با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران

3 گروه مدیریت ورزشی، واحد مریوان، دانشگاه آزاد اسلامی، مریوان، ایران

چکیده

هدف ازمقاله حاضر امکان سنجی فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود با محوریت توسعه گردشگری با علایق ویژه و تنوع بخشی به خدمات گردشگری زمستانی شهر اردبیل  بود روش تحقیق حاضر توصیفی ـ تحلیلی و به لحاظ قابلیت اجرا کاربردی بود؛ جامعه آماری این تحقیق را تمامی گردشگران ورزشی و غیرورزشی که در دوره مورد نظر حداقل یک بار به این منطقه سفر کرده‌اند، و همچنین کارشناسان بخش گردشگری و ورزش در استان اردبیل تشکیل داده است. نمونه‌ی آماری تحقیق با استفاده از جدول مورگان 380 نفر به دست آمد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده‌است و پرسشنامه به صورت تصادفی بین گردشگران توزیع شده‌است. روش گردآوری داده‌های مورد استفاده در پژوهش حاضر به صورت کتابخانه‌ای میدانی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخت . به منظور تعیین روایی پرسشنامه، از نظرات اساتید و کارشناسان حوزه گردشگری و ورزش بهره‌گرفته می‌شود و برای تعیین پایانی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که میزان پایایی پرسشنامه 89/0 به دست آمده است. داده‌های تحقیق با استفاده از  آزمون‌های آماری t ‌و فریدمن و همچنین مدل معدلات ساختاری تحلیل شدند نتایج نشان داد که شاخص"نزدیکی به مرزهای آذربایجان، ارمنستان، ترکیـه و قفقاز" دارای بیشترین میانگین(00/4)  و شاخص‌های " جود تسهیلات اسکان عمومی ارزان قیمت، سطح فرهنگ و آگاهی مردم نواحی مجاور" دارای کمترین میانگین(27/3) می‌باشند با توجه به میانگین رتبه‌ها می‌توان گفت بیشترین تاثیر در شاخص " نزدیکی به مرزهای آذربایجان، ارمنستان، ترکیـه و قفقاز " با میانگین رتبه(58/11) می‌باشد. نتایج برازش مدل نشان می‌دهد با توجه به مقدار معناداری (P-Value) تأثیر شاخص‌های  فرصت‌های سرمایه گذاری  توسعه گردشگری زمستانی در سطح خطای 05/0 معنادار است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Feasibility Study of Existing Investment Opportunities with a focus on the Development of Communications, Special Interests & Diversification of Winter Tourism Services

نویسندگان [English]

  • Mehrdad Moharramzadeh 1
  • farhad fathi 2
  • m n 3

1 Prof. in Sports Management, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran

2 Ph.D. student in Sports Management, Kharazmi University, Tehran

3 Department of Sports Management, Marivan Branch, Islamic Azad University, Marivan, Iran

چکیده [English]

