فاطمه اکبرزاده؛ مجیدرضا کریمی؛ کرامت الله راسخ
چکیده
اهمیت مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکاران سبب گردیده است تا نیاز به شناسایی متغیرهای تاثیرگذار بر آن بیش از پیش مهم باشد. با توجه به کارکردهای مهم رژیم مصرف رسانهای؛ تحقیق حاضر باهدف بررسی تأثیر رژیم مصرف رسانهای بر مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکار طراحی و اجرا گردید. تحقیق حاضر از نوع، تحقیقات کاربردی میباشد که بهصورت میدانی انجام ...
بیشتر
اهمیت مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکاران سبب گردیده است تا نیاز به شناسایی متغیرهای تاثیرگذار بر آن بیش از پیش مهم باشد. با توجه به کارکردهای مهم رژیم مصرف رسانهای؛ تحقیق حاضر باهدف بررسی تأثیر رژیم مصرف رسانهای بر مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکار طراحی و اجرا گردید. تحقیق حاضر از نوع، تحقیقات کاربردی میباشد که بهصورت میدانی انجام گردید. روش تحقیق حاضر ازنظر روش گردآوری دادهها، پیمایشی می-باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل زنان ورزشکار در سطح ورزش حرفهای بودند که اطلاعات دقیقی در خصوص تعداد آنان در دسترس نبود. بر اساس فرمول کوکران در شرایط نامشخص بودن جامعه؛ تعداد 384 نفر بهعنوان نمونه تحقیق مشخص شدند. ابزار تحقیق حاضر شامل پرسشنامه محقق ساختهای بود که با استفاده مبانی نظری و نظر خبرگان امر طراحی گردیده بود. این پرسشنامه دارای 18 سؤال بود که سؤالات آن به بررسی رژیم مصرف رسانهای (8 سؤال) و مدیریت بدن مطلوب (10 سؤال) پرداخته بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق حاضر از روش معادله ساختاری استفاده گردید. کلیه روند تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق حاضر در نرمافزار SPSS و PLS انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد، رژیم مصرف رسانهای بر مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکار تأثیری به میزان 744/0 دارد که با توجه به میزان تی (168/21) این تأثیر معنادار میباشد. به عبارتی توجه به رژیم مصرف رسانهای میتواند منجر به ارتقا مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکار گردد. در تحقیقات مختلفی به این مسئله اشارهشده است.