کنکاشی در کاربست‌های نظریه‌های ارتباطات در حوزه ورزش: تحلیل مضمون صفحه اینستاگرام با تمرکز بر نظریه استفاده و رضایت‌مندی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه تربیت مدرس

2 استادیار دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

پژوهش حاضر با هدف آشنائی با کاربست‌های نظریه‌های ارتباطات در حوزه ورزش در سه بخش (1) مروری بر شش نظریه پراستناد ارتباطات (برجسته‌سازی، چارچوب‌سازی، کاشت، مبتنی بر تمایلات، هویت‌اجتماعی و هژمونیک)؛ (2) معرفی پیوند نسبتاً نوظهور رسانه‌های اجتماعی و تحقیقات عرصه ارتباطات ورزشی (نظریه‌های تعامل فرا اجتماعی و استفاده و رضایت‌مندی) و (3) استفاده از نظریه استفاده و رضایت‌مندی به عنوان چارچوب مبنائی جهت تجزیه و تحلیل انگیزه‌های سردار آزمون در استفاده از رسانه اینستاگرم تدوین شده است. برای این منظور از روش تحلیل مضمون به عنوان یک شیوه کارآمد تحلیل کیفی استفاده شد. 100 پست اخیر از مجموع 246 پست صفحه اینستاگرام سردار ‌آزمون جهت استخراج مضامین مورد تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها به منظور شناسایی انگیزه‌های کاربر اینستاگرام شش دسته مضمون اصلی و یازده دسته مضمون فرعی را نشان داد: مضمون اصلی برقراری تعامل با سایر ورزشکاران و هواداران مشتمل بر مضامین فرعی دعا، حب وطن، تشکر و سلام و احوالپرسی؛ مضمون اصلی تفریح مشتمل بر مضمون فرعی ارائه اطلاعات پیرامون علایق و دلبستگی‌ها؛ مضمون اصلی به اشتراک گذاردن اطلاعات مشتمل بر مضامین فرعی ارائه دیدگاه در مورد مربیان و ارائه دیدگاه در مورد سایر ورزشکاران؛ مضمون اصلی برقراری حلقه ارتباطی با محتوا مشتمل بر مضمون فرعی نشان دادن مکان‌های مورد علاقه؛ مضمون اصلی طرفداری مشتمل بر طرفداری از سایر ورزش‌ها و مضمون اصلی تبلیغات مشتمل بر مضامین فرعی روابط عمومی و تحریک و تقویت انگیزه.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Inquiry into the applications of communication theories in the field of sport: Instagram content analysis with a focus on Uses and gratifications theory

نویسندگان [English]

  • shahrzad Nayyeri 1
  • marjan safari 2
چکیده [English]

This study for understanding the applications of communication theories in the field of sport was developed in three parts: (1) A review of the six most cited communication theories (Agenda Setting, Framing, Cultivation, Disposition-Based Theory, Social Identity and Hegemonic); (2) A introduction of relatively new link between social media and sport communication studies (Parasocial interaction and uses & gratifications theories) And (3) applying the uses & gratifications theory as the basis for analysing Sardar Azmoun’s motives for using Instagram. For this purpose the content analysis as an efficient method of qualitative analysis was used. 100 recent posts of 246 total posts of Sardar Azmoun’s Instagram were analyzed to extract themes. Data analysis in order to identify the motives of Instagram users showed six major themes and eleven sub-themes: Interactivity with other athletes and fans main theme consisting of Prayer, love of country, thanks and greeting Sub-themes; diversion main theme consisting of providing information about the interests sub-theme; information sharing main theme consisting of offering insights about coaches and offering insights about other athletes sub-themes; linking to content main theme consisiting of pointing fans to places of interest sub-theme; fanship main theme consisitining of sharing their fandom of other sports sub-theme and promotional main theme consisting of endorsing public relations efforts and stimulating motives sub-themes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Theory
  • Sport communication
  • Social Media
  • Instagram
  • Thematic Analysis

دانایی‌فرد، حسن (1392)، "نظریه سازمان: مدرن، نمادین ـ تفسیری و پست مدرن". مهربان نشر. چاپ چهارم.##عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید، فقیهی، ابوالحسن؛ شیخ زاده، محمد (1390)، "تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی". اندیشه مدیریت راهبردی. ش 10. صص 198-151.##میرزایی اهرنجانی، حسن (1392)، "مبانی فلسفی تئوری سازمان". نشر سمت.##

