مقاله پژوهشی
رحیم رمضانی نژاد؛ بهرام بهرامی پور؛ بهمن عسگری
دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1393، صفحه 9-13
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی اهمیت تن (جسم) و روان (خرد و اخلاق) در شاهنامه فردوسی در دورههای اسطورهای، پهلوانی و تاریخی است. دادهها از طریق 9 جلد اشعار شاهنامه فردوسی که از انتشارات دانش و چاپ مسکو بود، به دست آمده است. ابزار اصلی تحقیق یک برگه کدگذاری بود که مشتمل بر دو سوال است. سوال اول مربوط به تعیین دوره و سوال دوم تعیین صفت مورد ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی اهمیت تن (جسم) و روان (خرد و اخلاق) در شاهنامه فردوسی در دورههای اسطورهای، پهلوانی و تاریخی است. دادهها از طریق 9 جلد اشعار شاهنامه فردوسی که از انتشارات دانش و چاپ مسکو بود، به دست آمده است. ابزار اصلی تحقیق یک برگه کدگذاری بود که مشتمل بر دو سوال است. سوال اول مربوط به تعیین دوره و سوال دوم تعیین صفت مورد بررسی بود که از دو کد "صفات مربوط به تن" و "صفات مربوط به روان" تشکیل شده است. در این تحقیق پس از مرورنه جلد شاهنامه، برای هر کدام از این دو ویژگی تعدادی کلید واژه شناسایی شد (22 صفت مربوط به تن یا جسم و 11 صفت مربوط به روان یا خرد و اخلاق. در مجموع 9992 بیت در سه دوره اسطورهای، پهلوانی و تاریخی یافت شد که این 33 صفت در آنها یافت میشود. پس از طبقه بندی صفات، دادهها از طریق آمار توصیفی (جداول و نمودارها ) و استنباطی (یومن وایتنی و کروسکال والیس) با کمک نرم افزار SPSS و در سطح 05/0P≤ تجزیه و تحلیل شد. یافتهها حاکی از آن است که بین تعداد فراوانی صفات مربوط به تن و روان در سه دوره شاهنامه فردوسی و در مجموع دورهها تفاوت معناداری وجود دارد و صفات مربوط به تن استفاده بیشتری داشته اند. همچنین نتایج نشان میدهد که بین تعداد فراوانی صفات مربوط به تن در سه دوره شاهنامه تفاوت وجود دارد و در دوره پهلوانی این صفت فراوانی بیشتری نسبت به دوره اسطورهای و تاریخی داشته است. علاوه بر این، این فراوانی بالاتر در مورد صفات مربوط به روان نیز صادق است. در نهایت، نتایج این پژوهش نشان میدهد که در ایران باستان به تن و روان به عنوان وسیلهای حفظ سلامت، رشد و اعتدال و هماهنگی توجه بیشتری شده است و این توجه بیشتر در دوره پهلوانی بسیار مشهودتر است.
مقاله پژوهشی
مهشید محمدی؛ حمید قاسمی
دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1393، صفحه 14-19
چکیده
هدف پژوهش، بررسی رابطه بین مهارتهای گوش دادن با ویژگیهای شخصیتی برنامه سازان و مجریان ورزشی سازمان صدا و سیما بود. روش پژوهش توصیفی ـ همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری کلیه برنامه سازان و مجریان ورزشی صدا و سیما به تعداد 100 نفر به روش کل شمار مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها، دو پرسشنامه معتبر بود که روایی ...
بیشتر
هدف پژوهش، بررسی رابطه بین مهارتهای گوش دادن با ویژگیهای شخصیتی برنامه سازان و مجریان ورزشی سازمان صدا و سیما بود. روش پژوهش توصیفی ـ همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری کلیه برنامه سازان و مجریان ورزشی صدا و سیما به تعداد 100 نفر به روش کل شمار مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها، دو پرسشنامه معتبر بود که روایی صوری آنها به طور مجدد توسط جمعی از خبرگان و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب در پرسشنامههای مهارتهای گوش دادن(80/0)، و ویژگی شخصیتی(80/0) تایید شدند. نتایج نشان داد که بین تیپهای شخصیتی و مهارت گوش دادن افراد سازمان ورزِشی رابطه معنیداری وجود دارد. در مجموع بین مهارت گوش دادن و ویژگیهای شخصیتی در برنامه سازان و مجریان ورزشی سازمان تفاوت معنیداری وجود نداشت.
