بررسی نقش اینترنت برآمیخته بازاریابی شرکت های حمایت‌کننده مالی از باشگاه‌های ورزشی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد تربیت‌بدنی و مسئول تربیت‌بدنی دانشکده فنی کشاورزی مراغه

2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران

3 کارشناسی ارشد جامعه شناسی

چکیده

هدف از اجرای این تحقیق بررسی نقش اینترنت برآمیخته بازاریابی شرکت‌های حمایت‌کننده مالی از باشگاه‌های ورزشی شهر تبریز بود. روش پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران ارشد (مدیرعامل، مدیر فروش و مدیر مالی) شرکت‌های حمایت‌کننده مالی از باشگاه‌های ورزشی شهرستان تبریز بود و نمونه تحقیق هم تعداد 68 مدیر ارشد به‌صورت نمونه در دسترس از مناطق مختلف شهرستان تبریز انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته (1395) استفاده گردید. برای تحلیل داده­ ها نیز از آزمون‌های تی استیودنت، فریدمن، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون دومتغیره استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد: اینترنت برآمیخته بازاریابی شرکت‌های حمایت‌کننده مالی از باشگاه‌های ورزشی شهرستان تبریز تأثیر دارد. بین اولویت‌بندی مؤلفه‌های آمیخته بازاریابی شرکت‌های حمایت‌کننده مالی از باشگاه‌های ورزشی شهرستان تبریز تفاوت وجود دارد که دراین‌بین عامل تبلیغ در رتبه نخست و عامل مکان در رتبه آخر قرار داشت. همچنین بین مؤلفه‌های آمیخته بازاریابی شرکت‌های حمایت‌کننده مالی از باشگاه‌های ورزشی شهرستان تبریز ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری کلی اینکه استفاده از اینترنت می‌تواند موجب بهبود آمیخته بازاریابی شرکت‌های حمایت‌کننده مالی از باشگاه‌های ورزشی شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Investigation into the Role of Marketing Mix of Sports Clubs Sponsors

نویسندگان [English]

  • Salman Jafari 1
  • Bahram Akbari 2
  • Sana Mohammad alizad Rafie 3
1 M.A Physical Education and Physical Education Faculty of Agriculture in charge of Maragha
2 Ph.D Student in Sport Management, Payam Noor University, Tehran
3 M.A Sociology, Tabriz University
چکیده [English]

The purpose of this research was the An ivestigation into the role of marketing mix of sports clubs sponsors city of tabriz.The research method is descriptive – correlation. The study population was consisted of all senior managers (CEO, sales manager and financial manager) companies sponsors of sports clubs Tabriz city and the research sample were selected 68 Senior managers for available samples from different areas of the Tabriz city. It is used from questionnaire Self-made (1395). For analysis of data, It is used of tests and students- T test, Fridman, pearson correlation coefficient and two-variable regression. The results of this research show that: Internet has effect on marketing mix companies sponsors of sport clubs city of tabriz. There is a significant difference between Prioritize the components of marketing mix companies sponsors of sport clubs city of tabriz that in the meantime is advertising components in first ranks and place components in end ranks. Also, there is significant correlation between the components marketing mix companies sponsors of sport clubs city of tabriz. The overall conclusion that using the Internet can cause improve marketing mix companies are sponsors of sport clubs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internet
  • Marketing Mix
  • Companies Sponsors
  • Sport Club
Allen, E., Fjermestad, J (2001). E-Commerce Marketing Strategies: An Integrated Framework and Case Analysis. Logistics Information Management, Vol. 14(1/2), pp. 1423.

Argan, M., Kose, H., Gokalp, B (2012). using social media(face book)as a sport marketing tool: a content analysis on Turkish soccer clubs. intellectabase multi-disciplinary academic conference.

Azizi, Sh., Mirhosseini, H. (2003). Impact of the Internet on traditional marketing. Journal of Tadbir, No. 140, pp: 51-55. (in Persian)

Bektash, N., Barzegar, T., Ghasemi,  H. (2014). The Islamic Republic  of Iran Broadcasting's marketing sports products with an emphasis  on sports marketing mix. Communication Management in sports media, 2(5): 27-35. (in Persian)

Bonar, N. (2009). Design pattern support decision-making sport. Phd thesis Physical Education and Sport Sciences, University of Guilan. (in Persian)

Breuer, C., Rump, M (2011). assessing the drivevs of sport sponsor identification: findings from an empirical lab study. Thunderbird international business Review, 53(6): 739-746.

