گلناز رضایی؛ اسفندیار خسروی زاده؛ مجید majid
چکیده
هدف از این پژوهش مدلسازی عوامل موثر بر جریانسازی رسانهای در ورزش با رویکرد نظریه داده بنیادبود. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری شامل متخصصین رسانه دارای سابقه تدریس دانشگاهی یا فعالان حوزه ورزش و رسانه، متخصصین ترویج ورزش در رسانه و آشنا با آن، صاحب نظران و صاحب منصبان ورزش، برنامه سازان ورزشی، سیاست گذاران ...
بیشتر
هدف از این پژوهش مدلسازی عوامل موثر بر جریانسازی رسانهای در ورزش با رویکرد نظریه داده بنیادبود. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری شامل متخصصین رسانه دارای سابقه تدریس دانشگاهی یا فعالان حوزه ورزش و رسانه، متخصصین ترویج ورزش در رسانه و آشنا با آن، صاحب نظران و صاحب منصبان ورزش، برنامه سازان ورزشی، سیاست گذاران و مشاوران ورزشی سازمان صدا و سیما بودند. رشته تحصیلی و داشتن تألیفات علمی مرتبط با موضوع، دارا بودن سمتهای مدیریتی و تجارب اجرایی در حوزه رسانههای ورزشی از جمله شاخصهای انتخاب لیست اولیه صاحبنظران بود. روش نمونهگیری به صورت نمونهگیری غیر احتمالی، با انتخاب هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی بود. اندازه نمونه در این پژوهش برابر با 16 نفر بود. ابزار اندازهگیری مصاحبه باز بود و بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. بر مبنای تحلیل دادهها 86 مفهوم اولیه (کدهای باز)، 19 کد محوری و 5 کد گزینشی عوامل علی (عوامل مدیریتی، سازماندهی جریان سازی، عوامل انسانی)، عوامل زمینهای (زیر ساختهای علمی، بسترهای لازم در جریان سازی، امکانات و تجهیزات فنی)، عوامل مداخله گر (عوامل فرهنگی، عوامل درون سازمانی، عوامل محیطی)، عوامل راهبردی (تخصص گرایی، عوامل آموزشی موثر، جنبههای خبر، تعیین اولویتهای مهم در جریان سازی ورزشی، و پیامدها (نهادینه کردن ورزش، بیان خبر کامل در جریان سازی حوزه ورزش، بررسی خبر مورد نظر در حوزه ورزش، توسعه و تحریک آگاهی نسبت به خبر در حوزه ورزش، توانمندسازی در مصرف رسانه در حوزه جریان سازی ورزشی) شناسایی شد.
رسانه های ورزشی
محسن قلی پور؛ سیروس احمدی؛ غلامرضا خاکساری
چکیده
هدف از این پژوهش، تحلیل نقش رسانهها در توسعه مشروعیت اخلاقی در نظام حقوقی ورزشی ایران میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان آشنا با رسانهها، مشروعیت اخلاقی و نظام حقوقی ورزش ایران میباشد که شامل اساتید دانشگاهی (حداقل دو پژوهش در زمینه متغیرهای پژوهش)، حقوقدانان ورزشی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تحلیل نقش رسانهها در توسعه مشروعیت اخلاقی در نظام حقوقی ورزشی ایران میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان آشنا با رسانهها، مشروعیت اخلاقی و نظام حقوقی ورزش ایران میباشد که شامل اساتید دانشگاهی (حداقل دو پژوهش در زمینه متغیرهای پژوهش)، حقوقدانان ورزشی ایران (داشتن تجربه در پروندههای حقوقی در ورزش ایران) و برخی مدیران رسانههای ورزشی ایران (رادیو، تلویزیون، روزنامهها و مجلات ورزشی) باسابقه بیش از 5 سال میباشد که به روش نمونهگیری هدفمند انتخابشدهاند (15 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظاممند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل و تفسیر مصاحبه خبرگان نشان داد که چهار نقش آگاهی سازی، انگیزشی، نیازسنجی و آموزشی ازجمله نقشهای رسانهها بهمنظور توسعه مشروعیت اخلاقی در نظام حقوقی ورزشی ایران میباشد. همچنین مضامین آگاهی سازی و آموزشی میتوانند بر نیازسنجی و انگیزشی تأثیرگذار باشد.
