نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
2 استادیار مدیریت ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی، تهران، ایران
3 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر توسعة کارآفرینی سازمانهای ورزشی با بهرهگیری از ظرفیتهای رسانهای انجام گرفت. این پژوهش از جمله پژوهشهای آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعة آماری در بخش کیفی شامل خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بودند. همچنین جامعة آماری در بخش کمی شامل تمامی کارآفرینان ورزشی استان همدان بودند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر شامل مصاحبة نیمه ساختار یافته و پرسشنامة محقق ساخته بود. روایی صوری این پرسشنامه با استفاده از بررسی نظرات چند تن از خبرگان مورد بررسی قرار گرفت. همچنین روایی سازه این پرسشنامه با استفاده از روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت پایایی این پرسشنامه با استفاده از روش محاسبه آلفای کرونباخ انجام گردید (85/0=α). روش تجزیه و تحلیل دادهها به صورت کدگذاری در بخش کیفی و استفاده از روش معادلات ساختاری در بخش کمی بود. کلیة روند تجزیه و تحلیل داده ها در نرم افزارهای SPSS و PLS انجام گرفت. نتایج بخش کیفی نشان داد که در مجموع 24 زیرگویه در 4 دسته عوامل آموزشی، محتوایی، انسانی و مدیریتی دستهبندی شدند. توجه به این عوامل میتواند به توسعة کارآفرینی سازمان های ورزشی منجر گردد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the factors affecting the development of Entrepreneurship of sport organizations in Hamadan province with using media capacities
نویسندگان [English]
- Masood Solgi 1
- Nazanini Rasekh 2
- Kayvan Shabanimoghadam 3
1 PhD student in Sports Management, Boroujerd Branch, Islamic Azad University, Boroujerd, Iran
2 Asistant Professor of Sport Management, Physical Education Research Institute, Tehran, Iran
3 Assistant Professor of Sports Management, Razi University of Kermanshah, Kermanshah, Iran
چکیده [English]
The aim of this study was to investigate the factors affecting the entrepreneurial development of sports organizations using media capacities. The present study was one of the mixed (qualitative-quantitative) exploratory studies that was conducted in the field. The statistical population in the qualitative section included experts aware of the research topic. Also, the statistical population of the study in a small part included all sports entrepreneurs in Hamadan province. Data collection tools in the present study included a semi-structured interview and a researcher-made questionnaire. The face validity of this questionnaire was examined using the opinions of several experts. Also, the construct validity of this questionnaire was examined using factor analysis. Finally, the reliability of this questionnaire was performed using Cronbach's alpha calculation method (α = 0.85). The data analysis method of the present study was coding in the qualitative section and using the method of structural equations in the quantitative section. The whole process of data analysis was performed in SPSS and PLS software. The results of the qualitative section showed that a total of 24 sub-items were classified into 4 categories of educational, content, human and managerial factors. Paying attention to these factors can lead to the development of entrepreneurship in sports organizations.
کلیدواژهها [English]
- Entrepreneurship
- Media
- Sports Organizations