Dann, S., Dann, S (2001). Strategic Internet Marketing. Published by Halsted.

Ehsani, M., Aboudordar, Z., Egbali, M. (1387). The causes of lack of support from sponsors of women's professional sports city. Movement, 2(12): 111-120. (in Persian)

Ehsani, M., Honarvar, A., Sharifiyan, E., Kouzechiyan, H., Farzan, F. (1388). The role of professional sports in the development of Muslim women's sports. Journal of Sport Sciences, 6(22): 153-171. (in Persian)

Edmiston - Strasser, D. M (2009). An Examination of Integrated Marketing Communication in U.S. Public Institutions of Higher Education. Journal of Marketing For Higher Education, 19(2): 142-165.

Evans, P., Wurster, T. S (2000). Blown to Bits: how the new economics of information transforms strategy. Harvard Business School Press, Boston, USA.

Hacckel, S.H (1998). About the nature and future of interactive marketing. Journal of interactive Marketing, 12(1): 63-71.

Hagshenas, M., Radfard, S. (2014). Impact of the Internet on integrated marketing communications in the book publishing industry. Journal of analytical book mehrs, stamps, No. 13, pp: 54-67.

Hoffman, D., Novak. T (2000). A new marketing paradigm for electronic commerce. The Information Society, Seciel Issue on Electronice Commerce, 13(1): 43-54.

Khorsandi Alipur, M., Mirbloki,  A., Azimzadeh, S. M. (2014). The effect of the Internet on sports marketing. First National Conference on Marketing: Opportunities and Challenges, Faculty of Administration and Economy, University of Mashhad. (in Persian)

Kleinrock, L (2010). History of Communications: An Early History of the Internet. IEEE Communications Magazine, 48(8): 26-36.

Kotler, P., Armstrong, G. (2006). Principles of Marketing. Translation by Bahman Frouzande, sixth       edition, Tehran: Nashreamoukhteh Publication.

Kouzechiyan, H., Ehsani, M., Khodade Hosseini, S.H., Hosseini, S.E. (2010). The evaluation component of the marketing mix beter League Iran Football Federation PEO perspective. Sports Management, 2(5): 5-23.

Memari, J, Khabiri, M., Hamidi,   M., Kazemnejad, A., Yadollahi, J.  (2009). Marketing mix modeling and performance four-factor model sports services industry. Sports Management, No. 2, pp: 133-148. (in Persian)

Mirhosseini, H., Azizi, Sh. (2003). Impact of the Internet on marketing mix. Journal of Tadbir, No. 149, pp: 49-52. (in Persian)

Moharramzadeh, M. (2003). Management of sports organizations. First edition, Publishing Urmia University Jahad. (in Persian)

Naqavi, L. (2015). The Role of the Internet in marketing women's sports. Master's Thesis Sports Management, Islamic Azad University of Qazvin. (in Persian)

Pope, N., Turco, D (2001). Sport and Event Marketing. Mc Grawhill, NSW.

Rifon, N.J., Choi, S.M., Trimble, C.S., and Li, H (2004). Conruence Effects in Sponsorship. Journal of Advertising, 33(1): 29-42.

Rousta, A., Venous, D., Ebrahimi, A. (2005). Marketing Management. Tehran: parsley, Islamic Azad University of Karaj. (in Persian)

Shekarriz, F. (2004). Effect of technical infrastructure and users. Master's thesis Industrial Engineering and economic and social systems, Tarbiat Modarres University. (in Persian)

Youssefi, B., Taheri, H.R., Shojae, V. (2007). Check the status of sports marketing through the Internet in Iran with an emphasis on elements P4. Research in Sport Sciences, 5(15): 81-95. (in Persian)

Zumpano, V., Leonard, J., Anderson, R (2003). Internet use and real estate brokerage market intermediation. Journal of Housing Economics, 12(2): 134-150.