روابط عمومی ورزشی
سید عباس وهابی؛ مجید سلیمانی؛ عادل افکار
چکیده
لازمۀ واکنش مؤثر به تغییرات محیطی و کسب مزیت رقابتی در رسانههای ورزشی، دستیابی به مدیریت راهبردی منابع انسانی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر مدیریت راهبردی منابع انسانی بر عملکرد و چابکی سازمانی با نقش میانجی سرمایه فکری دربین کارکنان رسانههای ورزشی شهر تهران انجام گرفت. روشهای پژوهش از نوع کاربردی و به لحاظ روش از نوع تحقیقات ...
بیشتر
لازمۀ واکنش مؤثر به تغییرات محیطی و کسب مزیت رقابتی در رسانههای ورزشی، دستیابی به مدیریت راهبردی منابع انسانی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر مدیریت راهبردی منابع انسانی بر عملکرد و چابکی سازمانی با نقش میانجی سرمایه فکری دربین کارکنان رسانههای ورزشی شهر تهران انجام گرفت. روشهای پژوهش از نوع کاربردی و به لحاظ روش از نوع تحقیقات پیمایشی و از نوع مدلیابی معادله ساختاری بود. تمامی کارکنان زن و مرد رسانههای ورزشی دانشکدههای تربیتبدنی شهر تهران به تعداد 334 نفر جامعه آماری پژوهش را تشکیل دادند. با روش نمونهگیری طبقهای و با استفاده از تخصیص متناسب (طبق فرمول کوکران) 225 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد مدیریت راهبردی منابع انسانی (2006)، پرسشنامه سرمایه فکری بونتیس (1996) و پرسشنامه عملکرد سازمانی یانگ (2004) استفاده شد. دادههای تحقیق پس از جمعآوری با استفاده نرمافزارهای آماری PLS Smart و SPSS تحلیل شدند. نتایج معادله ساختاری نشان داد که هر چهار متغیر یعنی مدیریت راهبردی منابع انسانی، سرمایه فکری و عملکرد سازمانی در کارکنان رسانههای ورزشی دانشکدههای تربیتبدنی شهر شهر تهران از وضعیت مطلوب برخوردار بودند. همچنین مدیریت استراتژیک منابع انسانی تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد سازمانی داشت. مدیریت استراتژیک منابع انسانی تأثیر مثبت و معناداری بر سرمایه فکری داشت و سرمایه فکری تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد سازمانی داشت.
تقی عاشوری؛ مرتضی دوستی؛ محمد حسین رضوی؛ ابوالحسن حسینی
دوره 10، شماره 2 ، دی 1401، ، صفحه 85-102
چکیده
ﻫﺪف پژوهش ﺣﺎﺿﺮ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و اولویتبندی فرصتهای کارآفرینی ورزشی در حوزۀ رسانهها اﺳﺖ. روش پژوهش از نظر راهبرد، آﻣﯿﺨﺘﻪ (کیفی و کمّی)، با طرح اکتشافی-متوالی و هدف کاربردی-توسعهای است. جامعهی آماری در بخش کیفی: با نمونهگیری هدفمند به روش نظری، 17 تن از اساتید و پژوهشگران مدیریت ورزشی در حوزۀ رسانهها و بخش کمّی: با نمونهگیری ...
