مقاله پژوهشی
لیلا قربانی قهفرخی؛ میثم عسگرشمسی؛ سید عباس طباطبایی؛ مهناز حواصل؛ پری فرجی زاده؛ مریم فلاح کاظمی
چکیده
هدف از پژوهش رزیابی کمّی وبگاههای مجازی باشگاههای ورزشی برتر ایران میباشد. روش تحقیق ازنوع توصیفی - تحلیلی برای توصیف و ارزیابی کمی محتوای وبگاههای باشگاههای ورزشی برتر فوتبال، بسکتبال و والیبال ایران میباشد.جامعهی آماری شامل،ﺗﻤﺎم وبگاههای رسمی پنج تیم (باشگاه) برتر فوتبال، بسکتبال و والیبال در لیگ برتر ...
بیشتر
هدف از پژوهش رزیابی کمّی وبگاههای مجازی باشگاههای ورزشی برتر ایران میباشد. روش تحقیق ازنوع توصیفی - تحلیلی برای توصیف و ارزیابی کمی محتوای وبگاههای باشگاههای ورزشی برتر فوتبال، بسکتبال و والیبال ایران میباشد.جامعهی آماری شامل،ﺗﻤﺎم وبگاههای رسمی پنج تیم (باشگاه) برتر فوتبال، بسکتبال و والیبال در لیگ برتر در فصل 97-96 میباشند، نمونهی آماری تمامشمار و شامل 15 وبگاه رسمی بود ابزار پژوهش دستورالعمل برگه کدگذاری محققساختهای بود که روایی آن به تأیید اساتید متخصص در بازاریابی و رسانههای ورزشی رسید و پایایی آن از روش ضریب توافق بین کدگذاران (0/91) بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (درصد، میانگین) استفاده شد. نتایج نشان داد که درصد میانگین وبگاههای باشگاههای ورزشی لیگ برترفوتبال در هر 4 حیطهی سرعت، محتوا، مسیریابی و قابلیت دسترسی بالاتر ازوبگاههای باشگاههای ورزشی حاضر در لیگ برتر والیبال وبسکتبال بودند. وبگاه رسمی تیم بسکتبال مهرام 24 گویه،وبگاه باشگاه سایپا، 23 گویه و وبگاه باشگاه ذوب آهن، 22 گویه از 34 گویهی ارزیابی در 4 حیطهی مذکور را تحت پوشش قرار می دادند. هیچ کدام از 15وبگاه بررسی شده دارای بخش مرور روزنامه ها، ابزار لنز، بلیط فروشی و تبلیغات پنجرهای نبودند. درنهایت می توان گفت مدیران ورزشی باشگاههای برتر ورزشی ایران باید علاوه برﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻣﺴﺎئل، ﻣﺸﻜﻼت و ﻣﺤﺪودﻳﺖهایﻣﻮﺟﻮد،روﻳﻜﺮدی آﻳﻨﺪهﻧﮕﺮ را ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮرﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ،ﻛﺸﻒ ﻓﺮﺻﺖﻫﺎی جدید در بهرهبرداری از ظرفیت گسترده رسانهای وبگاه رسمی باشگاه وﺟﻬﺖدﻫﻲ هواداران و فعالیتهای اقتصادی باشگاه ﺑﻪ ﺳﻮیﻧﻮآوری وﺧﻠﻖارزش در ورزش ﻫﺪاﻳﺖﻛﻨﻨﺪ.
مقاله پژوهشی
منصوره توفیقی؛ نازنین راسخ؛ فروغ فتاحی مسرور
چکیده
یکی از مهمترین بخشها و اولویتها در ورزش سطح بالا، داشتن سیستمی یکپارچه و سازمانیافته برای استعدادیابی و پرورش استعدادها است؛ از این رو، هدف از پژوهش حاضر مرور نظاممند مطالعات انجام شده در حیطه استعدادیابی ورزشی در بازه زمانی 2016-2002 بوده است. روش تحقیق بر مبنای راهبرد، توصیفی، از نظر مسیر اجرا، تحلیل محتوا و از نظر جمعآوری ...
