معصومه کلاته سیفری؛ مسعود فریدونی
دوره 4، شماره 4 ، شهریور 1396، ، صفحه 15-22
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی مدل تأثیر ابعاد فعالیتهای رسانههای جمعی بر گرایش به ورزش همگانی در شهر تهران بود. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، جزی پژوهشهای توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه استفادهکنندگان از مراکز ورزشی و تندرستی شهر تهران بودند که جهت نمونهگیری ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی مدل تأثیر ابعاد فعالیتهای رسانههای جمعی بر گرایش به ورزش همگانی در شهر تهران بود. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، جزی پژوهشهای توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه استفادهکنندگان از مراکز ورزشی و تندرستی شهر تهران بودند که جهت نمونهگیری از روش خوشهای استفادهشده است. ابتدا شهر تهران به پنج منطقه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تقسیمبندی شد. سپس از هر یک از این مناطق پنجگانه 70 نفر بهصورت تصادفی (حجم نمونه آماری کل برابر با 350 نفر) انتخاب شدند. برای سنجش ابعاد فعالیت رسانههای جمعی از پرسشنامهی طراحیشده توسط مرادی (1390) و برای سنجش گرایش به ورزش همگانی از پرسشنامه طراحیشده توسط گروه پژوهش استفاده گردید. روایی صوری سؤالات توسط صاحبنظران دانشگاهی مورد تائید قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ نیز نشان از پایایی قابلقبول برای سؤالات پژوهش داشت. در ادامه جهت بررسی سؤالات پژوهش از ضریب استاندارد و اعداد معناداری استفاده گردید که نتایج حاصل از این مدل نشانگر تأثیر فعالیتهای رسانههای جمعی و ابعاد آن بر گرایش به ورزش همگانی در شهر تهران داشت. شاخصهای برازندگی نیز نشان داد که مدل، با دادهها برازش نسبی و مناسبی دارد. درنتیجه با توجه به یافتههای حاصل از این مدل کارشناسان رسانهای و ورزشی میتوانند با نوآوری در برنامههای خود و ایجاد انگیزه، سطح مهارت و عملکرد ورزشی آحاد مختلف مردم را بهبود بخشند.
فاتح فرازیانی؛ مرتضی طاهری؛ الهه عرب عامری
دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1394، ، صفحه 62-71
چکیده
هدف از این پژوهش برجستهسازی نتایج تحقیقات گذشته در مورد اثرگذاری رسانهها در ایفای نقش زنان در عرصههای بینالمللی ورزش بود، روش تحقیق ارزشیابی انتقادی نتایج تحقیقات گذشته بود که با بهره گیره از روش ترکیب به ارائه راهکارهایی در زمینه برطرف سازی موانع و حل مسئله پرداخته است. در این پژوهش به نقش رسانهها در ایفای نقش زنان در توسعه ...
بیشتر
هدف از این پژوهش برجستهسازی نتایج تحقیقات گذشته در مورد اثرگذاری رسانهها در ایفای نقش زنان در عرصههای بینالمللی ورزش بود، روش تحقیق ارزشیابی انتقادی نتایج تحقیقات گذشته بود که با بهره گیره از روش ترکیب به ارائه راهکارهایی در زمینه برطرف سازی موانع و حل مسئله پرداخته است. در این پژوهش به نقش رسانهها در ایفای نقش زنان در توسعه مرزهای بینالمللی ورزش چه بهعنوان ورزشکار و چه بهعنوان مربی و مدیر پرداختهشده است. اطلاعاتی درزمینه حضور موفقیتآمیز کشورهای مختلف و همینطور ایران در توسعه ورزش زنان در عرصههای بینالمللی ارائهشده است به اهمیت نقش رسانهها در تسهیل این روند پرداختهشده است که نشان میدهد زنان باید تلاش کنند مهارتهای مناسب و رفتارهای لازم برای رقابت را نشان دهند و راهکارهای مبارزه با نمونههای قالبی که مانع از پیشرفت آنها شده است را یاد بگیرند. نگرشهای ریشهداری که طی چند صدسال شکلگرفته را از بی ببرند. این نمونههای قالبی، زنان را از تصدی و موفقیت در مشاغل مدیریتی و ورزشی بازمیدارد. رسانه ابزاری قدرتمند جهت از بین بردن اینگونه رفتارها و نگرشها در جامعه جهانی است که در تعالی نقش زنان در تمامی عرصهها ازجمله ورزش میتواند مؤثر واقع شود. حضور بانوان بهعنوان نیمی از پیکره جامعه ما در فعالیتهای ورزشی و تربیتبدنی، بهعنوان یک ضرورت انکارناپذیر در تأمین سلامت و بهداشت جسم و روان و پیشگیریکننده انواع انحرافات اجتماعی، کاهش هزینههای درمانی، افزایش تولید و بهرهوری و پیشرفت جامعه است که یکی از مهمترین ابزارها در جهت هموار کردن این مسیر فرهنگسازی توسط رسانههاست.