مقاله پژوهشی
مهرعلی همتی نژاد طولی؛ بهنام عاشقی
چکیده
کاربرد مدیریت ورزشی در حوزه های مختلف ورزش در حال افزایش است. افزون براین، سازمانهای غیرانتفاعی در زمینۀ ورزش به دنبال به کارگیری افراد متخصص در حوزۀ مدیریت ورزشی هستند؛ ازاینرو، هر کتابی بخواهد تلاش خودرا به تخصصی کردن مدیریت ورزشی معطوف کند، درخور نقد و بررسی است. پژوهش حاضر با هدف نقد کتاب مبانی مدیریت ورزشی انجام شد که از روش ...
بیشتر
کاربرد مدیریت ورزشی در حوزه های مختلف ورزش در حال افزایش است. افزون براین، سازمانهای غیرانتفاعی در زمینۀ ورزش به دنبال به کارگیری افراد متخصص در حوزۀ مدیریت ورزشی هستند؛ ازاینرو، هر کتابی بخواهد تلاش خودرا به تخصصی کردن مدیریت ورزشی معطوف کند، درخور نقد و بررسی است. پژوهش حاضر با هدف نقد کتاب مبانی مدیریت ورزشی انجام شد که از روش نقد کتاب مؤسسۀ خانه کتاب و کاوشگری فلسفی انتقادی همزمان استفاده شد. کتاب یادشده تألیف حمید قاسمی، سارا کشکر و نازنین راسخ است که در سال 1397 در انتشارات علم و حرکت در نوبت اول چاپ شد. ابزار نقد این اثر چک لیست نقد کتاب شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی است و از تحلیل محتوای کیفی و بازخوانی های چندبارۀ اثر به منظور بررسی اشکالات استفاده شده است. براساس یافته ها، قوت های کتاب از نظر محتوایی، شیوایی کلام و کاربردی بودن مطالب، جدیدبودن مثال های ذکرشده و به کارگیری جداولبرای فهم بهتر خواننده است. همچنین قوتهای کتاب از نظر ساختاری، حروف نگاری و کیفیت چاپ آن است. مهمترین ضعفهای کتاب از نظر محتوایی، وجود اشکالات و ابهام در استناددهی و منبع نویسی و از نظر ساختاری وجود اشتباهات لغوی و ارجاع ندادن لغات لاتین در پانوشت است.. همچنین طرح ضعیف و تکراری روی جلد و کیفیت پایین صحافی کتاب از دیگر اشکالات این اثر است. امید است با نقد کتاب مبانی مدیریت ورزشی و بررسی قوتها و ضعفهای آن به بهبود چاپ مجدد اثر بعد از برطرف کردن اشکالات و کتابهای چاپ شدۀ بعدی در این زمینه یاری رسانیم.
مقاله پژوهشی
منوچهر ططری؛ مژگان غلامیان
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین حمایت اجتماعی درک شده و مهارتهای ارتباطی با نحوه گذراندن اوقات فراغت با تکیه بر فعالیت بدنی دانش آموزان دختر دبیرستان های تهران بود. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی میباشد و به شکل میدانی انجامشده است. جامعه آماری تحقیق کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران به تعداد 72500 نفر بودند که ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین حمایت اجتماعی درک شده و مهارتهای ارتباطی با نحوه گذراندن اوقات فراغت با تکیه بر فعالیت بدنی دانش آموزان دختر دبیرستان های تهران بود. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی میباشد و به شکل میدانی انجامشده است. جامعه آماری تحقیق کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران به تعداد 72500 نفر بودند که با توجه جدول مورگان 382 نفر به شکل خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در پژوهش شامل، پرسشنامه اوقات فراغت ابراهیمی و همکاران (2011)، پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران (1988) و پرسشنامه مهارت های ارتباطی بارتون (1990) بود. نتایج تحقیق نشان داد که بین مهارت های ارتباطی و حمایت اجتماعی ادارک شده با نحوه گذراندن اوقات فراغت با تکیه بر فعالیت بدنی دانش آموزان دختر دبیرستان های تهران رابطه ی معنادار مثبتی وجود دارد. همچنین رابطه مثبت و معنادار بین مهارت های ارتباطی و حمایت اجتماعی ادارک شده نیز تایید شد. لذا به مدیران آموزش و پرورش توصیه می گردد در رشد و توسعه مهارت های ارتباطی دانش آموزان کوشا باشند و حمایت اجتماعی درک شده و رشد مهارت های ارتباطی را جزء عوامل مهم در توسعه اوقات فراغت با تکیه بر فعالیت بدنی بدانند.
