مقاله پژوهشی
فرزاد نوبخت؛ اکرم فریدی؛ عباس نقی زاده؛ مهرداد محرم زاده؛ نسرین عزیزیان کهن
چکیده
هدف اصلی این مطالعه بررسی قابلیت شبکهسازی باشگاههای ورزشی استان اردبیل بود که در راستای بهرهمندی باشگاهها و توسعه ورزش بانوان از فرصت شبکهسازی انجام شد. روش پژوهش توصیفی و بر اساس هدف کاربردی میباشد که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری کارکنان باشگاههای ورزشی استان اردبیل به تعداد 200 نفر است و بر اساس جدول مورگان ...
بیشتر
هدف اصلی این مطالعه بررسی قابلیت شبکهسازی باشگاههای ورزشی استان اردبیل بود که در راستای بهرهمندی باشگاهها و توسعه ورزش بانوان از فرصت شبکهسازی انجام شد. روش پژوهش توصیفی و بر اساس هدف کاربردی میباشد که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری کارکنان باشگاههای ورزشی استان اردبیل به تعداد 200 نفر است و بر اساس جدول مورگان تعداد نمونه (120 نفر n=) برآورد شد. روش گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه شبکهسازی کسب و کار محقق ساخته انجام شد. برای سنجش پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شده است و برای آزمون فرضیهها از آزمون تی تک نمونهای و نرمافزار 20SPSS استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که باشگاههای بانوان استان اردبیل قابلیت شبکهسازی محصول، فرایندها، سیستم اطلاعاتی و فرهنگ سازمانی به طور معناداری بالاتر از میانگین در نظر گرفته شده میباشد (میانگین برابر 3 و با 95 درصد اطمینان). همچنین شبکهسازی مدیران، کارکنان و ساختار سازمانی به طور معناداری کمتر از میانگین است. با فرهنگسازی فعالیتهای شبکهای و تغییر رویکرد مدیران و کارکنان باشگاههای بانوان میتوان محصولات جدیدی را در باشگاههای موجود توسعه داد. همچنین با استانداردسازی فرایندها و استفاده از سیستمهای جدید اطلاعاتی میتوان فرایند شبکهسازی را تسهیل کرد، چرا که باشگاههای موجود به دلیل کوچک بودن به تنهایی نمیتوانند مسیر توسعه را تجربه کنند.
مقاله پژوهشی
رسول نوروزی سید حسینی؛ عرفان مرادی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر واکاوی هیجانات مصرفی- ارتباطی متأثر از مسکاتهای ورزشی شناخته شده (نمونه مورد مطالعه: برند پوما) در تبیین قصد رفتاری مصرف کنندگان با ملاحظه ای اثر تعدیلگری جنسیت است. روش شناسی پژوهش حاضر توصیفی – پیمایشی بوده و بر اساس هدف از نوع مطالعات کاربردی میباشد؛ جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکده های تربیت ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر واکاوی هیجانات مصرفی- ارتباطی متأثر از مسکاتهای ورزشی شناخته شده (نمونه مورد مطالعه: برند پوما) در تبیین قصد رفتاری مصرف کنندگان با ملاحظه ای اثر تعدیلگری جنسیت است. روش شناسی پژوهش حاضر توصیفی – پیمایشی بوده و بر اساس هدف از نوع مطالعات کاربردی میباشد؛ جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکده های تربیت بدنی بودند که برآورد حجم نمونه ی این گروه مبتنی بر اهداف و فرضیات پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS power Sample صورت پذیرفت و با استفاده از ابزار در نظر گرفته شده (پرسشنامه) فرضیات مدنظر با بهره گیری از روشهای آماری توسط نرم افزار 3 PLS Smart تحلیل شدند. یافته های این پژوهش حکایت از آن داشت که به صورت کلی هیجانات مصرفی متشکل از انگیختگی و لذت بر قصد رفتاری مصرف کنندگان متأثر از مسکات ورزشی پوما اثری مثبت و معنادار دارد؛ از سوی دیگر نقش و اثر تعدیلگری جنسیت در ارتباط علّی بین انگیختگی بر قصد رفتاری رد و برای لذت بر قصد رفتاری این اثر تأیید شد. به بیانی دیگر در نمونه مورد بررسی جنسیت شدت رابطه بین لذت بر قصد رفتاری را تعدیل کرده است. از اینرو به بازاریابان و متصدیان امر پیشنهاد می شود ویژگی های روانشناختی- ارتباطی (احساس لذت) گروه های مختلف متأثر از مسکاتهای ورزشی شناخته شده را بیش از پیش مدنظر قرار دهند.
