نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
- لیلا قربانی قهفرخی 1
- میثم عسگرشمسی 2
- سید عباس طباطبایی 2
- مهناز حواصل 2
- پری فرجی زاده 2
- مریم فلاح کاظمی 2
1 استادیار مدیریت ورزشی و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نورهرمزگان
2 دانشجوی مقطع دکتری رشته مدیریت بازاریابی و رسانه در ورزش مرکز تحصیلات پیام نور تهران
چکیده
هدف از پژوهش رزیابی کمّی وبگاههای مجازی باشگاههای ورزشی برتر ایران میباشد. روش تحقیق ازنوع توصیفی - تحلیلی برای توصیف و ارزیابی کمی محتوای وبگاههای باشگاههای ورزشی برتر فوتبال، بسکتبال و والیبال ایران میباشد.جامعهی آماری شامل،ﺗﻤﺎم وبگاههای رسمی پنج تیم (باشگاه) برتر فوتبال، بسکتبال و والیبال در لیگ برتر در فصل 97-96 میباشند، نمونهی آماری تمامشمار و شامل 15 وبگاه رسمی بود ابزار پژوهش دستورالعمل برگه کدگذاری محققساختهای بود که روایی آن به تأیید اساتید متخصص در بازاریابی و رسانههای ورزشی رسید و پایایی آن از روش ضریب توافق بین کدگذاران (0/91) بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (درصد، میانگین) استفاده شد. نتایج نشان داد که درصد میانگین وبگاههای باشگاههای ورزشی لیگ برترفوتبال در هر 4 حیطهی سرعت، محتوا، مسیریابی و قابلیت دسترسی بالاتر ازوبگاههای باشگاههای ورزشی حاضر در لیگ برتر والیبال وبسکتبال بودند. وبگاه رسمی تیم بسکتبال مهرام 24 گویه،وبگاه باشگاه سایپا، 23 گویه و وبگاه باشگاه ذوب آهن، 22 گویه از 34 گویهی ارزیابی در 4 حیطهی مذکور را تحت پوشش قرار می دادند. هیچ کدام از 15وبگاه بررسی شده دارای بخش مرور روزنامه ها، ابزار لنز، بلیط فروشی و تبلیغات پنجرهای نبودند. درنهایت می توان گفت مدیران ورزشی باشگاههای برتر ورزشی ایران باید علاوه برﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻣﺴﺎئل، ﻣﺸﻜﻼت و ﻣﺤﺪودﻳﺖهایﻣﻮﺟﻮد،روﻳﻜﺮدی آﻳﻨﺪهﻧﮕﺮ را ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮرﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ،ﻛﺸﻒ ﻓﺮﺻﺖﻫﺎی جدید در بهرهبرداری از ظرفیت گسترده رسانهای وبگاه رسمی باشگاه وﺟﻬﺖدﻫﻲ هواداران و فعالیتهای اقتصادی باشگاه ﺑﻪ ﺳﻮیﻧﻮآوری وﺧﻠﻖارزش در ورزش ﻫﺪاﻳﺖﻛﻨﻨﺪ.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Quantitative Assessment of the Official Websites of Iran's Top Sports Clubs (Case Study: Official Websites of Football, Basketball, and Volleyball Clubs)
نویسندگان [English]
- Leila Ghorbani Ghahfarokhi 1
- Maysam Asgarshamsi 2
- Seyd Abbas Tabatabaei 2
- Mahnaz Havasel 2
- Pari Farajizade 2
- Maryam Fallah kazemi 2
1 Assistant Professor of Sport Management and Faculty Member of Payame Noor University Hormozgan
2 Ph.D. Student of the Sport Mmanagement Postgraduate Center of Payame Noor University Tehran
چکیده [English]
The purpose of this research is quantitative assessment of the virtual websites of Iran's top sports clubs. Descriptive-analytical method used to describe and evaluate quantitatively the content of Iran football, basketball and volleyball sport clubs websites. The statistical population include all the official websites of all clubs and the statistical sample of the five clubs in the Premier League football, basketball & volleyball clubs (Official websites of 15 clubs) in 2017-2018 season. The method of sampling was theoretical (judgmental). The research tool was a researcher-made instruction coding sheet and its validity were confirmed by the professors specializing in marketing and sports media and its reliability was obtained by the coefficient of agreement between coders by the P-Scott formula (0.91). To analyze data, descriptive statistics (percentages, averages) were used. The results showed that the average percentage of football clubs' sports websites in each of the 4 domains of speed, content, navigability and accessibility were higher than the sports club websites in the volleyball and basketball premier league. The official website of the Mahram Basketball Club, the 24 items, the Saipa Club website, 23 items and the Zobahan Club website, covered, 22 items of 34 items of evaluations in the 4 domains mentioned. None of the 15 websites reviewed had a newspaper review, lens tool, ticket sales and the pop up advertisements. Sports managers of Iran's top sports clubs should, in addition to identifying issues, existing problems and limitations, have a futuristic approach to identify, discover new opportunities in exploiting the massive media capacity of the club's official website, and directing fans and the club's economic activities to innovation and creating value in sport.