مقاله پژوهشی
شیوا ازادفدا؛ علی اصغر درودیان؛ شاهو زمانی دادانه
چکیده
هدف این پژوهش اثر بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی بر قصدخرید مشتریان محصولات برندهای ورزشی با نقش میانجی تصویر ذهنی برند و شیفتگی به برند بود. این پژوهش برحسب هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی- همبستگی است. در پژوهش حاضر جامعه آماری مشتریان برندهای ورزشی معتبر خارجی (آدیداس، نایکی، پوما و ...) بودند، که تعداد 360 نفر به عنوان ...
بیشتر
هدف این پژوهش اثر بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی بر قصدخرید مشتریان محصولات برندهای ورزشی با نقش میانجی تصویر ذهنی برند و شیفتگی به برند بود. این پژوهش برحسب هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی- همبستگی است. در پژوهش حاضر جامعه آماری مشتریان برندهای ورزشی معتبر خارجی (آدیداس، نایکی، پوما و ...) بودند، که تعداد 360 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردیدند و از روش نمونهگیری در دسترس و به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. بدین منظور به جهت ارزیابی بازاریابی شبکههای اجتماعی از پرسشنامه سئوو پارک (2018)، که شامل 12 سوال میباشد، استفاده شد، برای سنجش قصد خرید از پرسشنامه هو و همکاران (2009)، که از 4 سوال تشکیل شده، استفاده شد. برای اندازهگیری متغیر میانجی تصویر ذهنی برند از پرسشنامه ایسمعیل و اسپینلی(2012)، که از 6 سوال تشکیل شده و سنجش متغیر میانجی شیفتگی به برند از پرسشنامه ایسمعیل و اسپینلی (2012)، متشکل از 7 سوال میباشد، استفاده شد. تحلیل عاملی تاییدی و بررسی اثرات و نقش میانجی تحقیق در سطح خطاء 5% و با استفاده از نرم افزارهای 25 SPSS و Smart PLS 3.2.9 تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی بر قصدخرید، تصویر ذهنی برند و شیفتگی به برند اثرگذار بوده است، همچنین تصویر ذهنی برند و شیفتگی به برند بر قصدخرید تاثیر گذار بوده و نقش میانجی تصویر ذهنی برند و شیفتگی به برند در رابطه با بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی بر قصدخرید مورد تایید قرار گرفت.
مقاله پژوهشی
روح اله عرب مختاری؛ اسماعیل شریفیان؛ کوروش قهرمان تبریزی؛ محسن منوچهری نژاد
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی شاخصهای توسعة مدل بومی مدیریت الکترونیک منابع انسانی میباشد. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریة دادهبنیاد (گراندد تئوری) به عنوان روش پژوهش استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، مطالعة مبانی نظری و مصاحبههای عمیق و باز با 16 نفر از اساتید برجستةه حوزة مدیریت متخصص در حوزة مدیریت الکترونیک ...
بیشتر
هدف از این پژوهش شناسایی شاخصهای توسعة مدل بومی مدیریت الکترونیک منابع انسانی میباشد. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریة دادهبنیاد (گراندد تئوری) به عنوان روش پژوهش استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، مطالعة مبانی نظری و مصاحبههای عمیق و باز با 16 نفر از اساتید برجستةه حوزة مدیریت متخصص در حوزة مدیریت الکترونیک منابع انسانی است. روش نمونهگیری به صورت هدفمند از نوع معیاری و تا حد اشباع نظری ادامه یافت. روایی این پژوهش توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفت و تأیید شد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسة مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که عامل رشدگرایی(خدمات نوین، ارتقاء، آمادگی برای آینده،) و تحول (ایجاد، همسویی، هماهنگی) به عنوان پیامدها و شبکه محور (شبکهسازی فردی، شبکهسازی سازمانی، به روزرسانی، کاربست فناوری) و باز آفرینی (کاربرد، ارتباط، اتوماسیون) به عنوان راهبردها و بافتسازمانی (ویژگی سازمان، جذب و تأمین منابع انسانی، حمایت و تعهد) و بافت فراسازمانی (محیط-داخلی سازمان، محیطملی، شبکههای نوین ارتباطی) به عنوان مقوله محوری شناسایی شدند.
