مقاله پژوهشی
حبیب هنری
چکیده
هدف این تحقیق، تعیین کدهای اخلاق داوری در مجلههای علمی – پژوهشی تربیت بدنی و علوم ورزشی و بررسی میزان پایبندی داوران به آن کدها بود. روش این پژوهش از نوع پژوهشهای اکتشافی و توصیفی است و از نوع مطالعات آمیخته (کمی و کیفی) است. بنابراین با توجه به هدف و فرآیند پژوهش؛ روش اجرای آن، پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه و پرسشنامه ...
بیشتر
هدف این تحقیق، تعیین کدهای اخلاق داوری در مجلههای علمی – پژوهشی تربیت بدنی و علوم ورزشی و بررسی میزان پایبندی داوران به آن کدها بود. روش این پژوهش از نوع پژوهشهای اکتشافی و توصیفی است و از نوع مطالعات آمیخته (کمی و کیفی) است. بنابراین با توجه به هدف و فرآیند پژوهش؛ روش اجرای آن، پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه و پرسشنامه بود. پرسشنامههای این پژوهش مشتمل بر دو بخش کدهای اخلاق داوری در بعد ساختاری (شامل 14 گویه) و کدهای اخلاق داوری در بعد محتوایی (شامل 11 گویه) بود که برای تمامی اعضای هیأت تحریریه 27 مجله علمی- پژوهشی ارسال شد که تعداد این افراد 98 نفر بود. از آنجایی که تعداد جامعه تحقیق محدود و مشخص بود، نمونه آماری را برابر با جامعه آماری و به صورت کل شمار در نظر گرفتیم و پرسشنامههای عودت داده شده و قابل استفاده، 75 نسخه بود. پس از تعیین روایی و پایایی در مراحل قبل، پرسشنامهها به منظور جمعآوری اطلاعات در اختیار پاسخگویان قرار گرفت. میزان پایبندی داوران به کدهای اخلاق داوری (بعد ساختاری) و (بعد محتوایی) در مجلههای علمی – پژوهشی تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران معنادار است(001/0≥P). به نظر میرسد که اصول، ارزشها و چارچوبی اخلاقی برای حرفه داوری مقاله-ها وجود دارد که رعایت آن کدهای اخلاقی قطعاً سلامت کاری و توسعه روزافزون را به فضای علمی و پژوهشی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی تزریق مینماید. از سوی دیگر، پایبندی داوران به اصول اخلاقی داوری نشریات تربیت بدنی و علوم ورزشی در سطح مطلوبی است.
مقاله پژوهشی
میرهادی موذن جمشیدی؛ نرجس حق پرست کنارسری
چکیده
شور و شوق نیروی انسانی در کار یکی از مهمترین دلایل افزایش بهرهوری سازمانها محسوب میشود. هدف از انجام این تحقیق، بررسی نقش تعدیل گری سرمایه اجتماعی در رابطه بین سبک دلبستگی روزنامه نگاران با حضور غیر مولّد و اشتیاق شغلی آنان میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ روش از نوع توصیفی همبستگی و از حیث هدف، کاربردی است. برای جمع آوری اطلاعات ...
بیشتر
شور و شوق نیروی انسانی در کار یکی از مهمترین دلایل افزایش بهرهوری سازمانها محسوب میشود. هدف از انجام این تحقیق، بررسی نقش تعدیل گری سرمایه اجتماعی در رابطه بین سبک دلبستگی روزنامه نگاران با حضور غیر مولّد و اشتیاق شغلی آنان میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ روش از نوع توصیفی همبستگی و از حیث هدف، کاربردی است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. جامعۀ آماری این تحقیق، خبرنگاران و روزنامه نگاران شاغل در نشریات و روزنامههای ورزشی فعال کشور بودند و حجم نمونه با توجه به قاعده هنسلر و همکاران ( 2009)، 90 نفر مشخص گردید که به جهت اطمینان بیشتر، پرسشنامه های الکترونیکی با استفاده هم زمان از دو روش نمونه گیری در دسترس و گلوله برفی برای 124 نفر از آنها ارسال شده و نهایتاً تعداد 107 عدد از پرسشنامه های تکمیل شده جمع آوری شد. برای آزمون فرضیهها، از روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار smart-pls استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد، سبک دلبستگی ایمن با اشتیاق شغلی و سبک دلبستگی نا ایمن با حضور غیر مولّد رابطه معنا داری داشته و سرمایه اجتماعی در رابطه بین سبک دلبستگی خبرنگاران و روزنامه نگاران ورزشی با اشتیاق شغلی و حضور غیرمولّد آنان نقش تعدیل گری دارد.
