مقاله پژوهشی
مهدی شریعتی فیض آبادی؛ امیرحسین منظمی
چکیده
»جنگ بدون شلیک« تعبیری از دیپلماسی عمومی در جهان امروز است؛ این مفهوم از سه بعد اساسی هنر، آموزش و ورزش تشکیل شده است. پژوهش حاضر با هدف تبیین جایگاه ورزش در توسعۀ دیپلماسی عمومی در قالب مدلی تجربی انجام شد. اینپژوهش به لحاظ هدف، کاربردی بود که با بررسی بیش از 100 مقاله، کتاب، یادداشت، خبر و مصاحبه طی سالهای 1394 تا 1398 انجام شد. پس ...
بیشتر
»جنگ بدون شلیک« تعبیری از دیپلماسی عمومی در جهان امروز است؛ این مفهوم از سه بعد اساسی هنر، آموزش و ورزش تشکیل شده است. پژوهش حاضر با هدف تبیین جایگاه ورزش در توسعۀ دیپلماسی عمومی در قالب مدلی تجربی انجام شد. اینپژوهش به لحاظ هدف، کاربردی بود که با بررسی بیش از 100 مقاله، کتاب، یادداشت، خبر و مصاحبه طی سالهای 1394 تا 1398 انجام شد. پس از تحلیل متن متون و تحلیل مصاحبه با صاحبنظران با استفاده از تکنیک دلفی، یافته های پژوهش نشان دادکه 99 مفهوم مرتبط با ورزش در توسعۀ تعامالت دیپلماتیک عمومی کشورها شناسایی شدند. این مفاهیم با توجه به تجربیات و نظر متخصصان در سه سطح طبقه بندی شدند. با توجه به سطوح طبقه بندی دیپلماسی ورزشی، نتیجۀ ترکیب مفاهیم دیپلماسی دوطرفه،چندگانه، مردم در مقابل مردم، نرم و دیپلماسی فرهنگی است. با توجه به یافته های پژوهش، ورزش به دلیل جذابیت و اثرگذاری جهانشمول خود نقشی پررنگ در تقویت دیپلماسی عمومی کشورها دارد.
مقاله پژوهشی
سارا کشکر
چکیده
رسانه ها در هویت بخشی به رشته های ورزشی و ترویج آنها در جامعه نقش غیرمهمی دارند. هدف تحقیق شناسایی عملکرد رسانه در انعکاس هویت رشته های ورزشی و ترغیب جامعه به شرکت در آن ها بود. روش تحقیق آمیخته اکتشافی شامل روش کیفی با استفاده از مصاحبه اسمی و روش پیمایش پرسشنامه ای بود. جامعه در بخش کیفی 27 نفر از متخصصان و ورزشکاران بودند که به شکل هدفمند ...
بیشتر
رسانه ها در هویت بخشی به رشته های ورزشی و ترویج آنها در جامعه نقش غیرمهمی دارند. هدف تحقیق شناسایی عملکرد رسانه در انعکاس هویت رشته های ورزشی و ترغیب جامعه به شرکت در آن ها بود. روش تحقیق آمیخته اکتشافی شامل روش کیفی با استفاده از مصاحبه اسمی و روش پیمایش پرسشنامه ای بود. جامعه در بخش کیفی 27 نفر از متخصصان و ورزشکاران بودند که به شکل هدفمند انتخاب شدند و جامعه در بخش پیمایش شامل ورزشکاران عضو تیمهای ملی و دعوت شدگان به اردوهای تیمهای ملی، مربیان و پیشکسوتان 13 رشته ورزشی بودند که به طور کل شمار مورد توجه تحقیق قرار گرفتند. ابزار تحقیق در بخش کیفی قلم و کاغذ، ضبط صوت و سوالات نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته ای بود که پس از اطمینان از روایی و پایایی در جامعه توزیع شد. نتایج نشان داد که نقش رسانه ها با دو مقوله هویت سازی شامل زیر مقوله های توسعه فرهنگی و شیوه های مدیریت ورزش و همچنین مقوله ترویج با زیر مقوله های بازاریابی و مشارکت عمومی مشخص گردید و در ادامه مشخص شد که بیشترین تمرکز رسانه ها در اکثریت رشته ها بر معرفی قهرمانان ورزشی به عنوان الگوی مطلوب جامعه بود و در ورزشهای رزمی بر مقوله های فرهنگی بیش از سایر موضوعات توجه شده است. پیشنهاد می شود رسانه ها در معرفی رشته های ورزشی بر ارزشهای فرهنگی توجه کنند تا ورزش به عنوان ابزار فرهنگی برای هدایت و جذب جوانان به ورزش مورد بهره برداری قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
فاطمه ظهرابی؛ رضا صابونچی؛ حمید فروغی پور
چکیده
هدف پژوهش شناسایی عوامل و راهکارهای مؤثراستقرار تجارت الکترونیک در تولید کالاهای ورزشی کشور و ارائه مدل تحلیلی است.تحقیق از نظر هدف کاربردی و بهصورت کیفی و با استفاده از انجام مصاحبههای عمیق انجام گرفت. روش پژوهش، گراندد تئوری (نظریه داده بنیاد) است.جامعه آماری شامل 17 نفر از اساتید و صاحبنظران مرتبط با بازاریابی ورزشی و 11 نفر ...