مقاله پژوهشی
امین سلیمی؛ مینا ملائی؛ حمید قاسمی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی برترین کتب با ژانر ورزشی در دنیا و تحلیل محتوای آن بود. روش تحقیق این پژوهش از نوع کمی، از لحاظ استراتژی توصیفی، از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها اسنادی می باشد که برای اجرای آن از روش تحلیل محتوا استفاده شد. بر این اساس سایت کتاب فروشی آمازون به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. جامعه آماری شامل کلیه کتابهای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی برترین کتب با ژانر ورزشی در دنیا و تحلیل محتوای آن بود. روش تحقیق این پژوهش از نوع کمی، از لحاظ استراتژی توصیفی، از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها اسنادی می باشد که برای اجرای آن از روش تحلیل محتوا استفاده شد. بر این اساس سایت کتاب فروشی آمازون به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. جامعه آماری شامل کلیه کتابهای با ژانر ورزشی موجود در سایت آمازون و گودریدز بود. نمونه آماری شامل 100 کتاب برتر داستانی با ژانر ورزشی از نظر میزان فروش، امتیاز و مخاطبان بود که بهصورت غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها 100 کتاب برتر از نظر میزان فروش در ماه آوریل میلادی انتخاب و براساس 16 مقوله (از جمله نظر تخصصی، رای و امتیازدهی مخاطبان، تاریخ چاپ، نام کتب، تصویر روی جلد، رشته های ورزشی مورد پوشش و غیره) تحلیل و مورد بررسی قرار گرفتند. 94% کتب بین سال های 2016-2020 به چاپ رسیده اند، 43% از کتب دارای نام ورزشی و تصویر روی جلد 77% از کتب مرتبط با ورزش است. بیشترین رشتههای ورزشی مورد پوشش، هاکی، فوتبال آمریکایی، فوتبال و بیسبال می باشد. 81% از شخصیت های اول کتب مرد و 19% زن هستند. همچنین 81% از کتب جزوی از یک سریال چند قسمتی می باشند. نویسندگان و ناشران داخلی می توانند با الگوبرداری از راه و روش نویسندگان خلاق و پرکار جوامع توسعه یافته در جهت خلق آثار و کتب با ژانر ورزشی بکوشند و در جهت بهبود عملکرد گام بردارند.
مقاله پژوهشی
عباس مصطفی زاده؛ پریوش نوربخش؛ مهدی کهندل
چکیده
هدف این تحقیق طراحی الگوی شناسایی عوامل موثر بر آمادگی الکترونیکی سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی بود. روش پژوهش ازنوع کیفی با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری-تفسیری است. با مرور ادبیات تحقیق و مصاحبه با 15 نفر از خبرگان(اشباع نظری)، هفت دسته عوامل موثر در سنجش آمادگی الکترونیکی شامل سیاسی، تکنولوژیکی، فردی و ...
بیشتر
هدف این تحقیق طراحی الگوی شناسایی عوامل موثر بر آمادگی الکترونیکی سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی بود. روش پژوهش ازنوع کیفی با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری-تفسیری است. با مرور ادبیات تحقیق و مصاحبه با 15 نفر از خبرگان(اشباع نظری)، هفت دسته عوامل موثر در سنجش آمادگی الکترونیکی شامل سیاسی، تکنولوژیکی، فردی و نیروی انسانی، محیطی، آمادگی فضای کسب و کار الکترونیکی، سازمانی، و مدیریتی شناسایی شدند و روایی محتوایی آن به تایید 10 نفر ازخبرگان دانشگاهی و متخصصان حرفه ای رسید. عوامل بر اساس مدل سازی ساختاری تفسیری درپنج سطح قرار گرفتند که براساس آن گراف مدلسازی ساختاری- تفسیری طراحی شد. نتایج نشان داد که در بالاترین سطح( سطح پنجم) عامل سیاسی، سطح چهارم عامل تکنولوژیکی، در سطح سوم، عامل فردی و نیروی انسانی، در سطح دوم، عوامل محیطی و فضای کسب و کار الکترونیکی و در سطح اول(پایین ترین سطح) عوامل مدیریتی و سازمانی قرار گرفتند. براساس یافته -های پژوهش این عوامل برآمادگی الکترونیکی سازمانی اثرگذار است. با تحلیل میک مک، متغیرها بر حسب قدرت هدایت و وابستگی متغیرها در چهار دسته خودمختار، وابسته، پیوندی و مستقل شناسایی شدند. نتایج نشان داد عامل هایی همچون سیاسی و تکنولوژیکی از قدرت اثر و نفوذ بالاتری برخوردار هستند و قدرت اثر گذاری بعد سیاسی بر آمادگی الکترونیکی از اثر گذاری بعد تکنولوژیگی بیشتر است. پیشنهاد می شود این عوامل برای آمادگی الکترونیکی مد نظر قرار گیرند.
