مقاله پژوهشی
مسلم صالحیان؛ شهاب بهرامی؛ نازنین راسخ؛ آیه ریزوندی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعة استارتاپهای ورزشی میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوة گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبة میدانی، جامعة آماری پژوهش، اساتید برجسته حوزة مدیریت ورزشی متخصص در کارآفرینی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، استارتاپهای برجستة ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعة استارتاپهای ورزشی میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوة گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبة میدانی، جامعة آماری پژوهش، اساتید برجسته حوزة مدیریت ورزشی متخصص در کارآفرینی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، استارتاپهای برجستة ورزشی و همچنین کارآفرینان ورزشی تشکیل می-دهند که این افراد، به صورت هدفمند برای مصاحبهها انتخاب گردیدند (14 مصاحبه با 13 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). در بخش دوم (کمی) بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، اقدام به ساخت پرسشنامه نموده و این پرسشنامه (28 گویه، در قالب سه مؤلفة شکلگیری، اعتبارسنجی و رشد) در بین استارتاپهای ورزشی (تمانی کارکنان و مدیران آنها) توزیع گردید (نمونه: 86 نفر). از شاخصهای کشیدگی و چولگی به منظور بررسی توزیع دادهها (طبیعی و یا غیر طبیعی بودن) استفاده و برای بررسی و پاسخ به سؤالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازهگیری و مدل ساختاری از نرمافزارهای اس پیاساس استفاده شد. نتایج نشان داد که فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعة استارتاپهای ورزشی در مرحله شکلگیری، اعتبارسنجی و رشد تأثیرگذار است. که بیشترین تأثیر را در مرحله رشد دارد.
مقاله پژوهشی
عابد محمودیان؛ سعید صادقی بروجردی؛ محسن حیدری توپکانلو
چکیده
در صنعت ورزش امروزی، بهرهگیری درست از شبکههای اجتماعی میتواند به عنوان یک استراتژی به ایجاد تمایز برای برند تیمهای ورزشی در یک بازار بسیار رقابتی کمک کند. در این راستا، هدف از مقاله حاضر، تحلیل پاسخ هواداران به ویژگیهای برند تیمهای ورزشی در شبکه اجتماعی اینستاگرام است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بود. 577 پست در اینستاگرام از ...
بیشتر
در صنعت ورزش امروزی، بهرهگیری درست از شبکههای اجتماعی میتواند به عنوان یک استراتژی به ایجاد تمایز برای برند تیمهای ورزشی در یک بازار بسیار رقابتی کمک کند. در این راستا، هدف از مقاله حاضر، تحلیل پاسخ هواداران به ویژگیهای برند تیمهای ورزشی در شبکه اجتماعی اینستاگرام است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بود. 577 پست در اینستاگرام از دو تیم ورزشی فوتبال تجزیه و تحلیل شد که در آن عکسها بر اساس ویژگیهای مرتبط (موفقیت تیم، بازیکنان ستاره و سرمربی) و غیر مرتبط (نشان برند، مدیریت، تاریخ و سنت باشگاه، ارزشها و فرهنگ باشگاه، تصویر رویداد، حامی مالی، هواداران و استادیوم) با محصول طبقهبندی شدند. تجزیه و تحلیل آماری شامل تحلیل محتوای پستهای اینستاگرامی مربوط به تیمها و بررسی تعداد لایک و کامنتهای مرتبط با پستها بود. یافتهها نشان داد؛ بیشترین پست به اشتراک گذاشته شده از سوی هر دو تیم مربوط به موفقیت تیم، بازیکنان ستاره و سرمربی تیم بودند. همچنین بیشترین تعداد لایک و کامنتها مربوط به پستهایی با محتوای موفقیت تیم، بازیکنان ستاره، سرمربی، هواداران برای تیم استقلال و بیشترین تعداد لایک و کامنتها برای تیم پرسپولیس مربوط به پستهایی با محتوای تصویر رویداد، موفقیت، بازیکن ستاره و سرمربی بودند. این مطالعه اهمیت هر یک از ویژگیهای برند تیمهای ورزشی را در میارن تعامل و درگیری آنلاین هواداران برجسته کرده است. پیشنهاد میشود که مدیران بازاریابی و ورزشی تیمها باید درک بیشتری از نشانهشناسی تصاویر برای پستهای اینستاگرامی جهت افزایش تعداد کامنت و لایک و در نهایت افزایش تعامل با آنان داشته باشند.
