رسانه های ورزشی
بهاره رحمانیان کوشککی؛ مرضیه خلیفه سلطانی؛ سعید جعفری
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، ارائه مدل مدیریت رسانههای ورزشی با رویکرد توسعه دیپلماسی ورزشی بود. روش تحقیق از نوع کیفی، شیوه دادهبنیاد و رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری شامل مدیران سازمانهای ورزشی، اصحاب رسانه ورزشی و اساتید دانشگاه بودند و نمونهگیری به صورت گلولهبرفی صورت گرفت. جهت جمعآوری اطلاعات از مصاحبه نیمهساختاریافته ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، ارائه مدل مدیریت رسانههای ورزشی با رویکرد توسعه دیپلماسی ورزشی بود. روش تحقیق از نوع کیفی، شیوه دادهبنیاد و رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری شامل مدیران سازمانهای ورزشی، اصحاب رسانه ورزشی و اساتید دانشگاه بودند و نمونهگیری به صورت گلولهبرفی صورت گرفت. جهت جمعآوری اطلاعات از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده گردید، که محقق با انجام 17 مصاحبه به اشباع نظری رسید. روائی سؤالات مصاحبه مرحله به مرحله توسط خبرگان تأئید قرار گرفت و پایایی سؤالات از طریق پایایی باز آزمون 94 درصد بدست آمد. با تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرم افزار مکسکیودیای، 465 کد اولیه، 51 مقوله فرعی و 13 مقوله اصلی بدست آمد و طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، مدل تحقیق طراحی گردید. مقولهها بر اساس الگوی پرادایمی اشتراوس و کوربین در محورهای عوامل علی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها قرار گرفتند. نتایج نشان داد، دیدگاه راهبردی و تعاملگرایی، موجب رشد اقتصادی، رشد فرهنگی و شهرت بینالمللی و در نهایت جهانیسازی و دستیابی به قدرت نرم خواهد شد. بنابراین مسئولین باید با ایجاد برنامه ساختارمند و هدفمند، جهت مدیریت رسانههای ورزشی بکوشند.
میرابراهیم حسینی؛ فاطمه عبدوی؛ سیدامین دهقان بنادکی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش رسانه در پیشبرد دیپلماسی ورزشی ایران بود. روش تحقیق حاضر، با رویکرد کیفی به روش داده بنیاد است که از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری اطلاعات به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل اعضای هیئت علمی رشته های مدیریت ورزشی،علوم سیاسی و ارتباطات بودند همچنین معاون وزارت امور خارجه کشور، نمایندگان ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش رسانه در پیشبرد دیپلماسی ورزشی ایران بود. روش تحقیق حاضر، با رویکرد کیفی به روش داده بنیاد است که از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری اطلاعات به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل اعضای هیئت علمی رشته های مدیریت ورزشی،علوم سیاسی و ارتباطات بودند همچنین معاون وزارت امور خارجه کشور، نمایندگان مجلس ، مدیران عالی فدراسیونهای ورزشی، مدیران عالی رتبه که دارای تجربیات بینالمللی و مدیریتی فراوان در عرصه دیپلماسی ورزش بودند که 25 نفر از میان آنها به صورت نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق، مصاحبه نیمه ساختاری بود که تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. برای روایی و پایایی تحقیق، از روش مقبولیت، انتقالپذیری و تأییدپذیری استفاده شد. روش گردآوری دادهها، منابع کتابخانهای، مشاهده میدانی، رسانههای صوتی و مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 25 نفر از نخبگان آگاه از موضوع مورد بحث است. روایی این تحقیق توسط متخصصان مورد بررسی و تأیید قرار گرفت و پایایی تحقیق 89 درصد به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت. بر اساس کدهای باز شناسایی شده، کدهای محوری شکل گرفتند و به کمک کدگذاری انتخابی مدل نظری توسعه پیدا کرد، سپس مدل پارادایمی با نظر خبرگان مورد تأیید قرار گرفت و از کدها، مفاهیم و مقولههای شناسایی شده در برنامهریزیهای آتی در پیشبرد دیپلماسی ورزشی استفاده کرد؛ بنابر این رسانهها نقش مهمی در پیشبرد دیپلماسی ورزش کشور داشته و موجبات بهبود پیشرفت عرصه بینالمللی را فراهم میآوردند.
