مقاله پژوهشی
رسول نظری؛ ایرج دادخواه؛ مظفر یکتایار
دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1392، صفحه 9-13
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی با سبکهای رهبری انجام شد. روش تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی بود و بهصورت میدانی اجرا شد. 165 نفر از مدیران رسانههای ورزشی استان اصفهان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی موردبررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد چندعاملی رهبری MLQ-X5 و پرسشنامه ...
بیشتر
این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی با سبکهای رهبری انجام شد. روش تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی بود و بهصورت میدانی اجرا شد. 165 نفر از مدیران رسانههای ورزشی استان اصفهان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی موردبررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد چندعاملی رهبری MLQ-X5 و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون جیای مورد استفاده قرار گرفت. از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس اندازههای تکراری برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که 58/5% از گروه نمونه داری سبک رهبری تحولگرا، 40% سبک رهبری عملگرا و تنها 1/5% دارای سبک رهبری عدم مداخله بودند. آزمون تحلیل واریانس اندازههای تکراری نشان داد که بین میانگین سه سبک رهبری تفاوت معنادار وجود دارد و کارشناسان از سبکهای رهبری تحولگرا و عملگرا بهطور معناداری بیشتر از سبک رهبری عدم مداخله استفاده میکنند. همچنین بین سبک رهبری تحولگرا و مبادلهای با مهارتهای ارتباطی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.
مقاله پژوهشی
سردار محمدی
دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1392، صفحه 14-22
چکیده
رایانه و نفوذ گسترده آن در عصر حاضر باعث شده که هر کسی به نحوی با این فنآوری درگیر شده و با آن سروکار داشته باشد. این تقاضای روبه گسترش برای بسیاری از افراد با اضطراب و استرس همراه است. لذا بهمنظور بررسی میزان اضطراب رایانه در سازمانهای ورزشی ایران تحقیقی از نوع همبستگی اجرا و تعداد574 نفر از مدیران و کارشناسان با استفاده از نمونه ...
بیشتر
رایانه و نفوذ گسترده آن در عصر حاضر باعث شده که هر کسی به نحوی با این فنآوری درگیر شده و با آن سروکار داشته باشد. این تقاضای روبه گسترش برای بسیاری از افراد با اضطراب و استرس همراه است. لذا بهمنظور بررسی میزان اضطراب رایانه در سازمانهای ورزشی ایران تحقیقی از نوع همبستگی اجرا و تعداد574 نفر از مدیران و کارشناسان با استفاده از نمونه گیری تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه استاندارد اضطراب رایانه هاینس، گلاس و نایت(1987)بود که روایی صوری و محتوایی آن را گروهی از متخصصین صاحبنظر دانشگاهی مورد تأیید قرار دادند. برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی تأییدی، t مستقل، ضرایب همبستگی دو رشته- نقطهای (rPbis) و رشتهای کلی (rser)، تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. یافته ها نشان دادند بین سن(821/0≤P) و جنس(599/0≤P) با اضطراب رایانه رابطه معنی داری وجود ندارد اما این رابطه در سطح تحصیلات(025/0≥P)، پست سازمانی(035/0≥P)، سابقه کار(037/0≥P) و میزان تجربه(004/0≥P) با رایانه معنیداری بود. بین اضطراب رایانه در سازمان تربیتبدنی، فدراسیونهای ورزشی و اداره کل تربیتبدنی مدارس تفاوت معنی داری بدست آمد(037/0≥P، 339/3= F2,347). درنهایت میتوان گفت اضطراب ناشی از رایانه، فرآیندی پویا و چند سویه است، ابعاد گوناگون و پیچیدگی قابلتوجهی دارد که نباید بهطور ساده به آن نگاه و موردمطالعه قرار داد.
مقاله پژوهشی
حمید قاسمی؛ ابوالفضل فراهانی؛ زهرا شاکرمی؛ سید سعید حسینی
دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1392، صفحه 23-30
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی و مقایسه برنامههای ورزشی سیمای استانها از نظر شکلی و محتوایی با تأکید بر پاسخ به این پرسش است که وضعیت محتوای برنامههای ورزشی سیمای استانها تا چه اندازه منعکسکننده ورزشهای بانوان میباشند؟ و آیا تفاوتی بین شبکههای مورد بررسی در زمینه پوشش ورزش بانوان و جنسیت وجود دارد؟ و در نهایت تصویری ...