مقاله پژوهشی
مریم خواجه صالحانی؛ حمید قاسمی؛ علی اصغر دورودیان؛ حسن خجسته باقرزاده؛ شیوا آزادفدا
چکیده
هدف از این تحقیق تدوین الگوی ساختاری تفسیری توسعه ورزش دانشجویی از طریق رسانهها بود. روش تحقیق حاضر گراندد تئوری با رویکرد چارمز یا رویکرد ساختاری - تفسیری بود. شاخص های توسعه ورزش دانشجویی از طریق رسانه شناسایی و با الگوی ساختاری تفسیری اقدام به طراحی مدل شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارشناسان ورزش دانشگاهها، اساتید مدیریت ...
بیشتر
هدف از این تحقیق تدوین الگوی ساختاری تفسیری توسعه ورزش دانشجویی از طریق رسانهها بود. روش تحقیق حاضر گراندد تئوری با رویکرد چارمز یا رویکرد ساختاری - تفسیری بود. شاخص های توسعه ورزش دانشجویی از طریق رسانه شناسایی و با الگوی ساختاری تفسیری اقدام به طراحی مدل شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارشناسان ورزش دانشگاهها، اساتید مدیریت ورزشی و متخصصان رسانه های ورزشی بودند. نمونه گیری به روش غیر تصادفی هدفمند و تا رسیدن به مرحله اشباع نظری انجام شد. داده با استفاده از ماتریس میک مک و توسط نرم افزار MicMac مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که توسعه منابع مالی ورزش دانشجویی، توسعه منابع انسانی ورزش دانشجویی و توسعه منابع علمی ورزش دانشجویی بیشترین تاثیرپذیری را از رسانه های ورزشی دارند. همچنین نتایج ماتریس میک مک نشان داد که شاخصهای توسعه محیط حقوقی، توسعه محیط فرهنگی و توسعه محیط علمی در منطقه نفوذی، توسعه منابع انسانی و توسعه منابع مالی در منطقه پیوندی و توسعه اماکن ورزشی و زیرساخت ها در منطقه وابسته هستند. توسعه پایدار ورزش دانشجویی بدون توجه به رسانه ها و پتانسیل های مربوط به آن ممکن نخواهد بود و مدیران ورزش دانشگاهی باید توجه بیشتری به این امر داشته باشند.
مقاله پژوهشی
سعید عمرانی؛ مظفر یکتایار؛ مژگان خدامرادپور
چکیده
پژوهش حاضر باهدف سناریوپردازی آینده رسانههای ورزشی کشور با استفاده از آیندهپژوهی انجام شد. روش مورداستفاده در این پژوهش برنامهریزی مبتنی بر سناریو است که در هشت گام طراحی و پیاده شده است. روش گردآوری داده در این پژوهش کیفی و با استفاده از مصاحبه، پنل خبرگی و پیمایش دلفی است. 20 نفر از خبرگان دارای دانش تخصصی و یا تجربه عملی بهعنوان ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف سناریوپردازی آینده رسانههای ورزشی کشور با استفاده از آیندهپژوهی انجام شد. روش مورداستفاده در این پژوهش برنامهریزی مبتنی بر سناریو است که در هشت گام طراحی و پیاده شده است. روش گردآوری داده در این پژوهش کیفی و با استفاده از مصاحبه، پنل خبرگی و پیمایش دلفی است. 20 نفر از خبرگان دارای دانش تخصصی و یا تجربه عملی بهعنوان اعضای گروه مشارکتکننده در پژوهش بهصورت گلولهبرفی انتخاب شدند. همچنین، از نرمافزارهای میکمک و سناریو ویزارد برای تجزیهوتحلیل دادهها استفادهشده است. یافتههای این پژوهش در دو بخش ارائهشده است. بخش اول شامل شناسایی و دستهبندی مؤلفههای کلیدی، پیشرانها و عدم قطعیتهای مرتبط است. 5 پیشران تغییر محتوای رسانههای ورزشی، بهروز شدن محتوای رسانههای ورزشی بر اساس نیاز روز جامعه، نیازسنجی از جامعه در خصوص محتوای رسانههای ورزشی، آموزش نیروهای انسانی و متخصص برای رسانههای ورزشی توسط مراکز آموزشی و دانشگاهی و تدوین برنامه جامع توسعه کیفی رسانههای ورزشی، در این بخش تعیینشده و روابط اثرگذاری و اثرپذیری میان مؤلفهها تحلیلشده است. بخش دوم به شناسایی و توصیف سناریوهای محتمل و سازگار بر اساس پیشرانها و عدم قطعیتهای ذیربط، پرداخته است و مشخص گردید از بین 2 سناریوی پیشنهادی، تنها یک سناریو در وضعیت امیدوارکننده وجود دارد (سناریوی شماره 1). سناریوی شماره 2 نیز در وضعیت بحرانی قرار دارد؛ یعنی با تغییر محتوا، بهروز شدن محتوا، آموزش دادن به منابع انسانی و تدوین برنامه جامع رسانههای ورزشی، میتوان انتظار بهبود وضعیت رسانه-های ورزشی در آینده را داشت.
