بهنام عاشقی؛ رحیم رمضانی نژاد؛ سعید عبدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، توصیف و تحلیلمحتوای مقالات علمی ـ پژوهشی مرتبط با سیاست و ورزش میباشد. جامعه پژوهش این مطالعه شامل مقالههای سالهای (1398-1388) موجود در پایگاههای ایرانداک، سیویلیکا، مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، زدنی، مگایران، مجلاتنور، پورتالجامع علومانسانی، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پایگاه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، توصیف و تحلیلمحتوای مقالات علمی ـ پژوهشی مرتبط با سیاست و ورزش میباشد. جامعه پژوهش این مطالعه شامل مقالههای سالهای (1398-1388) موجود در پایگاههای ایرانداک، سیویلیکا، مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، زدنی، مگایران، مجلاتنور، پورتالجامع علومانسانی، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پایگاه استنادی علوم جهاناسلام بود که با جستجوی کلمات کلیدی سیاست و ورزش، دیپلماسیورزشی، ورزشسیاسی، سیاسیون در ورزش و سیاستمداران ورزشی تعداد 28 مقاله از طریق تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که این پژوهشها را میتوان از نظر تعداد به ترتیب اولویت در چهار موضوع ورود سیاسیون در ورزش، سیاستگذاری، دیپلماسیورزشی و سیاست و اقتصاد در ورزش دستهبندی کرد. ضمنا از بین دانشگاههای کشور دانشگاه تهران بیشتر به حوزه سیاست و ورزش پرداختهاست و همچنین در استناددهی بیشتر از مقالات فارسی استفاده شدهاست. در سال 1396 نیز تحقیقات این حوزه رشد چشمگیری داشته است. بنابراین، با توجه به اهمیت فوقالعاده ارتباط ورزش با سیاست پیشنهاد میشود که تحقیقات این حوزه با همکاریهای بین رشتهای و به ویژه استفاده از مستندات سازمانهای ورزشی و تجارب مدیران ادامه یابد.
پریسا جافری؛ رحیم رمضانی نژاد
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کمی و روند مقالات چاپ شده حوزه رسانه در ورزش در نشریات علمی ایران بود. بدین منظور، تمامی مقالات چاپ شده در نشریات علمی مدیریت ورزشی و پایگاه اطلاعات علمی (جهاد دانشگاهی ایران) مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت 51 مقاله در زمینه رسانه های ورزشی به چاپ رسیده بود. ابزار مورد استفاده چک لیست کدکذاری شده از محتوای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کمی و روند مقالات چاپ شده حوزه رسانه در ورزش در نشریات علمی ایران بود. بدین منظور، تمامی مقالات چاپ شده در نشریات علمی مدیریت ورزشی و پایگاه اطلاعات علمی (جهاد دانشگاهی ایران) مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت 51 مقاله در زمینه رسانه های ورزشی به چاپ رسیده بود. ابزار مورد استفاده چک لیست کدکذاری شده از محتوای مقالات بود که جهت روایی آن از متخصصان مدیریت ورزشی و برای اطمینان از پایایی آن از دو کدگذار استفاده شد و بعد از توافق نهایی، تجزیه و تحلیل روی آن ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کای اسکوئر) انجام گرفت. یافته ها نشان داد در سال 1398 بیشترین مقالات در این حوزه چاپ شده (37/25 درصد) است و بیشتر تحقیقات با رویکرد کاربردی انجام گرفته است (82/35 درصد)، روش تحقیق بیشتر مقالات نیز به صورت کمی و پیمایشی (64/7 درصد) بود و اکثر مقالات با روشهای آماری مقایسهای و تی (16/66 درصد) انجام شدهاند. اکثر نویسندگان از متخصصان دانشگاهی بودند (21/5 درصد) و تلویزیون بیشترین حوزه تحقیقاتی در رسانه ها (31/37 درصد) را داشت. نتایج آزمون کای اسکوئر نشان داد بین تعداد مقالات چاپ شده در حوزه رسانه و ورزش با توجه به نوع رسانه و بین تعداد مقالات چاپ شده در حوزه رسانه ورزشی با توجه به روش های تجزیه و تحلیل داده ها، تفاوت معنی داری وجود دارد که گستردگی موضوع رسانه در ورزش را نشان می دهد.