با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت ورزش، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 دانشیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

4 استاد گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

5 استادیار گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

هدف اصلی این مطالعه بررسی قابلیت شبکه‌سازی باشگاه‌های ورزشی استان اردبیل بود که در راستای بهره‌مندی باشگاه‌ها و توسعه ورزش بانوان از فرصت شبکه‌سازی انجام شد. روش پژوهش توصیفی و بر اساس هدف کاربردی می‌باشد که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری کارکنان باشگاه‌های ورزشی استان اردبیل به تعداد 200 نفر  است و بر اساس جدول مورگان تعداد نمونه (120 نفر n=) برآورد شد. روش گردآوری داده‌ها از طریق پرسشنامه شبکه‌سازی کسب و کار  محقق ساخته انجام شد. برای سنجش پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شده است و برای آزمون فرضیه‌ها از آزمون تی تک نمونه‌ای و نرم‌افزار  20SPSS استفاده شد.
 نتایج این تحقیق نشان داد که باشگاه‌های بانوان استان اردبیل قابلیت شبکه‌سازی محصول، فرایندها، سیستم اطلاعاتی و فرهنگ سازمانی به طور معناداری بالاتر از میانگین در نظر گرفته شده می‌باشد (میانگین برابر 3 و با 95 درصد اطمینان). همچنین شبکه‌سازی  مدیران، کارکنان و ساختار سازمانی به طور معناداری کمتر از میانگین است. با فرهنگ‌سازی فعالیت‌های شبکه‌ای و تغییر رویکرد مدیران و کارکنان باشگاه‌های بانوان می‌توان محصولات جدیدی را در باشگاه‌های موجود توسعه داد. همچنین با استانداردسازی فرایندها و استفاده از سیستم‌های جدید اطلاعاتی می‌توان فرایند شبکه‌سازی را تسهیل کرد، چرا که باشگاه‌های موجود به دلیل کوچک بودن به تنهایی نمی‌توانند مسیر توسعه را تجربه کنند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating Networking Capability of Sports Clubs in Ardabil Province

نویسندگان [English]

  • Farzad Nobakht 1
  • Akram Faridi 2
  • Abbas Naghizadeh 3
  • Mehrdad Moharramzadeh 4
  • Nasrin Azizian Kohan 5

1 .Assistant Professor, Department of Physical Education and Sports Sciences, Faculty of Education Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

2 M.A. in Sports Management, Department of Physical Education and Sports Sciences, Faculty of Education Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

3 M.A. in Sports Management, Department of Physical Education and Sports Sciences, Faculty of Education Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

4 Professor, Department of Physical Education and Sports Sciences, Faculty of Education Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

5 Assistant Professor, Department of Physical Education and Sports Sciences, Faculty of Education Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

چکیده [English]