مقاله پژوهشی
الهام حقیقت؛ حسین عبدالملکی؛ مهوش نوربخش؛ پریوش نوربخش؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی
چکیده
ضد بازاریابی را می توان روشی مناسب برای کاهش مصرف محصولاتی دانست که مصرف آنها می تواند مشکلاتی را برای افراد و جامعه ایجاد نماید. از این رو هدف این تحقیق بررسی نقش روابط عمومی در ضدبازاریابی داروهای دوپینگ با میانجیگری شبکه های اختصاصی، تفسیر عمومی و شواهد عینی در ورزش ایران بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحلیل داده ...
بیشتر
ضد بازاریابی را می توان روشی مناسب برای کاهش مصرف محصولاتی دانست که مصرف آنها می تواند مشکلاتی را برای افراد و جامعه ایجاد نماید. از این رو هدف این تحقیق بررسی نقش روابط عمومی در ضدبازاریابی داروهای دوپینگ با میانجیگری شبکه های اختصاصی، تفسیر عمومی و شواهد عینی در ورزش ایران بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحلیل داده ها توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق را کلیه ورزشکاران و مربیان رشته های ورزشی که در سالهای گذشته بیشترین میزان استفاده از مواد نیروزا را به گزارش آژانس ملی مبارزه با دوپینگ کشور داشته اند، تشکیل می داد. حجم نمونه تحقیق با توجه به اهداف و با استفاده نرم افزار آماری PASS در سطح خطای 05/0، 250 نفر بود. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه استاندارد حقیقت و همکاران (2021) بود. نتایج تحقیق نشان داد که مولفه های تحقیق در تمامی موارد نقش مثبت و معنی داری در ضد بازاریابی داروهای دوپینگ داشته اند.
مقاله پژوهشی
افسانه زارع؛ مینا حکاک زاده؛ سید جلیل میریوسفی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل فرایندی مدیریت عملکرد رسانهای فدراسیون ورزش دانشآموزی کشور بود، روش پژوهش ترکیبی اکتشافی متوالی (کیفی – کمی) بود. مشارکتکنندگان در بخش کیفی شامل اساتید مدیریت ورزشی (که حداقل یک پژوهش در حوزه مدیریت عملکرد انجام دادهاند)، مدیران انجمنها و هیئت-های استانی و اعضای فدراسیون ورزش دانشآموزی بودند؛ ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل فرایندی مدیریت عملکرد رسانهای فدراسیون ورزش دانشآموزی کشور بود، روش پژوهش ترکیبی اکتشافی متوالی (کیفی – کمی) بود. مشارکتکنندگان در بخش کیفی شامل اساتید مدیریت ورزشی (که حداقل یک پژوهش در حوزه مدیریت عملکرد انجام دادهاند)، مدیران انجمنها و هیئت-های استانی و اعضای فدراسیون ورزش دانشآموزی بودند؛ که این افراد، بهصورت هدفمند از نوع معیاری، برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردیدند (20 مصاحبه با 20 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت) و در بخش دوم (کمی) بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، اقدام به ساخت پرسشنامه نموده و این پرسشنامه در بین نمونه بخش کیفی (بهصورت کامل) توزیع گردید (75 نفر). نمونه آماری، حداکثر تعداد نمونه با توجه به جدول مورگان در نظر گرفته شد (63 نفر) و روش نمونهگیری بهصورت تصادفی در دسترس بود. از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Smart- PLS برای تحلیل مدل استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش مشخص گردید که مقولهها در قالب 41 کد مفهومی مشخص شد و در دل ابعاد ۶ گانه مدل فرایندی جای گرفتند. در بخش کمی نیز مشخص گردید که هر 6 مؤلفهی اصلی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. استفاده از ظرفیتهای رسانهدر فدراسیون ورزش دانشآموزی، منجر به بهبود عملکرد این فدراسیون میگردد.
