محمد فرجی؛ سیدجعفر موسوی؛ فرشاد امامی
چکیده
هدف این مطالعه بررسی تاثیر برندسازی شخصی ورزشکاران حرفهای در اینستاگرام بر مهاجرت ورزشی است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و اطلاعات لازم با استفاده از مطالعات کتابخانهای و دو پرسشنامه: 1.برند شخصی ورزشکاران حرفهای فرجی و همکاران(1400) و 2. علل مهاجرت ورزشکاران نخبه باقری و همکاران (2019) بدست آمد. جامعه آماری کلیه ورزشکاران حرفهای ...
بیشتر
هدف این مطالعه بررسی تاثیر برندسازی شخصی ورزشکاران حرفهای در اینستاگرام بر مهاجرت ورزشی است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و اطلاعات لازم با استفاده از مطالعات کتابخانهای و دو پرسشنامه: 1.برند شخصی ورزشکاران حرفهای فرجی و همکاران(1400) و 2. علل مهاجرت ورزشکاران نخبه باقری و همکاران (2019) بدست آمد. جامعه آماری کلیه ورزشکاران حرفهای فعال در اینستاگرام بوده و با استفاده از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود تعداد 384 نفر نمونه بصورت هدفمند تعیین شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها به تایید اساتید رسید و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تایید شد. نتایج نشان داد که برندسازی شخصی بر مهاجرت ورزشی تاثیر دارد چنانکه حدود 20 درصد از علل مهاجرت ورزشی را تبیین میکند. با توجه به مقدار ضریب بتا، میزان این تاثیر 0.446 بدست آمد. از عوامل چهارگانه برند شخصی؛ عوامل اخلاقی و سیاسی برند تاثیر معنیداری بر مهاجرت داشته و عوامل شخصی و عملکردی تاثیری نداشت. همچنین برندسازی شخصی ورزشکاران به ترتیب بر بعد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حرفهای مهاجرت ورزشی تاثیر داشته است. شبکههای اجتماعی، ورزشکاران را قادر میسازد تا در یک فضای دیجیتالی بر روند مهاجرت تأثیر گذار باشند. مهاجرت از لایه های متعددی از ورزشکاران، مالکان، مدیران، نمایندگان، مقامات و اصحاب رسانهها تشکیل شده و نه تنها عوامل اقتصادی از طریق استراتژی های بازاریابی، بلکه عوامل سیاسی، تاریخی، جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی را نیز در بر می گیرد.
معصومه حمزه؛ حبیب هنری؛ فرزاد غفوری؛ غلامرضا شعبانی بهار
چکیده
رسانهها نقش پررنگی در توسعه شاخصهای فرهنگی باشگاههای ورزشی داشته باشند. ازاینرو، پژوهش حاضر باهدف تحلیل نقش رسانهها در توسعه شاخصهای فرهنگی باشگاههای ورزشی حرفهای ایران طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود که بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری ...
بیشتر
رسانهها نقش پررنگی در توسعه شاخصهای فرهنگی باشگاههای ورزشی داشته باشند. ازاینرو، پژوهش حاضر باهدف تحلیل نقش رسانهها در توسعه شاخصهای فرهنگی باشگاههای ورزشی حرفهای ایران طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود که بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل داوران، بازیکنان، مربیان، مدیران باشگاهها، اصحاب رسانه، متخصصین و خبرگان دانشگاهی و مدیران عالی و سیاستگذاران بودند. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری بود (17 نفر)؛ و در بخش کمی نیز جامعة آماری همان بخش کیفی بودند (89 نفر). ابزار پژوهش حاضر شامل مصاحبههای نیمه ساختارمند و پرسشنامه بود. جهت بررسی دادههای بخش کیفی از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج تحلیل مصاحبههای انجامشده نشان داد که شاخصهای فرهنگی شامل 4 مقوله و 14 کد باز و رسانهها شامل 2 مقوله و 8 کد باز میباشند. نتایج بخش کمی نیز نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است؛ و میتوان نتیجهگیری نمود که استفاده از رسانهها توسط متولیان باشگاههای ورزشی، مربیان، مدیران و ورزشکاران، منجر به توسعه شاخصهای فرهنگی باشگاههای ورزشی حرفهای میگردد.
