با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر پسا دکترای گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر به‌منظور طراحی مدل جامعه برند(ورزشی) به‌عنوان ابزاری برای ارتقاء سرمایه اجتماعی در مدیریت و با روش ترکیبی با رویکرد متوالی اکتشافی انجام شد.

به‌منظور دستیابی به اهداف پژوهش در مرحله اول جمع‌آوری و تحلیل داده‌های کیفی و در مرحله دوم، جمع‌آوری و تحلیل داده‌های کمی صورت گرفت، جامعه موردبررسی این تحقیق در بخش کیفی مشتمل بر 15 نفر از صاحب‌نظران و نخبگان و در بخش کمی 326 نفر از پژوهشگران تحصیلات تکمیلی شاخه مدیریت ورزشی (برندینگ) دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی سراسر کشور با توزیع جغرافیایی (منطقه‌ای) در بین سال1402-1401 انجام‌شده است. برای جمع‌آوری داده‌ها از روش کدگذاری برای رسیدن به یک پرسشنامه استاندارد استفاده شد. داده‌های پژوهش از طریق مدل یابی معادله ساختاری مبتنی بر کوواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.

نتایج نشان داد که بین دانش برند، رضایت از برند، شناسایی برند، وفاداری به برند، تصویر برند با جامعه برند رابطه معناداری دارد و روابط، ارزش‌ها، اعتماد و تعهد با سرمایه اجتماعی رابطه معناداری دارد و همچنین بین جامعه برند و سرمایه اجتماعی یک رابطه قوی برقرار است.

بنابراین نتیجه می‌گیریم که مدل جامعه برند به‌عنوان ابزاری برای ارتقای سرمایه اجتماعی در مدیریت، یک رویکرد نوین و کارآمد است که در جهت بهبود عملکرد سازمان‌ها و ارزش‌آفرینی برای جامعه موردنظر، تأثیر قابل‌توجهی دارد. با استفاده از مدل جامعه برند، سازمان‌ها قادر خواهند بود تا هویت، ارزش‌ها و تصویر عمومی خود را بهبود داده و ارتباطات مؤثری را با مشتریان خود برقرار کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing a Brand Community Model as a tool to promote Social Capital in Management

نویسندگان [English]

  • mojtaba ghorbany asiabar 1
  • Hamid Ghasemi 2

1 Post-doctoral student of Sports Management Department, Payam Noor University, Tehran, Iran

2 Associate Prof., Department of Sports Management, Payam Noor University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The current research was conducted in order to design a model of brand community (sports) as a tool to improve social capital in management using combined method with a sequential exploratory approach. In order to achieve the objectives of the research, qualitative data was collected and analyzed in the first stage, and quantitative data was collected and analyzed in the second stage. The investigated community of this research in the qualitative part consists of 15 experts and elites, and in the quantitative part, there are 326 post-graduate researchers of the sports management (branding) branch of universities and scientific institutions across the country with geographical (regional) distribution between 2022-2023. To collect data, the coding method was used to arrive at a standard questionnaire. Research data were analyzed through structural equation modeling based on covariance. The results showed that there is a significant relationship between brand knowledge, brand satisfaction, brand identification, brand loyalty, brand image, and brand community, and relationships, values, trust, and commitment have a significant relationship with social capital, as well as between brand community and social capital. There is a strong relationship. Therefore, we conclude that the brand community model as a tool for promoting social capital in management is a new and efficient approach that has a significant effect on improving the performance of organizations and creating value for the target society. By using the brand community model, organizations will be able to improve their identity, values, and public image and establish effective communication with their customers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brand Community
  • Management
  • Model
  • Social Capital
  • Tools