با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

2 استادیار گروه تربیت بدنی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

3 دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

4 استادیار مدیریت ورزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

چکیده

پژوهش حاضر باهدف رتبه‌بندی مراجع اطلاع‌رسانی و ترویجی رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای تأثیرگذار بر فرایند مشارکت خیرین در ورزش مدارس طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی با هدف کاربردی است که به‌صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی خیرین فعال در حوزه ورزش مدارس ایران بودند که بر اساس انتخاب تمام شمار تمامی این افراد به‌عنوان نمونه پژوهش مشخص شدند. درنهایت پس از پخش و جمع‌آوری پرسشنامه‌های پژوهش؛ تعداد 124 پرسشنامه مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری پژوهش حاضر پرسشنامه برگرفته‌شده از پژوهش مصدق راد و احتشامی (1398) بود. روایی این پرسشنامه به واسطه بررسی نظر اساتید و پایایی این پرسشنامه نیز میزان 86/0 گزارش گردیده بود. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش از روش تاپسیس استفاده گردید. کلیه فرایند تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش در نرم‌افزار Topsis Slover انجام شد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر مشخص گردید که شبکه‌های اجتماعی با ضریب نزدیکی 826/0 و مشاهدات فردی با ضریب نزدیکی 737/0 مهم‌ترین مراجع اطلاع‌رسانی و ترویجی رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای در فرایند مشارکت خیرین در ورزش مدارس می‌باشند. با این توجه در جهت جذب خیرین به فعالیت‌های مربوط به ورزش مدارس می‌بایستی به مراجع اطلاع‌رسانی و ترویجی رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای در حوزه شبکه‌های اجتماعی و مشاهدات فردی توجه گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Ranking of media and non-media information and promotion sources influencing the process of benefactors' participation in school sport

نویسندگان [English]

  • Yaser Javidi 1
  • Layla Sadat Jamshidiyan 2
  • Ahmad Torkfar 3
  • Sayed Mohamad Ali Mirhoseini 4

1 PhD Student of Sport Management, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran

2 Assistant Professor, Department of Physical Education, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran

3 Associate Professor, Department of Physical Education, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran

4 Assistant Professor of Sport Management, Shiraz Branch, Islamic Azad University Shiraz, Iran

چکیده [English]

The present study was designed and implemented with the aim of ranking media and non-media information and promotion sources that influence the process of benefactors' participation in school sports. The current research is a descriptive-survey type with an applied purpose, which was conducted in the field. The statistical population of the present study included all active benefactors in the field of sports in Iranian schools, who were identified as the research sample based on the selection of the entire number of these people. Finally, after distributing and collecting the research questionnaires; 124 questionnaires were analyzed. The instrument of the current research was a questionnaire taken from the research of Mossadegh Rad and Ehteshami (2018). The validity of this questionnaire was reported as 0.86 due to the opinion of the professors and the reliability of this questionnaire. TOPSIS method was used to analyze the research data. All research data analysis process was done in Topsis Slover software. According to the results of the present research, it was determined that social networks with a proximity coefficient of 0.826 and individual observations with a proximity coefficient of 0.737 are the most important media and non-media information and promotion sources in the process of benefactors' participation in school sports. With this attention, in order to attract donors to the activities related to school sports, it is necessary to pay attention to media and non-media information and promotion authorities in the field of social networks and individual observations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • persuasion of benefactors
  • attraction of charity
  • sports endowment
  • physical education of schools