بیشتر
ﻫﺪف پژوهش ﺣﺎﺿﺮ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و اولویتبندی فرصتهای کارآفرینی ورزشی در حوزۀ رسانهها اﺳﺖ. روش پژوهش از نظر راهبرد، آﻣﯿﺨﺘﻪ (کیفی و کمّی)، با طرح اکتشافی-متوالی و هدف کاربردی-توسعهای است. جامعهی آماری در بخش کیفی: با نمونهگیری هدفمند به روش نظری، 17 تن از اساتید و پژوهشگران مدیریت ورزشی در حوزۀ رسانهها و بخش کمّی: با نمونهگیری تصادفی طبقهای از 384 نفر از دانشجویان تحصیلاتتکمیلی گرایشهای مختلف تربیتبدنی و علوم ورزشی مشارکت داشتند. ابزار پژوهش: مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای نیمهساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری و اجماع و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎمۀ محققساخته در مقیاس لیکرت 5 ارزشی جهت تعیین اﻫﻤﯿﺖ ﻫﺮ ﯾﮏ از فرصتهای کارآفرینی در حوزۀ رسانه به روش پیمایشی نظرسنجی شد. روایی صوری ابزار توسط اعضای گروه پژوهش تأیید و پایایی آن با آلفایکرونباخ و پایایی ترکیبی بهترتیب: 70/0 و 76/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها ﺑﺮ اﺳﺎس آزﻣﻮن تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و مدلسازی معادله ساختاری واریانسمحور با نرمافزارهای آماری «Smart PLS(2)» و «SPSS» انجام ﺷﺪ. میزان اهمیت و اولویت ابعاد فرصتهای ورزشی موجود در رسانهها بهترتیب: 1. رسانههای سایبری، 2. رسانههای چاپی، 3. رسانههای دیجیتال، 4. رسانههای الکترونیکی، را نشان داد. نتایج تحقیق حاضر تنوع بالای فرصتهای کارآفرینی را در حوزهها، هزینه شروع، منطقه جغرافیایی، زمان و ... بیان داشت. با شناخت فرصتهای کارآفرینانه و برنامهریزی آنها میتوان گامهای اساسی را برای توسعه ورزش در کشور برداشت. متولیان امر کارآفرینی و ورزش در سیاستگذاری و برنامهریزیهای کوتاهمدت و بلندمدت خود میتوانند با توجه به این فرصتها به پیشرفت ورزش کمک شایانی نمایند.
عبدالباسط مرادزاده؛ محب الدین ریگی؛ عبدالعلی کشته گر
چکیده
خلق محیطی که از شاخصههای معنوی برخوردار بوده و منجر به رفتارهایی فراتر از وظیفه کارکنان شود، یکی از این الزاماتی است که می تواند ضریب موفقیت سازمانها را ارتقاء دهد. پژوهش حاضر با هدف تبیین الگوی روابط ساختاری بین رهبری معنوی و رفتار شهروندی سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی معنویت سازمانی انجام شد. روش تحقیق از حیث هدف، توسعهای-کاربردی ...
بیشتر
خلق محیطی که از شاخصههای معنوی برخوردار بوده و منجر به رفتارهایی فراتر از وظیفه کارکنان شود، یکی از این الزاماتی است که می تواند ضریب موفقیت سازمانها را ارتقاء دهد. پژوهش حاضر با هدف تبیین الگوی روابط ساختاری بین رهبری معنوی و رفتار شهروندی سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی معنویت سازمانی انجام شد. روش تحقیق از حیث هدف، توسعهای-کاربردی و از حیث شیوهی جمعآوری دادهها، توصیفی – همبستگی میباشد. جامعهی آماری شامل کارکنان رسانههای ورزشی در شهر زاهدان سال 1397 بود که تعدادشان 273 نفر بود. دادههای پژوهش از طریق 3 پرسشنامهی استاندارد رهبری معنوی، معنویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی جمعآوری شدند و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرانباخ به ترتیب 0.87، 0.89 و 0.83 به دست آمد. دادههای جمعآوری شده از طریق آزمون تحلیل مسیر در نرمافزار LISREL تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق بیانگر این بود که: 1) رهبری معنوی اثر معنیداری روی معنویت سازمانی دارد. 2) معنویت سازمانی اثر معنیداری روی رفتار شهروندی سازمانی دارد. 3) رهبری معنوی بر رفتار شهروندی سازمانی از طریق معنویت سازمانی اثر معنیداری دارد. وجود رهبری معنوی در سازمانها مستلزم تغییر و تحول و موفقیت مستمر است. درمجموع، اهمیت و ضرورت معنویت در سازمان آنچنان است که میتواند برای سازمانها، انسانیت وبرای اجتماع،فعالیت و برای محیط، مسؤولیت را به ارمغان آورد.
رضا شهبازی؛ مجید جلالی فراهانی؛ محمد خبیری
چکیده
با توجه به اهمیت رسانهها در رشد و توسعه صنعت گردشگری ورزشی، تحقیق حاضر با هدف بررسی و رتبهبندی نقش رسانههای جمعی در توسعه گردشگری ورزشی شهر تبریز انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران و متخصصان ورزش، گردشگری و میراث فرهنگی و رسانههای ورزشی در شهر تبریز بودند (300=N) و نمونهگیری به صورت کل شمار بود که 230 پرسشنامه مورد ...