بیشتر
هدف پژوهش شناسایی عوامل و راهکارهای مؤثراستقرار تجارت الکترونیک در تولید کالاهای ورزشی کشور و ارائه مدل تحلیلی است.تحقیق از نظر هدف کاربردی و بهصورت کیفی و با استفاده از انجام مصاحبههای عمیق انجام گرفت. روش پژوهش، گراندد تئوری (نظریه داده بنیاد) است.جامعه آماری شامل 17 نفر از اساتید و صاحبنظران مرتبط با بازاریابی ورزشی و 11 نفر از مسئولین بازاریابی و فروش اینترنتی شرکتهایتولیدکننده کالاهای ورزشی میباشد که مصاحبه ها با روش نیمه ساختار یافته انجام گرفت. مدل طراحیشده در این پژوهش، مدل زمینهای میباشد که به بسترهای کلان و زیرساختها، جهت تبیین فرآیند پیادهسازی تجارت الکترونیک ورزش کشورمیپردازد. درنهایت دادههای حاصل از مصاحبه ها به روش داده بنیاد و از طریق سه مرحله کدگذاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. درنهایت 6 مقوله اصلی شامل شرایط علی (سرپرستی- سیاستگذاری-شغلی-اقتصادی)، شرایط زمینهای (الگوپذیری- سبک زندگی- توسعه فاوا-یادگیری محیطی)، شرایط مداخلهگر (اطلاعاتی-فنی-حقوقی-فرهنگی)،راهبردها (حقوق- نیروی انسانی- تجهیز- بومیسازی)،پیامدها (اقتصادی- ساختاری –فرهنگی- محیطزیست) و پدیده محوری پیادهسازی تجارت الکترونیک در بخش تولیدات ورزشی شناسایی شد.نتایج حاصل ازتحقیق نقش مهمی در هدفمند کردن فعالیتهای مشتری مداری دنیای اینترنت در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران دارد.
مقاله پژوهشی
حسین عبدالملکی؛ عباس خدایاری
چکیده
هدف پژوهش حاضر مدلسازی نقش عوامل عینی و انتزاعی بر قصد حضور مجدد مشتریان کسب و کارهای ورزش های الکترونیک شهر تهران با میانجیگری تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحلیل داده ها توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق را کلیه استفاده کننده از باشگاه های ورزش های الکترونیکی که حداقل به مدت ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مدلسازی نقش عوامل عینی و انتزاعی بر قصد حضور مجدد مشتریان کسب و کارهای ورزش های الکترونیک شهر تهران با میانجیگری تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحلیل داده ها توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق را کلیه استفاده کننده از باشگاه های ورزش های الکترونیکی که حداقل به مدت یک سال به صورت مرتب در این باشگاه ها فعالیت ورزشی انجام می دادند بود که با توجه به اهداف تحقیق و براساس نرم افزار آماری PASS حجم جامعه 351 نفر محاسبه شد که از طریق تصادفی – طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی قلی پور و همکاران (2018)، پرسشنامه تمایل به حضور مجدد لیم (2006)، پرسشنامه عوامل عینی- انتزاعی فلاحی و همکاران (1393) بود. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل عینی و انتزاعی مربوط به باشگاه های الکترونیکی هم به صورت مستقیم هم از طریق نقش تعدیلگر تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی بر قصد حضور مجدد مشتریان نقش دارد. همچنین تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی نیز بر قصد حضور مجدد مشتریان نقش دارد.
