با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزش، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران

2 استادیار مدیریت ورزش، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیرجند

چکیده

چکیده: هدف از پژوهش حاضر، تاثیر ابراز وجود بر سرمایه اجتماعی در رسانه های اجتماعی: اثر میانجی گری دلبستگی اجتنابی در زمینه ورزشی بود. روش تحقیق از نوع توصیفی می‌باشد و به شکل میدانی انجام‌شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مشتریان رسانه های ورزشی در کشور ایران بودند. نمونه گیری به صورت نمونه از جامعه نامحدود به تعداد 384 نفر بود. شیوه نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای در دسترس صورت گرفت. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ابراز وجود چانگ و کو (2012) و پارک و چانگ (2011)، پرسشنامه سرمایه اجتماعی الیسون و همکاران (2007) و پرس (2016) و پرسشنامه دلبستگی اجتنابی مارشال و همکاران (2013) مورد استفاده قرار گرفتند. برای اطمینان از روایی پرسشنامه‌ها، بعد از تدوین آن‌ها از نظرات و راهنمایی‌های استادان صاحب‌نظر در علم مدیریت ورزش استفاده شد و نظرات آن‌ها در پرسش‌نامه نهایی لحاظ گردید. برای اطمینان از پایایی پرسشنامه‌ها 30 نسخه آن در مطالعه مقدماتی بر روی نمونه که به‌طور کاملاً تصادفی انتخاب‌شده بود، توزیع شد و ضریب آلفای کرونباخ برای ابراز وجود (78/0=α)، سرمایه اجتماعی (87/0=α) و برای دلبستگی اجتنابی (80/0=α) بدست آمد. نتایج تحقیق نشان داد، ابراز وجود بر سرمایه اجتماعی در رسانه های ورزشی و دلبستگی اجتنابی تاثیر گذار هستند و دلبستگی اجتنابی در ارتباط بین ابراز وجود با سرمایه اجتماعی نقش میانجی را ایفا می کند. لذا پیشنهاد می شود، رسانه های ورزشی مجازی شرایطی را فراهم آورند که مخاطبین در آن به راحتی به ابراز وجود پرداخته و از محتوی رسانه لذت کافی را ببرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effect of self-expression on social capital in social media: the mediating effect of avoidant attachment in sports context

نویسندگان [English]

  • Ghorban Yaghobi 1
  • kazem Cheraghbirjandi 2

1 1. Master's student in sports management, Islamic Azad University, Birjand, Iran

2 Assistant Professor of Sports Management, Islamic Azad University, Birjand Branch

چکیده [English]

Abstract: The purpose of this research was the effect of self-expression on social capital in social media: the mediating effect of avoidant attachment in sports context. The research method is descriptive and was conducted in the field. The statistical population of the research included all customers of sports media in Iran. Sampling was from the unlimited population of 384 people. The sampling method was done in a multi-stage cluster. The research tools included Chang and Koo (2012) and Park and Chang (2011) self-expression questionnaire, Ellison et al.'s (2007) and Press (2016) social capital questionnaire and Marshall et al.'s (2013) avoidant attachment questionnaire were used. To ensure the validity of the questionnaires, after compiling them, the opinions and guidance of expert professors in the science of sports management were used and their opinions were included in the final questionnaire. To ensure the reliability of the questionnaires, 30 copies of it were distributed in a preliminary study on a sample that was completely randomly selected, and Cronbach's alpha coefficient for self-expression (α=0.78), social capital (α=0.87) and for attachment Avoidance (α=0.80) was obtained. The results of the research showed that self-expression has an effect on social capital in sports media and avoidant attachment, and avoidant attachment plays a mediating role in the relationship between self-expression and social capital. Therefore, it is suggested that virtual sports media provide conditions where the audience can easily express themselves and enjoy the content of the media.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-expression"
  • Social capital"
  • , "
  • Avoidant attachment,"
  • "
  • Social media"