رسانه های ورزشی
سیداحد هاشمیان؛ حمید قاسمی؛ معصومه حسینی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی مفهوم قدرت رسانهای و به دست آوردن راهبردهایی عملیاتی جهت اتخاذ شیوههایی جدید در بهرهگیری از رسانهها در توسعه ورزش بود. این پژوهش کیفی بوده که با استفاده از روش گرانددتئوری و رویکرد اشتراوس و کوربین انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل 14 نفر از خبرگان حوزه مدیریت ورزش و رسانه و متخصصان مجرب در حوزه رسانههای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی مفهوم قدرت رسانهای و به دست آوردن راهبردهایی عملیاتی جهت اتخاذ شیوههایی جدید در بهرهگیری از رسانهها در توسعه ورزش بود. این پژوهش کیفی بوده که با استفاده از روش گرانددتئوری و رویکرد اشتراوس و کوربین انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل 14 نفر از خبرگان حوزه مدیریت ورزش و رسانه و متخصصان مجرب در حوزه رسانههای ورزشی بودند و برای جمعآوری دادهها، از نمونهگیری هدفمند با روش مصاحبه نیمهساختاریافته و تارسیدن به اشباع نظری استفاده شد. تحلیل دادهها طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی و با تأکید بر منابع قدرت رسانه را بهعنوان پدیده محوری و مقوله-های فرعی، شرایط علی، زمینهای، مداخلهگر، پیامدها و راهبردها اجرا گردید. جهت اطمینان از روایی و پایایی پژوهش، مصاحبهها با بعضی از افراد چندین بار تکرار و نتایج حاصل در چند مرحله به رویت چند تن از اساتید مجرب و مصاحبهشوندهها رسید و دراینبین از گروههای کانونی شرکتکنندگان در پژوهش نیز استفاده گردید. بر اساس نتایج بهدستآمده از پژوهش، قدرت فراگیری، قدرت اقناعی، تخصصی بودن رسانه و پشتیبانی قانونی بهعنوان شرایط علی و توانایی جریانسازی، مطالبهگری، درآمدزایی، اعتمادسازی، مرجعیت، مشروعیت، شفافسازی و نوع مالکیت رسانه بهعنوان عوامل زمینهساز شناسایی شدند و عوامل مداخلهگر به دو دسته تسهیل گر و موانع قدرت رسانه در توسعه ورزش شناسایی شدند. با بررسی اثرات قدرت رسانه در رسانههای ورزشی، ورزش و اقتصاد ورزشی، راهبردهایی کاربردی در دو حوزه ورزش و رسانه ارائه گردید.
مریم خواجه صالحانی؛ حمید قاسمی؛ علی اصغر دورودیان؛ حسن خجسته باقرزاده؛ شیوا آزادفدا
چکیده
هدف از این تحقیق تدوین الگوی ساختاری تفسیری توسعه ورزش دانشجویی از طریق رسانهها بود. روش تحقیق حاضر گراندد تئوری با رویکرد چارمز یا رویکرد ساختاری - تفسیری بود. شاخص های توسعه ورزش دانشجویی از طریق رسانه شناسایی و با الگوی ساختاری تفسیری اقدام به طراحی مدل شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارشناسان ورزش دانشگاهها، اساتید مدیریت ...
بیشتر
هدف از این تحقیق تدوین الگوی ساختاری تفسیری توسعه ورزش دانشجویی از طریق رسانهها بود. روش تحقیق حاضر گراندد تئوری با رویکرد چارمز یا رویکرد ساختاری - تفسیری بود. شاخص های توسعه ورزش دانشجویی از طریق رسانه شناسایی و با الگوی ساختاری تفسیری اقدام به طراحی مدل شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارشناسان ورزش دانشگاهها، اساتید مدیریت ورزشی و متخصصان رسانه های ورزشی بودند. نمونه گیری به روش غیر تصادفی هدفمند و تا رسیدن به مرحله اشباع نظری انجام شد. داده با استفاده از ماتریس میک مک و توسط نرم افزار MicMac مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که توسعه منابع مالی ورزش دانشجویی، توسعه منابع انسانی ورزش دانشجویی و توسعه منابع علمی ورزش دانشجویی بیشترین تاثیرپذیری را از رسانه های ورزشی دارند. همچنین نتایج ماتریس میک مک نشان داد که شاخصهای توسعه محیط حقوقی، توسعه محیط فرهنگی و توسعه محیط علمی در منطقه نفوذی، توسعه منابع انسانی و توسعه منابع مالی در منطقه پیوندی و توسعه اماکن ورزشی و زیرساخت ها در منطقه وابسته هستند. توسعه پایدار ورزش دانشجویی بدون توجه به رسانه ها و پتانسیل های مربوط به آن ممکن نخواهد بود و مدیران ورزش دانشگاهی باید توجه بیشتری به این امر داشته باشند.
محسن معادی؛ علیمحمد صفانیا؛ ابوالفضل فراهانی؛ حمید قاسمی؛ علی اصغر دورودیان
چکیده
داشتن الگوی بازاریابی ارتباطی یکپارچه از ایجاد هزینههای اضافی، نگرشهای نادرست، سرمایهگذاریهای بیهدف در حوزههایی که اثر معنا-داری بر عملکرد و ذینفعان آنها ندارد پیشگیری مینماید. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتباریابی راهبردهای موثر بر ارتباطات یکپارچه بازاریابی در تربیت بدنی و ورزش آموزش و پرورش انجام شده است. روش تحقیق ...
بیشتر
داشتن الگوی بازاریابی ارتباطی یکپارچه از ایجاد هزینههای اضافی، نگرشهای نادرست، سرمایهگذاریهای بیهدف در حوزههایی که اثر معنا-داری بر عملکرد و ذینفعان آنها ندارد پیشگیری مینماید. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتباریابی راهبردهای موثر بر ارتباطات یکپارچه بازاریابی در تربیت بدنی و ورزش آموزش و پرورش انجام شده است. روش تحقیق حاضر از نظر روش گردآوری دادهها آمیخته بود که به دو روش کیفی و کمی انجام گرفت. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان تربیت بدنی و ورزش وزارت آموزش و پرورش شامل معاونت تربیت بدنی و سلامت، روابط عمومی و کارشناسان تربیت بدنی وزارتخانه و اساتید دانشکده های تربیت بدنی با سابقه تدریس بازاریابی ورزشی و حوزه تربیت بدنی که تعداد آنها برابر با 16 نفر بود. همچنین در بخش کمی جامعه آماری معلمان تربیت بدنی (که سطح تحصیلات آنها ارشد و بالاتر بود)، دانشجویان تحصیلات تکمیلی مدیریت ورزشی و کارشناسان آموزش و پرورش بودند که تعداد آنان شامل 360 نفر بود، میباشند. تجزیه و تحلیل قسمت کیفی با کمک نرم افزار Maxqda نسخه 2020 انجام گرفت، همچنین تجزیه و تحلیل قسمت کمی (تحلیل عاملی اکتشافی و اعتباریابی) با نرم افزار SPSS نسخه 26 و مدل معادلات ساختاری AMOS انجام گرفت. نتایج نشان داد راهبردها از 32 عامل و چهار مولفه تامین مالی، ترفیع، ساختار آموزش و شناسایی روشهای بازاریابی تشکیل شده است. همچنین در بخش کمی نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نیز مورد تایید قرار گرفت و در نهایت بارهای عاملی سوالات بزرگتر از 4/0 بود به این معنی که مدل کمی راهبردها از برازش مناسبی برخوردار بود.