روابط بین الملل در ورزش
سهیلا صفاتی؛ سعید قربانی؛ رضا رضایی شیرازی
چکیده
هدف تحقیق حاضر تبیین و اولویتبندی عوامل مؤثر بر دیپلماسی ورزشی در فضای مجازی بود. این پژوهش از نظر هدف تحقیق جزو تحقیقات بنیادی و از لحاظ ماهیت، توصیفی و از حیث متغیرها پژوهش آمیخته ترکیبی از روش دلفی و دیمتل فازی بود. جامعه آماری این پژوهش با توجه به نوع تحقیق که درمورد دیپلماسی در ورزش است، همه صاحبنظران و کارشناسان در حوزه دیپلماسی ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر تبیین و اولویتبندی عوامل مؤثر بر دیپلماسی ورزشی در فضای مجازی بود. این پژوهش از نظر هدف تحقیق جزو تحقیقات بنیادی و از لحاظ ماهیت، توصیفی و از حیث متغیرها پژوهش آمیخته ترکیبی از روش دلفی و دیمتل فازی بود. جامعه آماری این پژوهش با توجه به نوع تحقیق که درمورد دیپلماسی در ورزش است، همه صاحبنظران و کارشناسان در حوزه دیپلماسی ورزشی و روابط بینالملل، اعضای هیئتعلمی مدیریت ورزشی در کشور و مسئولان روابط بینالملل فدراسیونها بودند. روش نمونهگیری در قسمت کیفی بهصورت هدفمند و گلولهبرفی بود که درمجموع 16 مصاحبه انجام شد تا دادهها به اشباع نظری رسید. هشت نفر از مصاحبهشوندگان اعضای گروه دلفی و 13 نفر خبره بخش دیمتل فازی را تشکیل دادند. تحلیلها در محیط نرمافزار اکسل انجام گرفت. یافتههای مصاحبه و مبانی نظری تحقیق نشان داد که درمجموع 79 گویه بهعنوان عوامل مؤثر بر دیپلماسی ورزشی در فضای مجازی شناسایی شد که این گویه ها به 9 دسته کلی «ماهیت و پتانسیل»، «عوامل ساختاری»، «سیاست مدیریتی»، «سیاست رسانهای»، «سیاست ورزش حرفهای»، «سیاست فرهنگی»، «سیاست بینالمللی»، «عومل اقتصادی» و «سیاست ارتباطی» تقسیم شدند. همچنین یافتههای آزمون دمیتل فازی نشان داد که چهار عامل، اثرگذار و پنج عامل، اثرپذیر بر دیپلماسی ورزشی در فضای مجازی هستند. در نتیجهگیری کلی بیان شد که باید ابتدا عوامل اثرگذار مدنظر قرار گیرند؛ زیرا می تواند دیپلماسی ورزشی در فضای مجازی ایران را تحتتأثیر بیشتری قرار دهد و نقش فعالتری در این حوزه داشته باشد.
بهنام عاشقی؛ رحیم رمضانی نژاد؛ سعید عبدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، توصیف و تحلیلمحتوای مقالات علمی ـ پژوهشی مرتبط با سیاست و ورزش میباشد. جامعه پژوهش این مطالعه شامل مقالههای سالهای (1398-1388) موجود در پایگاههای ایرانداک، سیویلیکا، مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، زدنی، مگایران، مجلاتنور، پورتالجامع علومانسانی، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پایگاه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، توصیف و تحلیلمحتوای مقالات علمی ـ پژوهشی مرتبط با سیاست و ورزش میباشد. جامعه پژوهش این مطالعه شامل مقالههای سالهای (1398-1388) موجود در پایگاههای ایرانداک، سیویلیکا، مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، زدنی، مگایران، مجلاتنور، پورتالجامع علومانسانی، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پایگاه استنادی علوم جهاناسلام بود که با جستجوی کلمات کلیدی سیاست و ورزش، دیپلماسیورزشی، ورزشسیاسی، سیاسیون در ورزش و سیاستمداران ورزشی تعداد 28 مقاله از طریق تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که این پژوهشها را میتوان از نظر تعداد به ترتیب اولویت در چهار موضوع ورود سیاسیون در ورزش، سیاستگذاری، دیپلماسیورزشی و سیاست و اقتصاد در ورزش دستهبندی کرد. ضمنا از بین دانشگاههای کشور دانشگاه تهران بیشتر به حوزه سیاست و ورزش پرداختهاست و همچنین در استناددهی بیشتر از مقالات فارسی استفاده شدهاست. در سال 1396 نیز تحقیقات این حوزه رشد چشمگیری داشته است. بنابراین، با توجه به اهمیت فوقالعاده ارتباط ورزش با سیاست پیشنهاد میشود که تحقیقات این حوزه با همکاریهای بین رشتهای و به ویژه استفاده از مستندات سازمانهای ورزشی و تجارب مدیران ادامه یابد.
