مقاله پژوهشی
عبدالله روزفراخ؛ حسین منصوری؛ مرتضی محمدی؛ میثم صادقی
چکیده
هدف پژوهش بررسی مؤلفههای بازاریابی رسانههای اجتماعی بر درگیری، تصویر و آگاهی از برند میباشد. 320 نفر از کاربران صفحات اجتماعی برندهای ورزشی مورد مطالعه قرار گرفتند. پژوهش حاضر باروش توصیفی – همبستگی انجام شد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه چنگ و همکاران (2019)، اسلام و همکاران (2018)، لانگارو و همکاران (2018) بود. از معادله ساختاری روش ...
بیشتر
هدف پژوهش بررسی مؤلفههای بازاریابی رسانههای اجتماعی بر درگیری، تصویر و آگاهی از برند میباشد. 320 نفر از کاربران صفحات اجتماعی برندهای ورزشی مورد مطالعه قرار گرفتند. پژوهش حاضر باروش توصیفی – همبستگی انجام شد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه چنگ و همکاران (2019)، اسلام و همکاران (2018)، لانگارو و همکاران (2018) بود. از معادله ساختاری روش مدلیابی حداقل مربعات جزئی برای آزمایش ارتباط بین عناصر بازاریابی شبکههای اجتماعی، درگیری با برند، تصویر و آگاهی از نام تجاری استفاده شد. تجزیه و تحلیل مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که شخصیسازی، تبادل، تبلیغات شفاهی و محتوای داغ، عناصر کلیدی هستند که به طور مستقیم بر درگیری مصرف کننده با برند تأثیر میگذارند؛ سپس آگاهی از برند و دانش برند را نیز تقویت میکنند؛ در صورتی که نتایج یافت شده درمورد، سرگرمی در تضاد با روابط قبلی است و اثر معناداری بر درگیری مصرف کننده – برند ندارد. این پژوهش، با ارائه درک نقش عناصر بازاریابی رسانههای اجتماعی، در فرآیند ایجاد برند، به ادبیات برندینگ کمک شایانی میکند. رسانههای اجتماعی یک کانال ارتباطی در بازاریابی است که بواسطهی مؤثر بودن آن در ارتباط با برند، باعث درگیری مصرف کننده - برند، دانش و تصویر مطلوب از برند میشود. آزمایش تجربی این مدل نشان میدهد که عناصر بازارایابی رسانههای اجتماعی (شخصی سازی – تبادل – تبلیغات شفاهی – محتوای داغ) محرکهای مهمی در ساخت برند هستند.
مقاله پژوهشی
مهدی جلالی؛ شهرام علم؛ زهرا هژبرنیا؛ امیر ندری
چکیده
هدف این پژوهش تحلیل محتوای برنامههای ورزشی صدا و سیمای مرکزخوزستان بود. این پژوهش از نظر روش و استراتژی، توصیفی از نوع تحلیل محتوا و از نظر هدف و ماهیت، کاربردی بوده که به صورت موردی، محتوای برنامههای ورزشی صدا و سیمای مرکزخوزستان را مطالعه و تحلیل نموده است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل دو برنامه سیما (ورزش خوزستان ...
بیشتر
هدف این پژوهش تحلیل محتوای برنامههای ورزشی صدا و سیمای مرکزخوزستان بود. این پژوهش از نظر روش و استراتژی، توصیفی از نوع تحلیل محتوا و از نظر هدف و ماهیت، کاربردی بوده که به صورت موردی، محتوای برنامههای ورزشی صدا و سیمای مرکزخوزستان را مطالعه و تحلیل نموده است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل دو برنامه سیما (ورزش خوزستان و برنامه فوتبال خوزستان) و دو برنامه رادیویی (ورزش خوزستان و فوتبال خوزستانی) در بازه زمانی پنج ساله از سال 94 تا پایان سال 98 بود به طوری که در مجموع تعداد 529 برنامه مورد تحلیل محتوا قرار گرفت. روش نمونه گیری به صورت سرشماری بوده و کلیه برنامههای پخش شده در این 5 سال به عنوان نمونه آماری مورد بررسی و تحلیل محتوا قرار گرفته است. دادهها در بخش تحلیل محتوا به صورت کیفی جمعآوری شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که بر اساس مدت زمان پخش برنامههای ورزشی از صدا و سیمای مرکز خوزستان از لحاظ ساختار چهارگانه ورزش، جنسیت، رده سنی، نوع پخش، سطح رویداد ورزشی، رشته ورزشی (فوتبال و غیر فوتبال) و نوع رویداد (تیمی و انفرادی) تفاوت معناداری وجود دارد. براساس یافتهها میتوان گفت که در پخش برنامههای ورزشی از ابعاد مختلف هنوز شکاف عملکردی وجود دارد و بایستی به برنامههای ورزش همگانی/تفریحی، برنامههای مرتبط با حضور بانوان در ورزش، برنامههای غیر فوتبالی، ارتباط گروههای کودک و نوجوان با ورزش و برنامههای ورزشی در سطح استان و شهرستان توجه بیشتری صورت گیرد. دستاوردهای این پژوهش نگاهی جامع و بلندمدت به مقوله مدیریت پخش برنامههای ورزشی صدا و سیمای مرکز خوزستان دارد و راهگشای مدیران در تدوین استراتژی میان مدت و بلند مدت در حوزه تولید محتوا و پخش برنامههای ورزشی از ابعاد مختلف خواهد بود.