بیشتر
یکی از مهمترین بخشها و اولویتها در ورزش سطح بالا، داشتن سیستمی یکپارچه و سازمانیافته برای استعدادیابی و پرورش استعدادها است؛ از این رو، هدف از پژوهش حاضر مرور نظاممند مطالعات انجام شده در حیطه استعدادیابی ورزشی در بازه زمانی 2016-2002 بوده است. روش تحقیق بر مبنای راهبرد، توصیفی، از نظر مسیر اجرا، تحلیل محتوا و از نظر جمعآوری اطلاعات، اسنادی است. جامعه آماری تحقیق (29=N) پایاننامه و مقاله چاپ شده در حوزه استعدادیابی ورزشی از سال 2002 تا 2016 بوده است. نمونه تحقیق به صورت تمامشمار و برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. ابزار مورد استفاده در تحقیق شامل یک برگه کدگذاری شده بود که ضریب توافق بین کدگذاران آن به وسیله فرمول پی اسکات 90% بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون اسکات) و همچنین، نرمافزار اس پی اس اس و اکسل در سطح معناداری 0/005≤ P استفاده شد. با توجه به نتایج کسب شده، به نظر میرسد در مورد پوشش موضوعی تحقیقات انجام شده در حیطه استعدادیابی ورزشی، در زمینه توجه به مؤلفهها و رشتههای ورزشی مختلف و همچنین روششناسی و ابزار، تعادل وجود ندارد و برخی از موارد بیشتر مورد توجه هستند و برخی دیگر از دید محققان به دور ماندهاند. از این رو، توجه و دقت اعضای هیئت علمی دانشگاهها در این زمینه نقش بسزایی دارد؛ بهطوری که میتوانند با هدایت و راهنمایی محققان به سوی مؤلفهها و ورزشها و همچنین روشهای تحقیق که در تحقیقات کمتر بدان توجه میشود، نقش مهمی در این بخش ایفا نمایند.
مقاله پژوهشی
بهرام یوسفی؛ حبیب هنری؛ اکرم قبادی یگانه؛ ولی ناصری پلنگرد
چکیده
در آغاز هزاره سوم، دنیای بازاریابی ورزشی شیوههای جدیدی را برای توسعۀ اقتصاد خود دنبال میکند. تبلیغات، یکی از چالشبرانگیزترین موضوعات مدیریت است که بررسی عوامل مؤثر بر آن همواره دغدغۀ مدیران را به خود اختصاص داده است. بنابراین، هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر هواداری ورزشی بر باورپذیری تبلیغات از طریق ورزش است. جامعۀ آماری ...
بیشتر
در آغاز هزاره سوم، دنیای بازاریابی ورزشی شیوههای جدیدی را برای توسعۀ اقتصاد خود دنبال میکند. تبلیغات، یکی از چالشبرانگیزترین موضوعات مدیریت است که بررسی عوامل مؤثر بر آن همواره دغدغۀ مدیران را به خود اختصاص داده است. بنابراین، هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر هواداری ورزشی بر باورپذیری تبلیغات از طریق ورزش است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشجویان دانشگاه رازی و دانشگاه آزاد در سال 97 بود که 250 نفر از آنها به عنوان نمونه به پرسشنامۀ هواداری ورزشی، پرسشنامۀ باورپذیری تبلیغات از طریق ورزش و پرسشنامۀ نگرش کلی به ورزش پاسخ دادند. برای تجزیۀ و تحلیل دادهها از نرمافزار اس. پی. اس. اس و ایموس جهت ارایۀ مدل استفاده شد. یافتهها نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین، تحلیل ضرایب مسیر نشان داد که هواداری ورزشی به طور مستقیم توانسته است بر نگرش هواداران نسبت به تبلیغات از طریق ورزش 0/47 اثر داشته باشد، همچنین به طور غیر مستقیم و در مجموع اثرات 0/36 از طریق نگرش به تبلیغات توانسته است اثرگذار باشد. این امر میتواند به بازاریان ورزشی به صرفه جویی در زمان و منابع کمک نماید تا در بخش هواداری ورزشی تبلیغات اثرگذاری را برنامه ریزی نمایند.
