با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران
بررسی عوامل مؤثر بر توسعة کارآفرینی سازمان‌های ورزشی استان همدان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای

مسعود سلگی؛ نازنین راسخ؛ کیوان شعبانی مقدم

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 دی 1401

https://doi.org/10.30473/jsm.2020.55446.1463

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر توسعة کارآفرینی سازمان‌های ورزشی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای انجام گرفت. این پژوهش از جمله پژوهش‌های آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعة آماری در بخش کیفی شامل خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بودند. همچنین جامعة آماری در بخش کمی شامل تمامی کارآفرینان ورزشی ...  بیشتر

بررسی نقش رسانه در پیشبرد دیپلماسی ورزشی ایران

میرابراهیم حسینی؛ فاطمه عبدوی؛ سیدامین دهقان بنادکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 تیر 1402

https://doi.org/10.30473/jsm.2023.66563.1711

چکیده
  هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش رسانه در پیشبرد دیپلماسی ورزشی ایران بود. روش تحقیق حاضر، با رویکرد کیفی به روش داده بنیاد است که از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع‌آوری اطلاعات به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل اعضای هیئت علمی رشته های مدیریت ورزشی،علوم سیاسی و ارتباطات بودند همچنین معاون وزارت امور خارجه کشور، نمایندگان ...  بیشتر

رسانه های ورزشی
تحلیل تطبیقی سیاستهای رسانه ای ورزش کشور با عملکرد رسانه ها در ترویج ورزش بانوان ایران

سارا کشکر

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.30473/jsm.2024.70727.1851

چکیده
  همسویی سیاستهای رسانه ای با عملکرد رسانه های جمعی در پوشش دادن ورزش بانوان، بر توسعه و بهبود کیفیت آن نقش دارد. روش انجام این تحقیق آمیخته اکتشافی متوالی بود. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی گزارشها و اخبار رسانه ای مبتنی بر مصاحبه با مسئولین ورزش کشور با بهره برداری از روش تحلیل مضمون استفاده شد و بر این اساس تعداد 83 گزارش رسانه ...  بیشتر

طراحی مدل تصمیم‌گیری استراتژیک مبتنی بر فناوری اطلاعات وارتباطات در معاونت تربیت‌بدنی آموزش و پرورش

محمد صدیق پورمند؛ مینا حکاک زاده؛ محسن منوچهری نژاد

دوره 11، شماره 1 ، مهر 1402

https://doi.org/10.30473/jsm.2022.63193.1604

چکیده
  هدف از این پژوهش، طراحی مدل تصمیم‌گیری استراتژیک مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در معاونت تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش است. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش تحلیل محتوا و رویکرد گلیزری به‌عنوان روش تحقیق استفاده‌شده است. روش گردآوری داده ها، مطالعه مبانی نظری و مصاحبه‌های عمیق و باز با 15 نفر از شامل مدیران ارشد وزارت ...  بیشتر

تدوین مدل نقش رسانه‌های جمعی بر توسعه سواد اخلاقی در میان بازیکنان حرفه‌ای فوتبال ایران

رضا ابراهیمی؛ سعید قربانی؛ محمد علی نودهی؛ مجتبی احمدی؛ زهرا چهار باغی

دوره 11، شماره 1 ، مهر 1402

https://doi.org/10.30473/jsm.2022.64260.1629

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف تدوین مدل نقش رسانه‌های جمعی بر توسعه سواد اخلاقی در میان بازیکنان حرفه‌ای فوتبال ایران طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی بود که بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل خبرگان و اساتید حوزه مدیریت ورزشی بودند که در خصوص ...  بیشتر

تحولی بر راهبردهای مرتبط با درآمدزایی باشگاه فوتبال استقلال و پرسپولیس

محمد زارع آبندانسری؛ نسرین عزیزیان کهن؛ فاطمه رضاپور

دوره 10، شماره 1 ، مهر 1401، ، صفحه 40-55

https://doi.org/10.30473/jsm.2021.58660.1524

چکیده
  هدف پژوهش حاضر؛ ارائه راهبردهای کاربردی جدید به منظور سودآوری باشگاه‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس با بکارگیری از ظرفیت‌های درآمدهای رسانه‌ای و تبلیغاتی، درآمدهای تجاری و درآمدهای مدیریتی بود. روش پژوهش به صورت کیفی و بر اساس نظریه داده بنیاد می‌باشد. جامعه آماری پژوهش اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در گروه مدیریت ورزشی و مدیریت ...  بیشتر

