با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه مازندران

2 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش چارچوب مفهومی کارکرد دیپلماسی و قدرت نرم مبتنی بر ورزش در برند ملی ایران بود. روش پژوهش کیفی و با استفاده از نظریه داده بنیاد بود که در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش افراد صاحب‌نظر نسبت به موضوع شستشوی ورزشی، قدرت نرم به تعداد 12 نفر بود که تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه ادامه یافت. روش نمونه‌گیری نیز هدفمند و به صورت گلوله برفی بود. جهت سنجش پایایی پژوهش، از توافق درون‎‌موضوعی استفاده شد که برابر با 73 درصد گزارش شد. با توجه به اینکه از %60 بالاتر بوده بنابراین قابلیت اعتماد کدگذاری‌ها مورد تأیید قرار‌گرفت. نتایج پژوهش نشان داد وجهه و اعتباربخشی، الزامات و اهمیت ارتباطات ورزشی، قابلیت‌های دیپلماسی ورزشی، نیازها و انتظارات، زیرساخت‌های ورزشی و... (شرایط علی)، افتخار آفرینی و خوشنامی، ظرفیت سازی، تعاملات بین سازمانی، توانمندسازی، مدیریت و برنامه‌ریزی، نیروی انسانی و... (شرایط زمینه‌ای)، نگرش و تفکر مدیران، موانع ساختاری و فرایندی، مسائل سیاسی، مسائل اقتصادی، عوامل فرهنگی و... (شرایط مداخله‌گر)، آموزش و فرهنگ‌سازی، تعاملات سازمانی داخلی و خارجی، مدیریت راهبردی، پژوهش و نوآوری، توسعه فرهنگی تیم‌های ورزشی و میزبانی رویدادهای بین‌المللی و... (راهبردها) و در نهایت اینکه توسعه صلح، دوستی و امنیت، دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی، توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، توسعه زیرساخت‌های ورزشی، توسعه تعاملات بین‌المللی، کاهش انزوای سیاسی و تحریم‌های اقتصادی و... (پیامدها)، از جمله مهمترین متغیرهای پژوهش از دیدگاه متخصصین و کارشناسان بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The conceptual framework of the function of diplomacy and soft power based on sports in Iran's national brand

نویسندگان [English]

  • mina bagheri 1
  • Morteza Dousti 1
  • Mahboubeh Abedi 2

1 UNIVERSITY OF MAZANDARAN

2 Assistant Prof. in Sports Management, , University of Mazandaran, Babolsar, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research was The conceptual framework of the function of diplomacy and soft power based on sports in Iran's national brand. The research method was qualitative using grounded theory, which was done in three stages: open coding, central coding, and selective coding. The statistical population of the research was 12 people who were experts on the issue of sports washing, soft power, which continued until the theoretical saturation of the interview was reached. The sampling method was purposeful and snowball. In order to measure the reliability of the research, intra-subject agreement was used, which was reported as 73%. Considering that it was higher than 60%, the reliability of coding was confirmed. The results of the research showed the image and accreditation, the requirements and importance of sports communication, the capabilities of sports diplomacy, needs and expectations, sports infrastructure, etc., human resources and... (background conditions), managers' attitude and thinking, structural and process barriers, political issues, economic issues, cultural factors and... (intervening conditions), education and culture building, internal and external organizational interactions, management strategic, research and innovation, cultural development of sports teams and hosting international events and... (strategies) and finally the development of peace, friendship and security, cultural and social achievements, development of championship and professional sports, development of sports infrastructure, development of international interactions, reduction of political isolation and economic sanctions, etc. (consequences), were among the most important research variables from the point of view of specialists and experts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • sports washing
  • diplomacy
  • International Relations