مقاله پژوهشی
مینا امامی؛ مینا ملائی
دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1393، صفحه 20-28
چکیده
رسانههای گروهی در شکلدهی باورها و نگرش جامعه و ساخت بستری مناسب در عرصه ورزش نقش انکار ناپذیری دارند. از میان برنامههای ورزشی صدا و سیما، بخش اخبار ورزشی به علت پخش بیواسطه و مستقیم رویدادها و خبرهای مربوط به حوزههای مختلف ورزش، ضریب تأثیرگذاری بیشتری بر مخاطبان این رسانه و به ویژه علاقهمندان ورزش و جوانان دارد. ...
بیشتر
رسانههای گروهی در شکلدهی باورها و نگرش جامعه و ساخت بستری مناسب در عرصه ورزش نقش انکار ناپذیری دارند. از میان برنامههای ورزشی صدا و سیما، بخش اخبار ورزشی به علت پخش بیواسطه و مستقیم رویدادها و خبرهای مربوط به حوزههای مختلف ورزش، ضریب تأثیرگذاری بیشتری بر مخاطبان این رسانه و به ویژه علاقهمندان ورزش و جوانان دارد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای اخبار ورزشی شبکه سوم سیما (شبکه جوان) است. این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بود که در آن کلیه خبرهای خروجی اخبار ورزشی در ساعت 13:15 شبکه سوم سیما در شش ماهه پایانی سال 1391 مورد نظر بوده است و با استفاده از جدول مورگان 117 اخبار ورزشی از 168 مورد با روش نمونهگیری تصادفی برای این بررسی آماری تهیه شد. ابزار اندازهگیری با استفاده از اطلاعات جدول کدگذاری و تبدیل صفات کیفی به کمّی بود. همچنین، ابعاد محتوایی مورد استفاده در این پژوهش شامل مؤلفههای ورزش، جنسیت، محل رویداد، رشته ورزشی، محتوای فوتبال و غیرفوتبال، ورزش معلولین، نوع ورزش، ردههای سنی و موضوع مطلب بودند. تجزیه و تحلیل آماری یافتهها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 انجام گرفت. برخی از یافتههای این مطالعه حاکی از توجّه بیشتر اخبار ورزشی شبکه سوم سیما به مسائل فنی ورزشهای تیمی آقایان در سطح قهرمانی کشور بود. با توجه به نقش چهارگانه رسانههای ورزشی، انتظار میرود با مدیریت چینش متناسب، کامل و جدیتر اخبار و برنامههای ورزشی، زمینه گسترش و پیشرفت ورزش در حیطههای ضعیفتر بیشتر گردد.
مقاله پژوهشی
دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1393، صفحه 29-34
چکیده
تغییر الگوی حرکتی روزانه و در نتیجه کاهش فعالیتهای حرکتی به ویژه در بانوان اندام و عضلات آنها را تحت تاثیر جدی کم تحرکی و ضعف جسمانی قرار داده است. برای پیشگیری از چنین عارضهای یا مقابله با آن، ایجاد جاذبهها و امکانات لازم برای همگانی کردن ورزش در بین بانوان از ابزارهای کارآمد است. در این راستا یکی از روشهای آموزش فعالیتهای ...
بیشتر
تغییر الگوی حرکتی روزانه و در نتیجه کاهش فعالیتهای حرکتی به ویژه در بانوان اندام و عضلات آنها را تحت تاثیر جدی کم تحرکی و ضعف جسمانی قرار داده است. برای پیشگیری از چنین عارضهای یا مقابله با آن، ایجاد جاذبهها و امکانات لازم برای همگانی کردن ورزش در بین بانوان از ابزارهای کارآمد است. در این راستا یکی از روشهای آموزش فعالیتهای ورزشی و بالا بردن انگیزه مشارکت در فعالیتهای ورزشی، کمک گرفتن از رسانههای تصویری است. هدف این مطالعه بررسی تأثیر فیلمهای آموزشی در ارتقاء سطح گرایش زنان 30-20 ساله شهر تهران به فعالیتهای جسمانی میباشد. در این پژوهش مداخلهای ابتدا یک فیلم آموزشی در زمینه آموزش اجرای فعالیتهای ورزشی و متناسب با زنان 20 تا 30 سال انتخاب و پرسشنامهای برای آنان با توجه به محتوای فیلم آموزشی تهیه شد. سپس در طی سه مرحله قبل از نمایش فیلم، بلافاصله بعد از نمایش و یک ماه بعد از نمایش، پرسشنامهها توسط زنان تکمیل گردید. اطلاعات با استفاده از آنالیز واریانس و تی زوج تجزیه و تحلیل شد. 0.05P< معنیدار در نظر گرفته شد. نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان میدهد که در زمانهای بلافاصله و یک ماه بعد از نمایش فیلم، میانگین نمره آگاهی زنان در زمینه فعالیت بدنی به طور قابل توجه و معنیداری افزایش یافته و یک ماه بعد از نمایش فیلم نیز میانگین نمره عملکرد ورزشی آنها نظیر میزان ورزش کردن و روش صحیح اجرای تمرینات بدنی توسط آنها به نحو معنیداری بهبود یافته است. نتایج نشان میدهد که آموزش توسط فیلم به عنوان یک رسانه تصویری نه تنها باعث افزایش آگاهی لحظهای، بلکه در دراز مدت نیز موجب افزایش آگاهی و بهبود عملکرد ورزشی زنان شده است. لذا آموزش از طریق فیلمهای ورزشی جهت ارتقاء سطح آمادگی بدنی و مشارکت هر چه بیشتر زنان در فعالیتهای ورزشی به عنوان یک روش کارا و موثر پیشنهاد میگردد.