سروش فرهادی فر؛ نازنین راسخ؛ حمید قاسمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تحلیل وضعیت رساله های دکتری حوزه مدیریت ورزشی با تأکید بر رویکرد حل مسأله وارائه الگو انجام شده است. در این پژوهش با بهره گیری از برگه های کدگذاری به تجزیه و تحلیل محتوای 100 رساله حوزه مدیریت ورزشی پرداخته شد. به منظور استخراج الگوی پارادایمی مناسب جهت کاربردی بودن رساله های دکتری به مصاحبه با خبرگان علمی در این حوزه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تحلیل وضعیت رساله های دکتری حوزه مدیریت ورزشی با تأکید بر رویکرد حل مسأله وارائه الگو انجام شده است. در این پژوهش با بهره گیری از برگه های کدگذاری به تجزیه و تحلیل محتوای 100 رساله حوزه مدیریت ورزشی پرداخته شد. به منظور استخراج الگوی پارادایمی مناسب جهت کاربردی بودن رساله های دکتری به مصاحبه با خبرگان علمی در این حوزه مبادرت شد. بر این اساس دیدگاه 15 نفر از خبرگان حائز شرایط در این پژوهش استفاده شده است و با استفاده از نرم افزار Maxqda به تجزیه وتحلیل مصاحبه ها پرداخته شد. برای تحلیل داده های بهدست آمده از سه نوع کدگذاری استفاده شد که عبارتند از: کدگذاری باز، محوری و انتخابی. در کدگذاری باز، داده های حاصل از مصاحبه ها به دقت مورد مطالعه، بررسی و تحلیل قرار می گیرند. کدگذاری محوری مرحله دوم تجزیه و تحلیل دادهها در نظریهپردازی زمینهای است. برای کدگذری محوری در این پژوهش از الگوی پارادایمی استراوس و کوربین استفاده شده است. اجزای الگوی پارادایمی برای کدگذاری محوری عبارت بودند: از مقوله محوری، شرایط علی، زمینه یا بستر حاکم، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها.برای بررسی همزمان، روابط همبستگی از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد نتایج برآورد معادلات ساختاری نشان داد که شرایط علی بر مقوله اصلی تاثیر مثبت و معناداری دارد. مقوله اصلی بر راهبردها تاثیر مثبت و معناداری دارد. راهبردها بر پیامدها تاثیر مثبت و معناداری دارد. شرایط مداخلهگر بر پیامدها تاثیر مثبت و معناداری دارد و در نهایت شرایط بستر بر پیامدها تاثیر مثبت و معناداری دارد.
اعتبار سنجی ابزار تحقیق
حمید قاسمی؛ نازنین راسخ
چکیده
هدف پژوهش حاضر روانسنجی پرسشنامۀ سواد ارتباطی در دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی، از نظر هدف، توسعهای و بهصورت میدانی انجام شد. دانشجویان مقطع کارشناسی تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور (99-1398) جامعۀ آماری را تشکیل دادند و 250 نفر بهعنوان نمونه و به صورت غیرتصادفی دردسترس، ابزار ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر روانسنجی پرسشنامۀ سواد ارتباطی در دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی، از نظر هدف، توسعهای و بهصورت میدانی انجام شد. دانشجویان مقطع کارشناسی تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور (99-1398) جامعۀ آماری را تشکیل دادند و 250 نفر بهعنوان نمونه و به صورت غیرتصادفی دردسترس، ابزار پژوهش را تکمیل کردند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامة محققساخته درباره مؤلفه ها و شاخص های سواد ارتباطی استفاده شد. روایی سازه پرسشنامه از طریق تحلیل عامل تأییدی مراحل اول و دوم و بررسی روایی همگرا و واگرا و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد. انواع شاخصهای برازندگی (مطلق، تطبیقی، مقتصد) نیز برازش مدل را تأیید کردند. یافته ها نشان داد که سواد ارتباطی از طریق سه سازه «حسی، تخصصی و سطح ارتباطی» قابلاندازهگیری است. سازة حسی با پنج شاخص مهارت های «نگاهکردن، گوشکردن، شامه، ذائقهسنجی و لمسکردن» قابلسنجش است. سازة تخصصی با مهارت های پانزدهگانه «سخنگفتن، نوشتن، زبانتنی، خواندن، کار با فناوری های ارتباطی، سواد بین فرهنگی، سواد تبلیغات، سواد حقوق شهروندی، ارتباط سازمانی، روابط عمومی، روابط بین الملل، هوش هیجانی، مالی، تجاری و پژوهش ارتباطی» قابلارزیابی است. سازة سطح ارتباطی نیز با پنج شاخص مهارت های ارتباطی «درونفردی، بینفردی، گروهی، جمعی و فرافردی» قابلاندازهگیری است. براساس نتایج میتوان گفت که پرسشنامه سواد ارتباطی ابزاری کارآمد برای بررسی سطوح ارتباطی دانشجویان کارشناسی تربیتبدنی با توجه به ماهیت گروهی رشته تربیتبدنی است که میتوان با آموزشهای لازم موجب بهبود و توسعه درک و فهم شیوههای مختلف ارتباطی در جامعه مدنظر شد.
مهارت های ارتباطی در ورزش
نصرت اله عابدینی؛ حمید قاسمی؛ رضا صابونچی
چکیده
اینترنت و رسانههای اجتماعی بازاریابی ورزشی را آسانتر می کنند. از لحاظ تاریخی، پخش تلویزیونی منبع اصلی درآمد تیمهای ورزشی برتر، لیگها و انجمنهای ورزشی است. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی و اینترنت بر بازاریابی رویدادهای ورزشی بود. اینترنت فرصتهای جدیدی برای توزیع و موارد موردنیاز مصرف کنندگان رویدادهای ...
بیشتر
اینترنت و رسانههای اجتماعی بازاریابی ورزشی را آسانتر می کنند. از لحاظ تاریخی، پخش تلویزیونی منبع اصلی درآمد تیمهای ورزشی برتر، لیگها و انجمنهای ورزشی است. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی و اینترنت بر بازاریابی رویدادهای ورزشی بود. اینترنت فرصتهای جدیدی برای توزیع و موارد موردنیاز مصرف کنندگان رویدادهای ورزشی ایجاد میکند. رسانههای اجتماعی شکل جدیدی از ارتباطات بین طرفداران، ورزشکاران، تیمها و حامیان را ایجاد میکنند. فناوری تلفنهمراه نیز باعث میشود که طرفداران و مصرفکنندگان رویدادهای ورزشی، محتوای ورزشی را بهطورکلی و همچنین زنده در همهجا پیگیری کنند و همچنین این تغییرات چالشها و فرصتهای بسیار استراتژیک را ایجاد میکند. روش کار این تحقیق از نوع مطالعه و بررسی سایتها و شبکههای اجتماعی و همچنین ترجمه مقالات متفاوت در این زمینه در چندین چارچوب و ایده بود؛ بهویژه مدل اکوسیستم ورزش، بازاریابی رویدادی، بازاریابی ستاره و تفاوتهای بینالمللی در تماشای ورزش برای ورزشهای خاص. براساس نتایج تحقیق، چارچوبی برای توسعه استراتژی رسانههای اجتماعی پیشنهاد شد که میتواند برای ارزیابی وضعیت فعلی سازمان ورزشی و همچنین تسهیل توسعه استراتژی رسانههای اجتماعی استفاده شود. نتیجۀ بازاریابی یکپارچه نشاندهنده افزایش بلوغ از لحاظ ایجاد استراتژی یکپارچه است که ترکیبی از استفاده فعالانه از سیستمعاملهای رسانههای اجتماعی و سیستمهای داخلی با استفاده از رسانههای اجتماعی و جوامع است که بر وبسایت باشگاه یا فدراسیون تمرکز میکنند.
