اعتباریابی و روایی سنجی ابزار سنجش پرسشنامه تبلیغات دهان‌به‌دهان در ورزش

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان

2 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر، استانداردسازی (سنجش روایی و پایایی) پرسشنامه تبلیغات دهان به دهان در ورزش بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مشتریان باشگاه‌های بدنسازی شهرستان ایلام که دست کم یک سال سابقه فعالیت ورزشی داشته‌اند، تشکیل دادند. ملاک حجم نمونه لازم برای گردآوری داده‌ها با توجه به تعداد سؤالات (21سوال) در تحلیل عاملی به این منظور 194 نفر مشتریان مراجعه کننده به باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام به صورت تصادفی انتخاب و پرسش‌نامه تبلیغات دهان به دهان را تکمیل کردند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسش نامه تبلیغات دهان به دهان جانگ (2007) که مشتمل بر مؤلفه‌های قدرت رابطه، دانش فرستنده، تخصص گیرنده، ریسک ادراک شده گیرنده، گروه مرجع و پیگیری اطلاعات می‌باشد، استفاده شد. با استفاده از روش سه مرحله‌ای پرسش‌نامه ترجمه و سپس برای انجام روایی صوری محتوایی در اختیار 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی قرار گرفت. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و آزمون‌های آماری ضریب آلفای‌کرونباخ و پایایی ترکیبی برای تعیین پایایی و تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه استفاده شد. یافته‌ها نشان داد پایایی مؤلفه‌های پرسش‌نامه از وضعیت قابل قبولی برخوردار بود ( , CR>.7α). در خصوص روایی سازه و بر اساس میزان روابط و T-value، تمامی سؤالات رابطه معناداری با عامل‌ها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای سازه خود باشند. شاخص‌های 31/1=x2 /df ، 04/0= RMSEA و همچنین 99/0= CFI، 99/0= IFI، 95/0= NFI، 90/0= AGFI، 94/0= GFI هم برازش مدل را تأیید کردند. نتایج نشان داد تمامی عامل‌ها توانستند تبیین‌کننده خوبی برای مفهوم تبلیغات دهان به دهان می‌باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Validation and Reliability of Word of Mouth Scale in Sport

نویسندگان [English]

  • Hossein Kordlu 1
  • Ali Reza Elahi 2
1 M.A. Young Researchers and Elite Club, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan
2 Associate Professor of Sport Management,University of kharazmi, Tehran
چکیده [English]