مقاله پژوهشی
وجیهه جوانی؛ شهرزاد نیری
چکیده
پژوهش حاضر، به مطالعه تأثیر بازاریابی برندهای خدماتی ورزشی در اینستاگرام بر ارزش ویژه برند و پاسخ مصرفکنندگان میپردازد. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی و بر اساس روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش مصرفکنندگان خدمات ورزشی مجموعه ورزشی انقلاب بودند که 200 نفر از آنها در این مطالعه مشارکت داشتند. ابزار ...
بیشتر
پژوهش حاضر، به مطالعه تأثیر بازاریابی برندهای خدماتی ورزشی در اینستاگرام بر ارزش ویژه برند و پاسخ مصرفکنندگان میپردازد. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی و بر اساس روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش مصرفکنندگان خدمات ورزشی مجموعه ورزشی انقلاب بودند که 200 نفر از آنها در این مطالعه مشارکت داشتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظرات 7 نفر از متخصصان مورد بررسی قرار گرفت. جهت بررسی روایی سازه از بارهای تقاطعی گویهها، روایی متقاطع و شاخص میانگین واریانس استخراجشده استفاده شد. پایایی ابزار مورد استفاده نیز با استفاده از شاخصهای آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تکنیک مدلسازی معادله ساختاری در نرمافزار پیالاس انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی بر پاسخ مصرفکنندگان و ارزش ویژه برند تاثیر مستقیم معنادار و مثبتی دارد. بر این اساس، برندهای خدماتی ورزشی با استفاده از فعالیتهای بازاریابی رسانههای اجتماعی میتوانند ارزش ویژه برند و پاسخ مصرفکنندگان خود را تحت تاثیر قرار داده و بدین ترتیب سهم بازار و فروش خود را افزایش دهند.
مقاله پژوهشی
محمد زرگرزاده اصفهانی؛ شاهو زمانی؛ الهه حیدریان
چکیده
هدف این پژوهش ارائه مدل روابط علی بین میزان فعالیتهایبدنی، میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و نگرش فرد در مورد تصویربدنی خود با رفتارهای اخلاقی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بود. این پژوهش برحسب هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی- همبستگی است. در پژوهش حاضر جامعه آماری دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تهران بودند، ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارائه مدل روابط علی بین میزان فعالیتهایبدنی، میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و نگرش فرد در مورد تصویربدنی خود با رفتارهای اخلاقی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بود. این پژوهش برحسب هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی- همبستگی است. در پژوهش حاضر جامعه آماری دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تهران بودند، که تعداد 360 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردیدند و از روش نمونهگیری در دسترس و به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. جهت ارزیابی متغیرهای پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته قلعه نوعی و همکاران (1398) استفاده شد که تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی پرسشنامه در پژوهش نامبرده مورد تایید قرار گرفته است، که پرسشنامه به کار گرفته شده، شامل میزان فعالیت بدنی (10 سوال)، رفتارهای اخلاقی (10 سوال)، استفاده از شبکههای اجتماعی (10 سوال) و نگرش فرد در مورد تصویر بدنی خود (10 سوال) بود. استفاده شد. تحلیل عاملی تاییدی و بررسی اثرات و روابط در سطح خطاء 5درصد و با استفاده از نرم افزارهای 25 SPSS و Smart PLS 3.2.9 تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بدست آمده نشان داد میزان فعالیتبدنی بر رفتارهایاخلاقی، استفاده از شبکههای اجتماعی و نگرش فرد در مورد تصویر بدنی اثر دارد. استفاده از شبکههای اجتماعی اثر معناداری بر رفتارهای اخلاقی و نگرش فرد در مورد تصویربدنی اثر معناداری بر رفتارهای اخلاقی دارد. علاوه بر این میزان فعالیتبدنی بر رفتارهای اخلاقی از طریق استفاده از شبکههای اجتماعی اثر معناداری دارد و در نهایت مشخص گردید که میزان فعالیتبدنی بر رفتارهایاخلاقی از طریق نگرش فرد در مورد تصویر بدنی اثر معناداری دارد. در نتیجه میتوان گفت هرچقدر نگرش دانشجویان در مورد تصویر بدنی خود بالا باشد موجب میشود رفتارهای اخلاقی آنها افزایش پیدا کند.