فاطمه جوادی؛ عادل افکار؛ مجید سلیمانی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف نقش رسانههای اجتماعی بر موفقیت و استمرار فعالیت باشگاههای ورزشی خصوصی طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود که بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل اساتید مدیریت ورزشی که در زمینه رسانه و باشگاه ورزشی پژوهشهایی ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف نقش رسانههای اجتماعی بر موفقیت و استمرار فعالیت باشگاههای ورزشی خصوصی طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود که بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل اساتید مدیریت ورزشی که در زمینه رسانه و باشگاه ورزشی پژوهشهایی (حداقل دو مورد) انجام داده بودند و همچنین مدیران باشگاههای ورزشی دولتی و خصوصی که دارای تحصیلات دکتری بودند. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند بود؛ و در بخش کمی جامعة آماری شامل کلیه مدیران باشگاههای ورزشی دولتی و خصوصی شهر همدان بودند (109 نفر). ابزار پژوهش حاضر شامل مصاحبههای نیمه ساختارمند و پرسشنامه بود. جهت بررسی دادههای بخش کیفی از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج حاصل از طریق کدگذاری باز و محوری در قالب دو مؤلفهی کلی رسانههای اجتماعی و موفقیت و استمرار باشگاه ورزشی انجام شد. همچنین نتایج نشان دادند که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. لذا مدیران باشگاههای ورزشی خصوصی میبایست بیشترین توجه خود را به بهبود نظام مدیریتی، بهبود حامیان مالی و بهرهگیری از نیروی انسانی متخصص در باشگاههای ورزشی خود مبذول دارند تا به موفقیتهای شغلی مناسبی در کسبوکار خود نائل آیند.
رسانه های ورزشی
محسن برجاس؛ حبیب محمدپور؛ حمید جنانی؛ جعفر برقی مقدم
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی همآفرینی ارزش در رویدادهای ورزشی رشته والیبال در بستر رسانههای اجتماعی انجام شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر رویکرد یک تحقیق کیفی است که با روش تحلیل تم صورت گرفت. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل خبرگان مرتبط با حوزه تحقیق (اساتید صاحبنظر در رشته مدیریت ورزشی و مدیران ارشد باشگاههای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی همآفرینی ارزش در رویدادهای ورزشی رشته والیبال در بستر رسانههای اجتماعی انجام شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر رویکرد یک تحقیق کیفی است که با روش تحلیل تم صورت گرفت. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل خبرگان مرتبط با حوزه تحقیق (اساتید صاحبنظر در رشته مدیریت ورزشی و مدیران ارشد باشگاههای والیبال) بودند که به صورت غیراحتمالی و با استفاده از ترکیبی از روش قضاوتی و زنجیرهای به تعداد 12 نفر انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با مصاحبههای نیمهساختاریافته تا اشباع نظری انجام شد. پایایی دادهها از طریق روش بازآزمون و توافق بین دو کدگذار و روایی آن با تایید خبرگان ارزیابی شد. بر اساس یافتههای حاصل از مصاحبهها با روش تحلیل تم و نرمافزار مکس کیودا نسخه 20، مضامین اصلی عبارتاند از، عوامل مرتبط با باشگاههای لیگ (شامل 6 مولفه فرعی حمایت مدیران، زیرساختهای فناوری اطلاعات، شبکههای ارتباطی، هویتسازی، تبلیغات رسانهای و تولید محتوا در رویداد)، عوامل مرتبط با رسانههای اجتماعی (شامل 7 مولفه فرعی توسعه، تولید محتوا، صفحات مجازی سرگرمکننده، اطلاعرسانی، انعکاس مسابقات، بررسی و کشف استعدادها و جذب مخاطب)، عوامل مرتبط با هواداران (شامل 5 مولفه فرعی ایجاد انگیزه، مشارکت، برنامه جذب و نگهداشت، وفاداری و حمایت) و عوامل محیطی (شامل 2 مولفه فرعی فرهنگسازی و حمایت نهادی). این پژوهش نتایجی را جهت تسهیل همآفرینی ارزش در عصر دیجیتال در بازاریابی ورزشی فراهم میکند و دانش مدیران ورزشی را در گذر از بازاریابی سنتی تحویل ارزش به سمت خلق ارزش در تجارت ورزشی افزایش میدهد.
رسانه های ورزشی
رامین قلیپور؛ حبیب محمدپور یقینی؛ محمدرحیم نجف زاده؛ جعفر برقی مقدم
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل شکلدهی رفتار شهروندی هواداران فوتبال با تکیه بر نقش رسانههای اجتماعی بود. این تحقیق از نوع کاربردی و کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین است. جامعه آماری شامل اساتید مدیریت ورزشی، جامعهشناسی و روانشناسی، مدیران سازمانهای ورزشی و همچنین متخصصان و فعالان در زمینه رسانههای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل شکلدهی رفتار شهروندی هواداران فوتبال با تکیه بر نقش رسانههای اجتماعی بود. این تحقیق از نوع کاربردی و کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین است. جامعه آماری شامل اساتید مدیریت ورزشی، جامعهشناسی و روانشناسی، مدیران سازمانهای ورزشی و همچنین متخصصان و فعالان در زمینه رسانههای اجتماعی بودند که 21 نفر از آنان با استفاده از روش گلولهبرفی و در نظر گرفتن اشباع نظری، در مصاحبههای پژوهش شرکت کردند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته بود و روایی و پایایی آن با استفاده از شاخصهای گوبا و لینکلن (1985) شامل قابلیت اعتبار، قابلیت انتقال، قابل اعتماد بودن و تاییدپذیری تأیید شد و میزان پایایی بازآزمون نیز 89/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از کدگذاری سه مرحلهای باز، محوری و گزینشی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد که هولیگانیسم، اهمیت هدایت و کنترل جمعیت و قابلیت رسانههای اجتماعی به عنوان عوامل علی؛ عوامل ساختاری، عوامل مدیریتی و عوامل اجتماعی به عنوان عوامل زمینهای؛ عوامل اجتماعی- فرهنگی، عوامل اقتصادی و عوامل سیاسی به عنوان عوامل مداخلهگر؛ راهبردهای آموزشی، مدیریتی، اصلاح سیاستهای رسانهای، انگیزشی، امنیتی و نیازسنجی به عنوان راهبرد و توسعه اجتماعی، ارتقای کیفیت، توسعه ورزشی و کاهش آسیب به عنوان پیامدهای شکلدهی رفتار شهروندی هواداران فوتبال با تکیه بر نقش رسانههای اجتماعی میباشند. بنابراین مدیران ورزشگاهها و باشگاههای فوتبال به منظور اصلاح وشکلدهی رفتار شهروندی هواداران خود میتوانند از رسانههای اجتماعی بهره ببرند.
