محمد سلطان حسینی؛ لیلی خاوری خراسانی؛ مجتبی قاسمی سیانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر انواع اخبار نامطلوب (اخبار نامطلوب مرتبط با ارزشها و اخبار نامطلوب مرتبط با عملکرد) در منفوریت برند محصولات ورزشی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و جامعهی آماری پژوهش، کلیۀ استفادهکنندگان از محصولات ورزشی در دانشگاه کردستان بودند که نمونهی آماری 550 نفر انتخاب شد. به منظور مقایسۀ 2 نوع اخبار نامطلوب، ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر انواع اخبار نامطلوب (اخبار نامطلوب مرتبط با ارزشها و اخبار نامطلوب مرتبط با عملکرد) در منفوریت برند محصولات ورزشی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و جامعهی آماری پژوهش، کلیۀ استفادهکنندگان از محصولات ورزشی در دانشگاه کردستان بودند که نمونهی آماری 550 نفر انتخاب شد. به منظور مقایسۀ 2 نوع اخبار نامطلوب، نمونه پژوهش به 2 گروه تقسیم شدند و از روش نمونهگیری تصادفی ساده برای جمعآوری دادهها استفاده شد. جهت اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه، و برای تحلیل دادهها از روش-های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین) و استنباطی (تحلیل مسیر) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد هر دو نوع اخبار نامطلوب (منفی) در نفرت از برند محصولات ورزشی تاثیرگذار است، اما اخبار منفی مرتبط با ارزشها تاثیر قویتری دارد. همچنین نتایج بیانگر این بود که در هر دو گروه، تنفر از برند تاثیر مثبت و معناداری در هر سه پیامد رفتاری (اجتناب از برند، تبلیغات توصیهای منفی علیه برند و انتقام از برند) دارد. بر این اساس، پیشنهاد میشود مدیران شرکتها نسبت به اخبار منتشر شده از محصولات و شرکت خود در رسانهها و فضاهای مجازی حساس باشند و از انتشار اخبار نامطلوب (بخصوص اخبار مربوط به ارزشها) که در اکثر موارد نیز ممکن است دروغ و یا شایعه باشد، جلوگیری کنند.
مجتبی قاسمی سیانی؛ لیلی خاوری خراسانی
چکیده
رابطه بین درگیری ورزشی هواداران، تعهد روان شناختی، وفاداری نگرشی و رفتاری موضوعی مهم در ادبیات بازاریابی ورزشی است. به همین جهت هدف از پژوهش حاضر، تأثیر ابعاد درگیری ورزشی بر تعهد روانشناختی، وفاداری نگرشی و رفتاری در بین تماشاگران فوتبال (نمونه مورد مطالعه: تیم فوتبال پرسپولیس) است. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی بود. ...
بیشتر
رابطه بین درگیری ورزشی هواداران، تعهد روان شناختی، وفاداری نگرشی و رفتاری موضوعی مهم در ادبیات بازاریابی ورزشی است. به همین جهت هدف از پژوهش حاضر، تأثیر ابعاد درگیری ورزشی بر تعهد روانشناختی، وفاداری نگرشی و رفتاری در بین تماشاگران فوتبال (نمونه مورد مطالعه: تیم فوتبال پرسپولیس) است. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی بود. جامعه و نمونه آماری پژوهش، هواداران کانال تلگرامی تیم فوتبال پرسپولیس بودند، که تعداد 300 نفر از اعضای کانال به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامههای ابعاد درگیری ورزشی از کایل و همکاران(2003)، تعهد روان شناختی از فانک و همکاران(2009)، وفاداری نگرشی از هیر و دیکسون(2008) و وفاداری رفتاری از بائر و همکاران (2008) استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن به وسیله متخصصان و همسانی درونی آنها از طریق آلفای کرونباخ تأیید و برای آزمون فرضیات از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها نشان داد، جذابیت(0/78)، مرکزیت(0/66) و خود ابرازی(0/50) تأثیر مثبت و معناداری بر تعهد روان شناختی داشتند. همچنین تعهد روان شناختی با ضریب 0/81 بر وفاداری نگرشی و وفاداری نگرشی (0/84) بر وفاداری رفتاری تأثیر مثبت و معناداری داشتند. این تحقیق تلاشی برای توسعه دانش آکادمیک در زمینه هواداران ورزش حرفهای فوتبال، و نیز بر اهمیت نظری ساختارهایی مانند درگیری ورزشی، تعهد روانشناختی، وفاداری نگرشی و رفتاری از دیدگاه تماشاچیان فوتبال تأکید داشته و به مدیران ورزشی و بازاریابی در شناخت و پیشبینی رفتار آتی هواداران ورزشی به ویژه هواداران و تماشاگران فوتبال کمک خواهد کرد.