مقاله پژوهشی
محمدصادق افروزه؛ زهرا نیکنام شیری؛ آمنه مهری
چکیده
توسعه ورزش زنان گامی به سوی توسعه ملی است. علاوه بر این به علت تاثیر ورزش زنان بر زندگی خانواده و اجتماع بیشتر مورد توجه دولت و مردم قرار گرفته است. هدف از این پژوهش بررسی گفتمان اصلی مدیران ورزشی در حوزه ورزش زنان بود. تحقیق از نوع توصیفی بود که با تحلیل کیفی و با رویکرد تحلیل گفتمان از سخنرانی و مصاحبههای 34 نفر از مدیران ارشد در حوزه ...
بیشتر
توسعه ورزش زنان گامی به سوی توسعه ملی است. علاوه بر این به علت تاثیر ورزش زنان بر زندگی خانواده و اجتماع بیشتر مورد توجه دولت و مردم قرار گرفته است. هدف از این پژوهش بررسی گفتمان اصلی مدیران ورزشی در حوزه ورزش زنان بود. تحقیق از نوع توصیفی بود که با تحلیل کیفی و با رویکرد تحلیل گفتمان از سخنرانی و مصاحبههای 34 نفر از مدیران ارشد در حوزه ورزش و جوانان و کدگذاری آن در یک دوره 8 ماهه از فروردین تا دی ماه 1399 مورد بررسی قرار گرفت. دادههای حاصل از مصاحبه و سخنرانیهای مدیران کدگذاری و در قالب 19 مفهوم و 8 مقولهی اعتدال، فرهنگسازی، پرورش استعدادها، توسعه ورزش، کارایی ورزش، مدیریت پروری، افتخار آفرینی و الزامات ورزش طبقه بندی شد. بنظر میرسد مشارکت زنان در ورزش باعث خواهد شد تا آنها به عنوان قانونگذاران، مدیران، مبارزان برای حقوق خود و رهبران سازمانهای ورزشی تلاش کنند. بنابراین بسیار مهم است تا رسانهها و مدیران ارشد در جایگاه خود با حمایت و وضع قوانین در جهت توانمندسازی ورزش بانوان گامهای استوارتری بردارند.
مقاله پژوهشی
فهیمه مومنی فر؛ امین راجی؛ جلال یاراحمدی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر اعتباریابی ابزار شاخصهای اخلاق رسانهای در برنامههای ورزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود. جامعه آماری این تحقیق(350 نفر)، نخبگان مدیریت ورزشی شامل اعضای هیأت علمی رشته تربیتبدنی گرایش مدیریت ورزشی دانشگاههای وزارت علوم، بود و نمونهگیری به صورت تصادفی و تعداد نمونه(180 نفر) بر اساس جدول مورگان تعیین ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر اعتباریابی ابزار شاخصهای اخلاق رسانهای در برنامههای ورزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود. جامعه آماری این تحقیق(350 نفر)، نخبگان مدیریت ورزشی شامل اعضای هیأت علمی رشته تربیتبدنی گرایش مدیریت ورزشی دانشگاههای وزارت علوم، بود و نمونهگیری به صورت تصادفی و تعداد نمونه(180 نفر) بر اساس جدول مورگان تعیین شد. داده ها بر اساس سه پرسشنامه صداقت، عدالت و مسئولیت پذیری می باشد و روایی آن به صورت سازه ای مورد تایید و پایایی آن نیز بر اساس آلفای کرونباخ مورد تایید واقع شده است. نتایج بیانگر آن بود که متغیر صداقت بر اخلاق رسانهای برنامههای ورزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با ضریب تاثیر 44/0 و مقدار 71/4=T ، عدالت بر اخلاق رسانهای برنامه های ورزشی با ضریب تاثیر 13/0 و مقدار 84/2=T و مسئولیت پذیری بر اخلاق رسانهای برنامه های ورزشی با ضریب تاثیر 91/0 و مقدار 65/7=T اثرگذار بوده است. بر این اساس، متغیر مسئولیت پذیری بر اخلاق رسانهای برنامه های ورزشی با ضریب تاثیر 91/0بیشترین میزان و متغیر عدالت بر اخلاق رسانهای برنامه های ورزشی با ضریب تاثیر 13/0 کمترین میزان بوده است. نتایج پژوهش حاکی از اعتبار درونی و بیرونی ابزار شاخصهای اخلاق رسانهای و اثر معنادار آن در برنامههای ورزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران میباشد.