This study aims to determine questionnaire standardize (validity and reliability) of word of mouth advertising in sport. The population of study includes all costumers of bodybuilding in Ilam’s that have one year attendance in this clubs. The sample consisted of 194 individuals according to the criterion of sample size for Factor Analysis (21 questioners). Measurement Instrument was of word of mouth advertising Jung (2007) included 6 subscales (Tie strength, Sender s expertise, Receivers expertise, Receivers risk perception, Reference group and actively sought by congruence). Using a three-step questionnaire and then for content validity of questionnaire was accepted after translating by 10 professors of sport management and specialists. Statistical methods were discretional indexes for describing data, Cronbach`s alpha and Composite Reliability for determining validity, analysis of an accepting factor to determine the validity. Results of the questionnaire showed acceptable reliability components (α, CR>.7). reliability for word of mouth advertising questionnaire. All factors had a significant relationship with concept word of mouth advertising in reliability of Structure, the amount of relationship and T-value. X2/df=1.31, RMSEA=0.040 indexes and CFI=0.99, IFI=0.99, NFI=0.95, AGFI=0.90 and GFI=0.94 also confirmed appropriateness of models.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Standardization of Tools
  • Sport of Services
  • Word of Mouth
  1. Alire, C. A.(2007). Word of Mouth Marketing: Abandoning the Academic Library Ivory Tower, New Library World, 108(11/12), 545-551.
  2. Banville, D & Desrosiers, P &    Genet-Volet, Y. (2000). Translating questionnaires and interventories using a cross-cultural translation technique, Journal teaching in physical educe, Vol.19, PP: 374-87.
  3. Barbara, H. M., & William, F. (2005). Statistical methods for health care research. Philadelphia Lippincott Williams and Wilkins, A Welters Clawer Company. 325-330.
  4. Blaschko, T. M., & Burlingame,  J. (2002). Assessment tools for recreational therapy and related fields (3rd ed.), Ravensdale, WA: Idyll Arbor Inc.
  5. Burns, N., Grove. S. K. (1999). Understanding Nursing Reaserch.2 nd Ed. Philadelphia. W. B. Saunders Company.
  6. Dholakia, U.M. (1997). An Investigation of the Relationship between Perceived Risk and Product Involvement Advances in Consumer Research, 2, 59-67.
  7. Escalas, J. E., & Bettman,J.R. (2005). Self-construal, reference groups and brand meaning, Journal of consumer research, 32(3), 378-390.
  8. Gilly, M.C., Graham, J.L., Wolfinbarger, M.F. and Yale, L.J. (1998). A Dyadic Study of Interpersonal Information Search, Journal of the Academy of Marketing Science, 26(2), 83- 100.
  9. Guilford, J. P. (1959). Psychometric Method. New York: M.C. Grow - Hill.
  10. Human, H.A. (2009). Structural equation modeling using LISREL software, Third edition, samt press, Thehran, [in persain].
  11. Hoseinie, H. Kh., Ahmad, R., Shojaei, V. Kh. (2010), advertising theoretical and practical approach, First Edition, horoufieh press, Thehran, [in persain].
  12. Hu, L & Bentler, P. M. (1999). "Cutoff criteria for fit indices    in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives", Structural Equation Modeling, Vol.6, PP:1-55.
  13. Jang, Dongsuk, (2007). "Effect of word of mouth communication on purchasing decisions in restaurants:  A path analytics study", Doctoral dissertation, university of Nevada, pp 23-117.
  14. Jafarpishe, Kh. (2012). Secrets of the name and address of the keys used in building and brand management, First Edition, press amukhte, Thehran, [in persain].
  15. kamkari, K., kiumarsi, F., shekarzadeh, sh. (2007). Measuring and assessment, first edition, Azad Slamic republic university press, Tehran, [in persain].
  16. Karubi, M., mohamadian, m. (2009). Measuring a tourist on the effectiveness of advertising media in travel agencies, Social Science Quarterly, 45, 63-92, [in persain].
  17. Kline, P. (1994). an Easy Guide to Factor Analysis. London Rutledge.
  18. Litvin S. W, Goldsmith R. E, Pan B. 2008. Electronic word of mouth in hospitality and tourism management, Tourism management, 29(3), 458-468.
  19. Kordlu, H., Khorshidi, R., Elahi, A. R. (2016). Relationship Between Word of Mouth Advertising with Customer Intonation to Revisit in Sport Clubs: The Study of Ilam`s Bodybuilding Clubs, Communication Management in Sports Media, 3(12), 25-34, [in persain].
  20. Michele, E. Capella. (2002). Measuring sport fans involvement: the fan behavior questionnaire, sothern Business Review, Spring, 30-36.
  21. Nunnally, J. C, & Bernstein, I. H.   (1994). Psychometric Theory (3rd ed.). NY: McGraw‐Hill, Inc.
  22. Sanayei, A., Shafiee, M. M., Amini, M. V. (2016). Analyzing and Evaluating the Effectiveness of     Bank Advertising According to       the Advertising Characteristics and Audience Involvement Using the AISDALSLOVE Model (Case study: Isfahan Tejarat Bank), Exploration of Business Administration, 8 (15), 185-209, [in persain].
  23. Sang, Woo, Bae. (2003). Attitudes, Interests and sport spectator  profiling: variables affecting game attendance in NHL Franchise, unpublished dissertation, the University of British Columbia.
  24. Seyedameri, M. H.,  moharamzadeh, M., bashiri, B., hadi, H. (2010), Study element sponsorship of sports marketing mix elements, Olympic quarterly, 4(52), 111-129, [in persain].
  25. Silverman, G. (2011). The secrets of word of mouth marketing: How to trigger exponential sales through runaway word of mouth. New York: AMACOM, 56.
  26. Souki GQ & Filho CG. (2008). Perceived Quality, Satisfaction and Customer Loyalty: an empirical study in the mobile phones sector in Brazil. International Journal of Internet and Enterprise Management; 5(4): 291- 312.
  27. Sweeney, J.C., Soutar, G.N.             and Mazzarol, T. (2007). Factors Influencing Word of Mouth Effectiveness: Receiver Perspectives, European Journal of Marketing, 42(3/4), 344-364.
  28. Tabachnick, B. G & Fidell, L. S. (1996). Using Multivariate Statistics, Harper Collins College Publishers: New York.
  29. Tax, S.S. and Christian, T. (2008). Measuring Word of Mouth: the Questions of who and when?. Journal of Communications, 6,185-199.
  30. Walker, C. (1995). Word of Mouth, American Demographic, 17(3), 38- 44.
  31. Wangenheim, F.V. and Bayon, T, (2004). The Effect of Word of Mouth on Service Switching, European Journal of Marketing, 38(9/10), 1173-1185.
  32. Wood, G. L. B., Haber, J. (1997). Nursing Research: Method, Critical Appraisal and Utilization. 4 th Ed, Mosby Company.
  33. Zammuto, R. F., Jack, Y., Krakower. (1991). Quantitative and Qualitative Studies in Organizational culture. In Woodman and Pass more, W. A. (Eds). Research in Organizational Change and Development. 5. 83-114.
  34. Zeidabadi, R., Rezaee, F.,  Motesharee, E. (2012).  Psychometric properties and normalization of Persian version of Ottawa mental skills assessment tools (OMSAT-3), sport psychology studies, 3(7), 63-82, [in persain].
  35. Zammuto, R. F., Jack, Y., Krakower. (1991). Quantitative and Qualitative Studies in Organizational culture. In Woodman and Pass more, W. A. (Eds). Research in Organizational Change and Development. 5. 83-114.
  36. Zeidabadi, R., Rezaee, F.,  Motesharee, E. (2012).  Psychometric properties and normalization of Persian version of Ottawa mental skills assessment tools (OMSAT-3), sport psychology studies, 3(7), 63-82, [in persain].