نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
تغییر الگوی حرکتی روزانه و در نتیجه کاهش فعالیتهای حرکتی به ویژه در بانوان اندام و عضلات آنها را تحت تاثیر جدی کم تحرکی و ضعف جسمانی قرار داده است. برای پیشگیری از چنین عارضهای یا مقابله با آن، ایجاد جاذبهها و امکانات لازم برای همگانی کردن ورزش در بین بانوان از ابزارهای کارآمد است. در این راستا یکی از روشهای آموزش فعالیتهای ورزشی و بالا بردن انگیزه مشارکت در فعالیتهای ورزشی، کمک گرفتن از رسانههای تصویری است. هدف این مطالعه بررسی تأثیر فیلمهای آموزشی در ارتقاء سطح گرایش زنان 30-20 ساله شهر تهران به فعالیتهای جسمانی میباشد. در این پژوهش مداخلهای ابتدا یک فیلم آموزشی در زمینه آموزش اجرای فعالیتهای ورزشی و متناسب با زنان 20 تا 30 سال انتخاب و پرسشنامهای برای آنان با توجه به محتوای فیلم آموزشی تهیه شد. سپس در طی سه مرحله قبل از نمایش فیلم، بلافاصله بعد از نمایش و یک ماه بعد از نمایش، پرسشنامهها توسط زنان تکمیل گردید. اطلاعات با استفاده از آنالیز واریانس و تی زوج تجزیه و تحلیل شد. 0.05P< معنیدار در نظر گرفته شد. نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان میدهد که در زمانهای بلافاصله و یک ماه بعد از نمایش فیلم، میانگین نمره آگاهی زنان در زمینه فعالیت بدنی به طور قابل توجه و معنیداری افزایش یافته و یک ماه بعد از نمایش فیلم نیز میانگین نمره عملکرد ورزشی آنها نظیر میزان ورزش کردن و روش صحیح اجرای تمرینات بدنی توسط آنها به نحو معنیداری بهبود یافته است. نتایج نشان میدهد که آموزش توسط فیلم به عنوان یک رسانه تصویری نه تنها باعث افزایش آگاهی لحظهای، بلکه در دراز مدت نیز موجب افزایش آگاهی و بهبود عملکرد ورزشی زنان شده است. لذا آموزش از طریق فیلمهای ورزشی جهت ارتقاء سطح آمادگی بدنی و مشارکت هر چه بیشتر زنان در فعالیتهای ورزشی به عنوان یک روش کارا و موثر پیشنهاد میگردد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigate the effect learning through visual media in promoting women tend to exercise
چکیده [English]
Changing the daily movement patterns, as a result of reduced motor activity especially in women, caused that their organs and muscles seriously affected by lack of physical activity so they have physical weakness. One of the efficient tools for the prevention of such phenomenon is the creation of the necessary facilities and attraction to create common exercise among women. In this regard, one of the method of sports training and to enhance the motivation to participate in sports, is to get help from visual media. The purpose of this study was to evaluate the impact of training videos on the promotion of women's attitudes to physical activity among women in 20-30years in Tehran. In this interventional study, initially a training video in education of sports activities and the proportion of women 20 to 30 years were selected and a questionnaire was prepared according to the educational video content. Then a three-stage screening before, immediately after and one month after the show, the questionnaires were filled by women. Data were analyzed using ANOVA and paired t-test. P < 0.05 was considered significant. Obtained from this study indicate that the immediate and one month after the screening, the mean score of women and significantly increased physical activity significantly and one month after the sport performance of the film score such as the average amount of exercise and physical training significantly improved .The results showed that training by the film as a visual medium not only increase awareness of the moment, but in the long term, to increase awareness and improve the performance of women's sports. So the film to promote physical fitness and sports participation more women in sports activities as an effective method has been suggested.
کلیدواژهها [English]
- Quality traits
- Protein storage
- Grain protein content
- Zeleny
- Cluster analysis