روابط بین الملل در ورزش
عظیم صلاحی کجور؛ مرتضی دوستی
چکیده
دیپلماسی ورزشی رویکردی است که سیاستمداران و دولتمردان دنیا با استفاده از افراد و رویدادهای ورزشی به دنبال ایجاد تصویر مطلوبی از کشور خود در بین سازمانها و دولتهای خارجی هستند. تحقیق حاضر باهدف تدوین راهبردهای توسعه دیپلماسی ورزشی با محوریت تجربه جهانی انجام گرفت. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات کاربردی بود و برحسب گردآوری ...
بیشتر
دیپلماسی ورزشی رویکردی است که سیاستمداران و دولتمردان دنیا با استفاده از افراد و رویدادهای ورزشی به دنبال ایجاد تصویر مطلوبی از کشور خود در بین سازمانها و دولتهای خارجی هستند. تحقیق حاضر باهدف تدوین راهبردهای توسعه دیپلماسی ورزشی با محوریت تجربه جهانی انجام گرفت. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات کاربردی بود و برحسب گردآوری اطلاعات اکتشافی بود ابزار گردآوری دادهها مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته بود. جامعه آماری شامل صاحبنظران در حوزه مدیریت کلان ورزشی، مدیریت راهبردی، دیپلماسی، روابط بینالملل و جامعهشناسی ورزشی در سطح معاون وزیر، رئیس فدراسیون، مشاور وزیر و اساتید دانشگاهی بود و از روش نمونهگیری هدفمند برای انتخاب خبرگان استفاده شد. مدل نهایی از مجموع شرایط علی (2 مقوله و 13 مفهوم)، بسترها و زمینههای لازم (3 مقوله و 13 مفهوم)، متغیرهای مداخلهگر (3 مقوله و 13 مفهوم)، راهبردها (3 مقوله و 11 مفهوم) و پیامدها (3 مقوله و 10 مفهوم) تشکیل شد؛ لذا برای توسعه دیپلماسی ورزشی در کشور، بهتر است که دولتمردان و سیاستمداران با استفاده از افراد و رویدادهای ورزشی به دنبال ایجاد تصویر مطلوبی از کشور خود در بین سازمانها و دولتهای خارجی باشند.
روابط بین الملل در ورزش
رحیم زارع؛ مهدی شریعتی فیض آبادی؛ فتح الله هاویل
چکیده
حضور امریکاییهای شرکت نفت سانفرانسیکو در ۱۹۲۰ در بیابانهای عربستان و در ادامه اکتشاف نفت در دهه ۱۹۴۰ در دخان قطر توسط انگلیسیها، با آغاز توجه شیخ نشینان حوزه خلیج فارس به فوتبال همراه بود. میزبانیهای متعدد و متنوع رویدادهای ورزشی کشورهای عرب زبان خاورمیانه سبب شده است تا از ورزش و بطور خاص فوتبال به عنوان نفت نوین این منطقه ...
بیشتر
حضور امریکاییهای شرکت نفت سانفرانسیکو در ۱۹۲۰ در بیابانهای عربستان و در ادامه اکتشاف نفت در دهه ۱۹۴۰ در دخان قطر توسط انگلیسیها، با آغاز توجه شیخ نشینان حوزه خلیج فارس به فوتبال همراه بود. میزبانیهای متعدد و متنوع رویدادهای ورزشی کشورهای عرب زبان خاورمیانه سبب شده است تا از ورزش و بطور خاص فوتبال به عنوان نفت نوین این منطقه یاد شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی چیستی، چرایی و چگونگی توجه کشورهای عرب زبان منطقه و بطور خاص عربستان و قطر به فوتبال و در ادامه نقش فوتبال در حکمرانی نوین خاورمیانه بود. جامعه و نمونه آماری برابر با تمامی پژوهش های لاتین و فارسی انجام شده در حوزه فوتبال بینالملل، سیاست فوتبال و ژئوپولیتیک فوتبال در منطقه خاورمیانه بود. یافتههای پژوهش نشان داد که قطر و عربستان دنباله رو امارات به عنوان ملتی ورزشی در منطقه هستند که هر دو کشور تلاش میکنند تا ضمن استفاده از فوتبال به عنوان اهرمی برای جذب گردشگر، تقویت سلامت عمومی شهروندان، ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری، خلا قدرت در دوران پسا بهار عربی را تکمیل نمایند.