مقاله پژوهشی
معصومه کلاته سیفری؛ معصومه محمدی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر برنامه نود برآمیخته بازاریابی لیگ برتر فوتبال ایران است. این پژوهش از نوع تحقیقات اکتشافی بوده و دارای ماهیت کیفی است. در این پژوهش از روش نظریه داده بنیاد و رویکرد گلیزری، از این رویکرد استفاده شد. جامعه پژوهش مستندات انجام شده در حیطه پژوهش، مربیان، بازیکنان و داوران لیگ برتر فوتبال ایران و نیز اساتید ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر برنامه نود برآمیخته بازاریابی لیگ برتر فوتبال ایران است. این پژوهش از نوع تحقیقات اکتشافی بوده و دارای ماهیت کیفی است. در این پژوهش از روش نظریه داده بنیاد و رویکرد گلیزری، از این رویکرد استفاده شد. جامعه پژوهش مستندات انجام شده در حیطه پژوهش، مربیان، بازیکنان و داوران لیگ برتر فوتبال ایران و نیز اساتید دانشگاه بودند. نمونهگیری بهصورت هدفمند انجام شد و افراد تحت مصاحبههای نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. سپس دادههای حاصل از 14 مصاحبه به روش نظریه داده بنیاد تجزیهوتحلیل گردید. کدهای حاصل از مصاحبهها پس از تلخیص در مرحله کدگذاری محوری به 129 کد متمایز تبدیل شدند. با بررسی و مقایسه کدها مشخص شد که تمامی کدها را میتوان به 60 مفهوم و5 مقوله اصلی تقسیم کرد. به طوری که مقوله ماهیت فوتبال دارای 17 مفهوم، مقوله قابلیتهای لیگ دارای 19 مفهوم، مقوله ظرفیتهای رسانه ملی دارای 10 مفهوم، مقوله برنامه نود دارای 3 مفهوم و مقوله مجری توانمند برنامه دارای 8 مفهوم است. مفاهیم شناسایی شده در بخش مقوله محبوبیت و مقبولیت برنامه نود نیز شامل 3 مفهوم می باشد.علاوه براین 5 مقوله نیز در بخش پیامد ها شناسایی شد. درنهایت نتایج ارتقا بازاریابی فوتبال ایران را نشان میدهد مدل پیشنهادی تحقیق نشان داد که در صورت استمرار موفقیت های یک برنامه فوتبالی، مخاطبان لیگ برتر نیز افزوده شده و به همراه خود مزایای مادی و معنوی به همراه خواهند داشت و گام مهمی در جهت حرفه ای شدن باشگاه های فوتبال ایران خواهد بود.
مقاله پژوهشی
علی محسنی فر؛ مرتضی دوستی
چکیده
تبلیغات بهعنوان یکی از مهمترین عناصر بازاریابی نوین، محور اصلی برای جهت دادن به عقاید، نگرش و انتظارات مشتریان و درنهایت بروز یک واکنش رفتاری که خرید محصول موردنظر میباشد، مطرح است. از اینرو هدف از پژوهش حاضر برآورد ارزش اقتصادی آگهی های تبلیغاتی برنامه نود برای صدا و سیما بود. این پژوهش کاربردی و روش جمعآوری اطلاعات و دادهها ...