بیشتر
هدف از این تحقیق بررسی و مقایسه برنامههای ورزشی سیمای استانها از نظر شکلی و محتوایی با تأکید بر پاسخ به این پرسش است که وضعیت محتوای برنامههای ورزشی سیمای استانها تا چه اندازه منعکسکننده ورزشهای بانوان میباشند؟ و آیا تفاوتی بین شبکههای مورد بررسی در زمینه پوشش ورزش بانوان و جنسیت وجود دارد؟ و در نهایت تصویری جامع از شیوه پرداختن به ورزش بانوان در شبکههای استانی بدست آید. روش پژوهش از نظر استراتژی توصیفی، مسیر اجرا تحلیل محتوا و هدف کاربردی میباشد. جامعه مورد بررسی برنامههای ورزشی تلویزیونی سیمای استانهای لرستان، تهران، کرمانشاه و مرکزی در سال 1391 بود. چهار شبکه استانی در طول یک فصل،سپس یک ماه و در نهایت یک هفته بصورت تصادفی از تاریخ 16/10/91 تا 22/10/91 انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. جمعآوری اطلاعات بر اساس برگه کدگذاری محقق ساخته و با توجه به دستورالعمل کدگذاری صورت پذیرفت. بر اساس یافتههای حاصل از تحقیق، 9/57% کل برنامهها بدون جانب داری جنسیتی تنها در قالب بخش خبر ورزشی نمایش برنامه داشتهاند، استان لرستان با 8/16% برنامه ورزشی در مورد آقایان و استان کرمانشاه با 2/23% برنامه ورزشی بدون جانبداری جنسیتی در رتبه اول قرار دارند، و هیچکدام از شبکههای استانی در برنامههای خود پوششی از ورزش بانوان به نمایش نگذاشتند. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که شبکههای تلویزیونی استانی از یک نظام جامع و هماهنگ با افق رسانه ملی در پوشش برنامههای ورزشی بانوان استفاده نمیکنند و لازم است عدالت طلبی در پوشش جنسیت در برنامههای ورزشی سرلوحه شبکههای استانی قرار بگیرد.
مقاله پژوهشی
بهرام یوسفی؛ علی اشرف خزائی؛ اکرم قبادی یگانه
دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1392، صفحه 31-39
چکیده
بازیهای ویدیویی ورزشی بهعنوان بازاری بزرگ از بعد مجازی مصرف ورزش شناخته شدهاند. هدف از پژوهش حاضر اولویتبندی فاکتورهای انگیزشی در مصرف مجازی ورزش فوتبال در بین نوجوانان پسر ایرانی بود. جامعه آماری 30هزار پسر (13 تا 18 سال) بود که در مسابقات جام دیجیتال 2013 شرکت کرده بودند و نمونه آماری شامل 384 نوجوان بود که بهطور داوطلبانه با ...
بیشتر
بازیهای ویدیویی ورزشی بهعنوان بازاری بزرگ از بعد مجازی مصرف ورزش شناخته شدهاند. هدف از پژوهش حاضر اولویتبندی فاکتورهای انگیزشی در مصرف مجازی ورزش فوتبال در بین نوجوانان پسر ایرانی بود. جامعه آماری 30هزار پسر (13 تا 18 سال) بود که در مسابقات جام دیجیتال 2013 شرکت کرده بودند و نمونه آماری شامل 384 نوجوان بود که بهطور داوطلبانه با محقق همکاری کردند. طرح تحقیق مقطعی بود. بهمنظور جمعآوری دادهها، پرسشنامه انگیزه مصرف مجازی ورزش تهیه و مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحلیل عامل اکتشافی 9 عامل را برای انگیزه در مصرف مجازی ورزش آشکار ساخت. این عوامل شامل هواداری، همانندسازی تیمی،سرگرمی، گذران وقت، یادگیری، بالیدگی، اجتماعی شدن، انگیزه رهایی و مالکیت بودند. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد که رتبه عوامل در بین نوجوانان تفاوت معناداری دارد و به ترتیب سه عامل هواداری، همانندسازی تیمی و سرگرمی انگیزههای مهمتری برای مصرف مجازی ورزش بودند. این نتایج بیانگر آن است که بازار مصرف مجازی ورزش مرتبط با متغیرهایی مشابهی است که بر بازار مصرف حقیقی آن (تماشای رویدادها) مؤثر است. بهعبارتدیگر انگیزه هواداری و همانندسازی تیمی دارای بالاترین اهمیت در بین سایر انگیزهها میباشند؛ بنابراین فعالیتهای بازاریابی در زمینه مصرف مجازی ورزش باید بر این عوامل تمرکز داشته باشد.
