نجمه حیدری؛ مینا حکاک زاده؛ محسن منوچهری نژاد
چکیده
هـدف ایـن پـژوهش، توسعة اقتصادی صنعت ورزش با کاربرد شبکههای اجتماعی با رویکرد طرحهای ترکیبی و مدل سازی ISM است. روش پژوهش ترکیبی اکتشافی دو مرحلهای از نوع ابزارسازی بود برای انجـام دادن ایـن پـژوهش بـا بررسـی جامع پژوهش و همچنین با استفاده از نظر متخصصان، هشت دسـتة عوامـل تبیـین توسعة اقتصادی صنعت ورزش با کاربرد شبکههای اجتماعی ...
بیشتر
هـدف ایـن پـژوهش، توسعة اقتصادی صنعت ورزش با کاربرد شبکههای اجتماعی با رویکرد طرحهای ترکیبی و مدل سازی ISM است. روش پژوهش ترکیبی اکتشافی دو مرحلهای از نوع ابزارسازی بود برای انجـام دادن ایـن پـژوهش بـا بررسـی جامع پژوهش و همچنین با استفاده از نظر متخصصان، هشت دسـتة عوامـل تبیـین توسعة اقتصادی صنعت ورزش با کاربرد شبکههای اجتماعی شناسایی شدند. سـپس بـا اسـتفاده از تکنیـک مـدلسـازی ساختاری تفسیری و با استفاده از ابزار پرسشنامه، عوامل در پنج گروه سطح بندی شدند. درادامه، پــس از مشــخص شــدن ســطوح هریــک از عوامــل و همچنــین بــا درنظرگــرفتن مــاتریس در دسترس پذیری نهایی، مدل نهایی ساختار تفسیری ترسیم می شـود. براسـاس نتـایج، عـواملی مانند توسعة منابع مالی، توسعة سازمانی، توسعه نهادها و توسعة حامیان، در ارتبـاط بـا موضـوع توسعة اقتصادی صنعت ورزش با کاربرد شبکه های اجتماعی، اثرپذیری کمتری دارند. در در بخش کمی روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعة آماری مورد مطالعه کلیة اعضای هیئت علمی دانشکدهها و گروههای تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشکدههای سراسری میباشد. ابزار مورد استفاده در بخش کمی، مقیاس محققساخته بر اساس بخش کیفی بود. همچنین روایی همگرا، پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و مدل معادلاتساختاری برای بررسی برازش مدل پژوهش استفاده گردید. نتایج بخش کمی نشان داد که مقدار تی مربوطه هر عامل تأثیر معناداری را دارند و تمامی چارچوب مدل توسعة اقتصادی صنعت ورزش با کاربرد شبکههای اجتماعی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار میباشد.
بهزاد ایزدی؛ علیرضا زارع
چکیده
هدف این پژوهش تدوین چارچوب بومی برون سپاری تبلیغات تجاری در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران با رویکرد مدل ساختاری تفسیری بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای میدانی بود. با عنایت به هدف اصلی، روش انجام پژوهش روش کیفی (نظریه دادهبنیاد) بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل خبرگان ...
بیشتر
هدف این پژوهش تدوین چارچوب بومی برون سپاری تبلیغات تجاری در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران با رویکرد مدل ساختاری تفسیری بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای میدانی بود. با عنایت به هدف اصلی، روش انجام پژوهش روش کیفی (نظریه دادهبنیاد) بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل خبرگان حوزه مدیریت ورزشی و بازاریابی هستند. با بهرهگیری از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهی دهندگان کلیدی (شامل 41 نفرازخبرگان حوزه مدیریت ورزشی و بازاریابی ) برای شناسایی چارچوب مدل برونسپاری تبلیغات تجاری در باشگاههای لیگ برتر فوتبال انتخاب شدهاند وبا آنها مصاحبه نیمه ساختمند(باگروههای کانونی )به عمل آمد و مؤلفهها و عوامل برونسپاری تبلیغات تجاری در باشگاههای لیگ برتر فوتبال شناسایی شد. سپس الگوسازی ساختاری تفسیری نیز به عنوان یکی از روشهای اجماعی مورد استفاده قرار گرفت. در این پژوهش همانطورکه قابل مشاهده است، هیچ یک از عوامل در گروه متغیر خودمختاری قرار نگرفتند که این به معنای آن است که ارتباط برونسپاری تبلیغات تجاری در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران در حد مطلوب و قوی است. اما مشخص شد مؤلفه هایی همچون نیروی انسانی کارآمد، رسیدن به مهارتهای زیاد در تبلیغات، افزایش انعطافپذیری باشگاه، بعد وفاداری هواداران، فرصتهای کسب وکارجدید، مقرون به صرفه بودن، بعد مالی و مالیاتها، کنترل هزینه، آزادسازی منابع؛ در گروه متغیرهای وابسته قرار میگیرند و این به معنای آن است که علل برون سپاری تبلیغات تجاری در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران از قدرت نفوذ ضعیف اما تا حدی از وابستگی بالا برخوردار هستند. همچنین مشخص گردید، شاخصهایی همچون بعد اقتصادی و جذب حامیان، بعد فرهنگی، بعد کیفیت، اثربخشی باشگاه، انتقال فناوریهای نوین، دانش کافی، حمایتهای شبکههای اجتماعی در تبلیغات، بازخورد تبلیغات، در گروه متغیرهای مستقل قرارمیگیرند این به معنای آن است که این شاخصها از نفوذ بالایی در ایجاد برونسپاری تبلیغات تجاری در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران برخوردار است. در نهایت مشخص گردید مزیت در قیمت، برنامهریزی، کاهش هزینههای ثبات و متغیر، وجود سیستم کنترل اعتبار (شهرت باشگاه)، مالکیت معنوی، در گروه متغیرهای پیوندی قرارمی گیردکه این به معنای آن است که شاخصهای مؤثر بربرونسپاری تبلیغات تجاری در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران از قدرت نفوذ و وابستگی بالایی برخوردار هستند که هرگونه تغییر در برون سپاری تبلیغات تجاری در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران میبایست از طریق به کارگیری استراتژی های لازم در رابطه با این متغیرها صورت گیرد.