با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور

2 کارمند اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی نقش رسانه‌های اجتماعی در محیط کار بر پیامدهای شغلی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه انجام شد. روش پژوهش،، توصیفی – پیمایشی و مبتنی بر معادلات ساختاری بود.جامعه آماری پژوهش شامل 320 نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه بود که بر اساس فورمول کوکران175 نفر به شیوه تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه 19 سوالی در دو بخش رسانه‌های اجتماعی در محیط کار و پیامدهای شغلی بود. در این پژوهش جهت بررسی روابط بین اجزاء مدل از معادلات ساختاری و جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار Smart PLS استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که رسانه‌های اجتماعی در محیط کار بر پیامدهای شغلی با ضریب مسیر 55/0 و مقدار T 5.58 تاثیرگذار بوده است. در این میان شاخص استفاده اجتماعی بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی بر پیامدهای شغلی با ضریب مسیر 16/0 و مقدار T2.11، شاخص استفاده لذت‌ جویانه بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی بر پیامدهای شغلی با ضریب مسیر 32/0و مقدار T 2.51، و شاخص استفاده شناختی بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی بر پیامدهای شغلی با ضریب مسیر 18/0 و مقدار T 2.57 اثرگذار بوده است. بنابراین استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند پیامدهای شغلی مثبت و منفی بسیاری در محیط‌های سازمانی به همراه داشته باشد،

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Developing a model for the role of social media in the workplace, on the job consequences of employees of sports and youth departments in Kermanshah province

نویسندگان [English]

  • ali karimi 1
  • Ahdieh Sadeghi 2

1 Assistant Professor, Department of Sports Management, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Sports Management, PayaPhD in Sports Management, General Department of Sports and Youth of Ilam Province, Iranme Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The aim of this study was to develop a model of the role of social media in the workplace on the job consequences of employees of sports and youth departments in Kermanshah province. The research method was descriptive-survey and based on structural equations. The statistical population of the study included 320 employees of sports and youth departments of Kermanshah province. According to Cochran's formula, 175 people were selected as a statistical sample by stratified random sampling method. The measurement tool was a 19-item questionnaire in two sections of social media in the workplace and job outcomes. In this research, structural equations are used to investigate the relationships between model components and Smart PLS software is used to analyze the data. Findings indicate that social media in the workplace has an effect on job outcomes with a path coefficient of 0.55 and a T value of 5.58. Among these, the index of excessive social use of social media on job outcomes with a path coefficient of 0.16 and a value of T 2.11, Index of excessive hedonistic use of social media on job outcomes with a coefficient of 0.32 and a value of 2.51 T, And the index of excessive cognitive use of social media has had an effect on job outcomes with a path coefficient of 0.18 and a value of 2.57 T. Therefore the use of social networks can have many positive and negative job consequences in organizational environments. Be accompanied by.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fatigue from social media
  • Job Performance
  • Pleasant use
  • Cognitive use