مقاله پژوهشی
محمد علی قره؛ نگار قلی پور؛ زینب آنت
دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1392، صفحه 40-47
چکیده
با توجه به اثر ورزش بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی و اهمیت توسعه آن در مقیاسهای ملی و نقش میانجی رسانهها، در این زمینه پژوهش حاضر درصدد برآمده تا نقش رسانههای جمعی را در گرایش دانشجویان دانشگاه الزهرا به ورزش همگانی مورد بررسی قرار دهد. جامعه آماری تحقیق را جمعیت ۷۰۰۰ نفره از دانشجویان دانشگاه الزهرا تشکیل میدهند. با ...
بیشتر
با توجه به اثر ورزش بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی و اهمیت توسعه آن در مقیاسهای ملی و نقش میانجی رسانهها، در این زمینه پژوهش حاضر درصدد برآمده تا نقش رسانههای جمعی را در گرایش دانشجویان دانشگاه الزهرا به ورزش همگانی مورد بررسی قرار دهد. جامعه آماری تحقیق را جمعیت ۷۰۰۰ نفره از دانشجویان دانشگاه الزهرا تشکیل میدهند. با استفاده از جدول کرجسی مورگان و نمونهگیری تصادفی-طبقهای ۳۶۴ نفر بهعنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی – پیمایشی مقطعی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه صادقیان (۱۳۹۰) با پایایی ۸۴۱/۰ بوده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از آزمون تی تک دامنه و با کمک نرمافزار spss و در سطح معناداری ۰/۰۵=α استفاده گردید. نتایج نشان داد، نقش رسانه بر آگاهسازی دربارهی فواید ورزش همگانی مطلوب بود ولی اطلاعرسانی رسانه در مورد مکانهای مناسب و همایشهای ورزش همگانی نامطلوب بود. همچنین میزان نقش رسانه، در ایجاد نگرش مثبت و تغییر مثبت رفتار نسبت به ورزش همگانی نامطلوب ارزیابی شد.
مقاله پژوهشی
محمد خالدیان؛ فردین مصطفایی؛ مهران صمدی؛ فرخ کیا
دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1392، صفحه 48-55
چکیده
عصر حاضر را «عصر ارتباطات» نامیدهاند یعنی در این عصر به دلیل وجود کاربرد وسایل ارتباطجمعی که وسعت، نفوذ و تأثیرات آنها بسیار زیاد است، ارتباطات جمعی شکل نوینی یافته و تحولات جامعه بشری را تحتالشعاع قرار داده است. رسانهها بهعنوان بخشی از ساختار نوین جامعه و یکی از دستگاههای فراگیر و گسترده در دسترس همگانی، در ...
بیشتر
عصر حاضر را «عصر ارتباطات» نامیدهاند یعنی در این عصر به دلیل وجود کاربرد وسایل ارتباطجمعی که وسعت، نفوذ و تأثیرات آنها بسیار زیاد است، ارتباطات جمعی شکل نوینی یافته و تحولات جامعه بشری را تحتالشعاع قرار داده است. رسانهها بهعنوان بخشی از ساختار نوین جامعه و یکی از دستگاههای فراگیر و گسترده در دسترس همگانی، در تمامی کشورها نقش حساس و مهمی را در زمینههای مختلف سیاسی، فرهنگی – اجتماعی، اقتصادی و ... ایفا میکنند.
این تحقیق که از نوع پژوهشهای توصیفی- تحلیلی بوده، به بررسی نقش رسانههای جمعی در گسترش و توسعه ورزش در جامعه میپردازد. تحلیل نظریات و مبانی پژوهش نشان میدهد رسانههای جمعی بهمثابه بزرگراههای اطلاعاتی و پل ارتباطی تأثیرگذار بر افکار عمومی نقش مهمی در فرایند اطلاعرسانی، گفتمان سازی، آموزش، مشارکت اجتماعی و فرهنگسازی ورزشی در جامعه و اعتلای ورزش کشور و توسعه و فراگیر نمودن آن بر عهده دارند.