مقاله پژوهشی
لیلا بیرامی جغناب؛ رحیم رمضانی نژاد
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناخت ویژگیهای محتوایی مقالات علمی-پژوهشی مرتبط با ورزش همگانی از سال 1390 تا 1399 بود. این پژوهش بر مبنای راهبرد، توصیفی؛ از نظر مسیر اجرا، تحلیل محتوا ؛ و از نظر جمعآوری اطلاعات، اسنادی است. نمونۀ تحقیق به صورت تمام شمار و برابر با جامعۀ آماری به تعداد 271 مقاله در نظر گرفته شد. از آمار توصیفی و نرمافزار اکسل و اس.پی.اس.اس ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، شناخت ویژگیهای محتوایی مقالات علمی-پژوهشی مرتبط با ورزش همگانی از سال 1390 تا 1399 بود. این پژوهش بر مبنای راهبرد، توصیفی؛ از نظر مسیر اجرا، تحلیل محتوا ؛ و از نظر جمعآوری اطلاعات، اسنادی است. نمونۀ تحقیق به صورت تمام شمار و برابر با جامعۀ آماری به تعداد 271 مقاله در نظر گرفته شد. از آمار توصیفی و نرمافزار اکسل و اس.پی.اس.اس نسخۀ 22 برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد بالاترین درصد مقولۀ موضوعی، مرتبط با مفهوم ورزش همگانی میباشد و 1/46 درصد از مقالات در سطح کلان و از نظر منطقۀ جغرافیایی 4/45 درصد در سطح شهرستان انجام شدهاند. بیشتر پژوهشها در سال 1396 و 1397 به چاپ رسیدهاند. از نظر نویسندگان پر تولید، جوادیپور در صدر نویسندگان قرار دارد. 8/94 درصد مقالات بیشتر از یک نویسنده دارند که در 7/51 درصد از آن مقالات حداقل یک نویسندۀ زن مشارکت دارد. از نظر حوزۀ سنی و جنسیتی، بیشتر مقالات بدون تأکید بر طبقهای خاص نگاشته شدهاند. 43/73 درصد مقالات از روش کمی، 4/11 درصد از مقالات از روش آماری تحلیل عاملی و معادلۀ ساختاری و 2/67 درصد مقالات از ابزار پرسشنامه استفاده کردهاند. همچنین 7/52 درصد منابع مقالات، لاتین بود و نشریه فصلنامۀ علمی مطالعات راهبردی ورزش و جوانان بیشترین چاپ مقالات را در این حیطه داشته است. با توجه به نتایج به نظر میرسد برای جهتگیری پژوهشی در سالهای آینده بهتر است از مطالعات آمیخته و کیفی در این حوزه استفاده شود.
مقاله پژوهشی
فائزه خندابی؛ سید حمید سجادی هزاوه؛ فریده اشرف گنجویی؛ زینت نیک آئین
چکیده
هدف پژوهش حاضر، توسعه ظرفیتهای گردشگری ورزشی چوگان با تأکید بر رسانه با استفاده از آیندهپژوهی است. نوع تحقیق، کاربردی و ازنظر ماهیت، تحلیلی- اکتشافی است. جامعه آماری شامل صاحبنظران حوزههای ورزش چوگان، حوزه تربیتبدنی و رسانه که در این زمینه پژوهشهایی انجام داده بودند (38 نفر). شناسایی این افراد، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، توسعه ظرفیتهای گردشگری ورزشی چوگان با تأکید بر رسانه با استفاده از آیندهپژوهی است. نوع تحقیق، کاربردی و ازنظر ماهیت، تحلیلی- اکتشافی است. جامعه آماری شامل صاحبنظران حوزههای ورزش چوگان، حوزه تربیتبدنی و رسانه که در این زمینه پژوهشهایی انجام داده بودند (38 نفر). شناسایی این افراد، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده گردید. این نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت تعداد 20 نفر بهعنوان نمونه مشخص گردیدند. سپس 14 نفر از جامعه آماری بخش قبلی، جهت انجام تحلیل اثرات متقاطع اعلام آمادگی کردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روشهای ترکیبی پنل خبرگان و اثرات متقاطع میکمک استفاده شد. معرفی رشته چوگان و اقلام موردنیاز برای شروع ورزش در رسانه، تولید و پخش برنامه-هایی در خصوص معرفی چوگان به زبان انگلیسی برای نشان دادن به گردشگران خارجی، ارائه مستندهای ورزشی چوگان به شبکههای خارجی با محوریت آموزش و معرفی آن، پوشش رسانهای جشنوارههای سنتی که چوگان هم در آن انجام میشود و تشویق سرمایهگذاران برای گردشگری ورزشی با تولید برنامههای تشویقی در رسانه، از مهمترین پیشرانهای توسعه ظرفیتهای گردشگری ورزشی چوگان با تأکید بر رسانه میباشد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که توسعه ظرفیتهای گردشگری ورزشی چوگان با تأکید بر رسانه باید در دستور کار مدیران گردشگری ورزشی کشور قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