علی اصغر دورودیان؛ حمید قاسمی؛ سنا حیدریان
چکیده
هدف کلی تحقیق، تحلیل محتوای پرمخاطبترین کانالهای ورزشی ایرانی شبکه اجتماعی تلگرام بود.این پژوهشاز نظر استراتژی توصیفی، از نظر مسیر اجرا تحلیل محتوا واز منظر جمع آوری داده به شکل کتابخانهای انجام شد.جامعه آماری سه کانال پرطرفدار ورزشی با معیار عضویت بیش از ۸۰ هزار دنبال کننده بود. کانالهای سایت ورزش۳ با حدود ۷۳۰ هزار عضو، ...
بیشتر
هدف کلی تحقیق، تحلیل محتوای پرمخاطبترین کانالهای ورزشی ایرانی شبکه اجتماعی تلگرام بود.این پژوهشاز نظر استراتژی توصیفی، از نظر مسیر اجرا تحلیل محتوا واز منظر جمع آوری داده به شکل کتابخانهای انجام شد.جامعه آماری سه کانال پرطرفدار ورزشی با معیار عضویت بیش از ۸۰ هزار دنبال کننده بود. کانالهای سایت ورزش۳ با حدود ۷۳۰ هزار عضو، کانال برنامه نود با ۵۵۰ هزار عضو، کانال سایت ورزشی طرفداری با ۸۰ هزار نفر عضو به عنوان نمونههای پژوهش انتخاب شدند. برگههای کد گذاری و دستورالعمل کد گذاری قاسمی 1394 (پس از تایید روایی و عینیت مجدد) به عنوان ابزار تحقیق درنظر گرفته شد.نتایج نشان داد کانال تلگرام برنامه نود با ۱۶۱۶ خبر بیشترین توزیع اخبار را دارد. بیشترین فراوانی اخبار در روز شنبه با ۴۸۳ خبر و کمترین فراوانی مربوط به روز چهارشنبه با ۳۵۶ خبر است. همچنین ورزش حرفهای با 3/85 درصد آمار، بیشترین فراوانی اخبار را در بین مولفههای مختلف در هر سه کانال دارا است. ورزش تربیتی با تنها یک مورد خبر در سه کانال کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده است. یکی از مهمترین یافتههای تحقیق تحتالشعاع قرار گرفتن اغلب رشتههای ورزشی زیر سایه رشته فوتبال بود چرا که رشته ورزشی فوتبال با 4/93 بیشترین فراوانی در پوشش اخبار رشتههای مختلف را دارد.تفاوت معنادار نگاه جنسیتی نیز یافته دیگر این پژوهش بود. چرا که 2/98 درصد اخبار مربوط به ورزش مردان و تنها 3/0 درصد از اخبار مربوط به ورزش زنان است. 4/94 درصد مطالب از امکانات چند رسانهای مثل عکس، فیلم و تصاویر متحرک بهره برده بودند.
علی کریمی؛ شهاب بهرامی؛ نازنین راسخ؛ حمید قاسمی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف تدوین الگوی پارادایمی تبلیغات از طریق رسانههای اجتماعی بهمنظور تأثیر بر تمایل مشتریان محصولات ورزشی انجام شد. روش پژوهش حاضر، کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد با رویکرد سامانمند است. جامعه آماری این پژوهش شامل 15 نفر از متخصصان مدیریت رسانههای ورزشی و بازاریابان ورزشی بود که از طریق نمونهگیری هدفمند مبتنی بر ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف تدوین الگوی پارادایمی تبلیغات از طریق رسانههای اجتماعی بهمنظور تأثیر بر تمایل مشتریان محصولات ورزشی انجام شد. روش پژوهش حاضر، کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد با رویکرد سامانمند است. جامعه آماری این پژوهش شامل 15 نفر از متخصصان مدیریت رسانههای ورزشی و بازاریابان ورزشی بود که از طریق نمونهگیری هدفمند مبتنی بر رویکرد نظری انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت و تعداد 15 مصاحبه فردی نیمه ساختاریافته انجام گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش کدگذاری سه مرحلهای باز، محوری و گزینشی استراس و کوربین استفاده شد. یافتههای الگوی پارادایمی حاصله، شامل بخشهای شرایط علّی، راهبردها، شرایط مداخلهگر و زمینهای و نیز پیامد حاصل از آنها است. شرایط علّی در دو مقوله پتانسیل رسانههای اجتماعی و مشتری مداری جای گرفته است. شرایط مداخلهگر شامل مقولههای محدودیتهای درونی و بیرونی (محدودیتهای استفاده و محدودیتهای کاربردی) و شرایط زمینهای از مقولههایی ازجمله بهبود عملکرد و توسعه اثربخشی تبلیغات (عوامل فردی و عوامل محیطی) تشکیلشده است. برای تدوین یک تبلیغ مؤثر از طریق رسانههای اجتماعی، لازم است راهبردهایی چون برند سازی و اعتباربخشی، تعاملگرایی با مشتریان و توانمندسازی ظرفیتها بهمنظور جذب و حفظ مشتری و تأثیر بر تمایل مشتریان محصولات ورزشی اتخاذ شود. درنهایت پیامد اجرای فرایند تدوین الگوی پارادایمی تبلیغات از طریق رسانههای اجتماعی بهمنظور تأثیر بر تمایل مشتریان محصولات ورزشی، توسعه اجتماعی و جامعهشناختی، توسعه بازاریابی و اقتصادی و توسعه خرید در قالب مقوله توسعه و باورهای اجتماعی اقتصادی خواهد شد.
حمید قاسمی؛ معصومه حسینی؛ حسن عامری اصل
چکیده
با ظهور اینترنت وشبکه های پیوسته ی کامپیوتری در دنیای امروز، وب سایت سازمان، اولین نقطه ی برخورد وارتباط میان کاربران با سازمان وخدمات است. هدف پژوهش حاضر، مقایسه وضعیت پوشش ورزش در وب سایت های آموزش وپرورش استان ها با تأکید بر رشته های ورزشی وارتباط خبر با مقطع تحصیلی در سال 1393بود. روش تحقیق ازنوع استراتژی توصیفی، که به صورت تحلیل ...