رسانه های ورزشی
رزگار پورمعروف؛ علی افروزه؛ محمد پورکیانی
چکیده
در مطالعه حاضر برای توضیح رفتار مصرفکنندگان محصولات ورزشی از طریق اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده که در رسانههای اجتماعی با آن آشنا شده بودند، از مدل AIDA (توجه، علاقه، میل و قصد رفتاری) و TAM (مدل پذیرش فناوری) استفاده شد؛ بنابراین هدف پژوهش، تأثیر رسانههای اجتماعی بر فرایند بهکارگیری اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده توسط مشتریان ...
بیشتر
در مطالعه حاضر برای توضیح رفتار مصرفکنندگان محصولات ورزشی از طریق اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده که در رسانههای اجتماعی با آن آشنا شده بودند، از مدل AIDA (توجه، علاقه، میل و قصد رفتاری) و TAM (مدل پذیرش فناوری) استفاده شد؛ بنابراین هدف پژوهش، تأثیر رسانههای اجتماعی بر فرایند بهکارگیری اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده توسط مشتریان محصولات ورزشی با تأکید بر مدل آیدا و مدل پذیرش فناوری بود. پژوهش حاضر از حیث ماهیت از دسته پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، مشتریان محصولات ورزشی بودند که از طریق رسانههای اجتماعی با اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده آشنا شده بودند و حداقل یکبار تجربه استفاده از اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده را برای خرید محصولات ورزشی داشتند. تعداد 384 مشارکتکننده بهصورت دردسترس از کاربرانی انتخاب شدند که از طریق شبکههای اجتماعی (تلگرام و اینستاگرام) با اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده آشنا بودند و تجربه استفاده از برنامههای خرید واقعیت افزوده را داشتند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه مدل AIDA و TAM بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها و سنجش اثربخشی مستقیم و غیرمستقیم متغیرها، از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS4 بهره گرفته شد. یافتهها نشان داد که توجه و علاقه بر باورهای رفتاری در مدل پذیرش فناوری تأثیر مثبت و معناداری میگذارد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که رسانههای اجتماعی بهعنوان یک عنصر بیرونی در فرایند پذیرش اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده عمل میکنند که با تأثیر مثبت بر نگرش کاربران به پذیرش فناوری جدید، نقشی واسطهای را در ایجاد میل به استفاده از پلیکیشنها را ترویج میکنند. تبلیغ اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده در شبکههای اجتماعی میتواند فرایند آشنایی تا بهکارگیری این اپلیکیشنها را تسهیل بخشد. شرکتهای تحقیق و توسعه در ایران میتوانند با اضافهکردن گزینههای متنوع ورزشی به منوی محصولات اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده، توجه کاربران را به استفاده از این پلتفرمها سوق دهند.
رسانه های ورزشی
رضا شهبازی؛ میرابراهیم حسینی؛ روح اله دایی؛ هادی بشیریان
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، بررسی نقش رسانههای اجتماعی بر اصالت؛ تصویر و شخصیت برند فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی ایران بود. تحقیق حاضر، به لحاظ ماهیت توصیفی از نوع همبستگی و جمعآوری اطلاعات به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، اساتید مدیریت ورزشی بودند و نمونه آماری برابر اعضای جامعه آماری و به صورت در دسترس انتخاب شد (160 ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، بررسی نقش رسانههای اجتماعی بر اصالت؛ تصویر و شخصیت برند فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی ایران بود. تحقیق حاضر، به لحاظ ماهیت توصیفی از نوع همبستگی و جمعآوری اطلاعات به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، اساتید مدیریت ورزشی بودند و نمونه آماری برابر اعضای جامعه آماری و به صورت در دسترس انتخاب شد (160 نفر). ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه استاندارد رسانههای اجتماعی سیفالهی و همکاران (2021)، پرسشنامه استاندارد اصالت برند کادیرو (2010)، پرسشنامه استاندارد شخصیت برند تسیوتسو و همکاران (2009) و پرسشنامه محقق ساخته تصویر برند بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها به وسیله 12 نفر از اساتید مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 86/0، 88/0، 82/0 و 84/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار، تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری با کمک نرمافزارهای SPSS نسخه 26 و PLS نسخه 3 انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد، رسانههای اجتماعی اثر مثبت و معناداری بر اصالت، تصویر و شخصیت برند فدراسیون دارد؛ بنابراین فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی ایران میتواند از رسانههای اجتماعی بهطور فعالتر و هدفمندتر استفاده کند تا با ایجاد فرصتهای بیشتر برای تعامل و پاسخ به نظرات مخاطبان، حس تعلق دانشجویان به برند فدراسیون افزایش یابد.
