نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
;کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی کردستان
چکیده
مقاله حاضر به رویکرد برنامههای ورزشی شبکههای تلویزیونی استانی منتخب نسبت به پوشش ورزش زنان پرداخته است و سعی شده است تا تصویر جامعی از شیوه پرداختن به ورزش بانوان و مقایسه آن با ورزش مردان در سیمای استانها مورد بررسی قرار گیرد. روش تحقیق در این پژوهش ازنظر استراتژی توصیفی، ازنظر مسیر اجرا، تحلیل محتوا و ازنظر هدف کاربردی میباشد. برنامههای ورزشی شبکههای تلویزیونی استانی منتخب تهران، خوزستان، کردستان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی بهصورت تصادفی انتخاب و درمجموع برنامههای هر شبکه به مدت سه هفته مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد، سهم بانوان از تعداد 327 برنامه ورزشی پخششده در مقابل مردان صفر است. بهعبارتدیگر در مدت چهار ماه تحقیق هیچ پوشش اختصاصی ورزش بانوان در برنامههای ورزشی شبکههای تلویزیونی استانی منتخب صورت نگرفته است. پوشش برنامههای ورزشی مردان 6/70 درصد و ترکیبی (بدون جانبداری جنسیت) 4/29 درصد را به خود اختصاص داده است. رسانههای جمعی نقش تأثیرگذاری در توسعه ورزش بانوان دارند؛ اما با توجه به نتایج بهدستآمده این نقش به دلایلی، بهدرستی ایفا نمیشود. استفاده بهینه از کارکردهای رسانههای جمعی بهویژه تلویزیون استانی بهعنوان یک رسانه محلی و قابلاعتماد، برای اعتلای ورزش بانوان در سطح جامعه ضروری به نظر میرسد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Elected provincial network television sports programming approach to the coverage of women's sport
نویسنده [English]
- Hamed Nazarveysi
Islamic Azad University of Kurdistan
چکیده [English]
This study was descriptive in terms of research strategy, the execution path, and the purpose of content analysis. Television sports programs in selected provinces of Tehran, Khuzestan, Kurdistan, Sistan and Baluchestan, Khorasane Razavi were randomly selected and a total of three weeks each network application has been investigated. The results showed that the proportion of women versus men played sports program number 327 is zero. In other words, the four-month investigation no specific women's sport coverage in television sports programs in selected provinces has been done. Men's sports coverage 70.6 percent mix (gender neutral) 29.4 percent is accounted for. The mass media's role in influencing the development of women's sport, but according to the results of these reasons, it is not playing correctly. Efficient use of mass media, especially television, provincial functions as a trusted local media to promote women's sport at the community level seems necessary.
کلیدواژهها [English]
- Media
- Provincial television networks
- Women's sport
- Sport programs