بیشتر
با ظهور اینترنت وشبکه های پیوسته ی کامپیوتری در دنیای امروز، وب سایت سازمان، اولین نقطه ی برخورد وارتباط میان کاربران با سازمان وخدمات است. هدف پژوهش حاضر، مقایسه وضعیت پوشش ورزش در وب سایت های آموزش وپرورش استان ها با تأکید بر رشته های ورزشی وارتباط خبر با مقطع تحصیلی در سال 1393بود. روش تحقیق ازنوع استراتژی توصیفی، که به صورت تحلیل محتوا وبا هدف کاربردی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، وب سایت های ادارات کل آموزش وپرورش استان های کشور به تعداد 31 وب سایت، که برای نمونه گیری از روش کل شمار استفاده شد. ابزار اندازه گیری برگه های کدگذاری بود که روایی صوری آن 5 را نفر از متخصصان مدیریت ورزش وارتباطات تأیید کردند وضریب پایایی آن براساس فرمول اسکات0/8 به دست آمد. برای فرضیه های تحقیق از آزمون خی دو پیرسون استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین محتوای وب سایت های آموزش وپرورش استان ها از نظر رشته های ورزشی(فوتسال 7/4 %، والیبال 7/2 %، دو ومیدانی 5/3 %) مقطع تحصیلی خاص (ابتدایی16/6 %، متوسطه اول 7/4 %، متوسطه دوم 10/5 %) سطح رویداد(منطقه ای44/7، استانی 31/3 و......) تفاوت معنی داری مشاهده گردید. لذا با توجه به یافته های تحقیق به متولیان ورزش در آموزش وپرورش پیشنهاد می شود علاوه بر رشته های پرطرفدار(فوتبال، فوتسال، والیبال) به دیگر رشته ها نیز همانند رشته های پرطرفدار پرداخته شود.
حمید قاسمی؛ محمد پورکیانی؛ مهناز صباغ نوین
دوره 5، شماره 4 ، شهریور 1397، ، صفحه 89-100
چکیده
هدف از مطالعه حاضر، مقایسه وضعیت واحد روابط بینالملل فدراسیون ملی ورزش دانشگاهی ایران با کشورهای منتخب در سطح جهان بود. در این مطالعه با تأکید بر روابط بین الملل ساختار سازمانی، نیروی انسانی، درآمد، میزان مکاتبات و قوانین و مقررات این فدراسیونها با فدراسیون ایران مقایسه شد. روش تحقیق ازنظر استراتژی ترکیبی (کمی و کیفی) و ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر، مقایسه وضعیت واحد روابط بینالملل فدراسیون ملی ورزش دانشگاهی ایران با کشورهای منتخب در سطح جهان بود. در این مطالعه با تأکید بر روابط بین الملل ساختار سازمانی، نیروی انسانی، درآمد، میزان مکاتبات و قوانین و مقررات این فدراسیونها با فدراسیون ایران مقایسه شد. روش تحقیق ازنظر استراتژی ترکیبی (کمی و کیفی) و ازنظر مسیر اجرا از روش پیمایشی و مصاحبه استفاده گردید. از میان تعداد 167 کشور عضو فدراسیون بین المللی ورزش های دانشگاهی، کشورهای فعال در روابط بینالملل (پاسخگو به مکاتبات دیگر فدراسیونهای ملی) 15 کشور بهعنوان نمونه مطالعاتی بهصورت غیر تصادفی هدفمند انتخاب شدند. در بخش مصاحبه نیز تعداد پنج نفر از خبرگان این حوزه بهصورت غیر تصادفی هدفمند انتخاب شدند. بهمنظور جمع آوری اطلاعات در بخش پیمایشی پرسشنامه محقق ساخته ای با روایی و پایایی تأییدشده و در بخش مصاحبه سؤالات نیمه ساختاریافته بر اساس محورهای موردمطالعه استفاده شدند. مهمترین نتایج تحقیق نشان داد که: ساختار فدراسیون ملی دانشجویی به انجمن و کمیته هایی ازجمله واحد بین الملل متناظر با ساختار فیزو نیاز دارد. برای توسعه روابط بین الملل به برنامه ریزی برای کسب کرسیهای مؤثر بین المللی نیاز است. نظر به فقدان استفاده از وب سایت و نشریه دوزبانه در فدراسیون ملی ایران در مقایسه با سایر فدراسیونها از دیدگاه صاحبنظران باید روی این موارد اهتمام داشت.
حمید قاسمی؛ حسین پورسلطانی زرندی؛ حمیدرضا سلیمانی
دوره 5، شماره 1 ، آذر 1396، ، صفحه 27-36
چکیده
هدف این پژوهش مقایسه ی تحلیلی دو روزنامه ی ایران ورزشی و ابرار ورزشی با تأکید بر رشتههای ورزشی معلولین و غیر معلولین بود. جامعه آماری پژوهش، شمارگان دو روزنامه ی ورزشی کشور در طول سال 1394 بود. روش نمونهگیری، در دو مرحله صورت گرفت، ابتدا بهصورت غیر تصادفی و هدفمند دو نشریهی ایران ورزشی و ابرار ورزشی انتخاب شدند. درمرحله ...
بیشتر
هدف این پژوهش مقایسه ی تحلیلی دو روزنامه ی ایران ورزشی و ابرار ورزشی با تأکید بر رشتههای ورزشی معلولین و غیر معلولین بود. جامعه آماری پژوهش، شمارگان دو روزنامه ی ورزشی کشور در طول سال 1394 بود. روش نمونهگیری، در دو مرحله صورت گرفت، ابتدا بهصورت غیر تصادفی و هدفمند دو نشریهی ایران ورزشی و ابرار ورزشی انتخاب شدند. درمرحله ی دوم به تعداد 30 روز از هر نشریه به شکل غیر تصادفی و هدفمند و منطبق بر روزهای برگزاری رویدادهای ورزش معلولین در طول سال 1394 انتخاب و موردبررسی قرار گرفت. ابزار اندازهگیری دستورالعمل و برگه کدگذاری بود و روایی آن توسط پنج نفر از متخصصان مدیریت ورزش تائید شد. ضریب عینیت آن بر اساس فرمول اسکات 89% محاسبه شد. بر این اساس محتوای اخبار ورزش معلولین در ابرار 07/0 درصد و ایران 35/1 درصد از کل اخبار را شامل شده بود.پوشش ورزش بانوان معلول در هر دو روزنامه کمتر از آقایان است و این اختلاف در ورزش غیر معلولان بیشتر است. رشته ی فوتبال در ورزش غیر معلولین و رشتههای دوومیدانی، تیراندازی و وزنهبرداری در ورزش معلولین بیشتر از سایر رشتهها موردتوجه دو روزنامه قرارگرفته بود؛. توصیه میشود مطبوعات ورزشی رسالت خود را در مقابل اقشار مختلف مردم انجام دهند و توجه ویژهای به موفقیتهای ورزشی معلولین داشته باشند.