روابط عمومی ورزشی
همتالله بسطامی؛ علی کریمی؛ علی احمدی؛ حسام الدین علی دوستی؛ مهدی حریری
چکیده
یکی از متغیرهای مهم در سازمانها، اخلاق حرفهای کارکنان است. ترویج اخلاق حرفهای در سازمانها با تأکید بر یکی از مهمترین تحولات در دنیای امروز یعنی رسانههای اجتماعی، نهتنها محیط بانشاط و مساعدی را برای افزایش بهرهوری میآفریند، بلکه نقش مؤثری در دستیابی به سلامت سازمانی بهعنوان یکی از نمودهای تعالی سازمان دارد. روش پژوهش ...
بیشتر
یکی از متغیرهای مهم در سازمانها، اخلاق حرفهای کارکنان است. ترویج اخلاق حرفهای در سازمانها با تأکید بر یکی از مهمترین تحولات در دنیای امروز یعنی رسانههای اجتماعی، نهتنها محیط بانشاط و مساعدی را برای افزایش بهرهوری میآفریند، بلکه نقش مؤثری در دستیابی به سلامت سازمانی بهعنوان یکی از نمودهای تعالی سازمان دارد. روش پژوهش حاضر، توصیفی-همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش، 320 نفر از مدیران و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه بودند که با استفاده از روش تصادفی طبقهای و براساس فرمول کوکران، 175 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه اخلاق حرفهای، سلامت سازمانی و رسانههای اجتماعی بود. برای تحلیل دادهها از نرمافزار آماری Smart PLS، مدل معادلات ساختاری و روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. بهطورکلی، بین اخلاق حرفهای و سلامت سازمانی با نقش میانجی رسانههای اجتماعی در بین مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه، رابطه مثبت و معنادار برقرار است. همچنین اخلاق حرفهای بر رسانههای اجتماعی با ضریب مسیر 76/0، اخلاق حرفهای بر سلامت سازمانی با ضریب مسیر 34/0 و رسانههای اجتماعی بر سلامت سازمانی با ضریب مسیر 41/0 اثرگذار بود.
تبلیغات در ورزش
شهاب بهرامی؛ محمدسعید کیانی
چکیده
اینترنت و رسانههای اجتماعی بازاریابی ورزشی را آسانتر می کنند. از لحاظ تاریخی، پخش تلویزیونی منبع اصلی درآمد تیمهای ورزشی برتر، لیگها و انجمنهای ورزشی است. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی و اینترنت بر بازاریابی رویدادهای ورزشی بود. اینترنت فرصتهای جدیدی برای توزیع و موارد موردنیاز مصرف کنندگان رویدادهای ...
بیشتر
اینترنت و رسانههای اجتماعی بازاریابی ورزشی را آسانتر می کنند. از لحاظ تاریخی، پخش تلویزیونی منبع اصلی درآمد تیمهای ورزشی برتر، لیگها و انجمنهای ورزشی است. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی و اینترنت بر بازاریابی رویدادهای ورزشی بود. اینترنت فرصتهای جدیدی برای توزیع و موارد موردنیاز مصرف کنندگان رویدادهای ورزشی ایجاد میکند. رسانههای اجتماعی شکل جدیدی از ارتباطات بین طرفداران، ورزشکاران، تیمها و حامیان را ایجاد میکنند. فناوری تلفنهمراه نیز باعث میشود که طرفداران و مصرفکنندگان رویدادهای ورزشی، محتوای ورزشی را بهطورکلی و همچنین زنده در همهجا پیگیری کنند و همچنین این تغییرات چالشها و فرصتهای بسیار استراتژیک را ایجاد میکند. روش کار این تحقیق از نوع مطالعه و بررسی سایتها و شبکه های اجتماعی و همچنین ترجمه مقالات متفاوت در این زمینه در چندین چارچوب و ایده بود؛ بهویژه مدل اکوسیستم ورزش، بازاریابی رویدادی، بازاریابی ستاره و تفاوتهای بینالمللی در تماشای ورزش برای ورزشهای خاص. براساس نتایج تحقیق، چارچوبی برای توسعه استراتژی رسانههای اجتماعی پیشنهاد شد که میتواند برای ارزیابی وضعیت فعلی سازمان ورزشی و همچنین تسهیل توسعه استراتژی رسانههای اجتماعی استفاده شود. نتیجۀ بازاریابی یکپارچه نشاندهنده افزایش بلوغ از لحاظ ایجاد استراتژی یکپارچه است که ترکیبی از استفاده فعالانه از سیستمعاملهای رسانههای اجتماعی و سیستمهای داخلی با استفاده از رسانههای اجتماعی و جوامع است که بر وبسایت باشگاه یا فدراسیون تمرکز میکنند.