مقاله پژوهشی
وحید مکی زاده؛ عادل محبی؛ فاطمه شراعی
چکیده
هدف این پژوهش تبیین پیامدهای جذابیت شخصیت برند انسانی در برنامه های ورزشی(مجری برنامه تلویزیونی 34 )است. به همین منظور با استناد به مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدل مفهومی محقق ساخته ارائه و آزمون شد. به منظور گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده و به روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. آلفای کرونباخ پرسشنامه 0/876بوده که نشان از پایایی ...
بیشتر
هدف این پژوهش تبیین پیامدهای جذابیت شخصیت برند انسانی در برنامه های ورزشی(مجری برنامه تلویزیونی 34 )است. به همین منظور با استناد به مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدل مفهومی محقق ساخته ارائه و آزمون شد. به منظور گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده و به روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. آلفای کرونباخ پرسشنامه 0/876بوده که نشان از پایایی مناسب آن دارد. فرضیات پژوهش با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادله ساختاری با نرم افزار ایموس مورد آزمون قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد جاذبه تبلیغاتی بر جذابیت شخصیت برند تأثیر مثبت دارد. همچنین جذابیت شخصیت برند بر کیفیت رابطه، وفاداری به برند و وابستگی به برند تأثیر مثبت دارد. کیفیت رابطه و وفاداری به برند نیز بر نقل قول دهان به دهان تأثیر مثبت دارند. همچنین وابستگی به برند بر کیفیت رابطه و وفاداری به تأثیر میگذارد.
مقاله پژوهشی
امیرحسین سپهریان؛ سید مرتضی عظیم زاده؛ محمد کشتی دار
چکیده
امروزه شناخت عواملی که بر رفتار خرید مصرفکنندگان تأثیر میگذارد در کانون توجه شرکتها قرار گرفته است. از اینرو، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر تبلیغات از طریق شخصیتهای مشهور ورزشی در ایجاد تمایل به خرید کالاهای ورزشی و غیر ورزشی به انجام رسید. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش شبه تجربی است. روش انجام این تحقیق به ...
بیشتر
امروزه شناخت عواملی که بر رفتار خرید مصرفکنندگان تأثیر میگذارد در کانون توجه شرکتها قرار گرفته است. از اینرو، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر تبلیغات از طریق شخصیتهای مشهور ورزشی در ایجاد تمایل به خرید کالاهای ورزشی و غیر ورزشی به انجام رسید. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش شبه تجربی است. روش انجام این تحقیق به صورت پیشآزمون و پسآزمون، در یک نمونه در دسترس و داوطلب 150 نفره از دانشجویان رشته علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد بود. دادهها با استفاده از پرسشنامهی استاندارد تمایل به خرید محصول زیچکوسکی (1985) جمعآوری شد و از طریق نرمافزار اس.پی.اس.اس نسخه 23 و روشهای آماری توصیفی و استنباطی بررسی شد. بررسیها نشان داد که صحهگذاری شخصیت مشهور ورزشی در ایجاد تمایل به خرید کالای ورزشی و کالای غیر ورزشی تأثیر مثبت و معناداری داشت، اما صحهگذاری شخصیت مشهور ورزشی تمایل به خرید کالای ورزشی را به طور معناداری بیشتر از تمایل به خرید کالای غیر ورزشی افزایش داده است. بنابراین استفاده از شخصیتهای مشهور ورزشی در تبلیغات میتواند بر رفتار و تمایل به خرید مشتریان کالاهای ورزشی و غیر ورزشی تأثیر قابلتوجه و مطلوبی داشته باشد و بهتر است که صحهگذار مشهور در زمینهی محصول مورد نظر تخصص و دانش لازم را داشته باشد.