حمید قاسمی؛ مینا امامی؛ عذرا افتخاری
دوره 4، شماره 4 ، شهریور 1396، ، صفحه 23-34
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ابعاد توسعه ورزش دانشگاهی با تأثیرپذیری از رسانهه ای جمعی در دانشگاههای پیام نور ایران انجام شد. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. جامعه ی آماری تحقیق متشکل از کلیه ی داوران، مربیان و ورزشکاران شرکت کننده در المپیاد ورزشی دانشجویی دانشگاههای پیامنور ایران در سال 1394 بودند. نمونه ی آماری تحقیق ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی ابعاد توسعه ورزش دانشگاهی با تأثیرپذیری از رسانهه ای جمعی در دانشگاههای پیام نور ایران انجام شد. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. جامعه ی آماری تحقیق متشکل از کلیه ی داوران، مربیان و ورزشکاران شرکت کننده در المپیاد ورزشی دانشجویی دانشگاههای پیامنور ایران در سال 1394 بودند. نمونه ی آماری تحقیق 176 نفر بودند. به منظور جمع آوری اطلاعات تحقیق از پرسشنامه ی محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید دانشگاهی و صاحبنظرن رسانه تأیید شد و همچنین پایایی ابزار تحقیق، به میزان قابل قبولی گزارش شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از نرم افـزارهای اس پی اس اس 23 و ایموس 24 استفاده شد. یافته های تحقیق نشان دادند که در مقایسه بین تأثیر تلویزیون، رادیو و مطبوعات بر ابعاد توسعه، تنها در شش بعد شامل «ارتقاء سطح آگاهی عمومی نسبت به ورزش دانشگاهی، بهبود عملکرد ورزشکاران، شناسایی استعدادهای ورزشی، بهبود، عملکرد فنی مربیان، ارتقاء آگاهی مدیران ورزش دانشگاهی، تعیین استراتژیهای ورزش دانشگاهی» تفاوت معنی داری وجود دارد (P
مرجان امینی؛ مژگان امینی؛ عبدالرحمن مهدی پور؛ حمید قاسمی
دوره 4، شماره 3 ، خرداد 1396، ، صفحه 27-36
چکیده
کشور ایران دارای سابقه فرهنگی– تاریخی غنی و برخوردار از مناظر و چشم اندازهای طبیعی دارای پتانسیل بالا برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است. بر این اساس ارزشها و استعدادهای گردشگری، هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان اهمیت و اولویت موانع گردشگری ورزشی کشور در راستای دستیابی به برنامهریزی و مدیریت هدفمند صنعت گردشگری می-باشد. این ...
بیشتر
کشور ایران دارای سابقه فرهنگی– تاریخی غنی و برخوردار از مناظر و چشم اندازهای طبیعی دارای پتانسیل بالا برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است. بر این اساس ارزشها و استعدادهای گردشگری، هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان اهمیت و اولویت موانع گردشگری ورزشی کشور در راستای دستیابی به برنامهریزی و مدیریت هدفمند صنعت گردشگری می-باشد. این پژوهش از لحاظ روش مطالعه توصیفی- تحلیلی می-باشد. روش گردآوری دادهها و اطلاعات، کتابخانهای و میدانی مبتنی بر ابزار پرسشنامه(نظرات 28 نفر از کارشناسان ورزشی و گردشگری کشور) میباشد که موانع گردشگری ورزشی کشور را در 3شاخص کلی مدیریتی ،گردشگری و زیر ساختی و 20 زیر شاخص فرعی با استفاده از مدل تاپسیس فازی و مدل تحلیل تشخیص ،مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است .همچنین میزان پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شده است. نتایج پژوهش نشان داد که در حال حاضر موانع مدیریتی با وزن (0.549)، زیرساختی با وزن(0.519)و گردشگری با وزن (0.496) به ترتیب دارای بیشترین تا کمترین وزن دررتبهبندی قرارگرفتهاند. به نظر می رسد وجود موانع ذکرشده میتواند از موانع اساسی در موفقیت صنعت گردشگری باشد که با اقدامات توسعهای در جهت حل و فصل کردن موانع و مشکلات گردشگری کشور ایران موثر واقع شد.
حمید قاسمی
دوره 4، شماره 3 ، خرداد 1396، ، صفحه 55-74
چکیده
امروزه خبررسانی یکی از شریانهای مهم و حیاتی جامعه و تأمین کنندۀ نیاز انسان به اطلاعات است و خبرنگاری و گزارشگری ورزشی بسیار پرمخاطب و جزء لاینفکی از محصولات برنامههای ورزشی در رادیو و تلویزیون محسوب میشود. ازین رو این پژوهش با هدف شناسایی عوامل کلیدی و موثر در خبرنگاری و گزارشگری ورزشی در رادیو و تلویزیون تدوین شده است. روش تحقیق ...
بیشتر
امروزه خبررسانی یکی از شریانهای مهم و حیاتی جامعه و تأمین کنندۀ نیاز انسان به اطلاعات است و خبرنگاری و گزارشگری ورزشی بسیار پرمخاطب و جزء لاینفکی از محصولات برنامههای ورزشی در رادیو و تلویزیون محسوب میشود. ازین رو این پژوهش با هدف شناسایی عوامل کلیدی و موثر در خبرنگاری و گزارشگری ورزشی در رادیو و تلویزیون تدوین شده است. روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد بوده است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه خبرنگار-گزارشگران ورزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تا سال 1396 بودند. نمونه گیری به روش غیرتصادفی و با استفاده از تکنیکهای هدفمند (قضاوتی) و گلولة برفی انجام شد که بر مبنای آن 39 مصاحبه با گزارشگران ورزشی صورت گرفت. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه های نیمه ساختاریافته استفاده شد. داده ها با استفاده از روش کدگذاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل داده های به دست آمده از مصاحبه ها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به ایجاد نظریة داده بنیاد در حوزة گزارشگری ورزشی منجر شد که بر مبنای آن ویژگی های حرفه ای، توانمندی های فنی و توانایی های حرفه ای به عنوان مفاهیم اساسی در موفقیت گزارشگری ورزشی معرفی شدند. لذا مسئولین و مدیران امر می توانند با توجه به شاخص های به دست آمده در جهت بهبود و توسعه وضعیت گزارشگری ورزشی گام بردارند.
حامد نظرویسی؛ حمید قاسمی؛ سردار محمدی
دوره 4، شماره 1 ، آذر 1395، ، صفحه 30-38
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه محتوای برنامه های ورزشی رسانه های محلی براساس پوشش رشته های مختلف ورزشی بود. روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر استراتژی کیفی است که از طریق تحلیل محتوا و به صورت میدانی توسط محقق انجام گرفت. جامعه آماری سیمای استان های کشور بود. به ترتیب استان های کردستان و خوزستان، از شمال شرقی و جنوب شرقی به ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مقایسه محتوای برنامه های ورزشی رسانه های محلی براساس پوشش رشته های مختلف ورزشی بود. روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر استراتژی کیفی است که از طریق تحلیل محتوا و به صورت میدانی توسط محقق انجام گرفت. جامعه آماری سیمای استان های کشور بود. به ترتیب استان های کردستان و خوزستان، از شمال شرقی و جنوب شرقی به ترتیب استان های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان و در مرکز هم استان تهران انتخاب گردید. برنامه های ورزشی این شبکه های تلویزیونی به صورت تصادفی انتخاب و در مجموع برنامه های هر شبکه به مدت سه هفته مورد بررسی قرار گرفت. سپس از طریق برگه کدگذاری که شامل 148واحد تحلیل می باشد اقدام به کدگذاری برنامه ها گردید و سپس از روش آماری کیفی کای اسکوار برای انجام معادلات آماری و نرم افزار spss نسخه 16 برای مقایسه ها در این پژوهش استفاده شد. نتایج نشان می دهد بین محتوای برنامه های ورزشی شبکه های تلویزیونی استانی منتخب بر اساس پوشش رشته های ورزشی مورد بررسی تفاوت معنی داری وجود دارد. در میان رشته های ورزشی فوتبال با( 3/8 % ) بیشترین پوشش را نسبت به سایر رشته های ورزشی به خود اختصاص داد. سیمای استان ها با توجه به جایگاهی که در نزد مردم دارند می توانند با پوشش متوازن و نگاهی عادلانه به پدیده فراگیر ورزش نقش ارزنده ای را در اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و جذب مخاطبین ورزشی نسبت به سایر رسانه های جمعی داشته باشند.
