ابوالفضل گرامی؛ سید احسان امیر حسینی؛ فرهاد راد
چکیده
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه گردشگری ورزشی هوشمند با اینترنت اشیاء در ایران بود، روش پژوهش ترکیبی اکتشافی متوالی (کیفی – کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاهی آشنا با اینترنت اشیا (که پژوهشهایی در این زمینه انجام داده بودند) و کارشناسان اینترنت اشیا در مرکز آیوتیک ایران و همچنین برخی از مدیران گردشگری و گردشگری ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه گردشگری ورزشی هوشمند با اینترنت اشیاء در ایران بود، روش پژوهش ترکیبی اکتشافی متوالی (کیفی – کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاهی آشنا با اینترنت اشیا (که پژوهشهایی در این زمینه انجام داده بودند) و کارشناسان اینترنت اشیا در مرکز آیوتیک ایران و همچنین برخی از مدیران گردشگری و گردشگری ورزشی که تجربه استفاده از اینترنت اشیا را داشتند بود. با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی و تکنیک اشباع نظری به نمونهگیری در بخش کیفی اقدام گردید (20 نفر). برای تحلیل دادههای مربوط به مصاحبه از روش کدگذاری استفاده شد. جامعة آماری بخش کمی این پژوهش شامل همان بخش قبلی (50 نفر) با نمونهگیری تمام شمار بود. برای جمعآوری اطلاعات در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از بخش کیفی استفاده شد که به دو بخش کلی ویژگیهای جمعیت شناختی و سؤالهای آن تقسیم گردید. این پرسشنامه شامل59 گویه و در قالب 6 مؤلفه اصلی بهصورت پنج گزینهای لیکرت (خیلی زیاد، 5 امتیاز تا خیلی کم، 1 امتیاز) میباشد. در بخش کیفی پژوهش مشخص گردید که مقولهها در قالب 59 کد مفهومی مشخص شد و در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی جای گرفتند. در بخش کمی نیز مشخص گردید که هر 6 مؤلفهی اصلی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. استفاده از اینترنت اشیا با توجه به مزایای بسیاری که دارد، برای رشد صنعت گردشگری ورزشی کشور بسیار مفید و ضروری میباشد. ازاینرو مدیران گردشگری ورزشی کشور، بهتر است از تکنیکهای اینترنت اشیا استفاده نمایند.