مقاله پژوهشی
حسین منصوری؛ مسلم غلامی؛ سعید صادقی بروجردی؛ میثم صادقی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی اثر شاخصهای تبلیغات اینستاگرامی در پاسخ رفتاری آنی و پنهان مصرفکنندگان محصولات ورزشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش متشکل از مصرفکنندگان محصولات ورزشی در بازار منیریه تهران میباشند که از اینستاگرام استفاده میکنند. برای انتخاب نمونه از نمونهگیری دردسترس استفاده و تعداد 341پرسشنامه جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی اثر شاخصهای تبلیغات اینستاگرامی در پاسخ رفتاری آنی و پنهان مصرفکنندگان محصولات ورزشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش متشکل از مصرفکنندگان محصولات ورزشی در بازار منیریه تهران میباشند که از اینستاگرام استفاده میکنند. برای انتخاب نمونه از نمونهگیری دردسترس استفاده و تعداد 341پرسشنامه جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اسمارت پیالاس انجام گرفت. یافتهها نشان داد که شاخص تمایل با 0/32بیشترین اثرگذاری را روی پاسخهای رفتاری آنی داشت و به ترتیب دانش با 0/24، آگاهی 0/216و مجاب کردن 0/156 بر پاسخهای رفتاری اثرگذار بودند این در حالی بود که مجاب کردن با 0/284 بیشترین اثرگذاری را بر روی پاسخ های رفتاری پنهان داشت و به ترتیب آگاهی با 0/268، تمایل با 0/244و دانش با 0/22 بر روی پاسخهای رفتاری پنهان اثرگذار بودند. بیان مزیتها، ارزش افزوده، منافع بالقوه خرید محصول در تبلیغات اینستاگرامی و نمایش مصرف کالا بوسیله افراد مشهور مانند قهرمانان و هنرمندان در تبلیغ کالاهای ورزشی در اینستاگرام، در افزایش تمایل و مجاب کردن مصرفکننده به خرید مؤثر بوده و وجود خلاقیت در تبلیغات میتواند بر اثرگذاری این رابطه مؤثر باشد. ﺗﻌﺎﻣﻞ و درﮔﯿﺮی از ﻃﺮﯾﻖ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﺎ ﺣﺪ زﯾﺎدی روﻧﺪ اﯾﺠﺎد رواﺑﻂ ﺻﻤﯿﻤﯽ ﭘﺎﯾﺪار را ﺑﯿﻦ شرکت و محصولات آن و ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺧﻮد ﺗﺴﻬﯿل کرده و باعث بروز رفتارهای آنی و پنهان مثبت مانند انتقال اطلاعات و پستهای مورد نظر و تعامل و در نهایت خرید مصرفکننده میشود.
مقاله پژوهشی
احسان نامدار جویمی؛ سید علیقلی روشن؛ نور محمد یعقوبی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش فرایندهای مدیریت دانش نوین در راهبرد مزیت رقابتی پایدار در بین کارکنان رسانههای ورزشی در استان اصفهان است. برای بررسی این مهم یک فرضیه اصلی و شش فرضیه جزئی شکلگرفته است که فرضیه اصلی به بررسی نقش فرایندهای مدیریت دانش نوین در مزیت رقابتی پایدار میپردازد؛ و فرضیات جزئی به نقش ابعاد فرایندهای مدیریت ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش فرایندهای مدیریت دانش نوین در راهبرد مزیت رقابتی پایدار در بین کارکنان رسانههای ورزشی در استان اصفهان است. برای بررسی این مهم یک فرضیه اصلی و شش فرضیه جزئی شکلگرفته است که فرضیه اصلی به بررسی نقش فرایندهای مدیریت دانش نوین در مزیت رقابتی پایدار میپردازد؛ و فرضیات جزئی به نقش ابعاد فرایندهای مدیریت دانش نوین (شناسایی دانش- اهداف دانش شناختی- تولید دانش- ذخیرهسازی دانش- اشتراک دانش- کاربرد دانش) در مزیت رقابتی پایدار میپردازد. تمامی فرضیات تائید شدند و میزان آنها برای فرضیه اصلی و فرضیات فرعی به ترتیب برابر با 0.34 و 0.38، 0.41، 0.41، 0.38، 0.33، 0.40 است. پژوهش حاضر ازنظر هدف، از نوع کاربردی و برحسب نحوۀ گردآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش کارکنان رسانههای ورزشی در استان اصفهان که حجم جامعه 580 نفر است. روش نمونهگیری تصادفی ساده است. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان برابر با 231 نفر است. با افزایش یک واحدی در فرایندهای مدیریت دانش، مزیت رقابتی پایدار به میزان 0.34 واحد افزایش مییابد. اگر در سازمان نیاز به دانش احساس شود و متناسب با نیازهای جامعه و صنعت، دانش مورد نیاز شناسایی شود و در این زمینه هدفگیری شود و متناسب با آن استراتژی مناسب اتخاذ شود و دانش موردنیازتولید شود، سپس این دانش در حافظه سازمانی ذخیره شود و در معرض نیازمندان به آن دانش قرار گیرد و در نظر و عمل به کار بسته شود، اینگونه میتوان سازمان رسانه ای پیشرو داشت که در عرضه رقابت با سایر سازمان رسان های کشور دارای مزیت رقابتی باشد. هر سازمان متناسب با قرارگیریخود در بخش بومی باید بر روی سایر قسمتهای علمی،بر روی دانش بومی و منطقه ای خود تمرکز داشته باشد. دانش و استفاده مؤثر از آن و کسب سریع و استفاده از دانش جدید، تنها منبع منافع رقابتی پایدار است.
