مقاله پژوهشی
بهمن عسگری زردابی؛ حسین عیدی؛ حمید قاسمی؛ کامران عیدی پور
دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1393، صفحه 9-16
چکیده
هدف از این پژوهش، تحلیل حیطهی مطالعاتی مقالات مدیریت ورزشی در نشریات علمی تخصّصی داخل کشور و بر مبنای گرایش-های مقطع کارشناسی ارشد می باشد. جامعهی آماری تحقیق ، تمامی مقالات چاپ شدهی مدیریت ورزشی در نشریات علمی تخصّصی کشور از ابتدا تا پایان سال 1391 بود که تمام آن ها به مثابه ی نمونه ی آماری انتخاب شدند (889N=). ابزار مورد استفاده ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تحلیل حیطهی مطالعاتی مقالات مدیریت ورزشی در نشریات علمی تخصّصی داخل کشور و بر مبنای گرایش-های مقطع کارشناسی ارشد می باشد. جامعهی آماری تحقیق ، تمامی مقالات چاپ شدهی مدیریت ورزشی در نشریات علمی تخصّصی کشور از ابتدا تا پایان سال 1391 بود که تمام آن ها به مثابه ی نمونه ی آماری انتخاب شدند (889N=). ابزار مورد استفاده در تحقیق یک برگهی کدگذاری شده بود که ضریب توافق بین کدگذاران آن به وسیله فرمول پی اسکات 89℅ بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون اسکات و خی دو) و همچنین، نرم افزار SPSS18 در سطح معناداری 05/0P≤ استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بیشتر مقالات مدیریت ورزشی مربوط به هیچ یک از گرایش های مورد نظر نبودند (4/52 درصد) و در بین گرایشهای مدیریت ورزشی، گرایش های اوقات فراغت و ورزش های تفریحی (6/10 درصد)، بازاریابی ورزشی (9/9 درصد)، مدیریت راهبردی سازمانهای ورزشی (2/8 درصد)، مدیریت رسانههای ورزشی (8 درصد)، مدیریت رویدادهای ورزشی (3/7 درصد) و مدیریت اماکن و تأسیسات ورزشی (6/3 درصد) کمتر از پنجاه درصد را تشکیل دادند. همچنین، بین تعداد مقالات گرایش های مدیریت ورزشی مقطع کارشناسی ارشد تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج این تحلیل محتوا می تواند راهنمای مناسبی در جهت برنامه ریزی در حوزهی نشریات علمی تخصّصی مدیریت ورزشی ایران قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
روح الله پورامینی؛ اسماعیل شریفیان
دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1393، صفحه 17-23
چکیده
رسانه ها نقش چند جانبهای را در توسعهی عرصه های مختلف اجتماعی از جمله ورزش دارند. در این میان، تلویزیون به دلایل متعدّدی جایگاه ویژه ای را در بین اقشار مختلف جامعه کسب کرده است. هدف از تحقیق حاضر آن است که نقش تلویزیون را در توسعهی ورزش بررسی نماییم. روش تحقیق پیمایشی، نوع تحقیق کاربردی، و روش جمع آوری اطّلاعات میدانی است. جهت ...
بیشتر
رسانه ها نقش چند جانبهای را در توسعهی عرصه های مختلف اجتماعی از جمله ورزش دارند. در این میان، تلویزیون به دلایل متعدّدی جایگاه ویژه ای را در بین اقشار مختلف جامعه کسب کرده است. هدف از تحقیق حاضر آن است که نقش تلویزیون را در توسعهی ورزش بررسی نماییم. روش تحقیق پیمایشی، نوع تحقیق کاربردی، و روش جمع آوری اطّلاعات میدانی است. جهت تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از روش های آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 انجام شد. از جامعه ی مدیران 196 نفر از جامعهی کارشناسان 300 نفر و از جامعهی اصحاب رسانه 44 نفر به عنوان نمونهی آماری انتخاب شد. روش نمونه گیری تصادفی بود. ابزار جمعآوری اطّلاعات در این تحقیق پرسشنامهی قاسمی (1386) بود که روایی و پایایی آن در رساله دکتری نامبرده مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفته بود. در این پرسشنامه 5 عامل شامل مؤلّفه های ورزش، منابع مالی، منابع انسانی، فرهنگی و اجتماعی و آموزش و پژوهش در قالب 41 سوال مورد بررسی قرار گرفت. روایی پرسشنامهی یاد شده بر اساس نظر خبرگان مورد ارزیابی قرار گرفته است و پایایی آن 95/0 گزارش گردید. جهت بررسی پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد بین نگرش مدیران، کارشناسان و اصحاب رسانه درباره توسعهی مؤلّفه های ورزش، منابع مالی، منابع انسانی، فرهنگی ـ اجتماعی و آموزش ـ پژوهش در سطح معنی داریp<0/05 تفاوت وجود دارد. تلویزیون میتواند در توسعه ورزش استان کرمان ایفای نقش نماید امّا در شرایط موجود، تلویزیون نقش خود را به خوبی ایفا نمینماید.