بیشتر
تبلیغات بهعنوان یکی از مهمترین عناصر بازاریابی نوین، محور اصلی برای جهت دادن به عقاید، نگرش و انتظارات مشتریان و درنهایت بروز یک واکنش رفتاری که خرید محصول موردنظر میباشد، مطرح است. از اینرو هدف از پژوهش حاضر برآورد ارزش اقتصادی آگهی های تبلیغاتی برنامه نود برای صدا و سیما بود. این پژوهش کاربردی و روش جمعآوری اطلاعات و دادهها بهصورت کتابخانهای بوده و بر اساس تعرفه آگهی تبلیغاتی از سایت سازمان صداوسیما اخذ گردید. تحلیل داده ها بر اساس نرم افزارExcel انجام گرفته است. نتایج نشان میدهد که درآمد صداوسیما از آگهی تبلیغاتی برنامه نود در سال 1397، در هفته 000/000/400/5 تومان، در ماه 000/000/400/21 تومان و در سال 000/000/200/123/1 تومان درآمد داشته است؛ بنابراین با توجه به یافتههای پژوهش به مسئولان صداوسیما پیشنهاد میشود با تأکید بر برنامهریزی و پخش دوباره برنامه نود از صدا و سیما، درآمد خود را از محل آگهیهای تبلیغاتی این برنامه افزایش دهند.
مقاله پژوهشی
هادی سلطانی؛ نیما ماجدی؛ زهرا نوبخت
چکیده
رسانه های مجازی یکی ازپربیننده ترین ودر دسترس ترین رسانههای اجتماعی در دهه اخیر هستندکه خبرهای ورزشی را هرچه سریع تر در اختیار مردم و به ویژه جوانان قرار می دهند. هدف ازپژوهش حاضر ، مقایسه نابرابری پوشش رسانه ای زنان و مردان در فضای مجازی بود. پژوهش از نوع کمی بود که به صورت تحلیل محتوا انجام شد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘـﮋوﻫﺶ، شمارگان پنج ...
بیشتر
رسانه های مجازی یکی ازپربیننده ترین ودر دسترس ترین رسانههای اجتماعی در دهه اخیر هستندکه خبرهای ورزشی را هرچه سریع تر در اختیار مردم و به ویژه جوانان قرار می دهند. هدف ازپژوهش حاضر ، مقایسه نابرابری پوشش رسانه ای زنان و مردان در فضای مجازی بود. پژوهش از نوع کمی بود که به صورت تحلیل محتوا انجام شد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘـﮋوﻫﺶ، شمارگان پنج خبرگزاری پربیننده آفتاب، ایسنا، تابناک، تسنیم وفارس در سال 1395 بودند نمونه پژوهش، صفحه اول هرخبرگزاری بود که بصورت روزانه و از طریق برگه های کدگزاری شده جمع آوری شدند روایی برگه ها به تایید متخصصین رسیدند . ابعاد محتوایی مورد استفاده در این پژوهش شامل مؤلفه جنسیت، نوع ورزش، شخصیت و عکس های زنان ومردان بودند.دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون غیر پارامتریک کای اسکوئر (Chi-square) و از طریق نرم افزار 20spss تجزیه وتحلیل شدند.یافته ها نشان دادند که از 34768 خبر فقط 1140مورد از آنها مربوط به بانوان بودند( زنان 31/3% و مردان68/96% ) اولین ورزش زنان تیراندازی و مردان فوتبال بود. خبرهای دارای شخصیت زنان و مردان بترتیب456و 17951 بار بود. کل عکسهای زنان 739 قطعه ولی عکسهای مردان 22074 قطعه بود. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﻮن خی2 ﺑﺮای ﻫﺮچهار متغیر جنسیت، نوع ورزش، شخصیت و عکس، اﺧﺘﻼف را ﻣﻌﻨـادار نشان داد. ﺑﻨـﺎﺑﺮاﻳﻦ لازم است که رسانه های مجازی ضمن رعایت اصول بی طرفی رسانهای ﺑﻪ ﻧﻘﺶ خود درتنویر افکار عمومی ونیز اعتلای همه جانبه ورزش دقت نموده تا از طریق ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزی به توسعه پایدار ورزش ﻛﺸﻮر ﻛﻤﻚ نما ﻳﻨد.