بیشتر
با توجه به اهمیت رسانهها در رشد و توسعه صنعت گردشگری ورزشی، تحقیق حاضر با هدف بررسی و رتبهبندی نقش رسانههای جمعی در توسعه گردشگری ورزشی شهر تبریز انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران و متخصصان ورزش، گردشگری و میراث فرهنگی و رسانههای ورزشی در شهر تبریز بودند (300=N) و نمونهگیری به صورت کل شمار بود که 230 پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از تأیید روایی آن توسط تعدادی از متخصصان مدیریت ورزشی و گردشگری در یک مطالعه مقدماتی بین 30 نفر از آزمودنیها توزیع و پایایی آن (86/0 =α) گزارش داده شد. تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق با استفاده از روشهای آماری توصیفی و آمار استنباطی از قبیل آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون رتبهای فریدمن و نرمافزار SPSS نسخه 24 انجام گرفت. نتایجتحقیق نشان داد، رسانههای جمعی بیشترین نقش را در «آموزش نیروی انسانی» با میانگین رتبهای 39/4 و کمترین نقش را «شناسایی ظرفیتها و قابلیتهای محیطی» با میانگین رتبهای 78/3 داشتند. همچنین از بین رسانههای جمعی تلویزیون، اینترنت و رسانههای نوین بیشترین نقش را در توسعه گردشگری ورزشی شهر تبریز داشتند.با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت، تلویزیون، اینترنت و رسانههای نوین، نقش اصلی در مؤلفههای توسعه گردشگری ورزشی را بر عهده دارند، بنابراین پیشنهاد میشود، با ایجاد شبکههای تلویزیونی گردشگری ورزشی و وبسایتهای گردشگری ورزشی، زمینههای لازم برای حضور بیشتر گردشگران در رویدادهای ورزشی را فراهم آورند.
رضا شهبازی؛ جواد مصطفایی کیوی؛ روح الله دایی؛ نصرالله سجادی
چکیده
با توجه به اهمیت ورزش همگانی بر ابعاد مختلف فردی و اجتماعی افراد و افزایش امید به زندگی مردم از طریق سلامتی افراد جامعه، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رسانههای جمعی در توسعه ورزش همگانی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه تهران انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه تهران تشکیل میدهند. نمونه آماری با استفاده از جدول ...
بیشتر
با توجه به اهمیت ورزش همگانی بر ابعاد مختلف فردی و اجتماعی افراد و افزایش امید به زندگی مردم از طریق سلامتی افراد جامعه، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رسانههای جمعی در توسعه ورزش همگانی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه تهران انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه تهران تشکیل میدهند. نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 384 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شد؛ که 333 پرسشنامه موردبررسی و تجزیهوتحلیل قرار گرفت. روش انجام پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بود؛ و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه صادقیان و همکاران (1393) با پایایی 0/84 بوده است. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آماری (آزمون کلموگروف اسمیرنف و t تک نمونهای) و با کمک نرمافزار اس پی اس اس و در سطح معناداری 0/05 انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد، نقش رسانه بر آگاهسازی دانشجویان دربارة ورزش همگانی نسبت به فواید جسمی مطلوب و فواید روانی نامطلوب بود؛ و در مورد اطلاعرسانی رسانه در مورد مکانهای مناسب و برنامههای آموزشی رسانه درباره ورزش همگانی مطلوب بود. درنتیجه زمینهها و اقدامات لازم در رسانهها باید انجام گیرد تا دانشجویان در ورزش همگانی شرکت کرده و زمینه لازم برای دسترسی راحت و بهتر دانشجویان در ورزش همگانی فراهم آورد.
لیلا ایزدپرست
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 69-77
چکیده
مقاله حاضر به معرفی، بررسی و نقد کتاب "خبرنگاری و روزنامهنگاری ورزشی" تالیف حمید قاسمی، معصومه حسینی، محمدعلی قره و عبد المهدی نصیرزاده است. این اثر توسط انتشارات دانشگاه پیام نور چاپ و منتشرشده است. روش تحقیق از نوع مطالعات نقد کیفی کتاب موردبررسی و بهصورت مطالعه موردی بود. نتایج نشان داد که کتاب اثری ارزشمند در حوزه ی تربیتبدنی ...
