بررسی تأثیر آموزش از طریق رسانه های تصویری در ارتقاء سطح گرایش زنان به فعالیت های ورزشی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

چکیده

تغییر الگوی حرکتی روزانه و در نتیجه کاهش فعالیت­های حرکتی به ویژه در بانوان اندام و عضلات آنها را تحت تاثیر جدی کم تحرکی و ضعف جسمانی قرار داده است. برای پیشگیری از چنین عارضه­ای یا مقابله با آن، ایجاد جاذبه­ها و امکانات لازم برای همگانی کردن ورزش در بین بانوان از ابزارهای کارآمد است. در این راستا یکی از روش­های آموزش فعالیت­های ورزشی و بالا بردن انگیزه مشارکت در فعالیت­های ورزشی، کمک گرفتن از رسانه­های تصویری است. هدف این مطالعه بررسی تأثیر فیلم­های آموزشی در ارتقاء سطح گرایش زنان 30-20 ساله شهر تهران به فعالیت­های جسمانی می­باشد. در این پژوهش مداخله­ای ابتدا یک فیلم آموزشی در زمینه آموزش اجرای فعالیت­های ورزشی و متناسب با زنان 20 تا 30 سال انتخاب و پرسشنامه­ای برای آنان با توجه به محتوای فیلم آموزشی تهیه شد. سپس در طی سه مرحله قبل از نمایش فیلم، بلافاصله بعد از نمایش و یک ماه بعد از نمایش، پرسشنامه­ها توسط زنان تکمیل گردید. اطلاعات با استفاده از آنالیز واریانس و تی زوج تجزیه و تحلیل شد. 0.05P< معنی­دار در نظر گرفته شد. نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان  می­دهد که در زمان­های بلافاصله و یک ماه بعد از نمایش فیلم، میانگین نمره آگاهی زنان در زمینه فعالیت بدنی به طور قابل توجه و   معنی­داری افزایش یافته و یک ماه بعد از نمایش فیلم نیز میانگین نمره عملکرد ورزشی آنها نظیر میزان ورزش کردن و روش صحیح اجرای تمرینات بدنی توسط آنها به نحو معنی­داری بهبود یافته است. نتایج نشان می­دهد که آموزش توسط فیلم به عنوان یک رسانه تصویری نه تنها باعث افزایش آگاهی لحظه­ای، بلکه در دراز مدت نیز موجب افزایش آگاهی و بهبود عملکرد ورزشی زنان شده است. لذا آموزش از طریق فیلم­های ورزشی جهت ارتقاء سطح آمادگی بدنی و مشارکت هر چه بیشتر زنان در فعالیت­های ورزشی به عنوان یک روش کارا و موثر پیشنهاد می­گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigate the effect learning through visual media in promoting women tend to exercise

چکیده [English]

Changing the daily movement patterns, as a result of reduced motor activity especially in women, caused that their organs and muscles seriously affected by lack of physical activity so they have physical weakness. One of the efficient tools for the prevention of such phenomenon is the creation of the necessary facilities and attraction  to create common exercise among women. In this regard, one of the method of sports training and to enhance the motivation to participate in sports, is to get help from visual media. The purpose of this study was to evaluate the impact of training videos on the promotion of women's attitudes to physical activity among women in 20-30years in Tehran. In this interventional study, initially a training video in education of sports activities and the proportion of women 20 to 30 years were selected and a questionnaire was prepared according to the educational video content. Then a three-stage screening before, immediately after and one month after the show, the questionnaires were filled by women. Data were analyzed using ANOVA and paired t-test. P < 0.05 was considered significant. Obtained from this study indicate that the immediate and one month after the screening, the mean score of women and significantly increased physical activity significantly and one month after the sport performance of the film score such as the average amount of exercise and physical training significantly improved .The results showed that training by the film as a visual medium not only increase awareness of the moment, but in the long term, to increase awareness and improve the performance of women's sports. So the film to promote physical fitness and sports participation more women in sports activities as an effective method has been suggested.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quality traits
  • Protein storage
  • Grain protein content
  • Zeleny
  • Cluster analysis
Aly M, Elen J Willems G. (2004). “Instructional multimedia program versus sandard lecture”. Eur J Dent: 8.

Alexandria K, Carroll B.(2002). “Perceived constraint on recreational sport participation: Investigating their relationship with intrinsic motivation, extrinsic motivation and amotivation”. Journal of Leisure Research, 34.

Alexandria, FL, Carroll, B,(1997). “An analysis of leisure constraints based on different recreational sport participation levels: Results from a study in Greece”. Leisure Sciences, 19.

Anderssen, N. and Wold, B. (2001). “Parental and peer influences on leisure time physical activity in young adolescents”. Research Quarterly for Exercise and sport. 63.

Coles B.(1996), “Multimedia dental patient education systems”. J Can Dent Assoc, 62.

Darby MH, Walsh M. M.(2003), Dental hygiene theory and practice. Louis: Elsevier Science.

Deem, R. (1982) “Women Leisure and inequality”. Leisure studies,  1.

Designing effective visual ai (2003). Available on: http://www.persentersuniversity.com/courses/ cs_visualaids. cfm. Accessed April.

Ehsani, M.; Arab. M. (1382) "Evaluation of inhibitory factors of exercise participation in female students of Islamic Azad University Branch", Quarterly Olympic eleventh year.

Faraziyan. P. (1371)The translation of health education Perizzites, efficiency and impact. Tvnzk (author). Tehran, publishing and promoting humanity.

Farr C. (1996). “Multimedia: The gateway to better Patient education”. Dent today,15.

Hubbard, J, Mannell, R, (2001). “Testing competing models of the leisure constraint negotiation process in a corporate employee recreation setting”, Leisure Sciences, 23.

Hyden B, Fife F. (2005). “Innovative Instructional straegy using cinema films in an undergraduate nursing course”.  ABNFJ, 16.

Jedrzejewsky B Kalinowski P, Stachowicz A.(2005). “Knowledge of healty behaviors amoung teenagers attending selected schools of the lubline region”. Ann Acad Med Stetin.

Kaplan HI, Saddok B J.(1991). Comprehensive test book of psychiatry. Baltimore: Williams & Wilkins.

Littlefield JH, Damps EL, Keiser K,. Chatterjeel, Yuan CH, Keiser KM (2003). A multimedia patient stimulation for teaching and assessing endodontic diagnosis. J Dent Educ: 67 (6).

Mason. J. (2005). Concepts in dental public healt. Philadelphia: Lippincou Williams & Wilkins.

Mendelson BK, Mendelson MJ, White DR. (2001). “Body esteem scale for adolescents and adult”. J Pers Assess. 76.

Rahmani, B.(1373). Physical geography, Islamic Azad University, Tehran Branch.

Salami, F., Haji Myrftah, F., Noroozian, M.(1381). Describes the obstacles to women's participation in sports activities, Tehran: Institute for Physical Science and Technology Ministry.

Shirzanan site. (2011). “A Study of Muslim Women in the Guardian's sport”. Revised on September.

Shou L (1987). Use of Mass media and active involvement in a national dental health campaign in Scotland. Commun Fent Oral Epidemiol: 15.

Stodolska, M (2000). Changes in leisure participation patterns after immigration, Leisure Sciences: 22.

Sweeny MP, Bayg J, Kiokland G, Farmer TA.(2000). Development and evaluation of a multimedia resource parck for oral healt training of medical and nursing staff. Spec Care Dentist.