مقاله پژوهشی
محمد سلطان حسینی؛ لیلی خاوری خراسانی؛ مجتبی قاسمی سیانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر انواع اخبار نامطلوب (اخبار نامطلوب مرتبط با ارزشها و اخبار نامطلوب مرتبط با عملکرد) در منفوریت برند محصولات ورزشی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و جامعهی آماری پژوهش، کلیۀ استفادهکنندگان از محصولات ورزشی در دانشگاه کردستان بودند که نمونهی آماری 550 نفر انتخاب شد. به منظور مقایسۀ 2 نوع اخبار نامطلوب، ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر انواع اخبار نامطلوب (اخبار نامطلوب مرتبط با ارزشها و اخبار نامطلوب مرتبط با عملکرد) در منفوریت برند محصولات ورزشی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و جامعهی آماری پژوهش، کلیۀ استفادهکنندگان از محصولات ورزشی در دانشگاه کردستان بودند که نمونهی آماری 550 نفر انتخاب شد. به منظور مقایسۀ 2 نوع اخبار نامطلوب، نمونه پژوهش به 2 گروه تقسیم شدند و از روش نمونهگیری تصادفی ساده برای جمعآوری دادهها استفاده شد. جهت اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه، و برای تحلیل دادهها از روش-های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین) و استنباطی (تحلیل مسیر) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد هر دو نوع اخبار نامطلوب (منفی) در نفرت از برند محصولات ورزشی تاثیرگذار است، اما اخبار منفی مرتبط با ارزشها تاثیر قویتری دارد. همچنین نتایج بیانگر این بود که در هر دو گروه، تنفر از برند تاثیر مثبت و معناداری در هر سه پیامد رفتاری (اجتناب از برند، تبلیغات توصیهای منفی علیه برند و انتقام از برند) دارد. بر این اساس، پیشنهاد میشود مدیران شرکتها نسبت به اخبار منتشر شده از محصولات و شرکت خود در رسانهها و فضاهای مجازی حساس باشند و از انتشار اخبار نامطلوب (بخصوص اخبار مربوط به ارزشها) که در اکثر موارد نیز ممکن است دروغ و یا شایعه باشد، جلوگیری کنند.
مقاله پژوهشی
محمد حیدری؛ مجید جاوید؛ مجید نامور؛ علی صابری
چکیده
تحقیق حاضر به دنبال ارائه یک تحلیل کامل از گفتمانهای مربیان و فوتبالیستهای لیگ برتر ایران در دوران کرونا بود. روش تحقیق حاضر از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل گفتمان تیترهای روزنامههای ورزشی انجام پذیرفت. چهار روزنامه معتبر ورزشی داخلی با استفاده از نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه آماری تعیین گردیدند. روایی و پایایی تحلیل کیفی ...
بیشتر
تحقیق حاضر به دنبال ارائه یک تحلیل کامل از گفتمانهای مربیان و فوتبالیستهای لیگ برتر ایران در دوران کرونا بود. روش تحقیق حاضر از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل گفتمان تیترهای روزنامههای ورزشی انجام پذیرفت. چهار روزنامه معتبر ورزشی داخلی با استفاده از نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه آماری تعیین گردیدند. روایی و پایایی تحلیل کیفی از طریق کدگذاری مجدد توسط متخصصان روش تحقیق کیفی تایید گردید. تیتر روزنامههای مورد بررسی از اسفند 98 الی خرداد 99 مورد بررسی قرار گرفتند. تحقیق حاضر تحلیل گفتمان مربیان و فوتبالیستها از لحاظ پارمترهای "چیستی، چرایی و چگونگی"، و همچنین از لحاظ ابعاد کلی و مدل EC سواد رسانهای مورد تحلیل و کدگذاری مورد بررسی قرار داد. فراوانی کل کدهای بدست آمده برابر 134 بود. از لحاظ پارامترهای تحلیل گفتمان بیشترین فراوانی کد را پارامتر "چیستی" به خود اختصاص داد. در ابعاد کلی نیز بعد احساسی سواد رسانهای دارای بیشترین فراوانی بود. همچنین، از لحاظ مدل EC نیز بعد قابلیتهای فردی(زیر مولفه شخصی) دارای بیشترین فراوانی در گفتمانهای مربیان و ورزشکاران بوده است. در نهایت، تحقیق به ارائه یک چارچوب نظری از مولفههای مورد بررسی در تحقیق پرداخت. محققان آتی میتوانند از این چارچوب به عنوان یک مبانی نظری جهت تحقیقات کیفی و کمی آتی بهره گیرند.
مقاله پژوهشی
عابد محمودیان؛ سعید صادقی بروجردی؛ وحید دلشب
چکیده
اینستاگرام بهطور فزایندهای به ابزاری جهت به اشتراک گذاشتن محتوای بصری برای ورزشکاران حرفهای تبدیل شده است. بههمین جهت هدف از پژوهش حاضر استفاده از اینستاگرام بهعنوان ابزار مدیریت برند شخصی ورزشکاران حرفهای بود. روش تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوای کمی بود. 472 پست در اینستاگرام از دو فوتبالیست حرفهای (کریستیانو رونالدو و ...