مهدی شریعتی فیض آبادی؛ امیرحسین منظمی
چکیده
»جنگ بدون شلیک« تعبیری از دیپلماسی عمومی در جهان امروز است؛ این مفهوم از سه بعد اساسی هنر، آموزش و ورزش تشکیل شده است. پژوهش حاضر با هدف تبیین جایگاه ورزش در توسعۀ دیپلماسی عمومی در قالب مدلی تجربی انجام شد. اینپژوهش به لحاظ هدف، کاربردی بود که با بررسی بیش از 100 مقاله، کتاب، یادداشت، خبر و مصاحبه طی سالهای 1394 تا 1398 انجام شد. پس ...
بیشتر
»جنگ بدون شلیک« تعبیری از دیپلماسی عمومی در جهان امروز است؛ این مفهوم از سه بعد اساسی هنر، آموزش و ورزش تشکیل شده است. پژوهش حاضر با هدف تبیین جایگاه ورزش در توسعۀ دیپلماسی عمومی در قالب مدلی تجربی انجام شد. اینپژوهش به لحاظ هدف، کاربردی بود که با بررسی بیش از 100 مقاله، کتاب، یادداشت، خبر و مصاحبه طی سالهای 1394 تا 1398 انجام شد. پس از تحلیل متن متون و تحلیل مصاحبه با صاحبنظران با استفاده از تکنیک دلفی، یافته های پژوهش نشان دادکه 99 مفهوم مرتبط با ورزش در توسعۀ تعامالت دیپلماتیک عمومی کشورها شناسایی شدند. این مفاهیم با توجه به تجربیات و نظر متخصصان در سه سطح طبقه بندی شدند. با توجه به سطوح طبقه بندی دیپلماسی ورزشی، نتیجۀ ترکیب مفاهیم دیپلماسی دوطرفه،چندگانه، مردم در مقابل مردم، نرم و دیپلماسی فرهنگی است. با توجه به یافته های پژوهش، ورزش به دلیل جذابیت و اثرگذاری جهانشمول خود نقشی پررنگ در تقویت دیپلماسی عمومی کشورها دارد.