ارتباط بین شایستگی‌های شغلی و هوش فرهنگی با اثربخشی کارکنان رسانه‌های ورزشی استان گیلان

سردار محمدی؛ سیاوش خداپرست؛ وحید بخشعلی پور

دوره 10، شماره 1 ، مهر 1401، ، صفحه 80-90

https://doi.org/10.30473/jsm.2021.58244.1520

چکیده
  این پژوهش با هدف ارتباط بین شایستگی‌های شغلی و هوش فرهنگی با اثربخشی کارکنان رسانه‌های ورزشی استان گیلان انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی و به لحاظ هدف کاربردی می‌باشد. جامعه آماری 150 نفر از کلیه کارکنان رسانه‌های ورزشی استان گیلان بودند که با استفاده از جدول مورگان تعداد 110 نفر به‌عنوان نمونه نهایی تحقیق قرار گرفتند و داده‌های ...  بیشتر

اعتباریابی ابزار شاخص‌های اخلاق رسانه-ای در برنامه‌های ورزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

فهیمه مومنی فر؛ امین راجی؛ جلال یاراحمدی

دوره 9، شماره 2 ، بهمن 1400، ، صفحه 30-20

https://doi.org/10.30473/jsm.2021.55716.1472

چکیده
  هدف از انجام پژوهش حاضر اعتباریابی ابزار شاخص‌های اخلاق رسانه‌ای در برنامه‌های ورزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود. جامعه آماری این تحقیق(350 نفر)، نخبگان مدیریت ورزشی شامل اعضای هیأت علمی رشته تربیت‌بدنی گرایش مدیریت ورزشی دانشگاه‌های وزارت علوم، بود و نمونه‌گیری به صورت تصادفی و تعداد نمونه(180 نفر) بر اساس جدول مورگان تعیین ...  بیشتر

اثر برنامه نود برآمیخته بازاریابی لیگ برتر فوتبال ایران

معصومه کلاته سیفری؛ معصومه محمدی

دوره 9، شماره 1 ، آبان 1400، ، صفحه 31-46

https://doi.org/10.30473/jsm.2020.52734.1410

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر برنامه نود برآمیخته بازاریابی لیگ برتر فوتبال ایران است. این پژوهش از نوع تحقیقات اکتشافی بوده و دارای ماهیت کیفی است. در این پژوهش از روش نظریه داده بنیاد و رویکرد گلیزری، از این رویکرد استفاده شد. جامعه پژوهش مستندات انجام شده در حیطه پژوهش، مربیان، بازیکنان و داوران لیگ برتر فوتبال ایران و نیز اساتید ...  بیشتر

نقش رسانه های جمعی در هویت سازی و ترویج رشته های ورزشی در ایران

سارا کشکر

دوره 8، شماره 3 ، فروردین 1400، ، صفحه 27-40

https://doi.org/10.30473/jsm.2020.56279.1485

چکیده
  رسانه ها در هویت بخشی به رشته های ورزشی و ترویج آنها در جامعه نقش غیرمهمی دارند. هدف تحقیق شناسایی عملکرد رسانه در انعکاس هویت رشته های ورزشی و ترغیب جامعه به شرکت در آن ها بود. روش تحقیق آمیخته اکتشافی شامل روش کیفی با استفاده از مصاحبه اسمی و روش پیمایش پرسشنامه ای بود. جامعه در بخش کیفی 27 نفر از متخصصان و ورزشکاران بودند که به شکل هدفمند ...  بیشتر

درک تجربه زیسته مدیران روابط عمومی ورزشی از بحران‌های رسانه ای(رویکردی پدیدارشناسانه)