مقاله پژوهشی
نجمه حیدری؛ مینا حکاک زاده؛ محسن منوچهری نژاد
چکیده
هـدف ایـن پـژوهش، توسعة اقتصادی صنعت ورزش با کاربرد شبکههای اجتماعی با رویکرد طرحهای ترکیبی و مدل سازی ISM است. روش پژوهش ترکیبی اکتشافی دو مرحلهای از نوع ابزارسازی بود برای انجـام دادن ایـن پـژوهش بـا بررسـی جامع پژوهش و همچنین با استفاده از نظر متخصصان، هشت دسـتة عوامـل تبیـین توسعة اقتصادی صنعت ورزش با کاربرد شبکههای اجتماعی ...
بیشتر
هـدف ایـن پـژوهش، توسعة اقتصادی صنعت ورزش با کاربرد شبکههای اجتماعی با رویکرد طرحهای ترکیبی و مدل سازی ISM است. روش پژوهش ترکیبی اکتشافی دو مرحلهای از نوع ابزارسازی بود برای انجـام دادن ایـن پـژوهش بـا بررسـی جامع پژوهش و همچنین با استفاده از نظر متخصصان، هشت دسـتة عوامـل تبیـین توسعة اقتصادی صنعت ورزش با کاربرد شبکههای اجتماعی شناسایی شدند. سـپس بـا اسـتفاده از تکنیـک مـدلسـازی ساختاری تفسیری و با استفاده از ابزار پرسشنامه، عوامل در پنج گروه سطح بندی شدند. درادامه، پــس از مشــخص شــدن ســطوح هریــک از عوامــل و همچنــین بــا درنظرگــرفتن مــاتریس در دسترس پذیری نهایی، مدل نهایی ساختار تفسیری ترسیم می شـود. براسـاس نتـایج، عـواملی مانند توسعة منابع مالی، توسعة سازمانی، توسعه نهادها و توسعة حامیان، در ارتبـاط بـا موضـوع توسعة اقتصادی صنعت ورزش با کاربرد شبکه های اجتماعی، اثرپذیری کمتری دارند. در در بخش کمی روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعة آماری مورد مطالعه کلیة اعضای هیئت علمی دانشکدهها و گروههای تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشکدههای سراسری میباشد. ابزار مورد استفاده در بخش کمی، مقیاس محققساخته بر اساس بخش کیفی بود. همچنین روایی همگرا، پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و مدل معادلاتساختاری برای بررسی برازش مدل پژوهش استفاده گردید. نتایج بخش کمی نشان داد که مقدار تی مربوطه هر عامل تأثیر معناداری را دارند و تمامی چارچوب مدل توسعة اقتصادی صنعت ورزش با کاربرد شبکههای اجتماعی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار میباشد.
مقاله پژوهشی
عبدالحمید زیتونلی
چکیده
هدف از این تحقیق تحلیل عوامل موثر بر دلبستگی مکانی گردشگران و تبلیغات شفاهی مقصد در بازدید از رویداد سوارکاری گنبد کاووس بود. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. 324 نفر به عنوان نمونه آماری به صورت تصادفی ساده از بین گردشگران حاضر در رویداد ورزشی اسبدوانی گنبدکاووس در پاییز سال 1398 انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه های استاندارد ...