مهارت های ارتباطی در ورزش
نصرت اله عابدینی؛ حمید قاسمی؛ رضا صابونچی
چکیده
اینترنت و رسانههای اجتماعی بازاریابی ورزشی را آسانتر می کنند. از لحاظ تاریخی، پخش تلویزیونی منبع اصلی درآمد تیمهای ورزشی برتر، لیگها و انجمنهای ورزشی است. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی و اینترنت بر بازاریابی رویدادهای ورزشی بود. اینترنت فرصتهای جدیدی برای توزیع و موارد موردنیاز مصرف کنندگان رویدادهای ...
بیشتر
اینترنت و رسانههای اجتماعی بازاریابی ورزشی را آسانتر می کنند. از لحاظ تاریخی، پخش تلویزیونی منبع اصلی درآمد تیمهای ورزشی برتر، لیگها و انجمنهای ورزشی است. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی و اینترنت بر بازاریابی رویدادهای ورزشی بود. اینترنت فرصتهای جدیدی برای توزیع و موارد موردنیاز مصرف کنندگان رویدادهای ورزشی ایجاد میکند. رسانههای اجتماعی شکل جدیدی از ارتباطات بین طرفداران، ورزشکاران، تیمها و حامیان را ایجاد میکنند. فناوری تلفنهمراه نیز باعث میشود که طرفداران و مصرفکنندگان رویدادهای ورزشی، محتوای ورزشی را بهطورکلی و همچنین زنده در همهجا پیگیری کنند و همچنین این تغییرات چالشها و فرصتهای بسیار استراتژیک را ایجاد میکند. روش کار این تحقیق از نوع مطالعه و بررسی سایتها و شبکههای اجتماعی و همچنین ترجمه مقالات متفاوت در این زمینه در چندین چارچوب و ایده بود؛ بهویژه مدل اکوسیستم ورزش، بازاریابی رویدادی، بازاریابی ستاره و تفاوتهای بینالمللی در تماشای ورزش برای ورزشهای خاص. براساس نتایج تحقیق، چارچوبی برای توسعه استراتژی رسانههای اجتماعی پیشنهاد شد که میتواند برای ارزیابی وضعیت فعلی سازمان ورزشی و همچنین تسهیل توسعه استراتژی رسانههای اجتماعی استفاده شود. نتیجۀ بازاریابی یکپارچه نشاندهنده افزایش بلوغ از لحاظ ایجاد استراتژی یکپارچه است که ترکیبی از استفاده فعالانه از سیستمعاملهای رسانههای اجتماعی و سیستمهای داخلی با استفاده از رسانههای اجتماعی و جوامع است که بر وبسایت باشگاه یا فدراسیون تمرکز میکنند.
محمدرضا عباس زاده؛ حسین وظیفه دوست؛ محمد علی نسیمی؛ حسین دیده خانی
چکیده
ظهور رسانههای اجتماعی، باعث پیشرفت و توسعه ارتباطات شفاهی شد و پدیدۀ جدیدی به نام تبلیغات شفاهی الکترونیکی پدیدار گردید. این پژوهش که نوعی پژوهش توسعهای با روش آمیخته است، با هدف شناسائی و اولویت بندی ابعاد تبلیغات شفاهی الکترونیکی در روابط بین فردی مشتریان کالاهای ورزشی در شبکههای اجتماعی انجام شد. لذا برای شناسائی ابعاد تبلیغات ...
بیشتر
ظهور رسانههای اجتماعی، باعث پیشرفت و توسعه ارتباطات شفاهی شد و پدیدۀ جدیدی به نام تبلیغات شفاهی الکترونیکی پدیدار گردید. این پژوهش که نوعی پژوهش توسعهای با روش آمیخته است، با هدف شناسائی و اولویت بندی ابعاد تبلیغات شفاهی الکترونیکی در روابط بین فردی مشتریان کالاهای ورزشی در شبکههای اجتماعی انجام شد. لذا برای شناسائی ابعاد تبلیغات شفاهی الکترونیک از روش فراترکیب و جهت اولویت بندی این ابعاد از روش بهترین- بدترین استفاده شده است. جامعۀ آماری در بخش کیفی تعداد 158 مقاله مستند بود که در نهایت به 28 مقالۀ مرتبط با موضوع پژوهش تعدیل شد و در بخش کمی نیز 10 نفر از مدیران (ادمین) شبکههای اجتماعی 5 فروشگاه آنلاین محصولات ورزشی، به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان خبرگان انتخاب شدند. دادهها در بخش کیفی با استفاده از روش هفت گامی سندلوسکی و باروسو در فراترکیب و در بخش کمی با استفاده از روش بهترین- بدترین توسط نرم افزارهای مکس کیودا و لینگو تحلیل شد. ابعاد تبلیغات شفاهی الکترونیکی در بین مشتریان کالاهای ورزشی در 5 مقولۀ (عناصر ارتباطی، بستر پیام، تأثیرگذاری پیام، تبادل اطلاعات و پیامدهای تبلیغ شفاهی الکترونیکی)، 10 کد محوری و 70 کد باز تعیین و معرفی شد و اولویت بندی آنها به ترتیب (تأثیرگذاری پیام، بستر پیام، تبادل اطلاعات، عناصرارتباطی و پیامدهای تبلیغ شفاهی الکترونیکی) ارائه شد. نتایج این پژوهش میتواند برای مدیران شبکههای اجتماعی جهت مدیریت تبلیغات شفاهی الکترونیک به صورت اثربخش مفید واقع شود.