کلیدواژهها [English]
- Quantitative Evaluation
- Official Website
- Iranian Premier League
- Football
- Basketball
- Volleybal
2. Baghban. H., Todar. S.R., Sam Daliri. Z., &Naseri Malvani, A. (2011). The Evaluation of Islamic Azad University Website System and the Status of The Islamic Azad University Marvdasht Branch in this System. QuarterlyJournal of Information and Communication Technology in Educational Sciences. 1(4): 59-79. (Persian)
3. Beigomi. Z., Hamidi. M., & Khabiri, M.(2016 February & March). Internet Marketing in Football Clubs: Assessing the Quality of Successful Football Club Websites in Iran and Europe. Sport Management Studies. 7 (34):155-76. (Persian)
4. Bradshaw, D., & Brash, C. (2001).Managing customer relationships in the e‐business world: How to personalize computerrelationships for increased profitability. International Journal of Retail and DistributionManagement, 29(5): 520‐ 529.
5. Farid Fathi, A. (2012). Quality Assessmentof the Websites of Selected Sports Federations.Journal of Economics and sports marketing.1(4): 17-36. (Persian)
6. Fathi, F. (2014). Qualitative assessment ofFootball Federation Web pages from theperspective of users. New Trends in SprtManagement. 2 (7): 53-62. (Persian)
7. Garrido Moreno, A., & Padilla Mendelez,A. (2011). Analyzing the impact of knowledgemanagement on CRM success: The mediatingeffects of organizational factors. InternationalJournal of Information Management, 31(5):437‐ 444.
8. Geoffrey M. Derived from: www. dnjonline.com /articles (Accessed: 13 Jan 2005).
9. Goldwasser, R. (2007). How Can theInternet be Successfully Used by aProfessional Sports Team to Manage andDevelop their Fan Relationships?. GrenobleEcole de Management, paper: 147.
10.Heydari, L., & Sharifian, E. (2015). Comparisonof internet (web) marketing of Iranian footballclubs, England(UK) and Greece. Journal of SportManagement Review. 6(23): 131-141. (Persian)
11. Heydari, L., & Sharifian, E. (2016).Identify the interactive components that affectthe re-viewing of fans from the website of theselected football clubs in Iran's soccer league.Journal of Sport Management Review. 7(31):71-88. (Persian)
12. Jeff S. (2015). SUPR-Q: AComprehensive Measure of the Quality of theWebsite User Experience, 10(2): 68-86.
13. Khodadadi. M.R, Sarlab. R., &Bejani. A. (2016 Spring & Summer)Webometrics of Physical Education Facultiesof Iranian State Universities by TOPSIS and VIKOR Techniques. Research on EducationalSport. 4(10): 57-80. (Persian)
14. Kriemadis, T., Kotsovos, A., &Kartakoullis, N. (2010). A strategy for managing customer relations on the Internet:evidence from the football sector. Direct Marketing: An International Journal, 3(4): 229-243.