مقاله پژوهشی
قاسم اسلامی؛ فرشاد قادری
چکیده
امروزه به همراه رشد رسانههای اجتماعی، باقی ماندن در عرصهی رقابت کسبوکارهای الکترونیکی، نیازمند تلاش برای حفظ مشتریان است. پس توجه به وفاداری الکترونیکی مشتریان در این محیط بسیار مهم است. اخیراً خریداران کالاهای ورزشی نیز از بستر اینترنت برای خریدهای خود استفاده میکنند. به دلیل اینکه این رسانهها قابلیت مقایسه کالاها و توجه ...
بیشتر
امروزه به همراه رشد رسانههای اجتماعی، باقی ماندن در عرصهی رقابت کسبوکارهای الکترونیکی، نیازمند تلاش برای حفظ مشتریان است. پس توجه به وفاداری الکترونیکی مشتریان در این محیط بسیار مهم است. اخیراً خریداران کالاهای ورزشی نیز از بستر اینترنت برای خریدهای خود استفاده میکنند. به دلیل اینکه این رسانهها قابلیت مقایسه کالاها و توجه به نظرات کاربران را محیا میسازند. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر تبلیغات شفاهی الکترونیک بر وفاداری الکترونیکی مشتریان بهواسطهی هویت سازی فردی و اجتماعی با وبسایت است. جامعه آماری پژوهش را مشتریان الکترونیکی کالاهای ورزشی که تجربه خرید از وب سایت های دی جی کالا و بامیلو را دارند تشکیل می دهند. گردآوری و تحلیل داده ها از طریق 455 پرسشنامه انجام شد. بررسی روابط میان متغیرها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری و با کمک نرمافزار AMOS صورت گرفت. نتایج نشان داد که بازاریابی شفاهی الکترونیک بر هویتسازی فردی، هویتسازی اجتماعی و وفاداری الکترونیکی تأثیر مثبت دارد. از طرفی نقش میانجی هویتسازی فردی و اجتماعی در رابطه بین بازاریابی شفاهی الکترونیک و وفاداری الکترونیک تائید شد.
مقاله پژوهشی
عباس سیفالهی؛ سید نصرالله سجادی؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثر شبکههای اجتماعی در ارتقای ارزش ویژه برند باشگاه پرسپولیس بود. جامعه آماری تحقیق حاضر هواداران باشگاه پرسپولیس در سطح شهر تهران بودند و با توجه به جدول مورگان ۳۸۴ نفر نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. روش انجام تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی بود و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثر شبکههای اجتماعی در ارتقای ارزش ویژه برند باشگاه پرسپولیس بود. جامعه آماری تحقیق حاضر هواداران باشگاه پرسپولیس در سطح شهر تهران بودند و با توجه به جدول مورگان ۳۸۴ نفر نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. روش انجام تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی بود و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن به تأیید 12 نفر از اساتید مدیریت ورزشی رسید و پایایی آن 0/86 به دست آمد که نشان دهنده پایایی قابل قبول پرسشنامه مورد استفاده بود. تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق با استفاده از روشهای آماری توصیفی و آزمون کلموگروف اسمیرنف و تحلیل عاملی تأییدی و با کمک نرمافزار SPSS نسخه 16 و PLS نسخه 3 در سطح معناداری 0/05 انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان دارد، شبکههای اجتماعی و ابعاد هفتگانه آن در ارتقای ارزش ویژه برند باشگاه پرسپولیس اثر مثبت دارد. با توجه به گسترش سطح استفاده از رسانههای اجتماعی در جامعه، باشگاه پرسپولیس باید برای معرفی برند خود، ایجاد وفاداری و رضایت در بین مخاطبین، با معرفی برنامههای خود بتواند بهتر از این موقعیت استفاده کند.