مقاله پژوهشی
حمیدرضا میرصفیان؛ معصومه کلاته سیفری؛ سحر اکبرنژاد دهمیانی؛ فاطمه کاتبی جهرمی
چکیده
حضور تماشاگران در استادیومهای فوتبال موجب زنده بودن ورزش شده است و بدون حضور تماشاگران فوتبال جذابیت و مهیج بودن خود را از دست میدهد. در ایران زنان حق حضور در استادیومهای فوتبال را ندارند. از طرفی رسانههای اجتماعی در یافتههای جدید و شکلگیری تحولات و اطلاع رسانی نقش پررنگی دارند. از این رو هدف از پژوهش حاضر ارائه مدلی از نقش ...
بیشتر
حضور تماشاگران در استادیومهای فوتبال موجب زنده بودن ورزش شده است و بدون حضور تماشاگران فوتبال جذابیت و مهیج بودن خود را از دست میدهد. در ایران زنان حق حضور در استادیومهای فوتبال را ندارند. از طرفی رسانههای اجتماعی در یافتههای جدید و شکلگیری تحولات و اطلاع رسانی نقش پررنگی دارند. از این رو هدف از پژوهش حاضر ارائه مدلی از نقش رسانههای اجتماعی بر حضور بانوان تماشاگر در استادیومهای فوتبال بود. این پژوهش ازنظر هدف، توسعهای و ازنظر راهبرد، اکتشافی است که بهصورت کیفی بر اساس نظریه داده بنیاد اجرا شد. جامعه پژوهش، اساتید و نخبگان در زمینه مدیریت ورزشی و فعالان رسانه بودند که بهصورت هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند و با مصاحبههای نیمه ساختاریافته دادهها گردآوری شدند. نتایج نشان داد مدل به دست آمده از سه بخش تشکیل شده است. در سطح اول مدل، مؤلفههای عوامل پیشبرنده و در سطح دوم، مؤلفههای عوامل مرتبط با فرآیندها و همچنین در سطح سوم، پیامدهای اولیه و ثانویه هستند. با حمایت دولت و استفاده از نتایج حاصل از پژوهش حاضر، مدیران و مسئولین بخش فوتبال ایران میتوانند با فراهم سازی امکان حضور بانوان تماشاگر در استادیومهای فوتبال ایران به توسعه بازاریابی فوتبال و اقتصاد فوتبال کشور کمک شایانی کنند.
مقاله پژوهشی
علی آقاخانی؛ سیروس احمدی؛ علیرضا رضایی
چکیده
تحقیق حاضر باهدف تبدیل منابع دیپلماسی به نتایج دیپلماسی فوتبال با تاکید بر نقش میانجی گری پوشش رسانه ای طراحی و اجرا گردید. روش تحقیق حاضر بهصورت پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه افراد آگاه به موضوع پژوهش بود. در جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه عبدی و همکاران (2018) استفاده گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای ...
بیشتر
تحقیق حاضر باهدف تبدیل منابع دیپلماسی به نتایج دیپلماسی فوتبال با تاکید بر نقش میانجی گری پوشش رسانه ای طراحی و اجرا گردید. روش تحقیق حاضر بهصورت پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه افراد آگاه به موضوع پژوهش بود. در جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه عبدی و همکاران (2018) استفاده گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق حاضر از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. تمامی روند تجزیهوتحلیل تحقیق، درنرمافزارهای SPSS و PLS انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد، رویدادهای ورزشی (331/0=تأثیر؛ 236/2= تی)، سرمایه انسانی (244/0=تأثیر؛ 315/3=تی) و محصولات و خدمات ورزشی (404/0= تأثیر؛ 996/2=تی) بهصورت معناداری بر پوشش رسانهای تأثیرگذار میباشد. نتایج تحقیق نشان داد که پوشش رسانهای بر نتایج کلی (883/0= تأثیر؛ 37/27=تی)، نتایج اختصاصی (839/0=تأثیر؛ 237/24=تی) و نتایج ملی (859/0= تأثیر؛ 652/29=تی) در حوزه دیپلماسی فوتبال تأثیرگذار میباشد. با این توجه میتوان چنین اعلام داشت که استفاده از پوشش رسانهای میتواند در جهت کسب موفقیتهای مربوط به دیپلماسی فوتبال تأثیر بسزایی داشته باشد.