مقاله پژوهشی
مصطفی مقدس؛ مهرزاد حمیدی؛ افسر جعفری
دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1393، صفحه 24-31
چکیده
هدف از مقالهی حاضر، مقایسهی دیدگاه متخصّصان، مدیران و قهرمانان در خصوص نقش پخش تلویزیونی رویدادهای ورزشی در توسعهی ورزش قهرمانی کشور می باشد. برای گردآوری اطّلاعات از بررسی اسناد و مدارک، مطالعهی ادبیات پیشینه و نظرسنجی استفاده شد. در نظرسنجی از پرسشنامه های محقّق ساخته استفاده شد که روایی آن توسّط 12 تن از صاحب نظران و ...
بیشتر
هدف از مقالهی حاضر، مقایسهی دیدگاه متخصّصان، مدیران و قهرمانان در خصوص نقش پخش تلویزیونی رویدادهای ورزشی در توسعهی ورزش قهرمانی کشور می باشد. برای گردآوری اطّلاعات از بررسی اسناد و مدارک، مطالعهی ادبیات پیشینه و نظرسنجی استفاده شد. در نظرسنجی از پرسشنامه های محقّق ساخته استفاده شد که روایی آن توسّط 12 تن از صاحب نظران و استادان مدیریت ورزشی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (85/0) تأیید شده بود. جامعهی آماری این تحقیق شامل متخصّصان (اعضای هیأت علمی دانشگاه با سابقهی مدیریت عالی) (34نفر)، مدیران (مدیران ارشد فدراسیونها) (24 نفر) و قهرمانان (اعضای تیم های ملّی اعزامی به بازیهای گوانگژو) (362نفر) هستند. نمونهی آماری ما در گروه متخصّصان و مدیران از نوع تمام شمار است و در گروه قهرمانان با توجه به فرمول کوکران 153 نفر انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی و از آزمون استنباطی اسمینو کالموگراف برای نرمال بودن یافته های پژوهش استفاده شد. در نهایت با استفاده از آزمون کروسکال ـ والیس وتحلیل واریانس فرضیه ها مورد بررسی قرار گرفت که به این نتیجه رسیدیم بین دیدگاه متخصّصان، مدیران و قهرمانان در خصوص نقش پخش تلویزیونی رویدادهای ورزشی در توسعهی ورزش قهرمانی تفاوت معنی داری وجود دارد.
مقاله پژوهشی
فریبرز فتحی؛ میرحسن سید عامری؛ سید محمد کاشف
دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1393، صفحه 32-43
چکیده
تقویت مطبوعات ورزشی به عنوان یک رسانهی گروهی در به تصویر کشیدن قهرمانیها، ورزش بانوان، صنایع ورزشی، فرهنگ رفتار تماشاگران و طرفداران ورزشی و امثال آن از موضوعات مهم در ورزش است. هدف تحقیق بررسی عوامل اجتماعی موثر برگرایش به مطالعه روزنامه های ورزشی می باشد. روش تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی بود که به روش میدانی اجرا ...
بیشتر
تقویت مطبوعات ورزشی به عنوان یک رسانهی گروهی در به تصویر کشیدن قهرمانیها، ورزش بانوان، صنایع ورزشی، فرهنگ رفتار تماشاگران و طرفداران ورزشی و امثال آن از موضوعات مهم در ورزش است. هدف تحقیق بررسی عوامل اجتماعی موثر برگرایش به مطالعه روزنامه های ورزشی می باشد. روش تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی بود که به روش میدانی اجرا شد. جامعهی آماری کلّیهی شهروندان بالای 20 سال شهر ارومیه که حداقل دارای مدرک دیپلم بودند که با استفاده از از روش نمونه گیری مرحله ای 368 نفر مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی محقّق ساخته که پایایی آن با استفاده از روش آزمون ـ باز آزمون(77/0=r) استفاده شد. از آزمون تحلیل عاملی و تحلیل واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که بین احساس مسئولیت و مطالعهی مطبوعات (11.27 f= ، 0.000 sig= )، مشارکت (3.42f= ، 0.003 sig= )، اعتماد به مطبوعات (6.025 f= ، 0.000 sig= )، استفاده از سایر وسایل (4.58f= ، 0.000sig= ) و احساس سهیم بودن در سرنوشت (6.145f= ، 0.000 sig= ) با میزان مطالعه مطبوعات رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بنابراین، روزنامه های ورزشی جهت مطالعهی بیشتر مطبوعات ورزشی باید به این عوامل توجّه داشته باشند.
مقاله پژوهشی
محمد ابراهیم رزاقی
دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1393، صفحه 44-48
چکیده
بررسی تحلیلی یا انتقادی یک کتاب یا یک مقاله به مراحل ابتدایی خلاصه نمیشود بلکه باید آن را در نظر و کار در پرتو مسائل خاص و دغدغههای نظری در یک دوره بررسی کرد. بررسی متون این کتاب باهم از یک مجموعه، در یک موضوع طبق اظهاراتی از محدودهی فعلی موفّقیت نویسنده در این راه است. سپس نویسنده میتواند موفّقیت خود را در ادامه ی این مقاله ...