روابط بین الملل در ورزش
مینا باقری؛ مرتضی دوستی؛ محبوبه عابدی سماکوش
چکیده
هدف از این پژوهش چارچوب مفهومی کارکرد دیپلماسی و قدرت نرم مبتنی بر ورزش در برند ملی ایران بود. روش پژوهش کیفی و با استفاده از نظریه داده بنیاد بود که در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش افراد صاحبنظر نسبت به موضوع شستشوی ورزشی، قدرت نرم به تعداد 12 نفر بود که تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه ...
بیشتر
هدف از این پژوهش چارچوب مفهومی کارکرد دیپلماسی و قدرت نرم مبتنی بر ورزش در برند ملی ایران بود. روش پژوهش کیفی و با استفاده از نظریه داده بنیاد بود که در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش افراد صاحبنظر نسبت به موضوع شستشوی ورزشی، قدرت نرم به تعداد 12 نفر بود که تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه ادامه یافت. روش نمونهگیری نیز هدفمند و به صورت گلوله برفی بود. جهت سنجش پایایی پژوهش، از توافق درونموضوعی استفاده شد که برابر با 73 درصد گزارش شد. با توجه به اینکه از %60 بالاتر بوده بنابراین قابلیت اعتماد کدگذاریها مورد تأیید قرارگرفت. نتایج پژوهش نشان داد وجهه و اعتباربخشی، الزامات و اهمیت ارتباطات ورزشی، قابلیتهای دیپلماسی ورزشی، نیازها و انتظارات، زیرساختهای ورزشی و... (شرایط علی)، افتخار آفرینی و خوشنامی، ظرفیت سازی، تعاملات بین سازمانی، توانمندسازی، مدیریت و برنامهریزی، نیروی انسانی و... (شرایط زمینهای)، نگرش و تفکر مدیران، موانع ساختاری و فرایندی، مسائل سیاسی، مسائل اقتصادی، عوامل فرهنگی و... (شرایط مداخلهگر)، آموزش و فرهنگسازی، تعاملات سازمانی داخلی و خارجی، مدیریت راهبردی، پژوهش و نوآوری، توسعه فرهنگی تیمهای ورزشی و میزبانی رویدادهای بینالمللی و... (راهبردها) و در نهایت اینکه توسعه صلح، دوستی و امنیت، دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی، توسعه ورزش قهرمانی و حرفهای، توسعه زیرساختهای ورزشی، توسعه تعاملات بینالمللی، کاهش انزوای سیاسی و تحریمهای اقتصادی و... (پیامدها)، از جمله مهمترین متغیرهای پژوهش از دیدگاه متخصصین و کارشناسان بود.
روابط بین الملل در ورزش
حسین محمدی جامع؛ شهاب بهرامی؛ حمید قاسمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر کسب وجهه بینالمللی از طریق موفقیتهای ورزشی با روش ترکیبی (کیفی و کمی) انجام گرفته است که در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل متخصصان علمی و اجرائی در حوزه علوم سیاسی و مدیریت ورزشی و در بخش کمی شامل کلیه اساتید، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر کسب وجهه بینالمللی از طریق موفقیتهای ورزشی با روش ترکیبی (کیفی و کمی) انجام گرفته است که در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل متخصصان علمی و اجرائی در حوزه علوم سیاسی و مدیریت ورزشی و در بخش کمی شامل کلیه اساتید، فارغ التحصیلان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت بدنی کل کشور میباشند. تعداد نمونه آماری در بخش کیفی پس از رسیدن به اشباع نظری، 12 نفر تعیین و در بخش کمی 371 نفر در نظر گرفته شد که دادهها از طریق نرمافزارهای SPSS و AMOS ورژن 24 مورد تحلیل قرار گرفت.
در بخش کیفی پژوهش، 7 عامل به عنوان عوامل موثر بر کسب وجهه بینالمللی تاثیرگذار از طریق موفقیتهای ورزشی شناسایی شد که در بخش کمی مشخص گردید که از بین آنها 6 عامل اثر معناداری داشتند که اولویتبندی آنها به ترتیب شامل توسعه ورزش، مشارکت بین المللی، حمایت حمایت سیاسی- رسانهای، عوامل اقتصادی، الزامات مدیریتی و امکانات و تجهیزات میباشند و تنها اثر عامل محیطی معنادار نبود. بنابراین به مسئولان کشور پیشنهاد میشود که ضمن توجه به عوامل شناسایی شده درپژوهش حاضر، بر توسعه ورزش و افزایش مشارکتهای بینالمللی تمرکز کند و از دیپلماسی ورزشی بهعنوان ابزار کلیدی برای بهبود وجهه بینالمللی خود استفاده کند. این اقدامات میتواند به بهبود تصویر جهانی و تحقق اهداف سیاست خارجی کشور کمک کند.