فریده محمودیان؛ زهره حسنی
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی تأثیر تعامل طرفداران ورزشکاران حرفهای در شبکه اجتماعی اینستاگرام بر تصویر برند ورزشکار با نقش میانجی کیفیت رابطه، اصالت برند و وابستگی طرفداران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان چهار دانشگاه دولتی غرب ایران (حدود 50 هزار نفر) تشکیل میدادند که تعداد 590 نفر ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی تأثیر تعامل طرفداران ورزشکاران حرفهای در شبکه اجتماعی اینستاگرام بر تصویر برند ورزشکار با نقش میانجی کیفیت رابطه، اصالت برند و وابستگی طرفداران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان چهار دانشگاه دولتی غرب ایران (حدود 50 هزار نفر) تشکیل میدادند که تعداد 590 نفر از آنان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای آزمون فرضیات از مدل معادله ساختاری استفاده گردید. یافتهها نشان داد، تعامل در اینستاگرام بهصورت غیرمستقیم با ضریب رگرسیونی 28/0 از طریق میانجیگری وابستگی طرفدار بر تصویر برند ورزشکار تأثیر مثبت و معناداری میگذارد. همچنین ضریب رگرسیونی مسیر غیرمستقیم تأثیر تعامل در اینستاگرام بر تصویر برند از طریق متغیرهای کیفیت رابطه و وابستگی (22/0) بیشتر از نقش میانیگری متغیرهای اصالت برند و وابستگی (10/0) در همین رابطه است. در نتیجه، اگر ورزشکاران به روش استراتژیک و با برنامه از شبکههای اجتماعی اینستاگرام استفاده نمایند و محتوای پستهای به اشتراک گذاشته شده خود را مدیریت کنند، به مزایای بالقوه دست خواهند یافت.
مقاله پژوهشی
عمار ترابی؛ شهرام علم؛ محمد سجادیان؛ امیر ندری
چکیده
تحقیق حاضر باهدف شناسایی شاخصهای عملکرد مدیران تربیتبدنی نیروهای مسلح در راستای سواد رسانهای در ورزشی طراحی و اجرا گردید. روش تحقیق حاضر از نوع آمیخته بود که بهصورت کیفی و کمی انجام گردید. روش کیفی مورداستفاده در تحقیق حاضر از نوع تحلیلتم بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان آگاه به حوزه تحقیق بودند که پس از شناسایی این افراد ...
بیشتر
تحقیق حاضر باهدف شناسایی شاخصهای عملکرد مدیران تربیتبدنی نیروهای مسلح در راستای سواد رسانهای در ورزشی طراحی و اجرا گردید. روش تحقیق حاضر از نوع آمیخته بود که بهصورت کیفی و کمی انجام گردید. روش کیفی مورداستفاده در تحقیق حاضر از نوع تحلیلتم بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان آگاه به حوزه تحقیق بودند که پس از شناسایی این افراد بهصورت نمونهگیری هدفمند؛ تا رسیدن به اشباع نظری؛ نمونهگیری انجام گردید. درنهایت تعداد 13 نفر بهعنوان نمونه در بخش کیفی مشخص شدند. نمونه آماری در بخش کمی شامل جامعه آماری این تحقیق را تمامی مدیران، متولیان و کارشناسان تربیتبدنی نیروهای مسلح در سال 1400 به تعداد 2500 نفر تشکیل بودند. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق ساخته بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق حاضر در بخش کیفی از تحلیلتم بهصورت کدگذاری مصاحبههای تحقیق استفاده شد. همچنین در بخش کمی از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. پس از کدگذاریهای انجامشده درنهایت تعداد 36 کد اولیه استخراج گردید. نتایج نشان داد که درمجموع تعداد 4 تم شامل شاخصهای فردی، مدیریتی، مهارتی و سازمانی بهعنوان شاخصهای عملکرد مدیران تربیتبدنی نیروهای مسلح در راستای سواد رسانهای در ورزشی مشخص شدند. توجه به این شاخصها میتواند منجر به بهبود عملکرد مدیران در خصوص سواد رسانهای در ورزش گردد.