رسول نوروزی سید حسینی

دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1399، ، صفحه 13-26

https://doi.org/10.30473/jsm.2020.51017.1383

چکیده
  ورزش به‌عنوان یک پدیده‌ای اجتماعی از ذینفعان مختلفی تأثیر می‌پذیرد و بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد و ممکن است در این فرایند مشکلات و بحران‌هایی را تجربه کند. هدف از این تحقیق درک تجربه زیسته مدیران روابط عمومی ورزشی از بحران‌های رسانه‌ای است که از طریق روش تحقیق کیفی و با استفاده از استراتژی پدیدارشناسی انجام شد. با استفاده از نمونه‌گیری ...  بیشتر

تحلیل محتوای گزارش تلویزیونی رقابتهای کشتی فرنگی جام باشگاههای جهان : خرمشهر 2016

امین خطیبی؛ مریم ایمانیان

دوره 8، شماره 1 ، مهر 1399، ، صفحه 83-92

https://doi.org/10.30473/jsm.2020.46295.1326

چکیده
  در پخش زنده رویدادهای ورزشی، گزارشگر نقش مهمی در جلب نظر مخاطب و شکل‌دهی افکار عمومی جامعه دارد. در این پژوهش کلیه عبارات و مباحث مطرح شده توسط گزارشگر، در رویدادهای جام باشگاه‌های کشتی فرنگی جهان در سال 2016، تحلیل شد که شامل 470 دقیقه گزارش تصویری بود. 360 دقیقه از این زمان بعنوان نمونه بشکل تصادفی انتخاب شد. ابزار پژوهش برگه کدگذاری ...  بیشتر

طراحی مدل ساختاری انگیزه بینندگان برنامه‌های ورزشی از طریق وسایل دیجیتال

معصومه بابایی مبارکه؛ مهدی کهندل؛ عباس خدایاری؛ مهوش نوربخش؛ علی زارعی

دوره 7، شماره 1 ، مهر 1398، ، صفحه 15-26

https://doi.org/10.30473/jsm.2019.45341.1314

چکیده
  هدف این مطالعه بررسی رابطه انگیزه بینندگان برنامه‌های ورزشی از طریق وسایل دیجیتال است. پس از شناسایی متغیرهای انگیزه بینندگان برنامه‌های ورزشی، نه متغیر پنهان انگیزه مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها و برای شناسایی و  استخراج مقیاس‌ها و گویه‌ها  از روش تحلیل عامل اکتشافی با چرخش متعامد  با استفاده از نرم‌افزارهای ...  بیشتر

بررسی نقش رسانه بر نگرش زنان ایرانی نسبت به شرکت زنان مسلمان در مسابقات المپیک و جهانی

حسین عیدی؛ امین رضا بخشی چناری؛ معصومه فدایی ده‌چشمه

دوره 7، شماره 1 ، مهر 1398، ، صفحه 43-50

https://doi.org/10.30473/jsm.2019.42463.1278

چکیده
  زنان از دیرباز با مسائل و مشکلات اجتماعی زیادی مواجه بوده‌اند که ازجمله می‌توان به فقدان فرصت و امکان برای انجام فعالیت ورزشی یا ممنوعیت پرداختن به آن در تاریخی نه‌چندان دور، باورهای نادرست فرهنگی در جامعه، تبعیض رسانه‌ها در خصوص پوشش خبری ورزش زنان، عدم تمایل حامیان مالی از ورزش زنان و غیره اشاره کرد، همچنین با توجه به اهمیت ورزش ...  بیشتر

تحلیل فعالیت‌های مفسدانه در ورزش ایران با استفاده از مدلTASP

بهرام یوسفی؛ علی ناصری

دوره 6، شماره 3 ، اردیبهشت 1398، ، صفحه 23-38

https://doi.org/10.30473/jsm.2019.43210.1293

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر تحلیل فساد ورزشی در بازه زمانی 1386 تا 1396 در ایران است. در این پژوهش از روش اسنادی با رویکرد تحلیل محتوا استفاده شده است. واحد تحلیل، گزارش‌های رسانه‌های رسمی داخلی بود که با کلیدواژه موضوع فساد ورزشی، مورد جستجو قرار گرفتند. بر اساس مدل تسپ واکاوی فعالیت‌های مفسدانه در چهار سطح بررسی شد. سطح نخست انواع فساد را شامل ...  بیشتر