Braun, V. & Clarke, V. (2006). "Using thematic analysis in psychology". Qualitative Research in Psychology. Vol 3 (2). pp 77-101.##Bryant, J. and Holt, A. M. (2006). "A historical overview of sports and media in the United States. In A. A. Raney and J. Bryant (Eds)". Handbook of sports and media. pp 21–43. Lawrence Erlbaum.##Bryant, J., and Miron, D. (2004). "Theory and research in mass communication". Journal of Communication. 54 (4). pp 662–704.##Bryant, J., and Raney, A. A. (2000). "Sports on the screen. In D. Zillmann and P.Vorderer (Eds.)". Media entertainment: The psychology of its appeal. pp 153–74. Mahwah. NJ: Lawrence Erlbaum.##Chaffee, S. H. & Berger, C. R. (1987). "The study of communication as a science. In Chaffee, S. H. & Berger, C. R. (Eds.)". Handbook of communication science. pp 15–19. Sage.##Clavio, G. (2008). "Uses and gratifications of Internet collegiate sport message board users". Dissertation Abstracts International, 69 (08). ProQuest Digital Dissertations database (Publication No. AAT 3319833). Retrieved from http://gradworks.umi.com/33/19/3319833.html.##Clavio, G. C., and Kian, T. M. (2010). "Uses and gratifications of a retired female athlete’s Twitter followers". International Journal of Sport Communication. Vol 3. pp 485–500.##Cohen, B. (1963). "The press and foreign policy". Princeton: Princeton university press.##Connell, R.W. (2005). "Masculinities". (2nd Ed.). Berkeley and Los Angeles: University of California Press.##Dwyer, Brendan & Yongjae, Kim (2011). "For love or money: Developing and validating a motivational scale for fantasy football participation". Journal of Sport Management. 25(1). pp 70–83.##Eagleman, A. N. (2011). "Stereotypes of race and nationality: A qualitative analysis of sport magazine coverage of MLB players". Journal of Sport Management. Vol 25. 156–168##Entman, R. M. (1993). "Framing: Towards clarification of a fractured paradigm". Journal of Communication. Vol 43. pp 51–58.##Fortunato, J. A. (2008). "The NFL programming schedule: A study of agenda-setting". Journal of Sports Media. Vol 3 (1). pp 27–49.##Frederick, E. L., Clavio, G. E., Burch, L. M., and Zimmerman, M. H. (2012). "Characteristics of users of a mixed-martial-arts blog: A case study of demographics and usage trends". International Journal of Sport Communication. Vol 5. pp 109–125.##Gee, B. L., and Leberman, S. I. (2011). "Sports media decision making in France: How they choose what we get to see and read". International Journal of Sport Communication. Vol 4. pp 321-343.##Hambrick, M. E., Simmons, J. M., Greenhalgh, G. P., and Greenwell, T. C. (2010). "Understanding profes-sional athletes’ use of Twitter: A content analysis of athlete tweets". International Journal of Sport Communication. Vol 3. pp 454-471.##Kassing, J.W., and Sanderson, J. (2009a). "You’re the kind of guy that we all want for a drinking buddy: Expressions of parasocial interaction on Floydlandis.com". Western Journal of Communication. Vol 73. pp 182–203.##Littlejohn, S. W., and Foss K. A. (2011). "Theories of human communication (10th Ed.)". Long Grove, IL: Waveland.##McCombs, Maxwell; Ghanem, Salma I (2001). "The Convergence of Agenda Setting and Framing. In Reese, Stephen D. (Eds)". Framing public life. pp 67-83. London: Lawrence Erlbaum Associates.##McCombs, M. E. (2005). "A look at agenda-setting: Past, present and future". Journalism Studies. Vol 6 (4). pp 543–557.##Reichart Smith, L. (2012). "Winning isn’t everything: The effect of nationalism bias on enjoyment of a mediated sporting event". International Journal of Sport Communication. Vol 5. pp 176-192.##Rosenberry, J., and Vicker, L. A. (2009). "Applied mass communication theory". Boston: Pearson Education.

Ruggerio, T. E. (2000). “Uses and gratifications theory in the 21st century”. Mass Communication and Society. Vol 3. pp 3–37.##Sanderson, Jimmy (2008). "You are the type of person that children should look up to as a hero: Parasocial interaction on 38 pitches.com". International Journal of Sport Communication, Vol 1. pp 337-360.##Sanderson, Jimmy (2013). "Social media and sport communication: Abundant theoretical opportunities. In Pedersen, Paul M. (Eds)". Routledge handbook of sport communication. pp 56-66. NewYork: Routledge.##Sartore, M. L., and Cunningham, G. B. (2009). "The lesbian stigma in the sport context: Implications for women of every sexual orientation". Quest. Vol 61. pp 289–305.##Waters, Richard D. (2013). "Applying public relations theory to increase the understanding of sport communication. In Pedersen, Paul M. (Eds)". Routledge handbook of sport communication. pp 66-75. NewYork: Routledge.##West, R., and Turner, L.H. (2007). "Introducing communication theory: Analysis and application (3rd Ed)". New York: McGraw-Hill.##Ware, A., and Kowalski, G.S. (2012). "Sex identification and the love of sports: BIRGing and CORFing among sport fans". Journal of Sport Behavior. Vol 35 (2). pp 223–237.##Westerman, D., and Tamborini, R. (2010). "Scriptedness and televised sports: Violent consumption and viewer enjoyment". Journal of Language and Social Psychology. Vol 29 (3). pp 321-337.##Yoo, Sang Keon; Reichart Smith, Lauren and Daekyung Kim (2013). "Communication theories and sport studies. In Pedersen, Paul M. (Eds)". Routledge handbook of sport communication. pp 8-20. NewYork: Routledge.##