با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران

2 استاد گروه تربیت بدنی وعلوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات، ، تهران، ایران

3 استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران، استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران

4 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران، استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران

5 استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران

چکیده

داشتن الگوی بازاریابی ارتباطی یکپارچه از ایجاد هزینه‌های اضافی، نگرش‌های نادرست، سرمایه‌گذاری‌های بی‌هدف در حوزه‌هایی که اثر معنا-داری بر عملکرد و ذینفعان آنها ندارد پیش‌گیری می‌نماید. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتباریابی راهبردهای موثر بر ارتباطات یکپارچه بازاریابی در تربیت بدنی و ورزش آموزش و پرورش انجام شده است. روش تحقیق حاضر از نظر روش گردآوری داده‌ها آمیخته بود که به دو روش کیفی و کمی انجام گرفت. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان تربیت بدنی و ورزش وزارت آموزش و پرورش شامل معاونت تربیت بدنی و سلامت، روابط عمومی و کارشناسان تربیت بدنی وزارتخانه و اساتید دانشکده های تربیت بدنی با سابقه تدریس بازاریابی ورزشی و حوزه تربیت بدنی که تعداد آنها برابر با 16 نفر بود. همچنین در بخش کمی جامعه آماری معلمان تربیت بدنی (که سطح تحصیلات آنها ارشد و بالاتر بود)، دانشجویان تحصیلات تکمیلی مدیریت ورزشی و کارشناسان آموزش و پرورش بودند که تعداد آنان شامل 360 نفر بود، می‌باشند. تجزیه و تحلیل قسمت کیفی با کمک نرم افزار Maxqda نسخه 2020 انجام گرفت، همچنین تجزیه و تحلیل قسمت کمی (تحلیل عاملی اکتشافی و اعتباریابی) با نرم افزار SPSS نسخه 26 و مدل معادلات ساختاری AMOS انجام گرفت. نتایج نشان داد راهبردها از 32 عامل و چهار مولفه تامین مالی، ترفیع، ساختار آموزش و شناسایی روش‌های بازاریابی تشکیل شده است. همچنین در بخش کمی نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نیز مورد تایید قرار گرفت و در نهایت بارهای عاملی سوالات بزرگتر از 4/0 بود به این معنی که مدل کمی راهبردها از برازش مناسبی برخوردار بود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identify Effective strategies for integrated marketing communications in physical education and sports, Ministry education

نویسندگان [English]

  • Mohsen Maadi 1
  • Ali Mohammad Safania 2
  • abolfazl farahani 3
  • Hamid Ghasemi 4
  • Ali Asghar Doroudian 5

1 PhD Student in Sports Marketing and Media Management, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran

2 Professor, Department of Physical Education and Sport Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

3 Professor , Department of sports management , Payame Noor University , Tehran, Iran, Visiting professor in Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran

4 Associate Professor, Department of Sport Management, Payame Noor University , Tehran, Iran, Visiting professor in Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran

5 Assistant Professor, Department of Sports Management, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran

چکیده [English]

Having an integrated communication marketing model prevents the creation of additional costs, wrong attitudes, and aimless investments in areas that have no meaningful effect on their performance and beneficiaries. The current research was conducted with the aim of identifying and validating effective strategies on integrated marketing communications in physical education and sports in the Ministry of Education. The statistical population in the qualitative part included 16 experts of physical education and sports in the Ministry of Education in various departments of the deputy of physical education and health, public relations and experts of physical education of the ministry and professors of physical education faculties who have experience in teaching sports marketing in the field of physical education. Also, in the quantitative part of the statistical population, which consisted of 360 people, there are physical education teachers (whose education level was master's degree and above), sports management students in doctoral and master's degree and education experts. Qualitative part analysis was performed with Maxqda software version 2020, also quantitative part analysis (exploratory factor analysis and validation) was performed with SPSS software version 26 and AMOS structural equation model. The results showed that the strategies consist of 32 factors and four components of financing, promotion, training structure and identification of marketing methods. Also in the quantitative part the result of the exploratory factor analysis were confirmed and finally factor loads were higher than 0.4 which means that the quantitative model of the strategies had a good fit.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Integrated marketing communications
  • physical education and sports