مقاله پژوهشی
سردار محمدی؛ ارش زارعی
چکیده
هدف از تحقیق حاضربررسی اثر بازاریابی رسانه های اجتماعی روی ارزش ویژه برند و پاسخ هواداران فوتبال تیم پرسپولیس است. روش تحقیق توصیفی-همبستگی بوده وجامعه آماری پژوهش شامل کلیه هواداران باشگاه فرهنگی ورزشی تیم فوتبال پرسپولیس بودند. در این پژوهش351پرسشنامه به صورت آنلاین در سایت پرس لاین جمع آوری و پس از کنار گذاشتن پرسشنامه های مخدوش ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضربررسی اثر بازاریابی رسانه های اجتماعی روی ارزش ویژه برند و پاسخ هواداران فوتبال تیم پرسپولیس است. روش تحقیق توصیفی-همبستگی بوده وجامعه آماری پژوهش شامل کلیه هواداران باشگاه فرهنگی ورزشی تیم فوتبال پرسپولیس بودند. در این پژوهش351پرسشنامه به صورت آنلاین در سایت پرس لاین جمع آوری و پس از کنار گذاشتن پرسشنامه های مخدوش شده و ناقص350پرسشنامه قابل قبول مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه تعدیل یافته سئو و پارک ( 2018) با23 سؤال که روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظرچند تن از اساتید وروایی همگرا و واگرا آن با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی بررسی گردید؛ همچنین همسانی درونی پرسشنامه با آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و مدل معادله ساختاری برای بررسی برازش مدل تحقیق استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بازاریابی رسانه های اجتماعی 0/52 از تغییرات آگاهی برند و 0/54 از تغییرات تصویر برند را به صورت مثبت و معناداری پیش بینی کرد. از یافته های دیگر این پژوهش این که آگاهی از برند اثر مثبتی بر تبلیغات شفاهی، تعهد برند دارد. همچنین تصویر برند بر تبلیغات شفاهی وتعهد برند ضریب اثر مناسبی دارد؛ بنابراین توانایی بالای فضای رسانه های اجتماعی در این مسیر به طوری که با چارچوب علمی مناسب طراحی شود بسیار مؤثر خواهد بود و باشگاههای فوتبال میتوانند از طریق این فضا و استفاده از هواداران خود به ارائه خدمات و محصولاتی که بتواند برای باشگاه درآمدزایی مناسبی داشته باشد، بپردازند.
مقاله پژوهشی
حمید قاسمی؛ معصومه حسینی؛ حسن عامری اصل
چکیده
با ظهور اینترنت وشبکه های پیوسته ی کامپیوتری در دنیای امروز، وب سایت سازمان، اولین نقطه ی برخورد وارتباط میان کاربران با سازمان وخدمات است. هدف پژوهش حاضر، مقایسه وضعیت پوشش ورزش در وب سایت های آموزش وپرورش استان ها با تأکید بر رشته های ورزشی وارتباط خبر با مقطع تحصیلی در سال 1393بود. روش تحقیق ازنوع استراتژی توصیفی، که به صورت تحلیل ...
بیشتر
با ظهور اینترنت وشبکه های پیوسته ی کامپیوتری در دنیای امروز، وب سایت سازمان، اولین نقطه ی برخورد وارتباط میان کاربران با سازمان وخدمات است. هدف پژوهش حاضر، مقایسه وضعیت پوشش ورزش در وب سایت های آموزش وپرورش استان ها با تأکید بر رشته های ورزشی وارتباط خبر با مقطع تحصیلی در سال 1393بود. روش تحقیق ازنوع استراتژی توصیفی، که به صورت تحلیل محتوا وبا هدف کاربردی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، وب سایت های ادارات کل آموزش وپرورش استان های کشور به تعداد 31 وب سایت، که برای نمونه گیری از روش کل شمار استفاده شد. ابزار اندازه گیری برگه های کدگذاری بود که روایی صوری آن 5 را نفر از متخصصان مدیریت ورزش وارتباطات تأیید کردند وضریب پایایی آن براساس فرمول اسکات0/8 به دست آمد. برای فرضیه های تحقیق از آزمون خی دو پیرسون استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین محتوای وب سایت های آموزش وپرورش استان ها از نظر رشته های ورزشی(فوتسال 7/4 %، والیبال 7/2 %، دو ومیدانی 5/3 %) مقطع تحصیلی خاص (ابتدایی16/6 %، متوسطه اول 7/4 %، متوسطه دوم 10/5 %) سطح رویداد(منطقه ای44/7، استانی 31/3 و......) تفاوت معنی داری مشاهده گردید. لذا با توجه به یافته های تحقیق به متولیان ورزش در آموزش وپرورش پیشنهاد می شود علاوه بر رشته های پرطرفدار(فوتبال، فوتسال، والیبال) به دیگر رشته ها نیز همانند رشته های پرطرفدار پرداخته شود.