مقاله پژوهشی
حمید قاسمی؛ بهمن عسگری
دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1392، صفحه 56-62
چکیده
هدف از این تحقیق، بررسی عدالت در پوشش رسانهای مدالآوری رشته کشتی و والیبال در مقایسه با رشته فوتبال در نیمصفحه اول روزنامههای ورزشی است. با استفاده از نمونهگیری غیر تصادفی در دسترس، 8 روزنامه ورزشی در روزهای پس از کسب مدال در مسابقات قهرمانی جهان 2013 در رشته کشتی و قهرمانی آسیا 2013 در رشته والیبال بهعنوان نمونه آماری در ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، بررسی عدالت در پوشش رسانهای مدالآوری رشته کشتی و والیبال در مقایسه با رشته فوتبال در نیمصفحه اول روزنامههای ورزشی است. با استفاده از نمونهگیری غیر تصادفی در دسترس، 8 روزنامه ورزشی در روزهای پس از کسب مدال در مسابقات قهرمانی جهان 2013 در رشته کشتی و قهرمانی آسیا 2013 در رشته والیبال بهعنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند (درمجموع 48 روزنامه ورزشی). ابزار مورد استفاده در این تحقیق برگه کدگذاری بود که واحد آن تعداد تیترهای خبری و تعداد تصاویر است. روایی این ابزار بهوسیله 4 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی در زمینه تحلیل محتوا مورد تأیید قرار گرفت. دادهها از طریق آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کلوموگروف اسمیرنوف و یو من وایتنی) و نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری بین تعداد تیترهای خبری و تصاویر مربوط به کسب مدال توسط تیمهای ملی کشتی و والیبال در مقایسه به تیترهای خبری و تصاویر مربوط به رشته فوتبال در نیمصفحه اول روزنامههای منتخب وجود دارد. درنهایت پیشنهاد میشود که مسئولان روزنامههای ورزشی حداقل در زمانی که رشتههایی ازجمله کشتی و والیبال موفق به کسب موفقیت در میادین ورزشی جهانی و بینالمللی میشوند، نیمصفحه اول روزنامه را به این رشتهها اختصاص دهند و این افتخارآفرینی را در سایه خبرها و تصاویر مربوط به حواشی فوتبال کمارزش ننمایند.
مقاله پژوهشی
حامد نظرویسی
دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1392، صفحه 63-69
چکیده
مقاله حاضر به رویکرد برنامههای ورزشی شبکههای تلویزیونی استانی منتخب نسبت به پوشش ورزش زنان پرداخته است و سعی شده است تا تصویر جامعی از شیوه پرداختن به ورزش بانوان و مقایسه آن با ورزش مردان در سیمای استانها مورد بررسی قرار گیرد. روش تحقیق در این پژوهش ازنظر استراتژی توصیفی، ازنظر مسیر اجرا، تحلیل محتوا و ازنظر هدف کاربردی میباشد. ...
بیشتر
مقاله حاضر به رویکرد برنامههای ورزشی شبکههای تلویزیونی استانی منتخب نسبت به پوشش ورزش زنان پرداخته است و سعی شده است تا تصویر جامعی از شیوه پرداختن به ورزش بانوان و مقایسه آن با ورزش مردان در سیمای استانها مورد بررسی قرار گیرد. روش تحقیق در این پژوهش ازنظر استراتژی توصیفی، ازنظر مسیر اجرا، تحلیل محتوا و ازنظر هدف کاربردی میباشد. برنامههای ورزشی شبکههای تلویزیونی استانی منتخب تهران، خوزستان، کردستان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی بهصورت تصادفی انتخاب و درمجموع برنامههای هر شبکه به مدت سه هفته مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد، سهم بانوان از تعداد 327 برنامه ورزشی پخششده در مقابل مردان صفر است. بهعبارتدیگر در مدت چهار ماه تحقیق هیچ پوشش اختصاصی ورزش بانوان در برنامههای ورزشی شبکههای تلویزیونی استانی منتخب صورت نگرفته است. پوشش برنامههای ورزشی مردان 6/70 درصد و ترکیبی (بدون جانبداری جنسیت) 4/29 درصد را به خود اختصاص داده است. رسانههای جمعی نقش تأثیرگذاری در توسعه ورزش بانوان دارند؛ اما با توجه به نتایج بهدستآمده این نقش به دلایلی، بهدرستی ایفا نمیشود. استفاده بهینه از کارکردهای رسانههای جمعی بهویژه تلویزیون استانی بهعنوان یک رسانه محلی و قابلاعتماد، برای اعتلای ورزش بانوان در سطح جامعه ضروری به نظر میرسد.