نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه پیام نور
2 دانشگاه بین الملی امام خمینی
3 دانشگاه تهران
چکیده
هدف از این پژوهش برجستهسازی نتایج تحقیقات گذشته در مورد اثرگذاری رسانهها در ایفای نقش زنان در عرصههای بینالمللی ورزش بود، روش تحقیق ارزشیابی انتقادی نتایج تحقیقات گذشته بود که با بهره گیره از روش ترکیب به ارائه راهکارهایی در زمینه برطرف سازی موانع و حل مسئله پرداخته است. در این پژوهش به نقش رسانهها در ایفای نقش زنان در توسعه مرزهای بینالمللی ورزش چه بهعنوان ورزشکار و چه بهعنوان مربی و مدیر پرداختهشده است. اطلاعاتی درزمینه حضور موفقیتآمیز کشورهای مختلف و همینطور ایران در توسعه ورزش زنان در عرصههای بینالمللی ارائهشده است به اهمیت نقش رسانهها در تسهیل این روند پرداختهشده است که نشان میدهد زنان باید تلاش کنند مهارتهای مناسب و رفتارهای لازم برای رقابت را نشان دهند و راهکارهای مبارزه با نمونههای قالبی که مانع از پیشرفت آنها شده است را یاد بگیرند. نگرشهای ریشهداری که طی چند صدسال شکلگرفته را از بی ببرند. این نمونههای قالبی، زنان را از تصدی و موفقیت در مشاغل مدیریتی و ورزشی بازمیدارد. رسانه ابزاری قدرتمند جهت از بین بردن اینگونه رفتارها و نگرشها در جامعه جهانی است که در تعالی نقش زنان در تمامی عرصهها ازجمله ورزش میتواند مؤثر واقع شود. حضور بانوان بهعنوان نیمی از پیکره جامعه ما در فعالیتهای ورزشی و تربیتبدنی، بهعنوان یک ضرورت انکارناپذیر در تأمین سلامت و بهداشت جسم و روان و پیشگیریکننده انواع انحرافات اجتماعی، کاهش هزینههای درمانی، افزایش تولید و بهرهوری و پیشرفت جامعه است که یکی از مهمترین ابزارها در جهت هموار کردن این مسیر فرهنگسازی توسط رسانههاست.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Media is an instrument that helps women plays their role in development of athletic international borders
چکیده [English]
This study is to review the role of women in developing the international sport as an athlete, coach and manager worldwide. Some information has been provided in some countries and also Iran in international events. Finally some strategies are recommended for motivation the women in acquiring the sport positions suggesting that they must learn proper skills and professional behavior and avoid stereotyping behavior. Deep attitude origination from hundreds ago must be omitted in which women are considered as emotional, not purposeful, fearful and weak persons. These stereotyped models prohibit the women from reaching higher managing positions. After citing the barrier factors for women sport development, a review on government-based decisions, and women, media and sport issue will be discussed. The presence of women in sport and physical education as half of our society, as an undeniable need to provide physical and mental health and the prevention of social deviations, reduce medical costs, increased productivity and development of the society, which is one of the most important tools in to pave the way by media culture.
کلیدواژهها [English]
- stereotyped behavior
- Women
- Sport Development
- Media