بهمن طیبی؛ وحید ساعت چیان؛ امین دهقان قهفرخی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی مدل ارتباطی فعالیتهای بازاریابی رسانههای اجتماعی بر قصد خرید مشتریان کالاهای ورزشی از طریق ارزش ویژه برند میباشد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری شامل مشتریان محصولات و کالاهای ورزشی برند ایرانی مجید ( ) بود که در یکی از رسانههای اجتماعی این برند (تلگرام و اینستاگرام) ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر بررسی مدل ارتباطی فعالیتهای بازاریابی رسانههای اجتماعی بر قصد خرید مشتریان کالاهای ورزشی از طریق ارزش ویژه برند میباشد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری شامل مشتریان محصولات و کالاهای ورزشی برند ایرانی مجید ( ) بود که در یکی از رسانههای اجتماعی این برند (تلگرام و اینستاگرام) عضو هستند (2800 نفر). تعداد 384 نفر از مشتریان بصورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین از پرسشنامههای بازاریابی رسانههای اجتماعی کیم و کو (2012)، ارزش ویژه برند آکر (1991) و قصد خرید جلیلوند و صمینی (2012) استفاده شد. یافتهها نشان دادند که بین فعالیتهای بازاریابی رسانههای اجتماعی، ارزش ویژه برند و قصد خرید مشتریان ارتباط مثبت معناداری وجود دارد بر اساس نتایج مدل تحقیق ارزش ویژه برند در ارتباط بین فعالیتهای بازاریابی رسانههای اجتماعی و قصد خرید مشتریان نقش میانجی را دارد. با عنایت به یافتهها، برای بهبود نقش ارزش ویژه برند، شرکت مجید میتواند از طریق صفحات رسانههای اجتماعی با تبلیغ جذابتر بر دیدگاه و نظرات مشتریان محصولات خود اثر مثبت داشته و از این روش به عنوان یک مزیت رقابتی بهرهمند گردند.
وجیهه جوانی؛ شهرزاد نیری
چکیده
پژوهش حاضر، به مطالعه تأثیر بازاریابی برندهای خدماتی ورزشی در اینستاگرام بر ارزش ویژه برند و پاسخ مصرفکنندگان میپردازد. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی و بر اساس روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش مصرفکنندگان خدمات ورزشی مجموعه ورزشی انقلاب بودند که 200 نفر از آنها در این مطالعه مشارکت داشتند. ابزار ...
بیشتر
پژوهش حاضر، به مطالعه تأثیر بازاریابی برندهای خدماتی ورزشی در اینستاگرام بر ارزش ویژه برند و پاسخ مصرفکنندگان میپردازد. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی و بر اساس روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش مصرفکنندگان خدمات ورزشی مجموعه ورزشی انقلاب بودند که 200 نفر از آنها در این مطالعه مشارکت داشتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظرات 7 نفر از متخصصان مورد بررسی قرار گرفت. جهت بررسی روایی سازه از بارهای تقاطعی گویهها، روایی متقاطع و شاخص میانگین واریانس استخراجشده استفاده شد. پایایی ابزار مورد استفاده نیز با استفاده از شاخصهای آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تکنیک مدلسازی معادله ساختاری در نرمافزار پیالاس انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی بر پاسخ مصرفکنندگان و ارزش ویژه برند تاثیر مستقیم معنادار و مثبتی دارد. بر این اساس، برندهای خدماتی ورزشی با استفاده از فعالیتهای بازاریابی رسانههای اجتماعی میتوانند ارزش ویژه برند و پاسخ مصرفکنندگان خود را تحت تاثیر قرار داده و بدین ترتیب سهم بازار و فروش خود را افزایش دهند.