تحلیلی بر پیشایندهای رفتار رهبری زهرآگین کارکنان رسانه‌های ورزشی و تأثیر آن بر رضایت شغلی: با تأکید بر نقش میانجی مدنیت واحد

مهدی سبک رو؛ هوشمند باقری قره بلاغ؛ فاطمه محمدی

دوره 6، شماره 2 ، دی 1397، ، صفحه 55-68

https://doi.org/10.30473/jsm.2019.40872.1268

چکیده
  رهبری زهرآگین به رفتار رهبری اشاره دارد که منجر به پیامدها یا نتایج منفی می­شود و می­تواند منجر به کاهش کارآیی پرسنل سازمان‌ها شود. این مفهوم منجر به بالا رفتن نرخ غیبت، افزایش انتقال پرسنل و عملکرد ضعیف تفکر گروهی می­شود. هدف از پژوهش حاضر تحلیلی بر پیشایند­های رفتار رهبری زهرآگین کارکنان رسانه­ های ورزشی و تأثیر آن بر رضایت ...  بیشتر

ارائه مدلی از تاثیر عوامل تبلیغات اینترنتی بر تمایل به استفاده از خدمات ورزشی

مسعود فریدونی

دوره 5، شماره 4 ، شهریور 1397، ، صفحه 79-88

چکیده
  هدف اصلی­ از پژوهش حاضر بررسی مدل تأثیر عوامل تبلیغات اینترنتی بر تمایل به استفاده از خدمات باشگاه­ های بدن‌سازی شهر تهران بود. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و با توجه به موضوع و اهداف پژوهش، جزء پژوهش­ های توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل تمامی استفاده‌کنندگان از مراکز ورزشی و تندرستی شهر تهران بودند که ...  بیشتر

ارتقای تعهدسازمانی کارکنان رسانه‌های ورزشی از طریق نقش میانجی گری عدالت سازمانی و رضایت شغلی

رسول نظری؛ فریبا رافعی

دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1397، ، صفحه 39-48

چکیده
  هدف از تحقیق حاضر ارتقای تعهدسازمانی در بین کارکنان رسانه‌های ورزشی از طریق عدالت ­سازمانی و رضایت شغلی بود. جامعه و نمونه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان رسانه‌های ورزشی استان اصفهان تشکیل دادند (150= N). ابزار پژوهش شامل پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف (۱۹۹۳)، پرسشنامه رضایت شغلی براون (1993) درنهایت پرسشنامه‌ استاندارد آلن و میر (1991) ...  بیشتر

نقش ترویج رسانه‌ای درحمایت مالی بانک‌ها از ورزش

عارفه قنبری فیروزآبادی؛ سارا کشکر؛ غلامعلی کارگر

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 79-88

چکیده
  هدف از این تحقیق بررسی نقش ترویج رسانه‌ای در گرایش بانک‌های کشور به حمایت مالی از ورزش بود. روش تحقیق کیفی و مسیر اجرای آن از طریق مصاحبه و با استفاده از روش تحلیل تماتیک بود. جامعه‌ی این تحقیق را مسئولین حوزه حمایت مالی بانک‌های دولتی و خصوصی کشور که دارای حمایت مالی ورزشی بوده‌اند (19 بانک) و در پست‌های مختلف در بخش‌های بازاریابی، ...  بیشتر

بررسی ارتباط بین هزینه و رتبه در باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران (مطالعه موردی از رسانه های نوشتاری در لیگ چهاردهم)

عباس شعبانی

دوره 4، شماره 1 ، آذر 1395، ، صفحه 21-27

چکیده
  فوتبال پرطرفدارترین و محبوبترین ورزش در اغلب کشورها محسوب می شود، تا آنجا که بسیاری از کشورهای جهان آن را ورزش ملی خود قرار داده اند. محققان هزینه های زیاد تیم های ورزشی و کسب منابع مالی برای باشگاه ها را حیاتی تلقی می کنند. هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط بین هزینه و رتبه در باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران می باشد. روش این پژوهش ...  بیشتر

بررسی تاثیر رسانه ها بر ورزش همگانی و تفریحی.

