نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
2 دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 استادیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مصرف رسانهای بر رفتار حامی محیطزیست با نقش میانجی آگاهی زیستمحیطی دانشجویان علوم ورزشی استان سیستان و بلوچستان بود. روش این پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی بود و جامعه آماری کلیه دانشجویان علوم ورزشی استان سیستان و بلوچستان بودند که تعداد 271 نفر به عنوان نمونه آماری از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها شامل پرسشنامههای استاندارد مصرف رسانهای محمودیان و همکاران (2015)، پرسشنامه آگاهی زیستمحیطی سی و همکاران (2022) و پرسشنامه رفتار حامی محیطزیست ون و دیو (2022) بود. برای بررسی روایی پرسشنامهها از روایی صوری و محتوایی استفاده شد. پایایی پرسشنامهها توسط آلفای کرونباخ بررسی گردید و مقادیر 83/0، 95/ و 87/0 به ترتیب برای متغیرهای مصرف رسانهای، آگاهی زیستمحیطی و رفتار حامی محیطزیست محاسبه شد. دادهها از طریق روش مدلسازی معادله ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل تحلیل شد. تحلیلهای مدلسازی معادله ساختاری، برازندگی الگوی پیشنهادی را تایید کرد. نتایج حاکی از اثرات مثبت و مستقیم مصرف رسانهای و آگاهی زیستمحیطی بر رفتار حامی محیطزیست بود. همچنین اثر مثبت و غیرمستقیم مصرف رسانهای از طریق آگاهی زیستمحیطی بر رفتار حامی محیطزیست دانشجویان علوم ورزشی نشان داده شد. با توجه به نتایج بهدست آمده، یکی از روش های ترغیب دانشجویان برای درگیری در رفتارهای فرانقش جهت رفتار حامی محیطزیست، بهبود و ارتقا آگاهی زیستمحیطی از طریق استفاده از ظرفیت رسانههای اجتماعی و ملی است. همچنین نتایج این مطالعه میتواند مرجعی برای تصمیمگیری برای ترویج اجرای رفتارهای حامی محیطزیست در بین ساکنان جامعه باشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Modeling the effect of media consumption on pro-environmental behavior with the mediating role of environmental awareness of sports science students
نویسندگان [English]
- MARZIYEH KHALIFEH SOLTANI 1
- Saeid Jafari 2
- Bahareh Rahmaniyan Koshakki 3
1 Assistant professor in sport management, Department of Sport Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
2 Ph.D. of Sport Management, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 3. Assistant professor of sport management, Department of Sport Sciences Branch Shiraz, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
چکیده [English]
The aim of the present study was to investigate the effect of media consumption on pro-environmental behavior with the mediating role of environmental awareness among sports science students in Sistan and Baluchestan province. The method of this research was a descriptive-survey type and the statistical population was all sports science students of Sistan and Baluchistan province, 271 of whom were selected as a statistical sample using the cluster sampling method. The data collection tools include the standard media consumption questionnaires of Mahmoudian et al. (2015), Environmental awareness questionnaire of Si et al. (2022)
And the pro-environmental behavior questionnaire was Van and Dave (2022). Form and content validity were used to check the validity of the questionnaires. The reliability of the questionnaires was checked by Cronbach's alpha. The reliability of the questionnaires was checked by Cronbach's alpha and the values of 0.83, 0.95 and 0.87 were calculated for media consumption variables, environmental awareness and pro-environmental behavior, respectively.The data was analyzed through structural equation modeling using Lisrel. Structural equation modeling analyzes confirmed the suitability of the proposed model. The results indicated positive and direct effects of media consumption and environmental awareness on pro-environmental behavior. the positive and indirect effect of media consumption through environmental awareness on the pro-environmental behavior of sports science students was shown. According to the obtained results, one of the methods of persuading students to engage in extra-role behaviors for pro-environmental behavior is to improve and promote environmental awareness through the use of social and national media capacity.
کلیدواژهها [English]
- environmental awareness
- Media consumption
- pro-environmental behavior