بیشتر
مقاله حاضر به معرفی، بررسی و نقد کتاب "خبرنگاری و روزنامهنگاری ورزشی" تالیف حمید قاسمی، معصومه حسینی، محمدعلی قره و عبد المهدی نصیرزاده است. این اثر توسط انتشارات دانشگاه پیام نور چاپ و منتشرشده است. روش تحقیق از نوع مطالعات نقد کیفی کتاب موردبررسی و بهصورت مطالعه موردی بود. نتایج نشان داد که کتاب اثری ارزشمند در حوزه ی تربیتبدنی و رسانههای ورزشی است و امتیازات فراوان و ساختار منسجمی دارد. این کتاب دارای سه بخش کلی است که شامل 12 فصل است. تعداد صفحات کتاب 306 صفحه است. چاپ اول آن در سال 1394 است این اثر 10 ماه بعد و در سال 1395 به چاپ دوم رسید. تعداد شمارگان در هر نوبت چاپ 200 نسخه است. کتاب از بعد صوری یا شکل ظاهری اثر، به لحاظ کیفیت صفحهآرایی و صحافی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. از بعد ساختاری نیز انسجام و نظم مطلوبی در نحوه ارائه و جایگاه مطالب در هر فصل و درمجموع کل اثر وجود دارد. همچنین به لحاظ روزآمدی محتوایی، این اثر تازهترین اطلاعات علمی مربوط به روزنامهنگاری ورزشی را در بردارد. در پایان پیشنهاد میشود تا کتابها بهصورت دورهای توسط نویسندگان آن مورد ویرایش و بازبینی قرار بگیرند تا به غنای هر چه بیشتر اثر کمک شود.
مینا امامی؛ مینا ملائی
دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 20-28
چکیده
رسانههای گروهی در شکلدهی باورها و نگرش جامعه و ساخت بستری مناسب در عرصه ورزش نقش انکار ناپذیری دارند. از میان برنامههای ورزشی صدا و سیما، بخش اخبار ورزشی به علت پخش بیواسطه و مستقیم رویدادها و خبرهای مربوط به حوزههای مختلف ورزش، ضریب تأثیرگذاری بیشتری بر مخاطبان این رسانه و به ویژه علاقهمندان ورزش و جوانان دارد. ...
بیشتر
رسانههای گروهی در شکلدهی باورها و نگرش جامعه و ساخت بستری مناسب در عرصه ورزش نقش انکار ناپذیری دارند. از میان برنامههای ورزشی صدا و سیما، بخش اخبار ورزشی به علت پخش بیواسطه و مستقیم رویدادها و خبرهای مربوط به حوزههای مختلف ورزش، ضریب تأثیرگذاری بیشتری بر مخاطبان این رسانه و به ویژه علاقهمندان ورزش و جوانان دارد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای اخبار ورزشی شبکه سوم سیما (شبکه جوان) است. این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بود که در آن کلیه خبرهای خروجی اخبار ورزشی در ساعت 13:15 شبکه سوم سیما در شش ماهه پایانی سال 1391 مورد نظر بوده است و با استفاده از جدول مورگان 117 اخبار ورزشی از 168 مورد با روش نمونهگیری تصادفی برای این بررسی آماری تهیه شد. ابزار اندازهگیری با استفاده از اطلاعات جدول کدگذاری و تبدیل صفات کیفی به کمّی بود. همچنین، ابعاد محتوایی مورد استفاده در این پژوهش شامل مؤلفههای ورزش، جنسیت، محل رویداد، رشته ورزشی، محتوای فوتبال و غیرفوتبال، ورزش معلولین، نوع ورزش، ردههای سنی و موضوع مطلب بودند. تجزیه و تحلیل آماری یافتهها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 انجام گرفت. برخی از یافتههای این مطالعه حاکی از توجّه بیشتر اخبار ورزشی شبکه سوم سیما به مسائل فنی ورزشهای تیمی آقایان در سطح قهرمانی کشور بود. با توجه به نقش چهارگانه رسانههای ورزشی، انتظار میرود با مدیریت چینش متناسب، کامل و جدیتر اخبار و برنامههای ورزشی، زمینه گسترش و پیشرفت ورزش در حیطههای ضعیفتر بیشتر گردد.