رسانه های ورزشی
ساجده سادات مرتضوی؛ قدرت الله باقری راغب؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی؛ علی صابری
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی مدل شادی ناخالص ملی بر اساس رخدادهای ورزشی از طریق صفحات مجازی میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تماتیک میباشد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید) و منابع اطلاعاتی مرتبط به موضوع پژوهش انتخاب شد. نمونه انسانی شامل اساتید مدیریت ورزشی متخصص در امر رویدادهای ورزشی، رسانهها و همچنین در زمینه ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی مدل شادی ناخالص ملی بر اساس رخدادهای ورزشی از طریق صفحات مجازی میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تماتیک میباشد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید) و منابع اطلاعاتی مرتبط به موضوع پژوهش انتخاب شد. نمونه انسانی شامل اساتید مدیریت ورزشی متخصص در امر رویدادهای ورزشی، رسانهها و همچنین در زمینه شادی بود. ملاک انتخاب این افراد، انجام سابقه پژوهشی در این زمینهها بود (حداقل دو پژوهش منتشرشده). منابع اطلاعاتی شامل کامنتهای فالورهای پیجهای شخصی ورزشکاران ملی ایرانی بود. ورزشکارانی که سابقه حضور در میادین جهانی (جام جهانی، المپیک و بازیهای آسیایی) را داشتند و توانسته بودند افتخاراتی برای ایران به ارمغان آورند. تعداد اساتید مشارکتکننده در پژوهش، 15 نفر (ملاک اتمام مصاحبهها اشباع نظری بود) و تعداد پیجهای تحلیلشده در اینستاگرام، 22 پیج بود. نمونهگیری در بخش منابع انسانی و منابع اطلاعاتی بهصورت هدفمند انجام شد. نتایج کدگذاری نشان داد که سه کد محوری شامل مرتبط با ورزش (عملکرد ورزشی، نتیجه مسابقه و لیژیونری ورزشکاران)، مرتبط با رفتار (رعایت اخلاق و رفتار با هواداران) و نمادها و ظواهر (المانهای دینی مذهبی، سرود و پرچم ایران، حرکات نمادین و پوشش بازیکنان) از مؤلفههای اصلی مؤثر بر ایجاد شادی ناخالص ملی بر اساس رخدادهای ورزشی از طریق صفحات مجازی میباشد. با توجه به نقش مهم مدل شادی ناخالص ملی بر اساس رخدادهای ورزشی از طریق صفحات مجازی، پیشنهاد میشود که مدیران ورزش کشور در جهت بهبود مدیریت صفحات مجازی، برای ورزشکاران دورههای آموزشی لازم را برگزار نمایند.
رسانه های ورزشی
محسن برجاس؛ حبیب محمدپور؛ حمید جنانی؛ جعفر برقی مقدم
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی همآفرینی ارزش در رویدادهای ورزشی رشته والیبال در بستر رسانههای اجتماعی انجام شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر رویکرد یک تحقیق کیفی است که با روش تحلیل تم صورت گرفت. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل خبرگان مرتبط با حوزه تحقیق (اساتید صاحبنظر در رشته مدیریت ورزشی و مدیران ارشد باشگاههای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی همآفرینی ارزش در رویدادهای ورزشی رشته والیبال در بستر رسانههای اجتماعی انجام شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر رویکرد یک تحقیق کیفی است که با روش تحلیل تم صورت گرفت. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل خبرگان مرتبط با حوزه تحقیق (اساتید صاحبنظر در رشته مدیریت ورزشی و مدیران ارشد باشگاههای والیبال) بودند که به صورت غیراحتمالی و با استفاده از ترکیبی از روش قضاوتی و زنجیرهای به تعداد 12 نفر انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با مصاحبههای نیمهساختاریافته تا اشباع نظری انجام شد. پایایی دادهها از طریق روش بازآزمون و توافق بین دو کدگذار و روایی آن با تایید خبرگان ارزیابی شد. بر اساس یافتههای حاصل از مصاحبهها با روش تحلیل تم و نرمافزار مکس کیودا نسخه 20، مضامین اصلی عبارتاند از، عوامل مرتبط با باشگاههای لیگ (شامل 6 مولفه فرعی حمایت مدیران، زیرساختهای فناوری اطلاعات، شبکههای ارتباطی، هویتسازی، تبلیغات رسانهای و تولید محتوا در رویداد)، عوامل مرتبط با رسانههای اجتماعی (شامل 7 مولفه فرعی توسعه، تولید محتوا، صفحات مجازی سرگرمکننده، اطلاعرسانی، انعکاس مسابقات، بررسی و کشف استعدادها و جذب مخاطب)، عوامل مرتبط با هواداران (شامل 5 مولفه فرعی ایجاد انگیزه، مشارکت، برنامه جذب و نگهداشت، وفاداری و حمایت) و عوامل محیطی (شامل 2 مولفه فرعی فرهنگسازی و حمایت نهادی). این پژوهش نتایجی را جهت تسهیل همآفرینی ارزش در عصر دیجیتال در بازاریابی ورزشی فراهم میکند و دانش مدیران ورزشی را در گذر از بازاریابی سنتی تحویل ارزش به سمت خلق ارزش در تجارت ورزشی افزایش میدهد.
