بررسی بازاریابی تحت وب (مدیریت ارتباط با مشتری) باشگاه‌های فوتبال ایران

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه تهران

2 دانشیار دانشگاه تهران

چکیده

خدمات دهی در حوزه ورزش زمانی می‌توانند بهره‌وری بالایی داشته باشند که ارائه خدمات آنان ضمن انطباق با نیازهای مشتریان، از بهره‌وری سازمانی مناسبی نیز برخوردار باشد. مدیریت ارتباط با مشتری همان تعامل با هواداران برای کسب مزیت رقابتی است و باشگاه‌ها از طریق وب‌سایت های خود می‌توانند به این امر اقدام ‌کنند. براین اساس، این پژوهش با هدف بررسی بازاریابی تحت وب (مدیریت ارتباط با مشتری) انجام گرفت و جامعة آماری پژوهش را کلیه وب‌سایت‌ باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران (تراکتور سازی، استقلال، فولاد، سپاهان، نفت تهران، صبای قم، سایپا، پرسپولیس، پدیده مشهد، پیکان تهران، راه آهن، استقلال خوزستان، ذوب آهن، گسترش فولاد، نفت سپاهان و ملوان) تشکیل می داد. پژوهش از حیث روش کیفی و از منظر اجرا کاربردی بود. به منظور جمع آوری اطلاعات از چک لیست استاندارد بازاریابی تحت وب کریمادیس استفاده شد. یافته‌های تحقیق بیانگر آن بود که باشگاه‌های فوتبال ایران تا حدودی به ویژگی اطلاعاتی پرداخته‌اند، اما در تمام ویژگی‌های فروش، ترویجی، ارتباطی و جمع‌آوری اطلاعات از وضعیت مناسبی برخوردار نسیتند. بنابراین با توجه به نتایج تحقیق حاضر باشگاه‌های فوتبال ایران نیازمند بازنگری اساسی و گسترده‌ای در به روز رسانی ساختاری وب سایت‌های خود جهت تقویت کسب مزیت رقابتی نیاز دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of web marketing (Customer Relationship Management) Iranian football clubs

نویسندگان [English]

  • gh mehrabii 1
  • M Jalli Farhanei 2
چکیده [English]

Management in sport services centers can obtain high efficiency, which attract more audience participation. Customer Relationship Management (CRM) is the interaction with fans for gain competitive advantage and clubs can using through their websites. Accordingly, this study with the aim of evaluate web marketing (customer relationship management) Iranian football club was done. This research was conducted as a qualitative method and applied perspective. In order to collect information used standard checklist Kriemadis Marketing and the findings reveal that website of Iranian football club have some information features, but in all features of sales, promotion, communication and information gathering aren't good condition. Thus, according to the research Iranian football clubs require to wide and major review in structural and update their own websites for gain competitive advantage.Thus, according to the research Iranian football clubs require to wide and major review in structural and update their own websites for gain competitive advantage.

Keywords: Marketing, Customer, Relationship, Management, Football

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marketing
  • Customer
  • Relationship
  • Management
  • football
Argan, M., Argan, M.T., Kose, H., Gokee, S. (2012).  "E-CRM applications of soccer teams as a strategic tool: a content analysis of English Premier League and Turkish Super League, Global Sport Management", International Conference in Tamsui, Taiwan, April, 2012.

Argan, M., Argan, M.T., Gokalp, B. (2013). "Using FACEBOOK as a sport marketing tool: acontent analysis on Turkish soccer clups". IUYD, 4(1).

Berthon, P., Pitt, L., & Watson, R. T. (1996). "Marketing communication and World Wide Web". Business Horizons, 39(5).

Beech, J., Chadwick, S., Tapp,A. (2010). "Surfing in the premier league: key issues for football club marketers using the Internet". Managing Leisure, 5(2).

Beech, J., Chadwick, S. and Tapp, A. (2000). "Emerging trends in the use of the Internet – lessons from the football sector". Qualitative Market Research: An International Journal, 3(1).

Dutton, W. (2005). "The Internet and social transformation: reconfiguring access’ in W. Dutton, B. Kahin, R. O’Callaghan & A. Wykoff. A transforming enterprise: economic and social implications of information technology". Cambridge (MIT Press).

Dwyer, B. (2011). "Divided loyalty? An analysis of fantasy football involvement and fan loyalty to individual national league (NFL) teams". Journal of Sport Management, 25.

Elahi, A.,  Sajjadi, N., Khabiri, M., Abrishami, H. (2009). "Barriers to the Development of Revenues from Sponsorship in Iran Football Industry". Journal  of  sport Management. 1(1).

Garrido‐Moreno, A. and Padilla‐Mendelez, A. (2011). "Analyzing the impact of knowledge management on CRM success: The mediating effects of organizational factors". International Journal of Information Management, 31(5).

Geoffrey Moore. Derived from: www.dnjonline.com/articles (Accessed: 13 Jan 2005).

Gibbons, T. and Dixon, K. (2010). "Surf’s up!’: A call to take English soccer fan interactions on the Internet more seriously". Soccer & Society, 11(5).

Heidari, L., Sharifian, E. (2014). "Comparative Study of Web-based Marketing of Football Clubs in Iran, England & Greece". Sport Management studies. 6(23).

 Henderson H, D'Cruz B. (2004). "The Role of Virtual Communities in the English Premier Football League, Communities in the English Premier Football League". IFIP International Federation for Information Processing, 149.

Kriemadis, T., Kotsovos, A. and Kartakoullis, N. (2009). "A strategy for managing customer relations on the Internet: evidence from the football sector". Direct Marketing: An International Journal,3(4).

Kitchin P. (2006). "Considering entertainment-games websites in sports marketing: the case of Stick Cricket". Sports Marketing & Sponsorship, 8(1).

King, S.F. (2007). "Citizens as customers: Exploring the future of CRM in UK local government". Government Information Quarterly, 24(1).

Kouzechian, H., Ehsani, M. (2010). "The Evaluation of Marketing Mix Factor (7P) in Iran Football Premier League from Physical Education Organization and Football Federation Managers' Viewpoints". Journal  of  sport Management. 2(5).

Ioakimidis, M. (2010). "Online marketing of professional sports clubs: engaging fans on a new playing field". International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 11(4).

Mizany, M.,  Rahimizadeh, M.,  Sajjadi, N. (2014). "Interaction with fans through club website as a marketing tool: study and comparison of professional football clubs of Iran, Asia and Europe". Sport Management studies.  6(23).

Prejmerean, M.C. and Dima, A.M. (2006). "Customer Relationship Management". Management & Marketing: Challenges for the Knowledge Society, 1(4).

Pop, N.A.l.(2006). "A new paradigm in contemporary marketing: relational marketing", Management & Marketing: Challenges for the Knowledge Society, 1(3).

Roşca, V. (2014). "Web interfaces for e-CRM in sports: Evidence from Romanian Football". Management & Marketing. Challenges for the Knowledge Society, 9(1).

Slack, R. and Shrives, P. (2008) "Social disclosure and legitimacy in Premier League football clubs: the first ten years". Journal of Applied Accounting, 9(1).

Smith, A.A. & Smith, A.D. (2012). "CRM and identity theft issues associated with           e-ticketing of sports and entertainment". Electronic Government: An International Journal, 9 (1).

Taylor, D. and Terhune, A.D. (2007). "Doing E‐Business: Strategies for Thriving in an Electronic Marketplace". John Wiley & Sons, New York.