مقاله پژوهشی
فرشته زارعی؛ مهدی کهندل
چکیده
هـدف از انجـام ایـن پژوهش، بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر توانمند سازی کارکنان با نقش میانجی فناوری اطلاعات و ارتباطات در هیئتهای اسکیت کشور بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. از نظر هدف جمع آوری اطلاعات کاربردی، از نظر زمان جمع آوری دادهها حال نگر و در بخش معادلات ساختاری از نوع آینده نگر بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل ...
بیشتر
هـدف از انجـام ایـن پژوهش، بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر توانمند سازی کارکنان با نقش میانجی فناوری اطلاعات و ارتباطات در هیئتهای اسکیت کشور بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. از نظر هدف جمع آوری اطلاعات کاربردی، از نظر زمان جمع آوری دادهها حال نگر و در بخش معادلات ساختاری از نوع آینده نگر بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیهی کارکنان هیئتهای ورزشی اسکیت کشور بودند که تعداد 500 نفر را شامل میشد. نمونه آماری تعداد 220 نفر بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامههای توانمندسازی کارکنان متیوز، دیاز و کول (2002) و یادگیری سازمانی گومز، لورنته و کابررا (۲۰۰۵) و فناوری اطلاعات و ارتباطات عبدوی و فتحی (1395) استفاده شد. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. برای آزمون فرضیههای پژوهش از همبستگی بهره گرفته شد. سپس جهت آزمون الگوی پژوهش از روش مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار معادله ساختاری LISREL استفاده شد. نتایج نشان داد که فناوری اطلاعات و یادگیری سازمانی بر توانمند سازی کارکنان تاثیر دارد. همچنین یادگیری سازمانی بر توانمند سازی کارکنان با نقش میانجی فناوری اطلاعات در هیئتهای اسکیت کشور تاثیر دارد.
مقاله پژوهشی
مهرداد محرم زاده؛ فرهاد فتحی؛ محمد سیوان نوری
چکیده
هدف ازمقاله حاضر امکان سنجی فرصتهای سرمایهگذاری موجود با محوریت توسعه گردشگری با علایق ویژه و تنوع بخشی به خدمات گردشگری زمستانی شهر اردبیل بود روش تحقیق حاضر توصیفی ـ تحلیلی و به لحاظ قابلیت اجرا کاربردی بود؛ جامعه آماری این تحقیق را تمامی گردشگران ورزشی و غیرورزشی که در دوره مورد نظر حداقل یک بار به این منطقه سفر کردهاند، ...
بیشتر
هدف ازمقاله حاضر امکان سنجی فرصتهای سرمایهگذاری موجود با محوریت توسعه گردشگری با علایق ویژه و تنوع بخشی به خدمات گردشگری زمستانی شهر اردبیل بود روش تحقیق حاضر توصیفی ـ تحلیلی و به لحاظ قابلیت اجرا کاربردی بود؛ جامعه آماری این تحقیق را تمامی گردشگران ورزشی و غیرورزشی که در دوره مورد نظر حداقل یک بار به این منطقه سفر کردهاند، و همچنین کارشناسان بخش گردشگری و ورزش در استان اردبیل تشکیل داده است. نمونهی آماری تحقیق با استفاده از جدول مورگان 380 نفر به دست آمد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شدهاست و پرسشنامه به صورت تصادفی بین گردشگران توزیع شدهاست. روش گردآوری دادههای مورد استفاده در پژوهش حاضر به صورت کتابخانهای میدانی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخت . به منظور تعیین روایی پرسشنامه، از نظرات اساتید و کارشناسان حوزه گردشگری و ورزش بهرهگرفته میشود و برای تعیین پایانی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که میزان پایایی پرسشنامه 89/0 به دست آمده است. دادههای تحقیق با استفاده از آزمونهای آماری t و فریدمن و همچنین مدل معدلات ساختاری تحلیل شدند نتایج نشان داد که شاخص"نزدیکی به مرزهای آذربایجان، ارمنستان، ترکیـه و قفقاز" دارای بیشترین میانگین(00/4) و شاخصهای " جود تسهیلات اسکان عمومی ارزان قیمت، سطح فرهنگ و آگاهی مردم نواحی مجاور" دارای کمترین میانگین(27/3) میباشند با توجه به میانگین رتبهها میتوان گفت بیشترین تاثیر در شاخص " نزدیکی به مرزهای آذربایجان، ارمنستان، ترکیـه و قفقاز " با میانگین رتبه(58/11) میباشد. نتایج برازش مدل نشان میدهد با توجه به مقدار معناداری (P-Value) تأثیر شاخصهای فرصتهای سرمایه گذاری توسعه گردشگری زمستانی در سطح خطای 05/0 معنادار است.