رسانه های ورزشی
محمد جواد رستم زاده؛ وحید ساعت چیان؛ محمد حسین قربانی؛ احمد محمودی
چکیده
تحقیق حاضر به دنبال سنجش جنبههای حقوقی سواد رسانهای مربیان، مدیران و ورزشکاران میباشد. این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر استراتژی پژوهشی از نوع تحقیقات پیمایشی با رویکرد مدل معادلات ساختاری بود که به صورت میدانی اجرا گردید. جامعه آماری تحقیق شامل در این پژوهش، کلیه مربیان، مدیران و ورزشکاران در سطح شهر مشهد ...
بیشتر
تحقیق حاضر به دنبال سنجش جنبههای حقوقی سواد رسانهای مربیان، مدیران و ورزشکاران میباشد. این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر استراتژی پژوهشی از نوع تحقیقات پیمایشی با رویکرد مدل معادلات ساختاری بود که به صورت میدانی اجرا گردید. جامعه آماری تحقیق شامل در این پژوهش، کلیه مربیان، مدیران و ورزشکاران در سطح شهر مشهد بود که بر اساس برآورد اولیه تعداد 700 نفر محاسبه شد. در این تحقیق از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب استفاده شد؛ لذا برای هر گروه مربیان، مدیران و ورزشکاران 70 نفر در نظر گرفته شد (210 N=). در تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی برای طبقهبندی دادهها و در آزمون سوالات پژوهش از مدلهای تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی در نرمافزار لیزرل و اسپیاساس استفاده شد. در تجزیه توصیفی دادهها نتایج در قالب جداول فراوانی و درصدها استاندارد ارائه گردید و از روشهای آماری استنباطی آزمون بارتلت و کیسر- مییر و معادلات ساختاری کلیه فعالیتهای آماری انجام گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که جنبههای حقوقی سواد رسانهای مربیان، مدیران و ورزشکاران شامل ابعاد مبتنی بر هدف، مبتنی بر محتوا، مبتنی بر مواد آموزشی، مبتنی بر جنبههای مدنی، مبتنی بر ارزشیابی، مبتنی بر زمان، مبتنی بر مکان و مبتنی بر صحت و درستی میباشد.. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل جنبههای حقوقی سواد رسانهای از برازش کافی برخوردار است.
شیرین زردشتیان؛ همایون عباسی؛ سعید خانمرادی
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 41-54
چکیده
هدف از پژوهش حاضر اثر سواد رسانهای بر قابلیتهای کارآفرینی با نقش میانجی سواد اطلاعاتی در دانشجویان رشته علوم ورزشی بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل دانشجویان رشته علوم ورزشی کرمانشاه (دانشگاه رازی، دانشگاه آزاد و پیام نور) بود (1000 نفر). از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نامتناسب استفاده شد و 400 نفر بهعنوان نمونه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر اثر سواد رسانهای بر قابلیتهای کارآفرینی با نقش میانجی سواد اطلاعاتی در دانشجویان رشته علوم ورزشی بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل دانشجویان رشته علوم ورزشی کرمانشاه (دانشگاه رازی، دانشگاه آزاد و پیام نور) بود (1000 نفر). از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نامتناسب استفاده شد و 400 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار، پرسشنامههای محقق ساخته سواد رسانهای و سواداطلاعاتی و پرسشنامه استاندارد قابلیتهای کارآفرینی زندی (1392) است. پایایی و روایی پرسشنامههای مذکور از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم با نرمافزار لیزرل و مقدار CR و AVE موردبررسی قرار گرفت و آزمون فرضیههای تحقیق بر اساس مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) در دو حالت تخمین استاندارد و اعداد معناداری انجام شد. نتایج نشان داد که سواد رسانهای بر سواد اطلاعاتی اثر مستقیم، مثبت و معنیداری دارد. همچنین سواد رسانه بر توفیق طلبی، گرایش به خلاقیت، ریسک پذیری و تحمل ابهام اثر مستقیم مثبت و معنیداری دارد و سواد اطلاعاتی بر تمامی قابلیتهای کارآفرینی اثر مستقیم مثبت و معنیداری دارد. درنهایت سواد رسانهای از طریق متغیر میانجی سواد اطلاعاتی بر توفیق طلبی، گرایش به خلاقیت، ریسکپذیری و تحمل ابهام اثر غیرمستقیم مثبت و معنیداری دارد. دانشجویان علوم روزشی باید سواد اطلاعاتی خود را با بهکارگیری سواد رسانهای ارتقا دهند و بدین شکل باعث بالا رفتن قابلیتهای کارآفرینی خود شوند.
هما سلوکی؛ سید عبدالحمید احمدی؛ رضا شجیع؛ حبیب هنری
دوره 4، شماره 4 ، شهریور 1396، ، صفحه 43-51
چکیده
هدف از این پژوهش مقایسه ی میزان مصرف رسانهای و سواد رسانهای بین دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت رسانههای ورزشی، مدیریت رسانه و مدیریت ورزشی است. روش تحقیق این پژوهش علی- مقایسهای است. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه سواد رسانهای رجبی (2013) با آلفای کرونباخ 73/0 و از پرسشنامه مصرفرسانهای حسنی (2010) با آلفای کرونباخ ...
بیشتر
هدف از این پژوهش مقایسه ی میزان مصرف رسانهای و سواد رسانهای بین دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت رسانههای ورزشی، مدیریت رسانه و مدیریت ورزشی است. روش تحقیق این پژوهش علی- مقایسهای است. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه سواد رسانهای رجبی (2013) با آلفای کرونباخ 73/0 و از پرسشنامه مصرفرسانهای حسنی (2010) با آلفای کرونباخ 80/0 استفاده شد. یافتهها نشان داد تفاوت معناداری بین میزان سواد رسانهای، مصرفرسانهای و سواد بصری در بین دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت رسانههای ورزشی، مدیریت رسانه و مدیریت ورزشی وجود ندارد و همه ی آنها تنها با اندکی تفاوت، از میزان متوسط و قابل قبولی از سواد رسانهای، مصرف رسانهای و سواد بصری برخوردار هستند. میتوان از یافتههای پژوهش استنباط کرد که عملکرد سیستم آموزشی در ارتقای سطح سواد رسانهای دانشجویان ضعیف بوده و به دلیل عدم وجود آموزشهای کاربردی نتوانسته بین سطح سواد رسانهای دانشجویان رسانه با دیگران تفاوتی ایجاد کند. البته اینکه تمامی آزمودنیها از میزان قابلقبول و متوسطی از سواد رسانهای و سواد بصری بهرهمند هستند، خوب است; اما میتوان در جهت ارتقای سواد رسانهای آنها به درجات بالاتر نیز کوشید.