media Coverage Of Women Sports. Applied Research of Sport Management. 6(4), 73-82. (in Persian)
  12. Masoodi M.Shajee R.Poorsoltani Zarandi.H(2016)Content analysis of 5 super specialized sports groups in the Telegram social network. Thesis in Sport Management. Payam Noor University,Karaj,Iran. (in Persian)
  13. Murray, Britney(2018) "A Content Analysis of Sports Illustrated’s Portrayal of Female Athletes & ItsImpact on Society" Masters Theses. 518. https://digitalcommons.liberty.edu/masters/518
  14. Nazarvaisi, H. hasemi,H.Mohammadi S(2016) Compare local media sports content application with an emphasis on sports coverage. Communication Management in Sports Media. 4(4), 15-22. (in Persian).
  15. Parvin,N. Farahani A. Parvin N. Ebrahim Hesari, S (2017) Quality Assessment Website of the Ministry of Sport & Youth using Analytical Hierarchy Process. Communication Management in Sports Media. 4(4), 63-71. (in Persian)
  16. Scheufele, D. A. & Tewksbury, D. (2007). Framing, agenda setting, & priming: The evolution of three media effects models. Journal of Communication, 57, 9-20.
  17. Solouki,H Ahmadi,S.A.H. Shajie,R Honari,H (2017) The Comparison of Media Consumption & Media Literacy Among MA Students of Media Management, Sport Management & Sport Media Management. Communication Management in Sports Media. 4(4), 43-51. (in Persian)
  18. Wimmer, R., & Dominick, J. (2014). Mass Media Research: An Introduction (10th ed.). Boston, Massachusetts: Wadsworth.
  19. Wolter, S. (2015). A quantitative analysis of photographs & articles on ESPNW: Positive progress for femal
  20. Zardoshtian,S. Hoseyni,M.Karimi,Javad(2016) The Role of Mass Media in the Tendency for Women Kermanshah Province to Examine the Sport. Communication Management in Sports Media. 4(2), 13-20. (in Persian)