عباس شعبانی؛ مرتضی رضایی صوفی

دوره 3، شماره 1 ، آذر 1394، ، صفحه 24-29

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش بررسی و توصیف تاثیر رسانه ها بر ورزش همگانی و تفریحی می باشد. روش پژوهش این تحقیق توصیفی تحلیلی و از نظر هدف کاربردی می باشد. روش جمع آوری داده ها شامل مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه محقق ساخته می باشد. جهت تعیین پایایی پرسشنامه از بخش کوچکی از جامعه آماری استفاده و از طریق آلفای کرونباخ در سطح 05/0 پایایی پرسشنامه ...  بیشتر

نقش رسانه های جمعی در توسعه ورزش قهرمانی بانوان از دیدگاه اداره کل ورزش وجوانان استان خوزستان

هاله حمید پور؛ سید ناهید شتاب بوشهری

دوره 2، شماره 4 ، شهریور 1394، ، صفحه 48-60

چکیده
  در این پژوهش به بررسی نقش رسانه های جمعی در توسعه ورزش قهرمانی بانوان از دیدگاه مدیران اداره کل ورزش و جوانان استان خوزستان پرداخته شده است. روش این تحقیق توصیفی و از نوعی پیمایشی می باشد. و داده های آن توسط پرسشنامه و به صورت میدانی جمع آوری شده است. جامعه تحقیق حاضر به تعداد 95 نفر، شامل رییس هیأت ها، نواب رییس هیأت ها، کارشناسان ورزش ...  بیشتر

رسانه ابزاری جهت ایفای نقش زنان در توسعه مرزهای بین‌المللی ورزش

فاتح فرازیانی؛ مرتضی طاهری؛ الهه عرب عامری

دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1394، ، صفحه 62-71

چکیده
  هدف از این پژوهش برجسته‌سازی نتایج تحقیقات گذشته در مورد اثرگذاری رسانه‌ها در ایفای نقش زنان در عرصه‌های بین‌المللی ورزش بود، روش تحقیق ارزشیابی انتقادی نتایج تحقیقات گذشته بود که با بهره گیره از روش ترکیب به ارائه راهکارهایی در زمینه برطرف سازی موانع و حل مسئله پرداخته است. در این پژوهش به نقش رسانه‌ها در ایفای نقش زنان در توسعه ...  بیشتر

مقایسه دیدگاه اساتید، کارشناسان رسانه و مشارکت کنندگان ورزش همگانی در مورد کارکردهای رسانه های جمعی در توسعه و ترویج ورزش همگانی

حسین عیدی؛ رسول آزادی؛ جواد خسروی

دوره 2، شماره 1 ، آبان 1393، ، صفحه 42-50

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی کارکردهای رسانه­ ها در ترویج ورزش همگانی شهر کرمانشاه است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش کلیه کارشناسان رسانه ­ای، اساتید تربیت بدنی و شرکت کنندگان در ورزش همگانی شهر کرمانشاه بود که از روش نمونه گیری غیرتصادفی استفاده و 174 نفر به پرسشنامه پژوهش پاسخ دادند. از پرسشنامة بازبینی ...  بیشتر

عوامل اجتماعی موثر برگرایش به مطالعه روزنامه‌های ورزشی

فریبرز فتحی؛ میرحسن سید عامری؛ سید محمد کاشف

دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1393، ، صفحه 32-43

چکیده
  تقویت مطبوعات ورزشی به عنوان یک رسانه­ی گروهی در به تصویر کشیدن قهرمانی­ها، ورزش بانوان، صنایع ورزشی، فرهنگ رفتار تماشاگران و طرفداران ورزشی و امثال آن از موضوعات مهم در ورزش است. هدف تحقیق  بررسی عوامل اجتماعی موثر برگرایش به مطالعه روزنامه های ورزشی می باشد. روش تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی بود که به روش میدانی اجرا ...  بیشتر