روابط بین الملل در ورزش
مهدی پران؛ محمدصادق افروزه؛ ابراهیم خوشنام؛ حسین زارعیان
چکیده
هدف از این پژوهش ارائه چارچوب مفهومی رشد شرکتهای صنعت ورزش ایران در مقیاس بینالمللی و چندملیتی بود. روش تحقیق از نوع تحقیقات کیفی با رویکرد تحلیل تماتیک بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه صاحبنظران علمی (اساتید دانشگاهها) و اجرایی (مدیران و کارشناسان سازمانی و شرکتی) حوزه موضوع پژوهش بود. انتخاب نمونه به تعداد لازم جهت رسیدن به ...
بیشتر
هدف از این پژوهش ارائه چارچوب مفهومی رشد شرکتهای صنعت ورزش ایران در مقیاس بینالمللی و چندملیتی بود. روش تحقیق از نوع تحقیقات کیفی با رویکرد تحلیل تماتیک بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه صاحبنظران علمی (اساتید دانشگاهها) و اجرایی (مدیران و کارشناسان سازمانی و شرکتی) حوزه موضوع پژوهش بود. انتخاب نمونه به تعداد لازم جهت رسیدن به اشباع نظری و به روش نمونهگیری گلوله برفی انجام شد (16 نفر). ابزار پژوهش مصاحبه نیمه اکتشافی (هدایت شده) بود. روایی نتایج پژوهش براساس شایستگی حرفهای نمونه مصاحبه شده، روایی محتوایی چارچوب مصاحبه، میزان توافق مصححان کدگذاری (2 پژوهشگر خبره: 73/0) تایید شد. تحلیل دادهها با استفاده کدگذاری چهار مرحلهای متناسب با روش تحقیق انجام شد. یافتهها نشان داد که چارچوب مفهومی مستخرج شامل؛ 4 تم کلی، 10 تم اصلی، 47 تم فرعی و 164 مفهوم محوری است. تمهای کلی شامل زمینهیابی سطح جهانی برای کسب وکار ورزشی چندملیتی، بستر بینالمللیسازی در اقتصاد و صنعت ورزش کشور، ظرفیتسازی رویکرد چندملیتی در شرکتهای ورزشی کشور و سازوکارها و کارکردهای رشد شرکتهای ورزشی چندملیتی بود. براساس نتایج میتوان گفت که رشد شرکتهای چندملیتی در صنعت ورزش نیازمند شناخت شرایط و عوامل اثرگذار در محیط بینالمللی و داخلی صنعت ورزش به همراه ظرفیتسازی و بینالمللیسازی ابعاد و سازوکارهای سیستم کسب وکار در شرکتهای ورزشی است. بنابراین پیشنهاد میشود از چارچوب ارائه شده برای تبیین و کاربست الگوی کسب وکار شرکتی در مقیاس بینالمللی و چندملیتی برای صنعت ورزش کشور در فضای دانشگاهی، دولتی، صنعتی و رسانهای ورزش کشور استفاده شود.
روابط بین الملل در ورزش
فائزه خندابی؛ سید حمید سجادی هزاوه؛ فریده اشرف گنجویی؛ زینت نیک آئین
چکیده
هدف پژوهش حاضر، توسعه ظرفیتهای گردشگری ورزشی چوگان با تأکید بر رسانه با استفاده از آیندهپژوهی بود. نوع تحقیق، کاربردی و از نظر ماهیت، تحلیلی-اکتشافی بود. جامعه آماری شامل صاحبنظران حوزههای ورزش چوگان، حوزه تربیتبدنی و رسانه بود که در این زمینه پژوهشهایی انجام داده بودند (38 نفر). برای شناسایی این افراد از روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، توسعه ظرفیتهای گردشگری ورزشی چوگان با تأکید بر رسانه با استفاده از آیندهپژوهی بود. نوع تحقیق، کاربردی و از نظر ماهیت، تحلیلی-اکتشافی بود. جامعه آماری شامل صاحبنظران حوزههای ورزش چوگان، حوزه تربیتبدنی و رسانه بود که در این زمینه پژوهشهایی انجام داده بودند (38 نفر). برای شناسایی این افراد از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. این نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت 20 نفر بهعنوان نمونه مشخص شدند. سپس 14 نفر از جامعه آماری بخش قبلی، برای انجام تحلیل اثرات متقاطع اعلام آمادگی کردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای ترکیبی پنل خبرگان و اثرات متقاطع میکمک استفاده شد. معرفی رشته چوگان و اقلام موردنیاز برای شروع ورزش در رسانه، تولید و پخش برنامههایی درخصوص معرفی چوگان به زبان انگلیسی برای نشان دادن به گردشگران خارجی، ارائه مستندهای ورزشی چوگان به شبکههای خارجی با محوریت آموزش و معرفی آن، پوشش رسانهای جشنوارههای سنتی که چوگان هم در آن انجام میشود و تشویق سرمایهگذاران برای گردشگری ورزشی با تولید برنامههای تشویقی در رسانه، از مهمترین پیشرانهای توسعه ظرفیتهای گردشگری ورزشی چوگان با تأکید بر رسانه هستند؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که توسعه ظرفیتهای گردشگری ورزشی چوگان با تأکید بر رسانه باید در دستور کار مدیران گردشگری ورزشی کشور قرار گیرد.