علی کریمی؛ شهاب بهرامی؛ نازنین راسخ؛ حمید قاسمی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف تدوین الگوی پارادایمی تبلیغات از طریق رسانههای اجتماعی بهمنظور تأثیر بر تمایل مشتریان محصولات ورزشی انجام شد. روش پژوهش حاضر، کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد با رویکرد سامانمند است. جامعه آماری این پژوهش شامل 15 نفر از متخصصان مدیریت رسانههای ورزشی و بازاریابان ورزشی بود که از طریق نمونهگیری هدفمند مبتنی بر ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف تدوین الگوی پارادایمی تبلیغات از طریق رسانههای اجتماعی بهمنظور تأثیر بر تمایل مشتریان محصولات ورزشی انجام شد. روش پژوهش حاضر، کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد با رویکرد سامانمند است. جامعه آماری این پژوهش شامل 15 نفر از متخصصان مدیریت رسانههای ورزشی و بازاریابان ورزشی بود که از طریق نمونهگیری هدفمند مبتنی بر رویکرد نظری انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت و تعداد 15 مصاحبه فردی نیمه ساختاریافته انجام گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش کدگذاری سه مرحلهای باز، محوری و گزینشی استراس و کوربین استفاده شد. یافتههای الگوی پارادایمی حاصله، شامل بخشهای شرایط علّی، راهبردها، شرایط مداخلهگر و زمینهای و نیز پیامد حاصل از آنها است. شرایط علّی در دو مقوله پتانسیل رسانههای اجتماعی و مشتری مداری جای گرفته است. شرایط مداخلهگر شامل مقولههای محدودیتهای درونی و بیرونی (محدودیتهای استفاده و محدودیتهای کاربردی) و شرایط زمینهای از مقولههایی ازجمله بهبود عملکرد و توسعه اثربخشی تبلیغات (عوامل فردی و عوامل محیطی) تشکیلشده است. برای تدوین یک تبلیغ مؤثر از طریق رسانههای اجتماعی، لازم است راهبردهایی چون برند سازی و اعتباربخشی، تعاملگرایی با مشتریان و توانمندسازی ظرفیتها بهمنظور جذب و حفظ مشتری و تأثیر بر تمایل مشتریان محصولات ورزشی اتخاذ شود. درنهایت پیامد اجرای فرایند تدوین الگوی پارادایمی تبلیغات از طریق رسانههای اجتماعی بهمنظور تأثیر بر تمایل مشتریان محصولات ورزشی، توسعه اجتماعی و جامعهشناختی، توسعه بازاریابی و اقتصادی و توسعه خرید در قالب مقوله توسعه و باورهای اجتماعی اقتصادی خواهد شد.
سردار محمدی؛ ارش زارعی
چکیده
هدف از تحقیق حاضربررسی اثر بازاریابی رسانه های اجتماعی روی ارزش ویژه برند و پاسخ هواداران فوتبال تیم پرسپولیس است. روش تحقیق توصیفی-همبستگی بوده وجامعه آماری پژوهش شامل کلیه هواداران باشگاه فرهنگی ورزشی تیم فوتبال پرسپولیس بودند. در این پژوهش351پرسشنامه به صورت آنلاین در سایت پرس لاین جمع آوری و پس از کنار گذاشتن پرسشنامه های مخدوش ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضربررسی اثر بازاریابی رسانه های اجتماعی روی ارزش ویژه برند و پاسخ هواداران فوتبال تیم پرسپولیس است. روش تحقیق توصیفی-همبستگی بوده وجامعه آماری پژوهش شامل کلیه هواداران باشگاه فرهنگی ورزشی تیم فوتبال پرسپولیس بودند. در این پژوهش351پرسشنامه به صورت آنلاین در سایت پرس لاین جمع آوری و پس از کنار گذاشتن پرسشنامه های مخدوش شده و ناقص350پرسشنامه قابل قبول مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه تعدیل یافته سئو و پارک ( 2018) با23 سؤال که روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظرچند تن از اساتید وروایی همگرا و واگرا آن با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی بررسی گردید؛ همچنین همسانی درونی پرسشنامه با آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و مدل معادله ساختاری برای بررسی برازش مدل تحقیق استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بازاریابی رسانه های اجتماعی 0/52 از تغییرات آگاهی برند و 0/54 از تغییرات تصویر برند را به صورت مثبت و معناداری پیش بینی کرد. از یافته های دیگر این پژوهش این که آگاهی از برند اثر مثبتی بر تبلیغات شفاهی، تعهد برند دارد. همچنین تصویر برند بر تبلیغات شفاهی وتعهد برند ضریب اثر مناسبی دارد؛ بنابراین توانایی بالای فضای رسانه های اجتماعی در این مسیر به طوری که با چارچوب علمی مناسب طراحی شود بسیار مؤثر خواهد بود و باشگاههای فوتبال میتوانند از طریق این فضا و استفاده از هواداران خود به ارائه خدمات و محصولاتی که بتواند برای باشگاه درآمدزایی مناسبی داشته باشد، بپردازند.
مهدی لطیفی فرد؛ مرجان صفاری؛ کلثوم حیدری
چکیده
امروزه با توسعه رسانههای اجتماعی، گرایش طرفداران به بیان عقاید و نظرات خود بیشتر از پیش میشود. از سویی، با ظهور رسانههای اجتماعی طی دهه گذشته سرعت و محدوده ارتباطات و تعامل بین افراد و سازمانها در سراسر دنیا تغییر کرده است. ازاینرو هدف تحقیق حاضر بررسی مصرف رسانهای و رفتار آنلاین طرفداران ورزشی بعد از بازی الکلاسیکو با ...