15. Macpherson. T, Ron Garland & KayHaughey. (2000). Factors that influence Rugbyspectator attendance. International sportjournal, 2(4): 43-53.
16. Miranda, F.J., Chamorro, A., Valero,V., & Maestre, J. (2010). QuantitativeAssessment of Football Web Sites: An Empirical Study of the Best European Football Club, J. Service Science & Management, 3:110-116. doi:10.4236/jssm.2010.31014.(http://www.SciRP.org/journal/jssm).
17. Mizbani, M., Rahimizadeh. M., &Sajjadi, S.N.(2014). Interaction with fansthrough club website as a marketing tool: studyand comparison of professional football clubs of Iran, Asia and Europe. Sport ManagementStudies.6(23): 79-102. (Persian)
18. Ghasemi. H., Emami, M., &Eftekhari, O. (2017). Investigation of Affectedthe Academic Sport Development Dimensionby Mass media (The Case Study: Iran's Payam Noor Universities). CommunicationManagement in Sports Media. 4(16): 23-34.(Persian)
19. Parvin, N., Farahani. A., Parvin, N., &Ebrahim Hesari, S. (2017). Quality Assessmentwebsite of the Ministry of Sport and Youthusing Analytical Hierarchy Process. Communication Management in Sports Media.4(16): 63-72. (Persian)
20. Pop, N.A.l. (2006). A new paradigmin contemporary marketing: relationalmarketing, Management & Marketing:Challenges for the Knowledge Society, 1(3).
21. Pourkiani, M., Afrozeh. A., & Arabi,N. (2013). Comparing and analyzing thewebsite of the Iranian Football Associationwith the election of the world soccer federations. Second International Science andSoccer Conference. Tehran. (Persian)
22. Razaghi. M.E., Mehrabi. Gh., &Soltani Moghadam, P. (2015). ComparingCustomer Relation Management of Iran, Spain& UK football clubs. Organizational Behavior Management in Sport Studies. 2(5): 21-29.(Persian)
23. Roşca, V. (2014), Web interfaces fore-CRM in sports: Evidence from RomanianFootball. Management & Marketing.Challenges for the Knowledge Society, 9(1).
24. Shafiee. Sh., Rezai Sofi. M., &Afrouzeh, H. (2016). the study of Status andCompare of Website Federation Sports for alland Compare it with other Sports Federations in Iran using Standard SMS Silberg RT andAction for Health. CommunicationManagement in Sports Media. 3(11): 35-41.(Persian)
25. Smith Chaffey, D. (2005). eMarketingexcellence: the heart of e-Business, thirdeition, elsevier butterworth Heinemann.
26. Won Jae, S. et al. (2007). The Effectof Web Cohesion, Web Commitment, andAttitude toward the Website on Intentions toUse NFL Teams’ Websites. Sport ManagementReview, 10 (3): 231-252.
1) :پرسپولیس http://fc-perspolis.com
2) ذوب آهن :http://www.zobahanclub.com
3) استقلال :http://www.fcesteghlal.ir
4) :سایپا :http://www.saipasport.com
5) (سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس):
6)(پارس جنوبی جم ):http://fcparsjam.ir/
(http://www.pseez.ir).
1) بانک سرمایه :https://www.sbank.ir
2) سایپا :http://www.saipasport.com
3)سازمان ورزش شهرداری تبریز :http://sport.tabriz.ir/
4) شهرداری ورامین :http://www. varaminmunicipality .com/
5) والیبال پیکان تهران :http://ikcosport.com
1) پتروشیمی بندر امام خمینی: http://petrosport.ir/
2)سازمان ورزش شهرداری تبریز: http://sport.tabriz.ir/
3) مهرام :http://mahramclub.ir
4) پالایش نفت آبادان :http://abadan-ref.ir
5) دانشگاه آزاد :خبرگزاری http://ana.ir