روابط بین الملل در ورزش
سارا کشکر؛ غزل پناهبر
چکیده
ورزش همواره در روابط دیپلماتیک و بینالملل بهعنوان قدرت نرم برای تحقق اهداف بینالمللی کشورها مدنظر بوده است. بررسی تاریخ ظهور رشتههای ورزشی غیربومی در ایران بازگوکننده حقایق زیادی درمورد نحوه ورود و دلایل ظهور آنها در ایران است. این تحقیق کیفی حاوی نگرشی تاریخی است که با استفاده از روش اسنادی و مصاحبه اسمی انجام شد. جامعه موردمطالعه ...
بیشتر
ورزش همواره در روابط دیپلماتیک و بینالملل بهعنوان قدرت نرم برای تحقق اهداف بینالمللی کشورها مدنظر بوده است. بررسی تاریخ ظهور رشتههای ورزشی غیربومی در ایران بازگوکننده حقایق زیادی درمورد نحوه ورود و دلایل ظهور آنها در ایران است. این تحقیق کیفی حاوی نگرشی تاریخی است که با استفاده از روش اسنادی و مصاحبه اسمی انجام شد. جامعه موردمطالعه در بخش مطالعه اسنادی همه اسناد، مقالات، کتب و گزارشهای تاریخی مرتبط با تاریخچه و اتفاقات مرتبط با ظهور رشتههای غیربومی در ایران بود که بهطور تمامشمار مدنظر قرار گرفت (تعداد=70). در بخش مصاحبه، صاحبنظران و محققان آشنا با حوزه تاریخ ورزش ایران ابتدا بهصورت هدفمند انتخاب شدند و سپس با استفاده از نمونهگیری گلولهبرفی با آنها مصاحبه شد و درنهایت با رسیدن به اشباع نظری (تعداد=19) مصاحبهها به اتمام رسید. نتایج نشان داد که از بین عوامل موجود ورود رشتههای ورزشی به ایران، ایرانیان از فرنگ برگشته و اتباع خارجی از مهمترین عوامل ظهور این رشتهها در ایران بودند و در جایگاه بعد، مراودات اقتصادی، سیاسی و ورزشی اهمیت داشتند و در ترویج و توسعه رشتههای خارجی از طریق اتباع خارجی و روابط بینالملل عواملی چون تبلیغات و بازاریابی، توسعه فرهنگ بیگانه، توسعه ساختاری و توسعه اقتصادی ورزشهای غیربومی، مهمترین شیوههای ماندگاری و توسعه این رشتهها بودند. با توجه به الگوی مشابه ظهور این رشتهها در بسیاری از کشورها، به نظر میرسد سیاستهای پنهانی در دیپلماسی کشورها برای استفاده از ورزش بهعنوان قدرت نرم برای تحقق اهداف سیاسی در کشورهای میزبان مدنظر بوده است.
روابط بین الملل در ورزش
امیرحسین منظمی؛ مهدی شریعتی فیض آبادی؛ صادق رنجبر
چکیده
در دهه اخیر چالش های مذهبی و سیاسی با عربستان و به دنبال آن آتشزدن سفارت عربستان در تهران، ورزش جمهوری اسلامی ایران، بهویژه فوتبال ملی و باشگاهی را با مشکلات جدید بینالمللی مواجه کرده است. هدف پژوهش حاضر، تحلیل آنتیدیپلماسی فوتبال ایران بهعنوان چالشی ژئوپلیتیک در تقابل با عربستان سعودی بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی ...