مهدی رسولی؛ محسن ارمغانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل بازاریابی کمین در فوتبال ایران ، جام ملت های آسیا 2019 می باشد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و روش پژوهش، تلفیقی (تحلیل محتوا کمی و کیفی) می باشد. جامعه آماری در بخش اول رسانه هایی که اقدام به بازاریابی کمین کرده بودند که بر اساس روش نمونه گیری کل شمار که در این راستا بر اساس سایت الکسا،30 سایت پر بازدید ایران و رسانه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تحلیل بازاریابی کمین در فوتبال ایران ، جام ملت های آسیا 2019 می باشد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و روش پژوهش، تلفیقی (تحلیل محتوا کمی و کیفی) می باشد. جامعه آماری در بخش اول رسانه هایی که اقدام به بازاریابی کمین کرده بودند که بر اساس روش نمونه گیری کل شمار که در این راستا بر اساس سایت الکسا،30 سایت پر بازدید ایران و رسانه ملی در زمان برگزاری بازی های تیم ملی ایران در طول مدت برگزاری رویداد و در پخش زنده بازی ها تیم فوتبال ایران از طریق تلویزیون ایران در طول مدت حضور این تیم در رویداد ، تعداد 81 مورد تبلیغات بازاریابی کمین به عنوان نمونه تحقیق مشخص گردیدند. در بخش دوم برای شناسایی روش های پیشگیری و برخورد، جامعه آماری صاحب نظران آشنا با موضوع تحقیق در فدراسیون فوتبال ایران می باشند که بر اساس روش نمونه گیری هدفمند و قضاوتی ، تعداد 5 نفر به عنوان نمونه تحقیق مشخص گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر به دو صورت انجام گرفت،که در بخش اول برای شناسایی وضعیت چک لیست محقق ساخته و در بخش دوم برای شناسایی راه کار های مقابله با بازاریابی کمین کارگروهی متمرکز صورت پذیرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بیشترین نوع بازاریابی کمین مورد استفاده بازایابی نقض مالکیت و بیشترین استراتژی مورد استفاده صنایع و سازمان ها ، استراتژی حمایت از پخش یک رخداد می باشد. با توجه به یافته های پژوهش راهکارهایی اجرایی ارانه گردیده است که میتواند راهگشای مدیران فدراسیون فوتبال باشد.
اکبر جابری؛ فرزانه مظلومی سوینی
چکیده
با توجّه به اهمیت وبسایت ها به عنوان یک رسانة مدرن در فرایند فروش بلیت رویدادهای ورزشی، هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش وبکوال در رضایتمندی کاربران و تمایل به خرید مجدّد بلیت اینترنتی مسابقات فوتبال لیگ برتر ایران بوده است. پژوهش حاضر یک مطالعة توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی بوده است. جامعة آماری پژوهش شامل هواداران استقلال ...
بیشتر
با توجّه به اهمیت وبسایت ها به عنوان یک رسانة مدرن در فرایند فروش بلیت رویدادهای ورزشی، هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش وبکوال در رضایتمندی کاربران و تمایل به خرید مجدّد بلیت اینترنتی مسابقات فوتبال لیگ برتر ایران بوده است. پژوهش حاضر یک مطالعة توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی بوده است. جامعة آماری پژوهش شامل هواداران استقلال و پرسپولیس تهران در شهرآورد هشتاد و هشتم بوده که 428 نفر از آنها به عنوان نمونة آماری پژوهش به طور تصادفی در ورزشگاه آزادی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه بوده است که پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ و روایی آن نیز با استفاده از روایی محتوا، روایی صوری و روایی سازه تأیید گردید. از مدلسازی معادله ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی (پی ال اس) جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که "وبکوال" دارای تأثیر مثبت و معناداری بر "رضایتمندی کاربران" و "تمایل به خرید مجدد" بلیت مسابقات فوتبال لیگ برتر بوده، و "رضایتمندی کاربران" نیز بر "تمایل به خرید مجدد" بلیت الکترونیکی تأثیر مثبت و معناداری داشته است. یافته های این پژوهش می تواند به عنوان زمینه ای مؤثر در راستای توسعة راهبردها و عملکرد باشگاه های ورزشی در فرایند فروش بلیت الکترونیک مورد توجّه قرار گیرد.