بیشتر
بررسی تحلیلی یا انتقادی یک کتاب یا یک مقاله به مراحل ابتدایی خلاصه نمیشود بلکه باید آن را در نظر و کار در پرتو مسائل خاص و دغدغههای نظری در یک دوره بررسی کرد. بررسی متون این کتاب باهم از یک مجموعه، در یک موضوع طبق اظهاراتی از محدودهی فعلی موفّقیت نویسنده در این راه است. سپس نویسنده میتواند موفّقیت خود را در ادامه ی این مقاله ببیند. این پژوهش از نوع تحلیل محتوا و از حیث اجرا انتقادی- کاربردی است. بدین منظور کتاب قاسمی حمید، کشکر سارا، اسماعیلی محمد. ارتباطات عمومی در ورزش. تهران: انتشارات حتمی. 1390. 178 ص. شابک: 5-8-92673-600-978 انتخاب و مورد نقد قرار گرفت. یافته ها در چند بخش، دربارهی نویسندگان، محورهای اصلی اثر، بررسی آثار مشابه و بررسی محتوایی و ساختاری اثر ارائه شد. در نتیجه، میتوان انتظار داشت با توجّه به مناسب بودن اثر، در آینده شاهد ویرایشهای بعدی این کتاب باشیم. امید است نقد حاضر در رفع کاستیها و ارتقاء این اثر در چاپهای بعدی مؤّثر واقع گردد.
مقاله پژوهشی
سارا کشکر؛ حمید طهماسبی شاه منصوری
دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1393، صفحه 49-54
چکیده
هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین مطالعهی نشریات عمومی و تخصّصی ورزشی با متغیّر های جنسیت، تحصیلات و سابقهی ورزشی دانشجویان و مقایسه ی این گروه ها در رابطه با نوع نشریهی مورد مطالعه می باشد.جامعه ی آماری تحقیق عبارت بود از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران که بالغ بر 17000 نفر بودند و با استفاده از جدول مورگان تعداد 378 نفر به ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین مطالعهی نشریات عمومی و تخصّصی ورزشی با متغیّر های جنسیت، تحصیلات و سابقهی ورزشی دانشجویان و مقایسه ی این گروه ها در رابطه با نوع نشریهی مورد مطالعه می باشد.جامعه ی آماری تحقیق عبارت بود از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران که بالغ بر 17000 نفر بودند و با استفاده از جدول مورگان تعداد 378 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق مورد استفاده از نظر هدف کاربردی و از نظر استراتژی توصیفی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی بود. برای جمع آوری اطّلاعات از پرسشنامهی محقّق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه توسّط 16 نفر از استادان رشته ی مدیریت ورزش و ارتباطات مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 80/0 به دست آمد که نشان دهندهی پایایی مناسب پرسشنامه بود. نتایج نشان داد که متغیّرهای جنسیت و میزان تحصیلات با متغیّر وابسته دارای رابطه مثبت و معنی داری بودند به گونه ای که با بالاتر رفتن مقطع تحصیلی گرایش به نشریات ورزشی تخصّصی بیشتر می شد و همچنین نتایج گویای عدم وجود رابطهی معنادار بین متغیّر سابقه ی ورزشی و نوع رشتهی تحصیلی با مطالعهی نشریات بود.
مقاله پژوهشی
سالار مرادی؛ محمد خالدیان؛ فردین مصطفایی
دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1393، صفحه 55-60
مقاله پژوهشی
مرتضی رضائی صوفی؛ عباس شعبانی
دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1393، صفحه 61-67
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر رسانه ها بر ساختار ورزش کشور بود. روش پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی و از نظر هدف کاربردی می باشد. روش جمعآوری دادهها شامل مطالعات کتابخانه ای، روش دلفی و در نهایت پرسشنامه محقق ساخته می باشد. روایی پرسشنامه بوسیله متخصصین تایید و جهت تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر رسانه ها بر ساختار ورزش کشور بود. روش پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی و از نظر هدف کاربردی می باشد. روش جمعآوری دادهها شامل مطالعات کتابخانه ای، روش دلفی و در نهایت پرسشنامه محقق ساخته می باشد. روایی پرسشنامه بوسیله متخصصین تایید و جهت تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران ستادی و عملیاتی وزارت ورزش و جوانان، مدیران و اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک و مدیران آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک، روسای فدراسیون ها، کارشناسان کمیته ملی المپیک، کارشناسان و مدیران انجمن های ورزشی فدراسیون ورزش مدارس و اعضای هیات علمی متخصص تربیت بدنی و مطلع از موضوع تحقیق تشکیل می دادند در این پژوهش نمونه تحقیق برابر جامعه تحقیق و به صورت تمام شمار تعیین گردید که از 302 پرسشنامه ارسالی برای اعضای جامعه تحقیق 238 پرسشنامه واصل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون های استنباطی مانند آزمون کلموگروف اسمیرنف، مقایسه میانگین یک جامعه، تجزیه و تحلیل واریانس فریدمن و آزمون کروسکال والیس استفاده گردید. در نهایت نتایج نشان داد رسانهها بر ساختار ورزش کشور تاثیر دارند و این تاثیر بر ورزش قهرمانی بیش از ورزش همگانی و آموزشی می باشد.