بیشتر
امروزه با توسعه رسانههای اجتماعی، گرایش طرفداران به بیان عقاید و نظرات خود بیشتر از پیش میشود. از سویی، با ظهور رسانههای اجتماعی طی دهه گذشته سرعت و محدوده ارتباطات و تعامل بین افراد و سازمانها در سراسر دنیا تغییر کرده است. ازاینرو هدف تحقیق حاضر بررسی مصرف رسانهای و رفتار آنلاین طرفداران ورزشی بعد از بازی الکلاسیکو با استفاده از روش تحلیل محتوا بود. در این پژوهش یکی از پستهای صفحه رسمی لالیگا در فیسبوک بعد از بازی (بارسلونا-رئال مادرید موسوم به الکلاسیکو فصل 18-2017) بهصورت هدفمند جهت بررسی دیدگاههای کاربران مورد انتخاب قرار گرفت. ویژگیهای فیسبوک در سه دسته کلی؛ بارگذاری محتوا، مرور محتوا توسط دیگر کاربران و واکنشهای کاربران نسبت به محتوا طبقهبندی شد. پس از کدگذاری، 10 طبقه شامل «اشاره به بازی، اشاره به فرد، اشاره به تیم، کلام تهاجمی، شوخی با انتقاد، سرزنش کردن، اشاره به طرفدار، استفاده از ضمایر ما و آنها، هیجان فوتبالی و تعامل» به دست آمد. در نهایت یافته های پژوهش نشان داد، تقریباً 57 درصد از مصرف رسانهای در رسانههای اجتماعی ورزشی به اشتراکگذاری منتهی میشود. مسئله هویت سازی با تقریباً 30 درصد کدها دومین کارکرد رسانههای اجتماعی در ورزش میتواند باشد. درعینحال گفتگوها با 2.6 درصد فراوانی کمترین میزان کارکرد را در این پژوهش داشتهاند. باید توجه داشت که در حوزه ورزش علت شکلگیری رفتار به اشکال مختلف مانند اشاره به بازی، اشاره به فرد و حتی کلام تهاجمی در اثر علاقهای است که طرفدار به باشگاه، تیم و شهر خود دارد.
شهرزاد نیری؛ مرجان صفاری
دوره 3، شماره 4 ، شهریور 1395، ، صفحه 45-58
چکیده
پژوهش حاضر با هدف آشنائی با کاربستهای نظریههای ارتباطات در حوزه ورزش در سه بخش (1) مروری بر شش نظریه پراستناد ارتباطات (برجستهسازی، چارچوبسازی، کاشت، مبتنی بر تمایلات، هویتاجتماعی و هژمونیک)؛ (2) معرفی پیوند نسبتاً نوظهور رسانههای اجتماعی و تحقیقات عرصه ارتباطات ورزشی (نظریههای تعامل فرا اجتماعی و استفاده و رضایتمندی) ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف آشنائی با کاربستهای نظریههای ارتباطات در حوزه ورزش در سه بخش (1) مروری بر شش نظریه پراستناد ارتباطات (برجستهسازی، چارچوبسازی، کاشت، مبتنی بر تمایلات، هویتاجتماعی و هژمونیک)؛ (2) معرفی پیوند نسبتاً نوظهور رسانههای اجتماعی و تحقیقات عرصه ارتباطات ورزشی (نظریههای تعامل فرا اجتماعی و استفاده و رضایتمندی) و (3) استفاده از نظریه استفاده و رضایتمندی به عنوان چارچوب مبنائی جهت تجزیه و تحلیل انگیزههای سردار آزمون در استفاده از رسانه اینستاگرم تدوین شده است. برای این منظور از روش تحلیل مضمون به عنوان یک شیوه کارآمد تحلیل کیفی استفاده شد. 100 پست اخیر از مجموع 246 پست صفحه اینستاگرام سردار آزمون جهت استخراج مضامین مورد تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها به منظور شناسایی انگیزههای کاربر اینستاگرام شش دسته مضمون اصلی و یازده دسته مضمون فرعی را نشان داد: مضمون اصلی برقراری تعامل با سایر ورزشکاران و هواداران مشتمل بر مضامین فرعی دعا، حب وطن، تشکر و سلام و احوالپرسی؛ مضمون اصلی تفریح مشتمل بر مضمون فرعی ارائه اطلاعات پیرامون علایق و دلبستگیها؛ مضمون اصلی به اشتراک گذاردن اطلاعات مشتمل بر مضامین فرعی ارائه دیدگاه در مورد مربیان و ارائه دیدگاه در مورد سایر ورزشکاران؛ مضمون اصلی برقراری حلقه ارتباطی با محتوا مشتمل بر مضمون فرعی نشان دادن مکانهای مورد علاقه؛ مضمون اصلی طرفداری مشتمل بر طرفداری از سایر ورزشها و مضمون اصلی تبلیغات مشتمل بر مضامین فرعی روابط عمومی و تحریک و تقویت انگیزه.