مقاله پژوهشی
سعید مخلصی؛ سید نصراله سجادی؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی
دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1393، صفحه 31-42
چکیده
هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیرات مثبت و منفی مطبوعات و وب سایتهای خبری در حوزه فوتبال ملی جمهوری اسلامی ایران بوده است. تحقیق حاضر از نوع توصیفی ـ پیمایشی بوده و دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری گردیدند که روایی آن توسط 13 نفر از اساتید حوزه مدیریت ورزشی تایید گردید و پایایی آن با استفاده از آزمون ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیرات مثبت و منفی مطبوعات و وب سایتهای خبری در حوزه فوتبال ملی جمهوری اسلامی ایران بوده است. تحقیق حاضر از نوع توصیفی ـ پیمایشی بوده و دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری گردیدند که روایی آن توسط 13 نفر از اساتید حوزه مدیریت ورزشی تایید گردید و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ محاسبه و ضریب 84/0 برای آن بدست آمد. پس از انجام مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با متخصصین حوزه فوتبال و رسانه، 20 تاثیر مثبت و 12 تاثیر منفی مطبوعات و وب سایتهای خبری در حوزه فوتبال ملی شناسایی شدند و پس از جمع آوری دادهها از نمونه آماری تحقیق که تعداد آن 131 نفر بود، تاثیرات مثبت و منفی مطبوعات و وب سایتهای خبری توسط آزمون فریدمن رتبه بندی شدند. نتایج آزمون فریدمن نشان داد بیشترین تاثیر مثبت مطبوعات در حوزه فوتبال ملی تاثیر رسانه در تبلیغ و ترویج فوتبال، و بیشترین تاثیر مثبت وب سایتهای خبری، تاثیر رسانه در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مناسب در حوزه فوتبال ملی میباشد. همچنین تاثیر رسانه در پرداختن بیش از حد به حاشیه ها، به عنوان بیشترین تاثیر منفی هر دو رسانه در حوزه فوتبال ملی شناسایی شد.
مقاله پژوهشی
مرتضی رضائی صوفی؛ عباس شعبانی
دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1393، صفحه 43-49
چکیده
امروزه رسانهها به عنوان مرکز عصبی جامعه محسوب میشوند و مهمترین و موثرترین ابزار انتقال اطلاعات و آگاهیها در تحقق فرآیند ارتباطات میباشند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر رسانههای جمعی بر تامین منابع مالی در ورزش بود. روش پژوهش این تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی میباشد که از نظر ماهیت و اهداف از نوع کاربردی میباشد. ...
بیشتر
امروزه رسانهها به عنوان مرکز عصبی جامعه محسوب میشوند و مهمترین و موثرترین ابزار انتقال اطلاعات و آگاهیها در تحقق فرآیند ارتباطات میباشند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر رسانههای جمعی بر تامین منابع مالی در ورزش بود. روش پژوهش این تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی میباشد که از نظر ماهیت و اهداف از نوع کاربردی میباشد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت تعیین روائی محتوای این پرسشنامه از چندین تن از اساتید رشته تربیت بدنی نظر خواهی شد که پس از اعمال نظرات آنها، پرسشنامه مورد تایید آنها قرار گرفت و به منظور اندازهگیری قابلیت پایایی، از روش آلفای کرونباخ در بخش کوچکی از جامعه آماری (18 نفر) 90/0 محاسبه گردید. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل حامیان ورزشی بخش خصوصی، حامیان مالی در بخش دولتی، هیئتهای ورزشی استان مرکزی، کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استان مرکزی و اعضای هیئت علمی دانشگاههای استان مرکزی بودند در این پژوهش نمونه برابر جامعه قرار گرفت که از مجموع 80 نفر نمونه پژوهش 71 پرسشنامه به صورت صحیح و کامل دریافت و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. که در بخش آمار استنباطی از آزمونهای فریدمن برای رتبه بندی کردن موارد استفاده شد. در نهایت نتایج این پژوهش نشان داد که در کشور ما نقش رسانههای جمعی در تامین منابع مالی، شیوه بازاریابی و رشد صنعت ورزش در رتبههای میانی قرار دارد، که لزوم تجدید نظر در شیوههای بازاریابی و تامین منابع مالی توسط رسانههای گروهی و اصلاحات قانون حق پخش تلویزیونی ضروری به نظر میرسد.