The purpose of this article was to evaluate the feasibility of existing investment opportunities with a focus on the development of communications with special interests & diversification of winter tourism services in Ardabil province. The method of this research was descriptive-analytical & applied in terms of feasibility; The statistical population of this study consists of all sports & non-sports tourists who have traveled to this region at least once in the period, as well as experts in the field of tourism & sports in Ardabil province. The statistical sample of the research was obtained using Morgan table of 380 people which was used using random sampling method & the questionnaire was randomly distributed among tourists. The data collection method used in the present study was field libraries & the data collection tool was a researcher-made questionnaire. In order to determine the validity of the questionnaire, the opinions of professors & experts in the field of tourism & sports are used & to determine the finality of the questionnaire, the Cronbach-Bach coefficient was used. The reliability of the questionnaire was 0.89. Friedman & Structural Equation Model were analyzed statistically. & the awareness of the people of the neighboring areas "have the lowest average (3.27). According to the average rankings, it can be said that the greatest impact on the index" Proximity to the borders of Azerbaijan, Armenia, Turkey & the Caucasus "with the average rank (11.58). Be. The results of fitting the model show that due to the significant value (P-Value) the effect of investment opportunities for winter tourism development at the error level of 0.05 is significant.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Feasibility Study
  • In the Scope of Tourism
  • Winter Tourism
  1. janbaz Ghobadi, Gh. Nowruzi Varnakshi, Sh. (2013). Investigating the Factors Affecting the Development of Winter Tourism (Case Study: Disney Ski Resort). First National Conference, Geography, Tourism, Natural Resources & Sustainable Development, Hamedan, Permanent Secretariat of the Conference (in Persian).
  2. Rezvani, M. R. Arooji, H. Alizadeh, M., Najafi, M. S. (2012). Location of ski slopes from the perspective of tourists (Case study of Tehran). Regional Planning Quarterly, 3 (10), 44-27. (in Persian).
  3. Vosoughi, L. Dadvar Khani, F. Obedient L. Seyed Hassan; R. M. Taghi (2011) Evaluation of Factors Affecting Satisfaction in Winter Tourism Study: Two Winter Destinations of Shemshak & Darbandsar, Quarterly Journal of Tourism Management Studies, Volume 6, Number 15, Pages 1-28(in Persian).
  4. Karroubi, M. jalilyaan, N. Ghaderi, E. (2019) Feasibility Study of Tourism Development Event 2 (with emphasis on cultural events) & its effect on seasonal adjustment of tourist destinations (Case study: Hamadan), Quarterly Journal of Tourism Management Studies Volume 14, Number 45, Page 35-56 (in Persian).
  5. Shahabadi, A.; Sayyah, A. (2013) The Impact of Economic Infrastructure on Tourism: A Data Panel Approach to Comparative Comparison of Developing & Developed Countries, Quarterly Journal of Tourism Planning & Development, Volume 2, Number 7; 43-25 (in Persian).
  6. Sir, R.Ahmadian, M. A. Jafari, H. Alizadeh, K. (2015) The Role of Tourism in Rural Income Generation by Presenting a Strategic Model in Rural Tourism Development (Case Study of Firoozkooh County, New Attitudes in Human Geography, Spring 2017, No. 2 (in Persian).
  7. Honarvar, A. Khatibzadeh, M. (2013). The role of sports management in designing a sports tourism marketing mix. Bi-Quarterly Journal of Sport Management & Development, 2 (5), 47-33. (in Persian).
  8. Bouchet, P., Lebrun, A. , & Auvergne, S.  (2004). Sport tourism consumer experiences: a comprehensive model. Journal of Sport & Tourism, 9(2), 127-140
  9. Bull, A. (1995). The Economics of Travel & Tourism Paperback, Longmans, Green & Co Ltd; 2nd edition (January 1, 1995)
  10. , S & Robinson, T. (2003). Sport & tourism: A conceptual framework
  11. Hallamann, K. ,Muller,S., & Feiler, S. (2014). Destination competitiveness of winter sport resorts in the Alps: how sport tourists perceive destinations? Current Issues in Tourism, 17(4), 327-349.
  12. Kuscer, K., Mihalic, T., & Pechlaner, H. (2017). Innovation, sustainabie tourism & eveironments in mountain destination development: a comparative analysis of Austria, Slovenia & Switzerland. Journal of Sustainable Tourism, 25(4), 489-504.
  13. Mller PhD, S., Hallmann, K., & Brother PhD, G. (2016). Stakeholder perceptions on the interdependencies of destination competitiveness & satisfaction in winter sport destinations.
  14. Singer, Brian & Fedorinchik, Greg. (2009). Investment Leadership & Portfolio Management: The Path to Successful Stewardship for Investment Firms
  15. Tsaur, S. H., Yen, C. H., Tu, J. H., Wang, C H., & Liang, Y. W. (2017). Evaluation of the 2010 Taipei Internatioal Flora Exposition from the perceptions of host-city residents: a new framework for mega-event Legacies measurement. Leisure Studies, 36 (1), 65-88.
  16. Vanhove, Norbert. (2017). The economics of tourism destinations. Elsevier
  17. Wasche, H., Dickson, G., & Woll, A. (2014). Quality in regional sports tourism: a network approach to strategic quality management. Journal of Sport & Tourism, 18(2), 81-97.
  18. Ziakas, V., & Boukas, N. (2017). A neglected legacy: Examining the challenges & potential for sport tourism development in post- Olympic Athens.  International Journal of Event & Festival Management, 3(3), 292-316.