مقاله پژوهشی
نگار قلی پور؛ محمد خبیری؛ حسین عیدی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر همهویتی برند بر بشارت برند تیمهای فوتبال در شبکههای اجتماعی با نقش میانجی وفاداری است.جامعه آماری پژوهش دانشجویان رشته علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد و تعداد نمونه 350 نفر بود. برای دستیابی به اهداف پژوهش پرسشنامه هویتی با برند اسکالاس و بتمن (2003)، همهویتی با سازمان آلجشیمر (2005)، همهویتی با جامعة ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر همهویتی برند بر بشارت برند تیمهای فوتبال در شبکههای اجتماعی با نقش میانجی وفاداری است.جامعه آماری پژوهش دانشجویان رشته علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد و تعداد نمونه 350 نفر بود. برای دستیابی به اهداف پژوهش پرسشنامه هویتی با برند اسکالاس و بتمن (2003)، همهویتی با سازمان آلجشیمر (2005)، همهویتی با جامعة برند از پرسشنامه مائل و آشفورث (1992)، وفاداری به برند از پرسشنامه کیم و همکاران (2001)، و در نهایت تبلیغ مثبت و خشونت علیه تیم رقیب گریگور و فیشر(2006) مورد استفاده قرار گرفت. پرسشنامهها با استفاده از نظر خبرگان بازاریابی ورزشی بومیسازی شد که روایی صوری و محتوایی آن از نظر متخصصین مدیریت ورزشی و روایی سازه آن با تحلیل عاملی تأیید شد.آلفای کرونباخ کلیه پرسشنامهها بالای 0/8 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی و تحلیل عاملی تأییدی با کمک دو نرمافزار اس پی اس اس 20 و ایموس 22 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین شش متغیر تحقیق همبستگی وجود دارد. یافتهها نشان داد، همهویتی با برند، سازمان و جامعة برند بر وفاداری به برند به صورت مستقیم و به واسطه وفاداری بر تبلیغ مثبت تیم محبوب و تمایل به خشونت علیه تیم رقیب در شبکههای اجتماعی اثرگذار بودند.درصورت افزایش همهویتی فرد با برند، سازمان و جامعة برند وفاداری هواداران افزایش یافته و از هواداران وفادار میتوان به عنوان مبلغان باشگاه بهره برد و مانع از پراکنده شدن شایعة غلط علیه باشگاه در شبکههای اجتماعی شد.
مقاله پژوهشی
ارشد رحیمی گلوگاهی؛ محمد حامی؛ وحید شجاعی
چکیده
هدف از این پژوهش، برنامه ریزی راهبردی ورزش جانبازان استان مازندران با تأکید بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- پیمایشی، است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران و معاونین بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مازندران و کلیه 21 شهرستان تابعه استان مازندران به تعداد 58 نفر بود که در زمینه برنامه ریزی ورزش ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، برنامه ریزی راهبردی ورزش جانبازان استان مازندران با تأکید بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- پیمایشی، است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران و معاونین بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مازندران و کلیه 21 شهرستان تابعه استان مازندران به تعداد 58 نفر بود که در زمینه برنامه ریزی ورزش جانـبازان اسـتان مازندران فعالیت می کننـد. داده های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آزمون فریدمن تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان می دهد که در زمینه ورزش جانبازان استان مازندران، 17 نقطه قوت، 25 نقطه ضعف، 13 نقطه فرصت و 19 نقطه تهدید وجود دارد که پس از تجزیه و تحلیل آنها در ماتریس (SWOT) مشخص شد که جایگاه راهبردی ورزش جانبازان استان مازندران در منطقه WT قرار دارد و بر اساس تحلیل های راهبردی اقدام به برنامه ریزی راهبردهای لازم برای توسعه ورزش جانبازان در این استان شد. با توجه به نتایج تحقیق می توان این گونه نتیجه گیری کرد که از مهمترین راهبرد لازم برای توسعه ورزش جانبازان استان مازندران با تأکید بر فناوری اطلاعات و ارتباطات عبارتند از: به اجرا در آوردن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ و ﻧﻈﺎرت و ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی آموزشی و ورزشی و کم اهمیت ترین عامل آن شامل فعالسازی بخش بازاریابی و جذب منابع مالی در حمایت از فعالیت های بنیاد جانبازان است.