بیشتر
اینستاگرام بهطور فزایندهای به ابزاری جهت به اشتراک گذاشتن محتوای بصری برای ورزشکاران حرفهای تبدیل شده است. بههمین جهت هدف از پژوهش حاضر استفاده از اینستاگرام بهعنوان ابزار مدیریت برند شخصی ورزشکاران حرفهای بود. روش تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوای کمی بود. 472 پست در اینستاگرام از دو فوتبالیست حرفهای (کریستیانو رونالدو و لیونل مسی) تجزیه و تحلیل شد که در آن عکسها بر اساس ویژگیهای مرتبط و غیر مرتبط با محصولطبقهبندی شدند. تجزیه و تحلیل آماری شامل تحلیل محتوای پستهای اینستاگرامی و بررسی تعداد لایک و کامنتهای آنها در صفحه اینستاگرام ورزشکاران مورد مطالعه بود. یافتهها نشان داد؛ برای هر دو ورزشکار، پستهای با ویژگیهای غیر مرتبط با محصول بهطور قابل ملاحظهای بیشتر از پستهای با ویژگیهای مرتبط با محصول در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده بود. تعداد لایکها در پستهای با محتوای ویژگیهای مرتبط با محصول بهطور قابل توجهی بالاتر از تعداد لایکهای پستهای مربوط به ویژگیهای غیر مرتبط با محصول برای هر دو ورزشکار بود. همچنین، تعداد کامنتها در پستهای با محتوای ویژگی غیر مرتبط با محصول بهطور قابل توجهی بالاتر از تعداد کامنتهای پستهای ویژگی مربوط به محصول برای هر دو ورزشکار بود. این مطالعه نشان میدهد که اینستاگرام، درک چگونگی درگیری و تعامل طرفداران با پستهای مربوط به ویژگیهای برند ورزشکار را تسهیل کرده و طرفداران میتوانند در فرآیند ساخت برند ورزشکار از طریق لایک و کامنت نقش فعالتری داشته باشند. بر این اساس پیشنهاد میشود که ورزشکاران حرفهای باید درک بیشتری از نشانهشناسی تصاویر برای پستها جهت افزایش تعدادکامنت و لایک طرفداران خود داشته باشند.
مقاله پژوهشی
محمود میرکی؛ مظفر یکتایار؛ نرگس اسماعیلی
چکیده
در این پژوهش شاخصها و ابزارهای ارتباطات یکپارچه بازاریابی در صنعت پوشاک و تجهیزات ورزشی با استفاده از مدل سلسله مراتب اثر مورد بررسی قرار میگیرد. روش تحقیق از نوع توصیفی ـ پیمایشی و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصین تأیید گردید و باتوجه به نرخ ناسازگاری پرسشنامه ...
بیشتر
در این پژوهش شاخصها و ابزارهای ارتباطات یکپارچه بازاریابی در صنعت پوشاک و تجهیزات ورزشی با استفاده از مدل سلسله مراتب اثر مورد بررسی قرار میگیرد. روش تحقیق از نوع توصیفی ـ پیمایشی و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصین تأیید گردید و باتوجه به نرخ ناسازگاری پرسشنامه (کمتر از 0/1)، ابزار تحقیق از اعتبار و پایایی مناسب برخوردار بود. جامعه آماری تحقیق را 38 نفر از صاحب نظران و متخصصین بازاریابی ورزشی تشکیل میدهد، دادهها نیز از طریق روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و نرمافزار Expert Choice مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد، به ترتیب برای اهداف شناختی؛ ایجاد آگاهی و دانش با وزن نهایی (0/278) و (0/255)، اهداف احساسی؛ میل و تمایل با وزن نهایی(0/257) و(0/232) و اهداف رفتاری؛ اطمینان و عمل (خرید) با وزن نهایی (0.231) و (0/307) از اهمیت بالایی در صنعت پوشاک وتجهیزات ورزشی ایران برخوردار هستند. از دیگر نتایج این مطالعه در میان ابزارهای IMC در مدل ارتباطی HET، تبلیغات و روابط عمومی به ترتیب با داشتن وزن نهایی(0.313) و (0/260) برای ایجاد آگاهی، و با وزن نهایی (0/206) و (0/300) برای ایجاد دانش دارای اولویت اول بودند لذا به تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک و تجهیزات ورزشی توصیه میگردد برای فروش اقلام ورزشی خود با استفاده از ابزارهای ارتباطات یکپارچه بازاریابی برای ایجاد آگاهی و دانش، میل و تمایل، و اطمینان و خرید مشتریان خود از طریق تبلیغات و روابط عمومی، پیشبرد فروش، فروش شخصی و بازاریابی مستقیم، اقدام نمایند.