حمید قاسمی؛ معصومه حسینی؛ حسن عامری اصل
دوره 3، شماره 3 ، خرداد 1395، ، صفحه 26-34
چکیده
چکیده:با ظهور اینترنت وشبکه های پیوسته ی کامپیوتری در دنیای امروز، وب سایت سازمان، اولین نقطه ی برخورد وارتباط میان کاربران با سازمان وخدمات است. هدف پژوهش حاضر، مقایسه وضعیت پوشش ورزش در وب سایت های آموزش وپرورش استان ها با تأکید بر مؤلفه های ورزش وجنسیت خبردر سال 1393بود. روش تحقیق ازنوع استراتژی توصیفی، که به صورت تحلیل محتوا وبا ...
بیشتر
چکیده:با ظهور اینترنت وشبکه های پیوسته ی کامپیوتری در دنیای امروز، وب سایت سازمان، اولین نقطه ی برخورد وارتباط میان کاربران با سازمان وخدمات است. هدف پژوهش حاضر، مقایسه وضعیت پوشش ورزش در وب سایت های آموزش وپرورش استان ها با تأکید بر مؤلفه های ورزش وجنسیت خبردر سال 1393بود. روش تحقیق ازنوع استراتژی توصیفی، که به صورت تحلیل محتوا وبا هدف کاربردی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، وب سایت های ادارات کل آموزش وپرورش استان های کشور به تعداد 31 وب سایت، که برای نمونه گیری از روش کل شمار استفاده شد. ابزار اندازه گیری برگه های کدگذاری بود که روایی صوری آن 5 نفر از متخصصان مدیریت ورزش وارتباطات تأیید کردند. وضریب پایایی آن براساس فرمول اسکات8/0به دست آمد. برای فرضیه های تحقیق از آزمون خی دو پیرسون استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین محتوای وب سایت های آموزش وپرورش استان ها از نظر مؤلفه های ورزش(تربیتی7/62%، قهرمانی7/12%، همگانی4%، حرفه ای6/1%)جنسیت (پسران9/42%، دختران 7/23%) سطح رویداد، موضوع مطلب وسوگیری خبر تفاوت معنی داری مشاهده گردید. لذا با توجه به یافته های تحقیق به وزارت آموزش وپرورش پیشنهاد می شود به ورزش همگانی وورزش بانوان اهتمام لازم را به عمل آورند.
لقمان کشاورز؛ حمید قاسمی؛ رضا حاجی ابراهیمی
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 22-31
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش فناوری اطلاعات در توسعه اهداف درس تربیت بدنی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه بود. جامعه آماری تحقیق همه دانش آموز دختر مقطع متوسطه شهر لاهرود بود. برای نمونه آماری دانش آموزان 2 مدرسه بهصورت تصادفی- خوشه ای انتخاب شدند و پس از همسان سازی آنها بر مبنای قد، وزن، سن و نمره تربیت بدنی نیمسال قبل از دوره آموزشی، ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش فناوری اطلاعات در توسعه اهداف درس تربیت بدنی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه بود. جامعه آماری تحقیق همه دانش آموز دختر مقطع متوسطه شهر لاهرود بود. برای نمونه آماری دانش آموزان 2 مدرسه بهصورت تصادفی- خوشه ای انتخاب شدند و پس از همسان سازی آنها بر مبنای قد، وزن، سن و نمره تربیت بدنی نیمسال قبل از دوره آموزشی، به دو گروه تجربی شاهد تقسیم شدند. برای تحقق اهداف پژوهش گروه تجربی به مدت یک نیمسال تحصیلی اهداف تربیت بدنی را با کمک جزوه، فیلم و سی دی آموزشی آموزش دیدند، اما آزمودنیهای گروه شاهد موارد مزبور را به صورت آموزش مرسوم توسط دبیر تربیت بدنی آموزش دیدند. در پایان نیمسال تحصیلی هر دو گروه در شرایط یکسان مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. برای سنجش اهداف پژوهش از آزمون کتبی و عملی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله تی استودنت استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که بین میانگین نمرات گروه تجربی که اهداف تربیت بدنی را از طریق فناوری اطلاعات آموزش دیده بودند و گروه شاهد تفاوت آماری معناداری وجود دارد و گروه تجربی مهارتهای مزبور را بهتر یاد گرفته بودند.
حدیث فاعلی؛ حمید قاسمی؛ رضا صابونچی
دوره 3، شماره 1 ، آذر 1394، ، صفحه 11-14
چکیده
هدف از تحقیق حاضر تعیین وضعیت کتب درسی مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی در دانشگاههای ایران تا پایان سال 1393 از نظر ظاهر بود. روش تحقیق، توصیفی تحلیل محتوا و جامعه آماری شامل 34 کتاب مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی منتشر شده تا پایان پاییز 1393 بود.با توجه به محدود بودن جامعه آماری، نمونه آماری را 18 کتاب اوقات فراغت و ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر تعیین وضعیت کتب درسی مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی در دانشگاههای ایران تا پایان سال 1393 از نظر ظاهر بود. روش تحقیق، توصیفی تحلیل محتوا و جامعه آماری شامل 34 کتاب مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی منتشر شده تا پایان پاییز 1393 بود.با توجه به محدود بودن جامعه آماری، نمونه آماری را 18 کتاب اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی منتشر شده تا پایان پاییز 1393 را تشکیل داد. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و نمونهگیری در دسترس بود. ابزار جمعآوری اطلاعات را برگه کدگذاری شده محقق ساخته دو بخشی شامل مشخصات عمومی کتاب و مقولهها یا واحدهای تحلیل تشکیل داد. یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای مربوط به کتب مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی نشان داد که این کتابها از دیدگاه اساتید، در بعد ظاهری به طور معنیداری مناسب نیستند درحالی که دانشجویان معتقد بودند که این کتابها در بعد ظاهری به طور معنیداری نامناسب هستند.
فاطمه دولتشاه؛ رضا صابونچی؛ حمید قاسمی
دوره 2، شماره 4 ، شهریور 1394، ، صفحه 21-29
چکیده
چکیدههدف کلی از تحقیق حاضر تحلیل وضعیت کتب درس مدیریت برگزاری رویدادهای ورزشی در دانشگاههای ایران تا پایان سال 1393 از نظر ساختار، محتوا و صوری بود. روش تحقیق در این پژوهش از نظر استراتژی ترکیبی (توصیفی و کیفی)، از نظر مسیر اجرا تحلیل محتوا و مصاحبه، از نظر جمعآوری اطلاعات، اسنادی و از نظر رویکرد زمانی، حالنگر میباشد. جامعه آماری ...
