حمید قاسمی؛ نازنین راسخ
چکیده
هدف پژوهش روانسنجی پرسشنامۀ سواد ارتباطی در دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی، ازنظر هدف توسعهای و بهصورت میدانی انجام شد. جامعۀ آماری را دانشجویان کارشناسی تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور (99-98) تشکیل دادند و تعداد 217 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند که با در نظر گرفتن احتمال ریزش درنهایت ...
بیشتر
هدف پژوهش روانسنجی پرسشنامۀ سواد ارتباطی در دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی، ازنظر هدف توسعهای و بهصورت میدانی انجام شد. جامعۀ آماری را دانشجویان کارشناسی تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور (99-98) تشکیل دادند و تعداد 217 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند که با در نظر گرفتن احتمال ریزش درنهایت تعداد 250 نفر بهعنوان نمونه و بهصورت غیر تصادفی در دسترس، ابزار پژوهش را تکمیل کردند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامة محقق ساخته درباره مؤلفهها و شاخصهای سواد ارتباطی استفاده شد. روایی سازه پرسشنامه از طریق تحلیل عامل تائیدی مرحله اول و دوم و بررسی روایی همگرا و واگرا وپایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی و انواع شاخص های برازندگی (مطلق، تطبیقی، مقتصد) برازش مدل را تائید کردند. یافتهها نشان داد سواد ارتباطی از طریق سه سازه «حسی، تخصصی و سطح ارتباطی» قابلاندازهگیری است. سازة حسی با پنج شاخص مهارتهای «نگاه کردن، گوش کردن، شامه ، ذائقهسنجی و لمس کردن» قابلسنجش است. سازة تخصصی با مهارتهای پانزدهگانه «سخن گفتن، نوشتن، زبانتنی، خواندن، کار با فناوریهای ارتباطی، سواد بینفرهنگی، سواد تبلیغات، سواد حقوق شهروندی، ارتباط سازمانی، روابط عمومی، روابط بینالملل، هوش هیجانی، مالی، تجاری و پژوهش ارتباطی» قابل ارزیابی است. سازة سطح ارتباطی نیز با پنج شاخص مهارتهای ارتباطی «درون فردی، بین فردی، گروهی، جمعی و فرا فردی» قابلاندازهگیری است.