با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم، جهرم، ایران

2 دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه جهرم

3 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم، جهرم، ایران

4 دانشیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران

10.30473/jsm.2024.72112.1899

چکیده

هدف از این پژوهش ارائه چارچوب مفهومی رشد شرکت‌های صنعت ورزش ایران در مقیاس بین‌المللی و چندملیتی بود. روش تحقیق از نوع تحقیقات کیفی با رویکرد تحلیل تماتیک بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه صاحب‌نظران علمی (اساتید دانشگاه‌ها) و اجرایی (مدیران و کارشناسان سازمانی و شرکتی) حوزه موضوع پژوهش بود. انتخاب نمونه به تعداد لازم جهت رسیدن به اشباع نظری و به روش نمونه‌گیری گلوله برفی انجام شد (16 نفر). ابزار پژوهش مصاحبه نیمه اکتشافی (هدایت شده) بود. روایی نتایج پژوهش براساس شایستگی حرفه‌ای نمونه مصاحبه شده، روایی محتوایی چارچوب مصاحبه، میزان توافق مصححان کدگذاری (2 پژوهشگر خبره: 73/0) تایید شد. تحلیل داده‌ها با استفاده کدگذاری چهار مرحله‌ای متناسب با روش تحقیق انجام شد. یافته‌ها نشان داد که چارچوب مفهومی مستخرج شامل؛ 4 تم کلی، 10 تم اصلی، 47 تم فرعی و 164 مفهوم محوری است. تم‌های کلی شامل زمینه‌یابی سطح جهانی برای کسب وکار ورزشی چندملیتی، بستر بین‌المللی‌سازی در اقتصاد و صنعت ورزش کشور، ظرفیت‌سازی رویکرد چندملیتی در شرکت‌های ورزشی کشور و سازوکارها و کارکردهای رشد شرکت‌های ورزشی چندملیتی بود. براساس نتایج می‌توان گفت که رشد شرکت‌های چندملیتی در صنعت ورزش نیازمند شناخت شرایط و عوامل اثرگذار در محیط بین‌المللی و داخلی صنعت ورزش به همراه ظرفیت‌سازی و بین‌المللی‌سازی ابعاد و سازوکارهای سیستم کسب وکار در شرکت‌های ورزشی است. بنابراین پیشنهاد می‌شود از چارچوب ارائه شده برای تبیین و کاربست الگوی کسب وکار شرکتی در مقیاس بین‌المللی و چندملیتی برای صنعت ورزش کشور در فضای دانشگاهی، دولتی، صنعتی و رسانه‌ای ورزش کشور استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The conceptual framework of the growth of multinational companies in Iran's sports industry

نویسندگان [English]

  • Mehdi Paran 1
  • Mohammadsadegh Afrozeh 2
  • ebrahim khoshnam 3
  • Hossein Zareian 4

1 PhD student in sports management, Islamic Azad University, Jahrom branch, Jahrom, Iran

2 Associate Professor of Sports Management

3 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم، جهرم، ایران

4 Associate Professor of Sports Management

چکیده [English]

This study aimed to develop a conceptual framework for the growth of Iranian sports industry companies on an international and multinational scale. This qualitative research employed a thematic analysis approach. The study population included academic experts (university professors) and industry executives (organizational managers and corporate professionals) within the research domain. The sample size, determined based on theoretical saturation, was selected using the snowball sampling method (16participants). Data were collected through semi-structured (guided) interviews. The validity of the findings was stablished through the professional competence of the interviews, content validity of the interview framework, and coding reliability (inter-rater agreement 0.73, assessed by two expert researchers). Data analysis was conducted using a four-step coding process aligned with the research methodology. The results revealed a conceptual framework comprising four overarching themes, ten primary themes, 47 sub-themes, and 164 core concepts. The overarching themes included global positioning for multinational sports businesses, the foundation for internationalization within the national economy and sports industry, capacity-building for adopting a multinational approach in domestic sports companies, and the mechanisms and functions driving the growth of multinational sports companies. The findings suggest that the growth of multinational companies in the sports industry hinges on understanding international and domestic environmental factors, coupled with capacity-building and internationalization of business systems in sports enterprises. It is recommended that the proposed framework be utilized to design and implement corporate business models on an international and multinational scale across academic, governmental, industrial, and media sectors within the national sports landscape.

کلیدواژه‌ها [English]

  • sports company
  • international business
  • international market
  • sports market
  • sports business