بیشتر
چکیدههدف کلی از تحقیق حاضر تحلیل وضعیت کتب درس مدیریت برگزاری رویدادهای ورزشی در دانشگاههای ایران تا پایان سال 1393 از نظر ساختار، محتوا و صوری بود. روش تحقیق در این پژوهش از نظر استراتژی ترکیبی (توصیفی و کیفی)، از نظر مسیر اجرا تحلیل محتوا و مصاحبه، از نظر جمعآوری اطلاعات، اسنادی و از نظر رویکرد زمانی، حالنگر میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل دو بخش بود که بخش اول شامل کلیه اساتید دانشگاه و دانشجویان رتبه اول تا سوم مقطع دکترا رشته مدیریت ورزشی بود و بخش دوم شامل 18 کتاب مدیریت برگزاری رویدادهای ورزشی منتشر شده تا پایان پاییز 1393 بود که نمونه آماری برابر جامعه آماری بود. ابزار جمعآوری اطلاعات را برگه کدگذاری شده محقق ساخته دو بخشی شامل مشخصات عمومی کتاب و مقولهها یا واحدهای تحلیل تشکیل داد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف استاندارد، جداول فراوانی و درصد و آمار استنباطی و تی تک نمونهای بوسیله نرم افزار SPSS نسخه 21 انجام گرفت. با توجه به یافتههای حاصل از مطالعه وضعیت کتب مدیریت و طرز اجرای مسابقات از دیدگاه اساتید و دانشجویان از بعد محتوایی مناسب نیست ولی از بعد ساختاری و صوری مناسب است. به هر حال، کتاب درسی خصوصیات و ویژگیهای متنوع و ابعاد گوناگونی دارد. داوری درباره آن مستلزم ارزیابی همه جانبه و نقد و بررسی کتاب از جنبههای گوناگون، از جمله محتوایی، زبانی، ساختاری و شکل ظاهری است.
سروش فرهادی فر؛ حمید قاسمی؛ رضا صابونچی
دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1394، ، صفحه 10-18
چکیده
هدف کلی پژوهش، تحلیل محتوای کتاب های مربوط به کاربرد نرم افزارهای کامپیوتری وفناوری های اطلاعاتی وارتباطی درتربیت بدنی وعلوم ورزشی بود. روش پژوهش از نوع ترکیبی (کمی و کیفی) از نظر مسیر اجرا شامل تحلیل محتوا و مصاحبه می باشد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و توسعه ای می باشد. در بخش تحلیل محتوا با توجه به محدودیت جامعه (کتابهای کاربرد نرم افزارهای ...
بیشتر
هدف کلی پژوهش، تحلیل محتوای کتاب های مربوط به کاربرد نرم افزارهای کامپیوتری وفناوری های اطلاعاتی وارتباطی درتربیت بدنی وعلوم ورزشی بود. روش پژوهش از نوع ترکیبی (کمی و کیفی) از نظر مسیر اجرا شامل تحلیل محتوا و مصاحبه می باشد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و توسعه ای می باشد. در بخش تحلیل محتوا با توجه به محدودیت جامعه (کتابهای کاربرد نرم افزارهای کامپیوتری و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در حیطه تربیت بدنی و علوم ورزشی) به تعداد حدود 6 مورد از روش کل شمار استفاده شد. در بخش مصاحبه با اساتید، 6 نفر از مولفان یا مترجمان نخبه از کتب مربوطه و در بخش مصاحبه با دانشجویان، 6 نفر از دانشجویان رتبه اول تا سوم از کسانی که کتب مربوطه را پاس کرده بودند، مصاحبه صورت گرفت. روش نمونه گیری از کتاب ها به صورت کل شمار، در مصاحبه با اساتید و دانشجویان به صورت هدفمند و 6 نفر به تعداد کتاب ها بود. برای تحلیل محتوا از برگه کدگذاری و دستورالعمل کدگذاری و همچنین از سوالات نیمه ساختاریافته برای مصاحبه استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش تحلیل محتوا از جدول فراوانی ها و آزمون کای سکوئر و پی اسکات و در بخش مصاحبه و کیفی از تجزیه و تحلیل کیفی استفاده گردید. باتوجه به نتایج بدست آمده می توان گفت که کتب کاربرد های نرم افزارهای کامپیوتری و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی از دیدگاه اساتید ودانشجویان رشته تربیت بدنی از بعد محتوایی، ساختاری و صوری به طور معنیداری نامناسب است.
حدیث فاعلی؛ رضا صابونچی؛ حمید قاسمی
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 41-48
چکیده
هدف از تحقیق حاضر تعیین وضعیت کتب درسی مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی در دانشگاههای ایران تا پایان سال 1393 از نظر ساختار، محتوا و صوری بود. روش تحقیق، توصیفی تحلیل محتوا و جامعه آماری شامل 34 کتاب مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی منتشر شده تا پایان پاییز 1393 بود. با توجه به معدود بودن جامعه آماری، نمونه آماری را 18 کتاب ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر تعیین وضعیت کتب درسی مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی در دانشگاههای ایران تا پایان سال 1393 از نظر ساختار، محتوا و صوری بود. روش تحقیق، توصیفی تحلیل محتوا و جامعه آماری شامل 34 کتاب مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی منتشر شده تا پایان پاییز 1393 بود. با توجه به معدود بودن جامعه آماری، نمونه آماری را 18 کتاب اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی منتشر شده تا پایان پاییز 1393 را تشکیل داد. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و نمونهگیری در دسترس بود. ابزار جمعآوری اطلاعات را برگه کدگذاری شده محقق ساخته دو بخشی شامل مشخصات عمومی کتاب و مقولهها یا واحدهای تحلیل تشکیل داد. پس از جمعآوری دادهها، تجزیه و تحلیل آنها با استفاده از آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف استاندارد، جداول فراوانی مطلق و نسبی و در آمار استنباطی از آزمون تیتک نمونهای بوسیله نرمافزار SPSS نسخه 21 انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که کتب مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی از دیدگاه اساتید در بعد محتوایی به طور معنیداری نامناسب است اما از دیدگاه دانشجویان به طور معنیداری مناسب نیستند. از دیگر نتایج تحقیق این بود که کتب مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی از دیدگاه اساتید، در بعد ظاهری به طور معنیداری مناسب نیستند درحالی که از دیدگاه دانشجویان این کتابها در بعد ظاهری به طور معنیداری نامناسب هستند.
نرگس بکتاش؛ طیبه بزرگر؛ سیدحمید قاسمی
دوره 2، شماره 1 ، آبان 1393، ، صفحه 27-35
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی نقش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بر بازاریابی محصولات ورزشی ایران با تأکید بر آمیخته بازاریابی ورزشی (4P) پرداخته است. مؤلفه های آمیخته بازاریابی ورزشی شامل محصول، قیمت، ترویج و توزیع میباشد. نوع تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه خبرنگاران ورزشی، کارشناسان ورزشی و تولیدکنندگان ورزشی ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی نقش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بر بازاریابی محصولات ورزشی ایران با تأکید بر آمیخته بازاریابی ورزشی (4P) پرداخته است. مؤلفه های آمیخته بازاریابی ورزشی شامل محصول، قیمت، ترویج و توزیع میباشد. نوع تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه خبرنگاران ورزشی، کارشناسان ورزشی و تولیدکنندگان ورزشی می باشد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بوده است. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده با کمک نرم افزارSPSS انجام شده است. بررسی نتایج نشان داد که بین وضعیت موجود و مطلوب مؤلفه های محصولات، قیمت و توزیع تفاوت معناداری وجود دارد و تنها برای مؤلفه ترویج بین وضعیت موجود و مطلوب تفاوت معناداری وجود نداشته است.