مقاله پژوهشی
امین رضا بخشی چناری؛ شیرین زردشتیان؛ حسین محمدی جامع
چکیده
هدف از انجام این تحقیق بررسی تطبیقی تجارب دیپلماسی ورزشی کشورهای منتخب و مقایسه آن با جمهوری اسلامی ایران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است که با توجه به ماهیت و نوع مطالعه که بررسی تطبیقی است از روش مطالعه تطبیقی جرج بردی استفاده شد. کشورهای بررسی شده در بخش تطبیقی پژوهش شامل آمریکا، آلمان، فرانسه، ژاپن، انگلستان و جمهوری اسلامی ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق بررسی تطبیقی تجارب دیپلماسی ورزشی کشورهای منتخب و مقایسه آن با جمهوری اسلامی ایران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است که با توجه به ماهیت و نوع مطالعه که بررسی تطبیقی است از روش مطالعه تطبیقی جرج بردی استفاده شد. کشورهای بررسی شده در بخش تطبیقی پژوهش شامل آمریکا، آلمان، فرانسه، ژاپن، انگلستان و جمهوری اسلامی ایران است. علت انتخاب کشورهای مذبور فعالیتهای موفق و سازماندهی مناسب آنها به عنوان کشورهای پیشرو در حوزه دیپلماسی ورزشی بوده است. اطلاعات مورد نظر این کشورها از طریق جستجو در وبسایتها، مقالات علمی، تحقیقات داخلی و خارجی، کتب مرتبط، اسناد، شواهد و مدارک جمعآوری گردید. همچنین برای بررسی وضعیت کنونی دیپلماسی ورزشی در ایران نیز از طریق مصاحبه با اساتید، نخبگان و صاحبنظران در حیطه دیپلماسی جمعآوری شد. جامعه آماری پژوهش، مدیران عالیرتبه سیاسی- ورزشی کشور بودند که در عرصه ورزش و سیاست سوابق مدیریتی و اجرایی داشتند. نمونه آماری 12 نفر از نخبگان بودند که به صورت نمونهگیری در دسترس و به شیوه گلولهبرفی انتخاب شدند. یافتههای تحقیق نشان داد که در کشورهای پیشرو در حوزه دیپلماسی ورزشی، در سطح کلان فعالیتهای بسیاری انجام گرفته است که این فعالیتها در سه دسته نهادهای فعال دیپلماسی ورزشی، اولویتهای دیپلماسی ورزشی و اقدامات انجام شده برای تقویت این دیپلماسی طبقهبندی شدند. بررسی وضعیت دیپلماسی ورزشی ایران نشاندهنده عدم برنامهریزی و سیاستگذاری لازم با رویکرد دیپلماسی ورزشی در کشور بود. لذا میتوان گفت از آنجا که تعیین خطمشی سیاست خارجی هر کشور از متغیرهای متعددی تأثیر میپذیرد، جمهوری اسلامی میتواند با الگوبرداری از کشورهای موفق از دیپلماسی ورزشی به مانند ابزاری تسهیلکننده برای اجرای سیاست خارجی استفاده کند.