بیشتر
در دهه اخیر چالش های مذهبی و سیاسی با عربستان و به دنبال آن آتشزدن سفارت عربستان در تهران، ورزش جمهوری اسلامی ایران، بهویژه فوتبال ملی و باشگاهی را با مشکلات جدید بینالمللی مواجه کرده است. هدف پژوهش حاضر، تحلیل آنتیدیپلماسی فوتبال ایران بهعنوان چالشی ژئوپلیتیک در تقابل با عربستان سعودی بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده ها، کیفی (توصیفی-تحلیلی) از نوع مطالعات کتابخانه ای بود. جامعه آماری پژوهش، 54 اثر روابط بینالملل ورزش و بهطور خاص دیپلماسی ورزشی منطقه خاورمیانه و نمونه آماری، مطالب درباره آنتیدیپلماسی فوتبال ایران، قدرت نرم ایران و عربستان بود. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد، تیمهای ملی عربستان و ایران بهترتیب بهعنوان بازیگران اصلی جهان عرب و خاورمیانه نقش بسزایی در توسعه فوتبال در این منطقه داشتهاند و بسیاری از دستاوردهای فوتبالی آسیا ازجمله قرارگرفتن روی سکوی قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا و حضور در جامجهانی فوتبال، محصول توجه این دو کشور به فوتبال بهعنوان پرطرفدارترین رشته ورزشی خود بوده است. با توجه به نقش صلح ساز ورزش و بهطور خاص فوتبال بهعنوان پرطرفدارترین رشته ورزشی در جهان، این رشته ورزشی در تقابل ایران و عربستان در منطقه خاورمیانه میتواند ابزاری برای همگرایی و بهعنوان یکی از کدهای اساسی صلح ساز ژئوپلیتیک دو کشور باشد که با ماهیت نرم خود می تواند مسیری دیپلماتیک در بازآزمایی روابط دو کشور بگشاید.
روابط بین الملل در ورزش
سهیلا صفاتی؛ سعید قربانی؛ رضا رضایی شیرازی
چکیده
هدف تحقیق حاضر تبیین و اولویتبندی عوامل مؤثر بر دیپلماسی ورزشی در فضای مجازی بود. این پژوهش از نظر هدف تحقیق جزو تحقیقات بنیادی و از لحاظ ماهیت، توصیفی و از حیث متغیرها پژوهش آمیخته ترکیبی از روش دلفی و دیمتل فازی بود. جامعه آماری این پژوهش با توجه به نوع تحقیق که درمورد دیپلماسی در ورزش است، همه صاحبنظران و کارشناسان در حوزه دیپلماسی ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر تبیین و اولویتبندی عوامل مؤثر بر دیپلماسی ورزشی در فضای مجازی بود. این پژوهش از نظر هدف تحقیق جزو تحقیقات بنیادی و از لحاظ ماهیت، توصیفی و از حیث متغیرها پژوهش آمیخته ترکیبی از روش دلفی و دیمتل فازی بود. جامعه آماری این پژوهش با توجه به نوع تحقیق که درمورد دیپلماسی در ورزش است، همه صاحبنظران و کارشناسان در حوزه دیپلماسی ورزشی و روابط بینالملل، اعضای هیئتعلمی مدیریت ورزشی در کشور و مسئولان روابط بینالملل فدراسیونها بودند. روش نمونهگیری در قسمت کیفی بهصورت هدفمند و گلولهبرفی بود که درمجموع 16 مصاحبه انجام شد تا دادهها به اشباع نظری رسید. هشت نفر از مصاحبهشوندگان اعضای گروه دلفی و 13 نفر خبره بخش دیمتل فازی را تشکیل دادند. تحلیلها در محیط نرمافزار اکسل انجام گرفت. یافتههای مصاحبه و مبانی نظری تحقیق نشان داد که درمجموع 79 گویه بهعنوان عوامل مؤثر بر دیپلماسی ورزشی در فضای مجازی شناسایی شد که این گویه ها به 9 دسته کلی «ماهیت و پتانسیل»، «عوامل ساختاری»، «سیاست مدیریتی»، «سیاست رسانهای»، «سیاست ورزش حرفهای»، «سیاست فرهنگی»، «سیاست بینالمللی»، «عومل اقتصادی» و «سیاست ارتباطی» تقسیم شدند. همچنین یافتههای آزمون دمیتل فازی نشان داد که چهار عامل، اثرگذار و پنج عامل، اثرپذیر بر دیپلماسی ورزشی در فضای مجازی هستند. در نتیجهگیری کلی بیان شد که باید ابتدا عوامل اثرگذار مدنظر قرار گیرند؛ زیرا می تواند دیپلماسی ورزشی در فضای مجازی ایران را تحتتأثیر بیشتری قرار دهد و نقش فعالتری در این حوزه داشته باشد.