بیشتر
هدف از این تحقیق تحلیل عوامل موثر بر دلبستگی مکانی گردشگران و تبلیغات شفاهی مقصد در بازدید از رویداد سوارکاری گنبد کاووس بود. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. 324 نفر به عنوان نمونه آماری به صورت تصادفی ساده از بین گردشگران حاضر در رویداد ورزشی اسبدوانی گنبدکاووس در پاییز سال 1398 انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه های استاندارد جین و همکاران(2012، 2015) قربان زاده و سعیدنیا (1398) لی و همکاران (2011، 2013) استفاده گردید که روایی آن ها توسط 10 نفر از خبرگان تایید شد. پایایی آن با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد سنجش و تایید قرارگرفت. تحلیل داده ها با روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس انجام شده است. یافته ها نشان داد که متغیرهای کیفیت تجربه رویداد با ضریب تعیین 605/0، رضایت با ضریب تعیین 582/0، کیفیت خدمات با ضریب تعیین 515/0 به ترتیب بیشترین تأثیر را در دلبستگی گردشگران به مکان و متغیرهای کیفیت تجربه رویداد با ضریب تعیین 585/0، رضایت با ضریب تعیین 576/0، کیفیت خدمات با ضریب تعیین 497/0 به ترتیب می توانند بیشترین تأثیر را بر تبلیغات شفاهی گردشگران داشته باشند. نتایج نشان داد که رویدادهای ورزشی، دلبستگی مکانی و تبلیغات شفاهی گردشگران به مقصد را تقویت می کند.
مقاله پژوهشی
فاطمه عبدوی؛ سجاد پاشایی؛ میترا غفاری
چکیده
امروزه یکی از ابزارهای ارتباط با مشتریان ورزشی و تعامل با مخاطبان در روابط عمومیها، بازاریابی ورزشی است. پژوهش حاضر بدنبال بررسی نقش واسطهای قدردانی مشتریان ورزشی در تأثیر مولفههای بازاریابی ارتباطی بر وفاداری آنان میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مشتریان باشگاههای بدنسازی شهر تبریز است. در تحقیق حاضر به دلیل ...
بیشتر
امروزه یکی از ابزارهای ارتباط با مشتریان ورزشی و تعامل با مخاطبان در روابط عمومیها، بازاریابی ورزشی است. پژوهش حاضر بدنبال بررسی نقش واسطهای قدردانی مشتریان ورزشی در تأثیر مولفههای بازاریابی ارتباطی بر وفاداری آنان میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مشتریان باشگاههای بدنسازی شهر تبریز است. در تحقیق حاضر به دلیل کثرت و پراکندگی جامعه آماری، بهمنظور دسترسی به مشتریان باشگاههای بدنسازی، نمونهگیری خوشهای تصادفی انجام گرفت. نمونه آماری پژوهش بر اساس جدول مورگان 385 نفر (ورزشکار) از مشتریان باشگاهها تعیین شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. روابط میان متغیرها با بکارگیری مدلسازی معادله ساختاریAMOS20 و با استفاده وزنهای رگرسیونی عادی و استاندارد شده تحلیل شد. همچنین جهت آزمون فرضیههای تحقیق سطح خطای 01/0 موردنظر بود. نتایج حاصل از آزمون تجربی مدل پژوهش، نقش اساسی مولفههای بازاریابی رابطهای(ارتباط مستقیم، پاداش ملموس، ارتباط بین فردی و رفتار ترجیحی) در قدردانی و وفاداری مشتریان باشگاههای بدن-سازی را در سطح معنیداری 001/0 تایید میکند. همچنین نقش واسطهای قدردانی در تاثیرگذاری متغیرهای بازاریابی رابطهای، حائز اهمیت است. بنابراین روابط عمومی انگیزه جذب مشتریان را افزایش میدهد و به مدیران باشگاهها اجازه خواهد داد تا از طریق بازاریابی رابطهای به عنوان یک جایگزین، خلاء عدم ارتباط با مشتری را پر کنند. پیشنهاد میشود باشگاه-های بدنسازی با ایجاد اعتماد در مشتریان، کیفیت ارتباطات خود را با مشتریان افزایش داده تا آنها را به خود وفادار نمایند