مقاله پژوهشی
پریسا جافری؛ رحیم رمضانی نژاد
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کمی و روند مقالات چاپ شده حوزه رسانه در ورزش در نشریات علمی ایران بود. بدین منظور، تمامی مقالات چاپ شده در نشریات علمی مدیریت ورزشی و پایگاه اطلاعات علمی (جهاد دانشگاهی ایران) مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت 51 مقاله در زمینه رسانه های ورزشی به چاپ رسیده بود. ابزار مورد استفاده چک لیست کدکذاری شده از محتوای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کمی و روند مقالات چاپ شده حوزه رسانه در ورزش در نشریات علمی ایران بود. بدین منظور، تمامی مقالات چاپ شده در نشریات علمی مدیریت ورزشی و پایگاه اطلاعات علمی (جهاد دانشگاهی ایران) مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت 51 مقاله در زمینه رسانه های ورزشی به چاپ رسیده بود. ابزار مورد استفاده چک لیست کدکذاری شده از محتوای مقالات بود که جهت روایی آن از متخصصان مدیریت ورزشی و برای اطمینان از پایایی آن از دو کدگذار استفاده شد و بعد از توافق نهایی، تجزیه و تحلیل روی آن ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کای اسکوئر) انجام گرفت. یافته ها نشان داد در سال 1398 بیشترین مقالات در این حوزه چاپ شده (37/25 درصد) است و بیشتر تحقیقات با رویکرد کاربردی انجام گرفته است (82/35 درصد)، روش تحقیق بیشتر مقالات نیز به صورت کمی و پیمایشی (64/7 درصد) بود و اکثر مقالات با روشهای آماری مقایسهای و تی (16/66 درصد) انجام شدهاند. اکثر نویسندگان از متخصصان دانشگاهی بودند (21/5 درصد) و تلویزیون بیشترین حوزه تحقیقاتی در رسانه ها (31/37 درصد) را داشت. نتایج آزمون کای اسکوئر نشان داد بین تعداد مقالات چاپ شده در حوزه رسانه و ورزش با توجه به نوع رسانه و بین تعداد مقالات چاپ شده در حوزه رسانه ورزشی با توجه به روش های تجزیه و تحلیل داده ها، تفاوت معنی داری وجود دارد که گستردگی موضوع رسانه در ورزش را نشان می دهد.
مقاله پژوهشی
ابراهیم نیک پی مطلق بناب؛ حسین سپاسی؛ پریوش نوربخش؛ مهوش نوربخش
چکیده
امروزه فناوری اطلاعات به عنوان محور تشکیل جوامع اطلاعاتی مورد توجه اکثر کشورهای جهان قرار گرفته است. مدیریت دانش و نقش رهبری به فرایند مبادله اطلاعات سرعت می بخشد. هدف تحقیق بررسی نقش میانجی فناوری اطلاعات در رابطه بین سبک های رهبری با مدیریت دانش کارکنان با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری است. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و به ...
بیشتر
امروزه فناوری اطلاعات به عنوان محور تشکیل جوامع اطلاعاتی مورد توجه اکثر کشورهای جهان قرار گرفته است. مدیریت دانش و نقش رهبری به فرایند مبادله اطلاعات سرعت می بخشد. هدف تحقیق بررسی نقش میانجی فناوری اطلاعات در رابطه بین سبک های رهبری با مدیریت دانش کارکنان با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری است. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و به شکل میدانی انجام شده است.جامعه آماری پژوهش را کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب ایران تشکیل داد. به منظور انجام نمونه گیری با توجه به وجود 3 استان از روش تصادفی طبقه ای نسبتی استفاده شد. و بر اساس تعداد گویهها و متغیرها حداقل حجم نمونه 365 نفردر نظر گرفته شد. سه پرسشنامه سبک رهبری باس و اولیو (2003)، مدیریت دانش فیلیوس و همکاران (2000) و فناوری اطلاعات نیک پی و همکاران( 2019) ابزار اندازه گیری تحقیق را تشکیل دادند. . جهت بررسی روایی محتوایی پرسشنامه ها از اساتید مدیریت ورزشی و خبرگان آگاه به موضوع و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل آمار توصیفی و ضرایب همبستگی از نرم افزار23 SPSS و برای بررسی برازش داده ها و ارزیابی مدل شامل بررسی اعتبار همگرا، اعتبار تشخیصی و پایایی مرکب از نرم افزار AMOS24 و جهت ارائه الگو از نرم افزار SMART-PLS3 استفاده شد. نتایج نشان داد در روابط بین سبکهای رهبری و مدیریت دانش، پذیرش فناوری اطلاعات به عنوان نقش میانجی عمل میکند. لذا پیشنهاد میشود فرآیند پذیرش فناوری اطلاعات کارکنان بر مبنای مدیریت دانش و سبک های رهبری باشد.