بهمن عسگری زردابی؛ حسین عیدی؛ حمید قاسمی؛ کامران عیدی پور
دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1393، ، صفحه 9-16
چکیده
هدف از این پژوهش، تحلیل حیطهی مطالعاتی مقالات مدیریت ورزشی در نشریات علمی تخصّصی داخل کشور و بر مبنای گرایش-های مقطع کارشناسی ارشد می باشد. جامعهی آماری تحقیق ، تمامی مقالات چاپ شدهی مدیریت ورزشی در نشریات علمی تخصّصی کشور از ابتدا تا پایان سال 1391 بود که تمام آن ها به مثابه ی نمونه ی آماری انتخاب شدند (889N=). ابزار مورد استفاده ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تحلیل حیطهی مطالعاتی مقالات مدیریت ورزشی در نشریات علمی تخصّصی داخل کشور و بر مبنای گرایش-های مقطع کارشناسی ارشد می باشد. جامعهی آماری تحقیق ، تمامی مقالات چاپ شدهی مدیریت ورزشی در نشریات علمی تخصّصی کشور از ابتدا تا پایان سال 1391 بود که تمام آن ها به مثابه ی نمونه ی آماری انتخاب شدند (889N=). ابزار مورد استفاده در تحقیق یک برگهی کدگذاری شده بود که ضریب توافق بین کدگذاران آن به وسیله فرمول پی اسکات 89℅ بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون اسکات و خی دو) و همچنین، نرم افزار SPSS18 در سطح معناداری 05/0P≤ استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بیشتر مقالات مدیریت ورزشی مربوط به هیچ یک از گرایش های مورد نظر نبودند (4/52 درصد) و در بین گرایشهای مدیریت ورزشی، گرایش های اوقات فراغت و ورزش های تفریحی (6/10 درصد)، بازاریابی ورزشی (9/9 درصد)، مدیریت راهبردی سازمانهای ورزشی (2/8 درصد)، مدیریت رسانههای ورزشی (8 درصد)، مدیریت رویدادهای ورزشی (3/7 درصد) و مدیریت اماکن و تأسیسات ورزشی (6/3 درصد) کمتر از پنجاه درصد را تشکیل دادند. همچنین، بین تعداد مقالات گرایش های مدیریت ورزشی مقطع کارشناسی ارشد تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج این تحلیل محتوا می تواند راهنمای مناسبی در جهت برنامه ریزی در حوزهی نشریات علمی تخصّصی مدیریت ورزشی ایران قرار گیرد.
مهشید محمدی؛ حمید قاسمی
دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 14-19
چکیده
هدف پژوهش، بررسی رابطه بین مهارتهای گوش دادن با ویژگیهای شخصیتی برنامه سازان و مجریان ورزشی سازمان صدا و سیما بود. روش پژوهش توصیفی ـ همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری کلیه برنامه سازان و مجریان ورزشی صدا و سیما به تعداد 100 نفر به روش کل شمار مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها، دو پرسشنامه معتبر بود که روایی ...
بیشتر
هدف پژوهش، بررسی رابطه بین مهارتهای گوش دادن با ویژگیهای شخصیتی برنامه سازان و مجریان ورزشی سازمان صدا و سیما بود. روش پژوهش توصیفی ـ همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری کلیه برنامه سازان و مجریان ورزشی صدا و سیما به تعداد 100 نفر به روش کل شمار مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها، دو پرسشنامه معتبر بود که روایی صوری آنها به طور مجدد توسط جمعی از خبرگان و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب در پرسشنامههای مهارتهای گوش دادن(80/0)، و ویژگی شخصیتی(80/0) تایید شدند. نتایج نشان داد که بین تیپهای شخصیتی و مهارت گوش دادن افراد سازمان ورزِشی رابطه معنیداری وجود دارد. در مجموع بین مهارت گوش دادن و ویژگیهای شخصیتی در برنامه سازان و مجریان ورزشی سازمان تفاوت معنیداری وجود نداشت.
حمید قاسمی؛ ابوالفضل فراهانی؛ زهرا شاکرمی؛ سید سعید حسینی
دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1392، ، صفحه 23-30
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی و مقایسه برنامههای ورزشی سیمای استانها از نظر شکلی و محتوایی با تأکید بر پاسخ به این پرسش است که وضعیت محتوای برنامههای ورزشی سیمای استانها تا چه اندازه منعکسکننده ورزشهای بانوان میباشند؟ و آیا تفاوتی بین شبکههای مورد بررسی در زمینه پوشش ورزش بانوان و جنسیت وجود دارد؟ و در نهایت تصویری ...
بیشتر
هدف از این تحقیق بررسی و مقایسه برنامههای ورزشی سیمای استانها از نظر شکلی و محتوایی با تأکید بر پاسخ به این پرسش است که وضعیت محتوای برنامههای ورزشی سیمای استانها تا چه اندازه منعکسکننده ورزشهای بانوان میباشند؟ و آیا تفاوتی بین شبکههای مورد بررسی در زمینه پوشش ورزش بانوان و جنسیت وجود دارد؟ و در نهایت تصویری جامع از شیوه پرداختن به ورزش بانوان در شبکههای استانی بدست آید. روش پژوهش از نظر استراتژی توصیفی، مسیر اجرا تحلیل محتوا و هدف کاربردی میباشد. جامعه مورد بررسی برنامههای ورزشی تلویزیونی سیمای استانهای لرستان، تهران، کرمانشاه و مرکزی در سال 1391 بود. چهار شبکه استانی در طول یک فصل،سپس یک ماه و در نهایت یک هفته بصورت تصادفی از تاریخ 16/10/91 تا 22/10/91 انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. جمعآوری اطلاعات بر اساس برگه کدگذاری محقق ساخته و با توجه به دستورالعمل کدگذاری صورت پذیرفت. بر اساس یافتههای حاصل از تحقیق، 9/57% کل برنامهها بدون جانب داری جنسیتی تنها در قالب بخش خبر ورزشی نمایش برنامه داشتهاند، استان لرستان با 8/16% برنامه ورزشی در مورد آقایان و استان کرمانشاه با 2/23% برنامه ورزشی بدون جانبداری جنسیتی در رتبه اول قرار دارند، و هیچکدام از شبکههای استانی در برنامههای خود پوششی از ورزش بانوان به نمایش نگذاشتند. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که شبکههای تلویزیونی استانی از یک نظام جامع و هماهنگ با افق رسانه ملی در پوشش برنامههای ورزشی بانوان استفاده نمیکنند و لازم است عدالت طلبی در پوشش جنسیت در برنامههای ورزشی سرلوحه شبکههای استانی قرار بگیرد.