امین رضا بخشی چناری؛ شیرین زردشتیان؛ حسین محمدی جامع
چکیده
هدف از انجام این تحقیق بررسی تطبیقی تجارب دیپلماسی ورزشی کشورهای منتخب و مقایسه آن با جمهوری اسلامی ایران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است که با توجه به ماهیت و نوع مطالعه که بررسی تطبیقی است از روش مطالعه تطبیقی جرج بردی استفاده شد. کشورهای بررسی شده در بخش تطبیقی پژوهش شامل آمریکا، آلمان، فرانسه، ژاپن، انگلستان و جمهوری اسلامی ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق بررسی تطبیقی تجارب دیپلماسی ورزشی کشورهای منتخب و مقایسه آن با جمهوری اسلامی ایران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است که با توجه به ماهیت و نوع مطالعه که بررسی تطبیقی است از روش مطالعه تطبیقی جرج بردی استفاده شد. کشورهای بررسی شده در بخش تطبیقی پژوهش شامل آمریکا، آلمان، فرانسه، ژاپن، انگلستان و جمهوری اسلامی ایران است. علت انتخاب کشورهای مذبور فعالیتهای موفق و سازماندهی مناسب آنها به عنوان کشورهای پیشرو در حوزه دیپلماسی ورزشی بوده است. اطلاعات مورد نظر این کشورها از طریق جستجو در وبسایتها، مقالات علمی، تحقیقات داخلی و خارجی، کتب مرتبط، اسناد، شواهد و مدارک جمعآوری گردید. همچنین برای بررسی وضعیت کنونی دیپلماسی ورزشی در ایران نیز از طریق مصاحبه با اساتید، نخبگان و صاحبنظران در حیطه دیپلماسی جمعآوری شد. جامعه آماری پژوهش، مدیران عالیرتبه سیاسی- ورزشی کشور بودند که در عرصه ورزش و سیاست سوابق مدیریتی و اجرایی داشتند. نمونه آماری 12 نفر از نخبگان بودند که به صورت نمونهگیری در دسترس و به شیوه گلولهبرفی انتخاب شدند. یافتههای تحقیق نشان داد که در کشورهای پیشرو در حوزه دیپلماسی ورزشی، در سطح کلان فعالیتهای بسیاری انجام گرفته است که این فعالیتها در سه دسته نهادهای فعال دیپلماسی ورزشی، اولویتهای دیپلماسی ورزشی و اقدامات انجام شده برای تقویت این دیپلماسی طبقهبندی شدند. بررسی وضعیت دیپلماسی ورزشی ایران نشاندهنده عدم برنامهریزی و سیاستگذاری لازم با رویکرد دیپلماسی ورزشی در کشور بود. لذا میتوان گفت از آنجا که تعیین خطمشی سیاست خارجی هر کشور از متغیرهای متعددی تأثیر میپذیرد، جمهوری اسلامی میتواند با الگوبرداری از کشورهای موفق از دیپلماسی ورزشی به مانند ابزاری تسهیلکننده برای اجرای سیاست خارجی استفاده کند.
امین رضا بخشی چناری؛ محمود گودرزی؛ سید نصرالله سجادی؛ مجید جلالی فراهانی
چکیده
هدف از این پژوهش، ارائه راهکارهایی برای توانمندسازی و ارتقای توسعه دیپلماسی ورزشی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. کل فرایند پژوهش شامل دو مرحله است: مرحله اول پژوهش شامل تحقیق کیفی از نوع نظریه برخاسته از دادهها (با استفاده از ابزار مصاحبه با اساتید دانشگاه و نخبگان، مطالعه مقالات، کتب، اسناد و مدارک)، مرحله دوم پژوهش شامل ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، ارائه راهکارهایی برای توانمندسازی و ارتقای توسعه دیپلماسی ورزشی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. کل فرایند پژوهش شامل دو مرحله است: مرحله اول پژوهش شامل تحقیق کیفی از نوع نظریه برخاسته از دادهها (با استفاده از ابزار مصاحبه با اساتید دانشگاه و نخبگان، مطالعه مقالات، کتب، اسناد و مدارک)، مرحله دوم پژوهش شامل تحقیق کمی از نوع توصیفی- تحلیلی (با استفاده از روش دلفی و AHP). پس از پایان مرحله اول پژوهش، تعداد 12 متغیر، بعد از پایان دوره دوم روش دلفی و غربالگری نهایی شناسایی شد. نتایج پژوهش نشان داد بازبینی و بازنگری آئیننامههای اجرایی نهادهای ورزشی (وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و...)، برگزاری جلسات هماهنگی بین وزارت ورزش و وزارت خارجه به عنوان متولیان اصلی دیپلماسی ورزشی، آموزش مدیران سیاسی - ورزشی کشور با اصول اولیه تعاملات بینالمللیدر سطح جهانی، تدوین و اجرای یک برنامه جامع و علمی در جهت گسترش و ارتقای دیپلماسی ورزشی، تعریف و تببین مفهوم دیپلماسی ورزشی به دستگاهها و نهادهای دولتی فعال در حوزه دیپلماسی عمومی، راهکارهای مهم در توانمندسازی و تقویت دیپلماسی ورزشی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه نخبگان است.
سالار مرادی؛ محمد خالدیان؛ فردین مصطفایی
دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1393، ، صفحه 55-60