The main purpose of this study was to investigate the networking capability of women’s sport clubs in Ardabil province in order to both benefit the clubs and promote the development of women's sports. It was a descriptive applied research. The statistical population of Ardabil sports club staff is 200 and based on Morgan table the sample size was estimated 120 people (n = 120). The data were collected through Business Networking Questionnaire. Cronbach's alpha was used to assess the reliability of the questionnaire. One-sample t-test and SPSS 20 software were also used to test the hypotheses. The results of this study showed that Ardabil women's clubs' product networking capability, processes, information system and organizational culture were significantly higher than the average (mean= 3 and significance level= 95%). Also, the networking of managers, staff and organizational structure were found to be significantly lower than the average. The results showed that by spreading culture of networking activities and changing the approach of managers and staff of women's clubs, new products can be developed for existing clubs. Also, standardizing processes and using new information systems can facilitate the networking process since existing clubs cannot  develop on their own because of their small size.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Networking
  • Women's Club
  • Ardabil Province
  • Sports Business
  1. Bian, Y.; Xu, L., Sheng Li, J. Min He, j. & Ming Zhuang, y. (2012). An Evolution Model of Trading Behavior Based   on Peer Effect in Networks. Hindawi Publishng Corporation Dynamics in  Nature and Society, Article ID: 138178, 15 Pages.                                                                                                                                          
  2. ChyiDoong, S., & Gay   Fung, H. (2011). Are Social, financial, and human capital value enhancing? International  review of Economics and finance 20, 395-405.
  3. Bjärsholm, D., (2018.) Networking as a cornerstone within thepractice of social entrepreneurship in sport, European Sport Management Quarterly, DOI: 10.1080/16184742.2018.1546753.
  4. De Klerk, S.& Kroon, J. (2008). Business networking relationships for business success. South African Journal of Business Management. 39 (2), 25-35.
  5. Doyle, G. M. (2000). Making networks work: a review of networks in ireland and abroad with particular reference to training and human resource development. Dublin,Ireland: Skillnets Ltd.
  6. Eisenhardt, K. M., & Schoonhoven, C. B. (1996). Resource-based view of strategic alliance formation: Strategic and social effects in entrepreneurial firms. Organization Science, 7 (2), 136–150.
  7. Fischer, M. & Varga, A., (2002). Technological innovation and interfirm cooperation: an exploratory analysis using survey data from manufacturing firms in the metropolitan region of Vienna. International Journal of Technology Management 24, 724–742.
  8. Hosseinpour, A., &Niakan,N. (2008). Social Capital and Age at Work, Tadbir Journal, 183. (Persian)
  9. Jafarzadeh Zarandi, M., Razaghi, M., & Mirza akbari, A. (2019). The IT position in the development of entrepreneurship opportunities in sport. Communication Management in Sport Media, 6 (4), 15-28. doi: 10.30473/jsm.2019.44238.1304. (Persian)
  10. Kline, S. J., & Rosenberg, N. (1986). An overview of innovation. In: Landau, R., Rosenberg, N. (Eds.), the Positive Sum Strategy. National Academy Press, Washington, DC.
  11. Kogut, B., (1988). Joint Ventures: Theoretical and Empirical Perspectives. Strategic Management Journal 9, 312–332.
  12. Kristiansen, S. (2004). Social Networks and Business Success. American Journal of Economics and Sociology. 63, 1149–1171.
  13. Li, P. C., & Lin, B. W. (2006). Building global logistics competence with Chinese OEM suppliers. Technology in Society, 28, 333–348.
  14. Linnea ,Y. (2009). Networking and local sport development – the example of a local sport association in Copenhagen, European Journal for Sport and Society, 6:1, 61-71, DOI: 10.1080/16138171.2009.11687828.
  15. Loxton, R., & Weerawardena, J. (2006). Examining the role of networking capability in small and medium size firm internationalization. Paper presented at the Academy of International Business Annual Conference, Beijing, China.
  16. Barnes, M., Cousens, L. & Joanne M.Lean, (2017). Trust and collaborative ties in a community sport network, Managing Sport and Leisure, 22:4, 310-324, DOI: 10.1080/23750472.2018.1465840.
  17. Mosleh, A., &Saeedi. M. (2015). Investigating the Impact of Networking Capabilities on the International Performance of Export and Import Companies. Modern Marketing Research Quarterly. 3 (5) (18) autumn 2015,1-20. (Persian)
  18. Murto-Kovisto, E., & Vesalainen, J. (1994). Network management and inter  firm cooperation. discussion paper NO. 172. University of Vassa, Finland.
  19. Nobakht, F.,Ehsani, M.,Kuzechian, ha., & Amiri, M. (2015). contextual factors Influencing the Success of Medium and Small Businesses in Iran. Strategic Studies of Sport and Youth, 14 (28), 25-37. (Persian)
  20. Sakhdari, K., (2015). Networking Capability and Organizational Entrepreneurial Performance: Explaining the Role of Organizational Strategic Trends: Studying Equipment and Technical Services Companies in Iran's Mining and Mining Sector. Entrepreneurship Development, 1 (8), 174 -159. (Persian)
  21. Sarkar, M. B., Aulakh, P. S., & Madhok, A. (2009). Process capabilities and value generation in alliance portfolios. Organization Science, 20 (3), 583–600.
  22. Simsek, Z., Lubatkin, M.  H., & Floyd,  S. W. (2003). Inter-firm networks and entrepreneurial behaviour: A structural embeddedness perspective. Journal of Management, 29 (3), 427–442.
  23. Teng, B. S. (2007). Corporate entrepreneurship activities through strategic alliances: A resource‐based approach toward competitive advantage. Journal of Management Studies, 44 (1), 119–142.
  24. Walter, A.; Auer, M., & Ritter, T. (2006). The impact of network capabilities and entrepreneurial orientation on university spin off performance. Journal of Business Venturing, 21, 541–567.
  25.  Zabihi, H., Shojaei, V., & Hami, M. (2018). Effect of Skill Literacy and Entrepreneurial Orientation on the Success of Sport Businesses. Communication Management in Sport Media, 6 (2), 79-88. doi: 10.30473/jsm.2019.42430.1277. (Persian)
  26. Zaheer, A., & Zaheer, S. (2006). Trust across borders. Journal of InternationalBusiness Studies, 37, 21–29. (Persian)
  27. Zahra, S. A., Filatotchev, I., & Wright, M. (2009).
    How do threshold firms sustain corporate entrepreneurship? The role of boards and absorptive capacity. Journal of Business Venturing, 24 (3), 248–260.
  28. Zdroik, J. & Babiak, K. (2017).Networking with a purpose: men and women’s perception of career networking in sport NGBs. Sport Business and Management, 3 (7),  234-257.