مقاله پژوهشی
علی ضیائی؛ علیرضا الهی؛ ایمان بخشوده نیا
دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1393، صفحه 51-62
چکیده
در این مقاله، تعداد 167 مقاله انتشار یافته در 16 شماره اولیه نشریه علوم حرکتی و ورزش از سال 1381 تا 1389 مورد تحلیل محتوا قرار گرفته است. ابزار تحقیق شامل یک چک لیست کدگذاری بود که روایی محتوایی و صوری آن توسط 6 نفر از اساتید متخصص در زمینه تحلیل محتوا تایید شد. با توجه به کم بودن دادهها و عدم دخالت نظرات شخصی از ضریب توافق بین کدگذاران ...
بیشتر
در این مقاله، تعداد 167 مقاله انتشار یافته در 16 شماره اولیه نشریه علوم حرکتی و ورزش از سال 1381 تا 1389 مورد تحلیل محتوا قرار گرفته است. ابزار تحقیق شامل یک چک لیست کدگذاری بود که روایی محتوایی و صوری آن توسط 6 نفر از اساتید متخصص در زمینه تحلیل محتوا تایید شد. با توجه به کم بودن دادهها و عدم دخالت نظرات شخصی از ضریب توافق بین کدگذاران صرف نظر شد. نتایج نشان داد میانگین ماههای مورد استفاده برای پذیرش هر مقاله 4/6 ماه بوده است. همچنین بیشترین درصد همپژوهی پژوهشها مربوط به مقالاتی بوده که توسط 3 نویسنده، نگاشته شده است. با تحلیل نتایج مربوط به روششناسی مقالات مشخص گردید، 159 مقاله (2/95درصد) از روش تحقیق کمی و تنها 8 مقاله (8/4درصد) از روش تحقیق کیفی استفاده کردهاند. همچنین، 73 مقاله (7/43درصد)، از روش تحقیق نیمه تجربی و 44 مقاله (3/26درصد)، از روش تحقیق همبستگی استفاده نمودهاند. بیش از نیمی از مقالات (8/56درصد)، فقط در دو حیطه مدیریت ورزشی و فیزیولوژی ورزشی نگارش شده است. علاوه بر این، یافتهها حاکی از آن بود که اکثر مطالعات در حیطه ورزش آموزشی و کمترین مقالات در حیطه ورزش اقشار ویژه بوده است. در مجموع با عنایت به یافتههای مطالعه حاضر، پیشنهاداتی در راستای بهبود کیفی مقالات به نویسندگان و مسئولان نشریه ارائه شده است.
مقاله پژوهشی
سارا کشکر؛ محمد دادرس؛ راحله قیصری
دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1393، صفحه 63-70
چکیده
هدف تحقیق حاضر ارزیابی کتاب کار تربیت بدنی (راهنمای تدریس) دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان ابتدایی بود. روش تحقیق از نوع تحقیقات ترکیبی بود. جامعه آماری تحقیق معلمان درس تربیت بدنی دوره ایتدایی شهر یزد به تعداد 52 نفر در بودند که همگی آن ها به شکل کل شمار مورد توجه تحقیق قرار گرفتند و نمونه گیری نشدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر ارزیابی کتاب کار تربیت بدنی (راهنمای تدریس) دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان ابتدایی بود. روش تحقیق از نوع تحقیقات ترکیبی بود. جامعه آماری تحقیق معلمان درس تربیت بدنی دوره ایتدایی شهر یزد به تعداد 52 نفر در بودند که همگی آن ها به شکل کل شمار مورد توجه تحقیق قرار گرفتند و نمونه گیری نشدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته ای بود که پس از تأیید روایی توسط 15 نفر از متخصصان برنامه ریزی درسی و اساتید مدیریت ورزشی برای تحقیق حاضر استفاده شد. پایایی پرسشنامه پس از اجرای آزمایشی با محاسبه ضریب پایایی آلفای کرونباخ 92/0 حاصل شد که نشان دهنده پایایی مناسب پرسشنامه بود. نتایج تحقیق نشان داد که معلمان در امر تدریس درحد کمی از کتاب استفاده می کنند و معلمان مرد بیشتر از معلمان زن از کتاب استفاده می کنند و همچنین معلمان لزوم ایجاد تغییراتی را در کتاب مورد تاکید قرار دادند. همچنین معلمان به کمبود امکانات در مدارس که مانع استفاده از کتاب می شود، اشاره داشتند.