مقاله پژوهشی
علی خاصه؛ اکرم اصفهانی نیا؛ سعید قربانی؛ حسن قره خانی؛ مونا رضایی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل مهارت های ارتباطی بازخورد شغلی ، قدرت منبع بازخورد و عزت دریافت کننده در بهبود عملکرد شغلی کارشناسان تربیت بدنی دانشگاه های پیام نور بود. پژوهش حاضر بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی بود که به شکل میدانی انجام شد. جامعة آماری شامل کارشناسان تربیت بدنی دانشگاه های پیام نور(468 نفر) بود که ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل مهارت های ارتباطی بازخورد شغلی ، قدرت منبع بازخورد و عزت دریافت کننده در بهبود عملکرد شغلی کارشناسان تربیت بدنی دانشگاه های پیام نور بود. پژوهش حاضر بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی بود که به شکل میدانی انجام شد. جامعة آماری شامل کارشناسان تربیت بدنی دانشگاه های پیام نور(468 نفر) بود که 248 نفر به روش تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شد.ابزار گردآوری اطلاعات شامل چهار پرسشنامه عزت نفس سازمانی پیرس و همکاران (1989)، بازخورد شغلی آلدرز(2000)، قدرت منبع بازخورد هینکین و اسچریشیم (1989) و عملکرد شغلی فدور و همکاران(2001) بود. پایایی پرسشنامه ها بالای 75/0 بود . از آمار توصیفی برای توصیف دادهها و در بخش استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون ، تحلیل مسیر و روش معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد بازخورد شغلی بر بهبود عملکرد شغلی، قدرت منبع بازخورد وعزت دریافت کننده ، تأثیر مثبت و معناداری دارد. قدرت منبع بازخورد بر بهبود عملکرد شغلی و همچنین عزت دریافت کننده نیز بر بهبود عملکرد شغلی، تأثیر مثبت و معناداری دارد. قدرت منبع بازخورد و عزت دریافت کننده بازخورد در رابطة بازخورد شغلی و بهبود عملکرد شغلی، نقش میانجی دارد. بنابراین با توجه به تاثیر معناداری تمامی متغیرهای مربوط به مهارت های ارتباطی بر روی بهبود عملکرد شغلی، وبا توجه لازم به عوامل روانی(عزت نفس) و سازمانی (قدرت منبع) بازخورد شغلی ، ضمن اثربخش نمودن و افزایش احتمال پذیرش بازخورد ، می توان عملکرد شغلی کارشناسان تربیت بدنی دانشگاه را بهبود بخشید.
مقاله پژوهشی
ملیحه محسنی؛ شهاب بهرامی؛ علی محمد صفانیا
چکیده
هدف پژوهش حاضر اثر مهارتهای ارتباطی بر نحوه گذراندن اوقات فراغت فعال با نقش میانجی تعاملات اجتماعی دانش آموزان دختر شهرستان ساوه بود. روش تحقیق توصیفی - همبستگی و گردآوری دادهها بهصورت میدانی و از لحاظ استفاده از نتایج، کاربردی بود جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوره اول شهرستان ساوه که بر اساس آمار موجود ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر اثر مهارتهای ارتباطی بر نحوه گذراندن اوقات فراغت فعال با نقش میانجی تعاملات اجتماعی دانش آموزان دختر شهرستان ساوه بود. روش تحقیق توصیفی - همبستگی و گردآوری دادهها بهصورت میدانی و از لحاظ استفاده از نتایج، کاربردی بود جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوره اول شهرستان ساوه که بر اساس آمار موجود تعداد 4000 نفر مشغول به تحصیل هستند. به منظور برآورد حجم نمونه از نرمافزار اس پی اس سمپل پاور استفاده گردید که تعداد 280 نفر بعنوان به صورت روش نمونهگیری خوشهی انتخاب گردید. برای جمع دادهها از مقیاسهای پرسشنامه مهارت ارتباطی بارتون جیام (1385)، پرسشنامه اوقات فراغتی اجتماعی فعال کاشفی و نظری (1393) و پرسشنامه تعاملات اجتماعی کارول گلاس (۱۹۹۴) استفاده شد. در ادامه اطلاعات به دست آمده و با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی و مدل میانجی تجزیه و تحلیل شد. در این پژوهش از نرمافزار SPSS نسخه 25 و نرم افزار Amos در سطح خطای 05/0 بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که اثر مهارتهای ارتباطی و تعاملات اجتماعی دانش آموزان بر نحوه گذراندن اوقات فراغت آنها از نوع میانجی جزئی می-باشد.
