با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران

2 استادیار مدیریت ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران

3 استادیار کامپیوتر، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه گردشگری ورزشی هوشمند با اینترنت اشیاء در ایران بود، روش پژوهش ترکیبی اکتشافی متوالی (کیفی – کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاهی آشنا با اینترنت اشیا (که پژوهش‌هایی در این زمینه انجام داده بودند) و کارشناسان اینترنت اشیا در مرکز آیوتیک ایران و همچنین برخی از مدیران گردشگری و گردشگری ورزشی که تجربه استفاده از اینترنت اشیا را داشتند بود. با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله‌برفی و تکنیک اشباع نظری به نمونه‌گیری در بخش کیفی اقدام گردید (20 نفر). برای تحلیل داده‌های مربوط به مصاحبه از روش کدگذاری استفاده شد. جامعة آماری بخش کمی این پژوهش شامل همان بخش قبلی (50 نفر) با نمونه‌گیری تمام شمار بود. برای جمع‌آوری اطلاعات در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از بخش کیفی استفاده شد که به دو بخش کلی ویژگی‌های جمعیت شناختی و سؤال‌های آن تقسیم گردید. این پرسشنامه شامل59 گویه و در قالب 6 مؤلفه‌ اصلی به‌صورت پنج گزینه‌ای لیکرت (خیلی زیاد، 5 امتیاز تا خیلی کم، 1 امتیاز) می‌باشد. در بخش کیفی پژوهش مشخص گردید که مقوله‌ها در قالب 59 کد مفهومی مشخص شد و در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی جای گرفتند. در بخش کمی نیز مشخص گردید که هر 6 مؤلفه‌ی اصلی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. استفاده از اینترنت اشیا با توجه به مزایای بسیاری که دارد، برای رشد صنعت گردشگری ورزشی کشور بسیار مفید و ضروری می‌باشد. ازاین‌رو مدیران گردشگری ورزشی کشور، بهتر است از تکنیک‌های اینترنت اشیا استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Providing a model for the development of smart sports tourism with the Internet of Things in Iran

نویسندگان [English]

  • Abolfazl Gerami 1
  • Seyed Ehsan AmirHoseni 2
  • Farhad Rad 3

1 PhD Student in Sports Management, Yasouj Branch, Islamic Azad University, Yasouj, Iran

2 Assistant Professor of Sports Management, Yasuj Branch, Islamic Azad University, Yasuj, Iran

3 Assistant Professor of Computer, Yasouj Branch, Islamic Azad University, Yasouj, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study was to present a model for the development of smart sports tourism with the Internet of Things in Iran, a method of consecutive exploratory (qualitative-quantitative) exploratory research. The statistical population in the qualitative section included university professors familiar with the Internet of Things (who had conducted research in this field) and IoT experts at the Iran IoT Center, as well as some tourism and sports tourism managers who had experience using the Internet of Things.. Using purposive sampling method and snowball and theoretical saturation technique, sampling was performed in qualitative section (20 people). Coding method was used to analyze the interview data. The statistical population of the quantitative part of this study included the previous part (50 people) with whole number sampling. To collect information in a quantitative part, a researcher-made questionnaire based on the qualitative part was used, which was divided into two general parts: demographic characteristics and its questions. This questionnaire consists of 59 items and in the form of 6 main components in the form of five Likert options (very high, 5 points to very low, 1 point). In the qualitative part of the research, it was found that the categories were identified in the form of 59 concept codes and were placed in the heart of the six dimensions of the paradigm model. In the quantitative part, it was found that all 6 main components of the research have a good fit. .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internet of Things
  • sports tourism
  • sports tourism development