با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کرمانشاه- اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه

2 استادیار دانشگاه ازاد کرمانشاه

3 مدیریت ورزشی،علوم انسانی،تربیت بدنی ، دانشگاه پیام نور تهران ، ایران

10.30473/jsm.2024.71713.1886

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر کسب وجهه بین‌المللی از طریق موفقیت‌های ورزشی با روش ترکیبی (کیفی و کمی) انجام گرفته است که در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل متخصصان علمی و اجرائی در حوزه علوم سیاسی و مدیریت ورزشی و در بخش کمی شامل کلیه اساتید، فارغ التحصیلان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت بدنی کل کشور می‌باشند. تعداد نمونه آماری در بخش کیفی پس از رسیدن به اشباع نظری، 12 نفر تعیین و در بخش کمی 371 نفر در نظر گرفته شد که داده‌ها از طریق نرم‌افزارهای SPSS و AMOS ورژن 24 مورد تحلیل قرار گرفت.

در بخش کیفی پژوهش، 7 عامل به عنوان عوامل موثر بر کسب وجهه بین‌المللی تاثیرگذار از طریق موفقیت‌های ورزشی شناسایی شد که در بخش کمی مشخص گردید که از بین آنها 6 عامل اثر معناداری داشتند که اولویت‌بندی آنها به ترتیب شامل توسعه ورزش، مشارکت بین المللی، حمایت حمایت سیاسی- رسانه‌ای، عوامل اقتصادی، الزامات مدیریتی و امکانات و تجهیزات می‌باشند و تنها اثر عامل محیطی معنادار نبود. بنابراین به مسئولان کشور پیشنهاد می‌شود که ضمن توجه به عوامل شناسایی شده درپژوهش حاضر، بر توسعه ورزش و افزایش مشارکت‌های بین‌المللی تمرکز کند و از دیپلماسی ورزشی به‌عنوان ابزار کلیدی برای بهبود وجهه بین‌المللی خود استفاده کند. این اقدامات می‌تواند به بهبود تصویر جهانی و تحقق اهداف سیاست خارجی کشور کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying factors affecting the acquisition of international reputation through sports success

نویسندگان [English]

  • hossein mohamadiJame 1
  • shahab bahrami 2
  • hamid ghasemi 3

1 دبیر شورای پژوهش اداره کل ورزش و جوانان

2 university azad

3 university pnu

چکیده [English]

This study aims to identify the factors influencing the enhancement of international reputation through sports success, using a mixed-methods approach (qualitative and quantitative). The qualitative component employed thematic analysis, while the quantitative component utilized structural equation modeling. The study population in the qualitative phase included experts in political science and sports management, and in the quantitative phase, it consisted of professors, graduates, and graduate students in physical education across the country. The sample size for the qualitative phase, reached after theoretical saturation, was 12 individuals, and for the quantitative phase, it was 371 individuals. Data were analyzed using SPSS and AMOS version 24.

In the qualitative phase, seven factors were identified as influential in enhancing international reputation through sports success. The quantitative phase revealed that six of these factors had significant effects, prioritized as follows: sports development, international participation, political-media support, economic factors, managerial requirements, and facilities and equipment, with only the environmental factor not showing a significant effect. Therefore, it is recommended that national authorities focus on the identified factors, particularly on developing sports and increasing international participation, and utilize sports diplomacy as a key tool to enhance the country’s international reputation. These actions could improve the global image and support the achievement of the country's foreign policy objectives.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sports Diplomacy
  • International Reputation
  • Elite Sports
  • National Pride