نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
ورزش همواره در روابط دیپلماتیک به عنوان قدرت نرم برای تحقق اهداف بین المللی کشورها مورد توجه بوده است. بررسی تاریخ ظهور رشتههای ورزشی خارجی در ایران بازگو کننده حقایق زیادی در مورد نحوه ورود و دلایل ظهور آنها در ایران است. این تحقیق کیفی با نگرشی تاریخی است که با استفاده از روش اسنادی و مصاحبه اسمی انجام شد. جامعه تحقیق در بخش مطالعه اسنادی کلیه اسناد،مقالات،کتب و گزارشهای تاریخی مرتبط با تاریخچه و اتفاقات مرتبط با ظهور رشته های خارجی در ایران بود که بطور تمام شمار مورد توجه قرار گرفت(70=N)شرکت کنندگان بخش مصاحبه، صاحبنظران و محققان آشنا با حوزه تاریخ ورزش ایران ابتدا به صورت هدفمند و سپس با استفاده از نمونه گیری گلوله برفی مورد مصاحبه قرار گرفتند و نهایتا با رسیدن به اشباع نظری(19=N)مصاحبهها به اتمام رسید. نتایج نشان داد از بین عوامل موجود ورود رشتههای ورزشی به ایران، ایرانیان از فرنگ برگشته و اتباع خارجی از مهمترین عوامل ظهور این رشتهها در ایران بودند و در جایگاه بعد مراودات اقتصادی، سیاسی و ورزشی اهمیت داشته و در ترویج و توسعه رشته های خارجی از طریق اتباع خارجی و روابط بین الملل عواملی چون تبلیغات و بازاریابی، توسعه فرهنگ بیگانه، توسعه ساختاری و توسعه اقتصادی ورزشهای غیربومی مهمترین شیوههای ماندگاری و توسعه این رشتهها بوده است. با توجه به الگوی مشابه ظهور این رشتهها در بسیاری از کشورها، به نظر می رسد سیاستهای پنهانی در دیپلماسی کشورها از ورزش به عنوان قدرت نرم برای تحقق اهداف سیاسی در کشورهای میزبان استفاده می کند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Role of diplomatic relations in the introducing and Promoting of foreign Sports in Iran
نویسندگان [English]
- Sara Keshkar 1
- Ghazal panahbar 2
1 Associate Prof. in Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
2 M.Sc. in Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Sports have long been utilized in diplomatic and international relations as a form of soft power. This qualitative study with a historical perspective used documentary methods and nominal interviews to examine the emergence of non-native sports in Iran. All relevant historical documents, articles, books, and reports (N=70) were analyzed. Experts and researchers in the field of sports history in Iran including experts in the field of sport management, sport sociology; history of sports; athletes and Sports veterans; club and teams managers (N=19) were also purposefully and snowball sampled to reach the theoretical saturation limit. Results indicated that Iranians who returned from abroad and foreigners were key in introducing sports to Iran, while economic and political communications were important in promoting development. Advertising and marketing, foreign culture, structural development, and economic development have helped sustain and develop these disciplines. Similar emergence in many countries suggests that governments have used sports as a tool to achieve political goals in host countries.
کلیدواژهها [English]
- diplomatic Relations
- Diplomacy
- Promotion
- Marketing
- foreign Sports