مقاله پژوهشی
زهرا پورحسین؛ فاطمه عبدوی؛ وجیهه جوانی؛ سجاد پاشایی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر تبلیغات دهانبهدهان بهواسطة وفاداری و دلبستگی به برند در لیگ برتر فوتبال ایران انجام شد. جامعه آماری تحقیق را هواداران تیمهای فوتبال که از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، تشکیل دادهاند که 386 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب گردید. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر تبلیغات دهانبهدهان بهواسطة وفاداری و دلبستگی به برند در لیگ برتر فوتبال ایران انجام شد. جامعه آماری تحقیق را هواداران تیمهای فوتبال که از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، تشکیل دادهاند که 386 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب گردید. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد که از اعتبار و پایایی مطلوبی برخوردار بود. بهمنظور تجزیه وتحلیل داده های جمعآوریشده با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Amos، و از تحلیل مسیر برای تعیین اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای پژوهش استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد، همبستگی مثبت و معنادار بالایی بین متغیرهای مستقل و میانجی با متغیر تبلیغات دهانبهدهان بهعنوان متغیر وابسته وجود دارد؛ بهطورکلی باشگاهها می بایست در جهت افزایش دلبستگی هواداران به برند، نسبت به شناسایی ویژگیهای شخصیتی باشگاه، انعکاس این ویژگیها در استراتژیهای مدیریت برند خود و همچنین تطابق این ویژگیها با ویژگیهای شخصیتی هواداران اقدام نمایند و این عامل منجر به تبلیغات دهانبهدهان مثبت در جامعه و شبکههای مجازی برای باشگاه خواهد شد.
مقاله پژوهشی
احمد رضا ظهرابی؛ جواد کریمی؛ امیر محبی
چکیده
هدف پژوهش، تبیین کاربردهای اینترنت اشیاء در صنعت ورزش ایران؛ رویکرد توسعه پایدار است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و از نظر روش اجرا، توصیفی - پیمایشی است. جهت وزندهی معیارها و گزینهها از روش تحلیل سلسلهمراتبی در نرمافزار اکسپرت چویس استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان آشنا با فناوری اینترنت اشیاء است که سابقه ...
بیشتر
هدف پژوهش، تبیین کاربردهای اینترنت اشیاء در صنعت ورزش ایران؛ رویکرد توسعه پایدار است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و از نظر روش اجرا، توصیفی - پیمایشی است. جهت وزندهی معیارها و گزینهها از روش تحلیل سلسلهمراتبی در نرمافزار اکسپرت چویس استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان آشنا با فناوری اینترنت اشیاء است که سابقه همکاری تجاری، ارائه خدمات یا مشاوره به مراکز ورزشی، استادیومها و باشگاهها در زمینه استفاده از فناوریهای نوین را داشتند، که 15 نفر از جامعه فوق بهصورت هدفمند انتخاب شدند. نتایج حاصل از تحلیل سلسلهمراتبی نشان میدهد که در بین کاربردهای فناوری اینترنت اشیاء در صنعت ورزش ایران بر اساس شاخصهای توسعه پایدار، به ترتیب: ایمنی ورزشکاران با وزن نسبی (0/284)، ارزیابی عملکرد ورزشکاران با وزن نسبی (0/270)، تسهیل آموزش با وزن نسبی (0/207)، پیشرفت داوری در ورزش با وزن نسبی (0/148) و مشارکت و تعامل با هواداران با وزن نسبی (0/091)، بیشترین اهمیت را دارند. لذا در راستای توسعه پایدار صنعت ورزش از طریق اینترنت اشیاء باید به این عوامل توجه بسیاری داشت. چراکه استفاده از اینترنت اشیاء پیامدهای بسیار مطلوبی را بهجای خواهد گذاشت.