مقاله پژوهشی
ارش زارعی؛ علیرضا زارع؛ حسین منصوری
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل شناسایی عوامل ترغیبکننده مشتریان در فروش شخصی محصولات ورزشی میباشد. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و به روش میدانی انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه مصرفکنندگان کالای ورزشی در سطح شهر تهران بود. بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده 306 پرسشنامه جمعآوری گردید. ابزار اندازهگیری پرسشنامه بکویل ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل شناسایی عوامل ترغیبکننده مشتریان در فروش شخصی محصولات ورزشی میباشد. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و به روش میدانی انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه مصرفکنندگان کالای ورزشی در سطح شهر تهران بود. بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده 306 پرسشنامه جمعآوری گردید. ابزار اندازهگیری پرسشنامه بکویل و میشل، 2003 و دیوید یان و همکاران، 2012 بود. روایی صوری و محتوایی توسط چند تن از اساتید و دانشجویان دکتری مدیریت ورزشی مورد بررسی قرار گرفت. مطلوبیت پایایی، روایی همگرایی و روایی واگرایی حاکی از برقراری روایی سازهای مدل داشت. یافتهها نشان داد که بین نمونههای رایگان، تخفیف و عادات خرید اثر معنیداری وجود دارد همچنین بین محیط فیزیکی، محیط اجتماعی و ارتقاء فروش اثر معنیداری وجود دارد در نهایت بین ارتقاء فروش و عادات خرید رابطه معنیداری وجود داشت؛ بنابراین، درک و شناسایی عوامل ترغیبکننده مشتریان در فروش شخصی کلید موفقیت در برنامهریزی و مدیریت بازاریابی در شرایط فعلی میباشد.
مقاله پژوهشی
فریبا مالکی؛ مسلم مبارکی؛ احسان نامدار جویمی؛ لیلا تمسکی هرسینی
چکیده
هدف از این پژوهش، مطالعهی نقش فرهنگسازمانی در رابطهی بین رهبری تحولآفرین و رفتار شهروندی سازمانی بود. پژوهش ازلحاظ گردآوری دادهها، همبستگی و ازنظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان رسانههای ورزشی در شهر زاهدان به تعداد 70 نفر بود که سرشماری شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل سه پرسشنامه رهبری تحولآفرین برنارد ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، مطالعهی نقش فرهنگسازمانی در رابطهی بین رهبری تحولآفرین و رفتار شهروندی سازمانی بود. پژوهش ازلحاظ گردآوری دادهها، همبستگی و ازنظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان رسانههای ورزشی در شهر زاهدان به تعداد 70 نفر بود که سرشماری شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل سه پرسشنامه رهبری تحولآفرین برنارد و بس (1985)، رفتار شهروندی سازمانی اورگان و همکارانش (1997) و پرسشنامه فرهنگسازمانی کاتلر (2000) بود. برای بومیسازی پرسشنامههای پژوهش،مجدداً روایی همگرا و واگرا و پایایی ترکیبی و آلفایکرونباخ آنها مـورد تأییـد قـرار گرفـت. برازش مدل اندازهگیری، ساختاری و مدل کلّی، با روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار PLS احراز شد. ضرایب F2 و Q2 و R2 و GOF در دامنه قابلقبول قرار داشتند. نتایج آزمون نشان داد ضرایب معناداری T-value و z-value (آزمون سوبل) خارج از دامنه قدر مطلق 27/3 قرار دارد. با اطمینان 0.99 درصد، روابط مستقیم و غیرمستقیم بین متغیرها معنادار است. نتایج حاکی از آن است که رهبری تحولآفرین با رفتار شهروندی سازمانی رابطه معنادار و قابلقبول دارد. رهبری تحولآفرین بافرهنگ سازمانی رابطه بسیار قوی و مثبت دارد. همینطور فرهنگسازمانی موجب بروز رفتارهای شهروند سازمانی در سازمان میشود و این دو متغیر باهم رابطه مثبت و سازنده دارند. درنهایت فرهنگسازمانی در رابطه رهبری تحولآفرین با رفتار شهروند سازمانی نقش میانجی ایفا میکند.